De Mol 2021

De Mol 2021

Dat hele stuk over de reservemol vond ik precies een beetje onwennig. Ja, leuk dat Lennart hem persoonlijk heeft geraakt, maar dat is het ook.

Net niet tenenkrullend indd.
Teleurstellende afsluiter, niet eens in de buurt komend van de (montage)kwaliteit & oog voor detail van de andere afleveringen.

Het is niet omdat je het niet kon weten, dat niemand juist kon gokken. Hoe iemand overkomt, is voor interpretatie vatbaar. Ik schreef ook mensen om die reden af, maar Annelotte smeet zich enkel de laatste afleveringen echt voor het geld. Het grappige is dat net de grote sommen die toen verdiend werden eerder op het conto van Lennart te schrijven waren.

- Aflevering 1 zat ze in linie 3.
- Aflevering 2 liet ze net als Lennart 2 glazen vallen, maar dan zonder hiervoor eerst mee de opdracht van anderen te laten slagen, leerde ze Kevin het nummer verkeerd aan en ging ze veel meer dan Lennart voor de codes in de bunker.
- In aflevering 3 ging zij voor de pasvraag en Lennart niet en werden bij de honden wel enkele dubieuze zaken gedaan. Ondertussen zat Lennart in een positie waarin amper geld te verdienen of uit de pot te halen was. De gelukte hypnose zou normaal een molactie geweest zijn, maar hierdoor kwam er net €750 extra in de pot omdat de kandidaten dit juist voorspeld hadden.
- Pas vanaf aflevering 4 begon Annelotte geld te verdienen (los van het gelukte pianospel eerder), maar ontzegde ze de groep €5000 door voor de (aanvankelijk 3) pasvragen te gaan.
- In de sprookjesaflevering (6?) zou ze zonder Lennart ook mogelijk €5000 minder verdiend hebben omdat hij haar daar twee keer iets cruciaal deed.

Ik wil niet veel zeggen, maar head to head met Lennart is er maar weinig wat in het voordeel spreekt van Annelotte.

En zaken als de puzzel, het vliegtuig en de dominoproef kon je gewoon niet opmerken op tv. Daar waren de Philips en Jasmiens van de wereld zodanig aan het knoeien dat zonder de acties van Lennart (die buiten beeld gebeurden) die proeven sowieso mislukt waren.

Ik spreek ook soms mensen vrij puur op gevoel. Jasmien en Philip waren het bijvoorbeeld voor mij sowieso niet om die reden. Als door de montage iemand geviseerd wordt, kan die het gewoon niet zijn. Maar daarmee zal ik ook ooit wel mis zitten.
Iedereen heeft zijn kijk natuurlijk op de zaken. Annelotte heeft in mijn ogen te veel dingen gedaan die een mol niet zou doen, zij kwam veel meer als een kandidaat over dan als eventuele mol.

Een voorbeeld hiervan is de hondenproef waar zij de gsm afpakt van Philip wegens slechte communicatie. Als mol ga je dit toch echt niet doen. Hetzelfde bij die herfstbeelden. Katrien heeft 0,0 aandacht voor die TV, dus waarom zou je dan als mol dat gaan opmerken? Zo zullen er nog wel een paar zijn die me op dit moment niet te binnenschieten.

Pasvragen aanhalen als reden vind ik trouwens niet correct. De meerderheid van de groep zou voor pasvragen gaan, daaraan kan je toch echt niemand gaan verdenken als mol.

De puzzel en de domino kon je inderdaad niet opmerken op TV, maar je kon gewoon van te voren weten dat dat vliegtuig vroeg of laat zou crashen. Dat was nu eens écht voorspelbaar. Je hebt wel een punt dat de regie daar de nadruk legde op het geklungel van anderen.

Annelotte is single, wil geen kinderen, niet trouwen en is aantrekkelijk.
Quasi de perfecte vrouw
Alleen woont ze in de verkeerde gemeente :wallbash:.
Nu toch nog niet. Hoe oud is ze? 25?
Wacht tot binnen 5 of 10 jaar :p

Veel aandacht voor de andere mol inderdaad. Ik had verwacht dat die stiekem in Duitsland een aantal keer was opgedoken (zoals de persoon die tegen Annelotte in de voorlaatste aflevering speelde in de hotelkamer bijvoorbeeld). Maar dat was dan blijkbaar niet het geval, dus iets teveel aandacht gekregen.

Het hele 'test dat nog eens' tijdens die domino-proef, was eigenlijk wel zalig :D

Het zijn die kleine mol-technieken wat ik juist de sterkte van het programma vind, en het enige goede voorbeeld dat ik hiervan heb is die met de domino-steentjes. Maar dan heb je zaken zoals de 'euh'-proef, de vliegproef, de 10.000 euro, etc waarin hij heel duidelijk degene was die de proef deed mislukken. Het is door de tunnelvisie van alle andere kandidaten en het vertrouwen dat hij heeft kunnen opbouwen, dat hij dit allemaal kon.

Het komt er eigenlijk een beetje op neer van: steek er een kandidaat als Philip in die alle aandacht trekt (en die door omstandigheden ook pas op het einde wordt geëlimineerd), wek als mol vertrouwen op, en de mol kan doen wat hij wil. Op zich is dit zeer goed gespeeld van Lennard (ik zou het waarschijnlijk niet beter kunnen).

Ik vraag me nu wel af hoe het seizoen eruit zou gezien hebben zonder Philip, en of dat Lennard dezelfde methode zou hebben kunnen toepassen.

Al bij al een sterk seizoen, maar al die krantenkoppen over 'de beste mol ooit' vind ik wat overdreven, op zich lagen de kaarten gewoon extreem goed voor deze techniek en denk ik niet dat hij dit had kunnen fixen mocht hij in vorige seizoenen de mol zijn geweest.

Wel grappig dat Philip zijn verspreking van 5.000 euro in de bunker ook verdacht gevonden werd door een kandidaat

Het had wel tof geweest moest Martijn bvb als deel van de crew nog meegeweest zijn ofzo. Had nog wel een leuke dynamiek kunnen opleveren tussen Lennart en Martijn.

Het had wel tof geweest moest Martijn bvb als deel van de crew nog meegeweest zijn ofzo. Had nog wel een leuke dynamiek kunnen opleveren tussen Lennart en Martijn.
Ze hadden hem beter laten meegaan ( ipv Isidoor) en hem subtiele dingen laten doen (zoals in dat hotel tegen Annelotte met die koffer).
Die videoclip met die jodelaar zou bv ideaal zijn om daarin subtiel te figureren. Hetzelfde met de graffiti opdracht, zo kunde er toch makkelijk een aantal opsommen.

We konden dit jaar in ieder geval niet meer vragen van de mol.
Lennart heeft stevig gesaboteerd, soms met veel risico (bv. de puzzelstukjes zo 'openbaar' in zijn wetsuit stoppen), en zelf heel weinig geld opgebracht. Wanneer de crew hem vroeg om even zijn best te doen om toch eens wat geld binnen te halen omdat de groepspot zo laag stond, heeft hij ook niet echt geluisterd (en gelukkig maar). En niemand heeft hem ooit verdacht. Lennart kan er natuurlijk ook niet aan doen dat zijn medekandidaten zo naïef waren soms :p

De programmamakers mogen wel eens nadenken over dat 'bieden op een vrijstelling' gedoe.
Zeker als je mol dan het meeste biedt, en je hem vervolgens gaat vragen om te proberen geld binnen te halen voor de groepspot omdat die te laag is.
Dat druist in tegen het basisconcept van het spel, want hoe kan je dan verwachten dat er iemand ooit de mol gaat op het spoor komen...

Die andere 9 reservekandidaten zaten in dezelfde situatie en die komen niet in beeld. En Jens was nota bene wel geselecteerd, en mocht uiteindelijk niet meedoen. Martijn wist dat zijn kans heel klein was.

Dat die andere reservekandidaten in dezelfde situatie zaten, zou ik nu toch ook niet zeggen hoor. Zij hebben gewoon een middagje een spel moeten spelen. Die reservemol daarentegen heeft op voorhand net zoals Lennart de ganse voorbereiding/briefing als mol moeten doorlopen (ik vermoed dat hier toch ook wel wat tijd in kruipt) + heeft maandenlang toch wel met het geheim moeten rondlopen van al volledig op de hoogte te zijn van het verloop van het seizoen, iets wat me toch ook niet altijd even makkelijk lijkt.

Die reservemol hebben ze toch ook deels gedaan in verband met corona hè. Stel dat Lennart opeens besmet raakte vlak voor het vertrek, dan stonden ze daar schoon.

Martijn
Of
Lennart
En zelfde geboortedatum
Leuke gimmick misschien maar als kijker ben je daar toch niets mee :s

ja, idd, alsof dat niet gewoon een extra reden was om die Martijn ervoor te selecteren. en dan die foto-montage erbij *cringe*

Die reservemol hebben ze toch ook deels gedaan in verband met corona hè. Stel dat Lennart opeens besmet raakte vlak voor het vertrek, dan stonden ze daar schoon.

Inderdaad, goed opgemerkt, daar had ik nog niet bij stilgestaan.

Idem voor de andere reservekandidaten veronderstel ik. Wel duidelijk dat ze dit jaar een bepaald "type" mol voor ogen hadden: een jonge gast.

Ik vraag me af of ze in het geval van Philip en Sven ook gelijkaardige types bij de aanvallers hadden zitten: een (sympathieke) klungel en een tamzak.

Waarom besef ik nu pas dat de 10 extra kandidaten (en dus ook mol) deels te maken had Corona en de kans op uitval :unsure:

maar als Lennart of Martijn dan effectief positief zouden zijn, dan valt dat hele concept toch in het water? moeten ze ineens een hele nieuwe eerste proef bedenken

laat staan dat ze alletwéé positief testen, dan moeten ze weer na de eerste dag een mol uitkiezen

ze hebben daar toch geluk gehad in feite.

Terug
Bovenaan