De hoogste inkomens betalen NIET de hoogste belastingen: DS

Waarom zou je meer moeten halen bij zelfstandigen dan precies? Zelfstandigen wegen minder op de sociale zekerheid maar dragen er ook wel gewoon aan bij. Overheid komt niet tussen bij langdurige ziekte, eigen pensioenopbouw, ...

Ik vind dat toch allemaal zeer makkelijke uitspraken. Is zeer complexe fiscale materie hoor. Niet zo zwart/wit. Ben fiscaal niet genoeg onderlegd om daar in detail op in te gaan maar mij lijkt dat allemaal zeer kort door de bocht :)
Zelfstandigen dragen maar sociale bijdragen bij tot een bepaalde inkomensgrens, bij werknemers is dat onbeperkt.
Overheid komt wel degelijk tussen bij langdurige ziekte, er is ook een pensioensopbouw (altijd wel minder).
Zelfstandigen profiteren ook van stelsels waar ze maar lang geleden aan bijgedragen hebben (werkloosheid), zelfs al stoppen ze zelf.

Zelfstandigen dragen maar sociale bijdragen bij tot een bepaalde inkomensgrens, bij werknemers is dat onbeperkt.
Overheid komt wel degelijk tussen bij langdurige ziekte, er is ook een pensioensopbouw (altijd wel minder).
Zelfstandigen profiteren ook van stelsels waar ze maar lang geleden aan bijgedragen hebben (werkloosheid), zelfs al stoppen ze zelf.

Als zelfstandige heb je toch geen gewaarborgd inkomen tenzij je verzekering afsluit? Het is een heel simpele repliek, maar als het allemaal zoveel beter is, waarom worden mensen dan niet gewoon ook zelfstandig? Ik vind dat zo een onzin discussies altijd.

Over die sociale zekerheid voor zelfstandigen / mandatarissen van vennootschappen:

https://www.sbb.be/nl/magazine/soci...,afhankelijk van je sociaal verzekeringsfonds.

Dus ze dragen minder bij en hebben bijgevolg minder rechten?

Een dagje niet goed voelen = geen inkomsten die dag. De werknemer wordt gewoon doorbetaald en hoeft er zelfs geen ziektebriefje voor binnen te brengen.

Ik vind het kort door de bocht om de zelfstandigen/vennootschappen te viseren ook al is er een tendens dat meer en meer mensen via zo'n constructie werken. Trouwens, de tolken die exclusief voor justitie werken zijn ook zelfstandigen of factureren via hun vennootschap. https://www.hln.be/binnenland/panie...sing-vind-of-die-er-is-weet-ik-niet~a5ea4c60/

Als zelfstandige heb je toch geen gewaarborgd inkomen tenzij je verzekering afsluit? Het is een heel simpele repliek, maar als het allemaal zoveel beter is, waarom worden mensen dan niet gewoon ook zelfstandig? Ik vind dat zo een onzin discussies altijd.
Je hebt als zelfstandige, op voorwaarde dat je de bijdragen voor hoofdberoep betaalt, wel degelijk een "gewaarborgd inkomen" (= ziekteuitkering).

Je kan ook niet zomaar zelfstandig worden. Maar het aantal zelfstandigen stijgt héél sterk:

1733506481028.png

(en ja, die procentuele wijziging in de grafiek is visueel een ramp). Maar de stijging tov de stijging van het aantal inwoners in België is héél duidelijk.

Over die sociale zekerheid voor zelfstandigen / mandatarissen van vennootschappen:

https://www.sbb.be/nl/magazine/sociale-bijdragen-zelf-storten-of-je-vennootschap-laten-betalen?#:~:text=Concreet bedragen je sociale bijdragen,afhankelijk van je sociaal verzekeringsfonds.

Dus ze dragen minder bij en hebben bijgevolg minder rechten?
Tuurlijk dragen ze minder bij, maar ze hebben in verhouding als je het bekijkt méér rechten, omdat ze een stuk van de rechten als werknemer kunnen behouden als ze zelfstandige worden + omdat de bedragen een stuk hoger geworden zijn en het verschil nu een stuk lager.

Een dagje niet goed voelen = geen inkomsten die dag. De werknemer wordt gewoon doorbetaald en hoeft er zelfs geen ziektebriefje voor binnen te brengen.
Een werknemer moet nog altijd een ziektebriefje binnenbrengen behalve bij grote bedrijven + de werknemer kan nog altijd een controle krijgen van zijn werkgever. Dat een dagje niet goed voelen geen inkomsten betekent is de logica zelve bij zelfstandigen, er zou geen controle mogelijk zijn. Ik zou wel eens willen wegen hoeveel zelfstandigen er controle krijgen bij een ziekteperiode van 8 dagen (wanneer ze wel betaald worden)
Ik vind het kort door de bocht om de zelfstandigen/vennootschappen te viseren ook al is er een tendens dat meer en meer mensen via zo'n constructie werken. Trouwens, de tolken die exclusief voor justitie werken zijn ook zelfstandigen of factureren via hun vennootschap. https://www.hln.be/binnenland/panie...sing-vind-of-die-er-is-weet-ik-niet~a5ea4c60/
de relatie tolken-justitie is dan ook bij uitstek een zelfstandigenrelatie. Ook al is die langdurig.

Een werknemer moet nog altijd een ziektebriefje binnenbrengen behalve bij grote bedrijven + de werknemer kan nog altijd een controle krijgen van zijn werkgever. Dat een dagje niet goed voelen geen inkomsten betekent is de logica zelve bij zelfstandigen, er zou geen controle mogelijk zijn. Ik zou wel eens willen wegen hoeveel zelfstandigen er controle krijgen bij een ziekteperiode van 8 dagen (wanneer ze wel betaald worden)
Ik heb dat 1x gehad en moest naar controlearts...

Omdat zelfstandige worden niet in elke sector gangbaar of gewenst is, dat lijkt me alvast de hoofdreden te zijn.

Eerlijk gezegd zou ik zonder verpinken vandaag nog zelfstandige worden mocht dat kunnen. En in theorie kan ik dat zelfs beter verantwoorden dan veel zelfstandige IT’ers om dat te doen.
Maar het punt is dat in mijn bedrijf en in mijn sector dit allesbehalve gangbaar is, het doen heeft dus geen zin.
Als ik mijn werkelijk gepresteerde uren zou kunnen factureren, als ik mijn wagen die ik nodig heb voor naar mijn werk te raken kan inbrengen en als ik mijn thuiskantoor zou kunnen verhuren, ik zou een stuk meer verdienen en er zou op jaarbasis een stuk minder naar de staat vloeien.

En daar gaat het hem om. Er zijn gerust redenen waarom je zelfstandige met een vaste werknemer-werkgever-relatie zou worden, er zijn voordelen aan verbonden die zeker niet enkel financieel zijn. En die redenen zijn echt niet ideaal voor iedereen, er is dus gerust plaats voor mensen in vaste loondienst.
Maar er is geen noodzaak waarom deze zelfstandigen financieel bevoordeeld zouden moeten worden. Want dat is bij velen de reden waarom ze zelfstandige zijn, het financiële plaatje.
Zoals JPV ook aangeeft het aantal zelfstandige stijgt jaar na jaar, dat is niet omdat de Vlaming zo hard wilt ondernemen. Dat is puur voor het financiële.
Je gaat hier geen begrotingskloof mee dichtrijden, maar je gaat wel terug meer financiële gelijkheid krijgen en gaat ook het gevoel van onrecht bij heel veel mensen wegnemen. En ook dat laatste is een belangrijke factor.
Belastingen betalen en zelfs verhogingen ervan verteren gaat altijd iets vlotter als je weet dat er toch wat gelijkheid is.

Zoals JPV ook aangeeft het aantal zelfstandige stijgt jaar na jaar, dat is niet omdat de Vlaming zo hard wilt ondernemen. Dat is puur voor het financiële.
Je gaat hier geen begrotingskloof mee dichtrijden, maar je gaat wel terug meer financiële gelijkheid krijgen en gaat ook het gevoel van onrecht bij heel veel mensen wegnemen. En ook dat laatste is een belangrijke factor.
Belastingen betalen en zelfs verhogingen ervan verteren gaat altijd iets vlotter als je weet dat er toch wat gelijkheid is.
Ik heb de indruk dat een debat als dit wordt gevoerd met het beeld van een arts / advocaat / manager / IT'er... voor ogen. Sectoren waar er inderdaad veel op zelfstandige basis wordt gewerkt. Je hebt echter ook de zelfstandige die via platformen zoals Uber of Deliveroo werkt. Je hebt de zelfstandigen die voor PostNL rijden.

Het spectrum is veel bredere als de managementvennootschappen. Het algemene beeld dat een zelfstandige veel geld verdient mag wel worden bijgesteld.

Maar voor hoger management moét je zelfstandige worden. Vanaf het moment dat er hierarchisch niemand meer boven u hebt, ben je verplicht om als zelfstandige te werken (is hier in andere threads al aan bod gekomen).
Daarnaast zijn alle IT-ers hier helemaal geen schijnzelfstandigen. Er is een wetgeving tegen schijnzelfstandigheid en die is totaal niet van toepassing.

Of misschien is onze wetgeving gewoon niet adequaat voor mensen die in de praktijk schijnzelfstandig zijn, juridisch en fiscaal ook als dusdanig te kwalificeren.

Ik heb de indruk dat een debat als dit wordt gevoerd met het beeld van een arts / advocaat / manager / IT'er... voor ogen. Sectoren waar er inderdaad veel op zelfstandige basis wordt gewerkt. Je hebt echter ook de zelfstandige die via platformen zoals Uber of Deliveroo werkt. Je hebt de zelfstandigen die voor PostNL rijden.

Het spectrum is veel bredere als de managementvennootschappen. Het algemene beeld dat een zelfstandige veel geld verdient mag wel worden bijgesteld.

Maar wat is de incentive om chauffeur te zijn voor PostNL op zelfstandige basis?
Voor de vrijheid? Om voor verschillende klanten te werken?
Of omdat het fiscaal interessanter is?

Veel geld verdienen daar gaat het niet over. Het gaat over dat je meer verdient door op zelfstandige basis exact dezelfde job te doen, met nauwelijks meer risico’s. Dat het gewoon neerkomt op fiscaal een pak gunstiger te zijn.
En in de essentie neerkomt op gewoon minder belastingen die betaald worden.

Maar wat is de incentive om chauffeur te zijn voor PostNL op zelfstandige basis?

Veel geld verdienen daar gaat het niet over. Het gaat over dat je meer verdient door op zelfstandige basis exact dezelfde job te doen, met nauwelijks meer risico’s. Dat het gewoon neerkomt op fiscaal een pak gunstiger te zijn.
De reden dat die PostNL chauffeurs zelfstandig zijn, is omdat ze dan direct buitengezet kunnen worden als ze niet meer nodig zijn.
En dat is dan ook de reden waarom de regeling rond schijnzelfstandigheid bestaat, om de werknemer te beschermen.

Ik denk dat het in het geval van PostNL vooral interessant is voor PostNL zelf, om via zelfstandige chauffeurs te werken.

Terug
Bovenaan