De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

• Ja, heel negatief

Stemmen: 12 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

Stemmen: 52 10,7%
  • Nee

Stemmen: 206 42,4%
  • Ja, enigszins positief

Stemmen: 138 28,4%
  • Ja, heel positief

Stemmen: 78 16,0%

• Totaal aantal stemmers
    486
Post is wel duidelijk vind ik, die 600K is er nu al.
Poster geeft mee dat de waarde van het pand 1M is. Dan vertegenwoordigd 1M - de openstaande schulden zijn vermogen, in casu 600K.

Die 600K is niet liquide want zit in de waarde van het vastgoed. Die is er dus niet he... je kan met die 600k niks kopen vooraleer je het huis verkoopt of in onderpand geeft voor dat bedrag. Het is misschien wat technisch maar het is echt wel belangrijk om spaargeld en vermogen als aparte zaken te zien.

Poster geeft mee dat de waarde van het pand 1M is. Dan vertegenwoordigd 1M - de openstaande schulden zijn vermogen, in casu 600K.

Die 600K is niet liquide want zit in de waarde van het vastgoed. Die is er dus niet he... je kan met die 600k niks kopen vooraleer je het huis verkoopt of in onderpand geeft voor dat bedrag. Het is misschien wat technisch maar het is echt wel belangrijk om spaargeld en vermogen als aparte zaken te zien.
In dat geval hebben we geen spaargeld, want dat steekt in aandelen.
Ik denk dat we de thread wel kunnen sluiten als het een "hoeveel staat er op uw spaarrekening thread" moet worden, want dat is vrij zinloos...

Jongens toch, je zit er alweer naast. Begrijpend lezen is toch echt iets moeilijk.
@anders. zegt dat zijn huidig vermogen 600k is, als het huis is afbetaald zou zijn vermogen 1M zijn. Hij zegt niet dat zijn vastgoed 1M is.
edit: reactie op @ThomasMore

Vind het ook wat nutteloos om te zeggen dat het vastgoed niet meetelt. Is inderdaad dubbel maar ik denk ook niet dat we hier aant rekenen zijn op een euro maar eerder om een bepaald beeld te krijgen.
Ik heb hier nog niet gepost omdat ik nog in de laatste uitgaven zit van afwerking van mijn nieuwbouw. Ik ga er dan ook net iets meer als 500k ingestoken hebben excl grond.
Ga ik het daarvoor morgen voor zoveel kunnen verkopen => waarschijnlijk niet.
Zit die waarde daar nu wel in van wat ik gespaard, gekregen en geleend heb => ja.
Uiteindelijk is het ook niet de bedoeling om morgen dat huis te gaan verkopen dus mag ik toch aanzien wat ik er nu ingestoken heb dat dat tot mijn vermogen behoort.

Het is niet omdat iets illiquide is dat er geen waarde tegenover staat anders zou je kunnen zeggen dat vastgoed en heel wat illiquide aandelen (en basically alle aandelen die niet beursgenoteerd zijn) geen waarde hebben omdat er geen dagelijkse markt met kopers & verkopers is die de waarde van het desbetreffende aandeel of property bepaalt. De waarde (range waarbinnen kan variëren afhankelijk van het risico van de security en/of de liquiditeit van de asset) mag je uiteraard als equity meetellen ^^ Assets zoals properties kun je perfect waarderen aan de hand van soortgelijk vastgoed, buurt, etc... en een schatting van maken. Zelfde geldt voor securities waar je bv. een bedrijf waardeert aan X keer de omzet of de winst van soortgelijke bedrijven binnen dezelfde sector/regio.

Laatst bewerkt:
Het is niet omdat iets illiquide is dat er geen waarde tegenover staat anders zou je kunnen zeggen dat vastgoed en heel wat illiquide aandelen (en basically alle aandelen die niet beursgenoteerd zijn) geen waarde hebben omdat er geen dagelijkse markt met kopers & verkopers is die de waarde van het desbetreffende aandeel of property bepaalt. De waarde (range waarbinnen kan variëren afhankelijk van het risico van de security en/of de liquiditeit van de asset) mag je uiteraard als equity meetellen ^^ Assets zoals properties kun je perfect waarderen aan de hand van soortgelijk vastgoed, buurt, etc... en een schatting van maken. Zelfde geldt voor securities waar je bv. een bedrijf waardeert aan X keer de omzet of de winst van soortgelijke bedrijven binnen dezelfde sector/regio.
Helemaal correct. Ik heb ook nergens beweerd dat die assets geen waarde zouden hebben. Niet liquide assets maken inderdaad deel uit van je vermogen. In België bestaat het gemiddelde vermogen zelfs voornamelijk uit niet liquide assets, met name vastgoed. Vermogen = liquide middelen (geld) + niet-liquide assets (onroerend en roerend) - schulden.

Hier nog niet aan bod gekomen maar waardevolle roerende goederen kunnen ook een belangrijk deel van je vermogen vormen. Misschien blijkt dat van de oudtante geërfde schilderij wel van een Vlaamse primitief te zijn waardoor je vermogen plots verdubbeld of zo.

Het kan blijkbaar, in Nederland bleek een onderlegger voor pannen eigenlijk een houten paneel van Pieter Brueghel de jonge... Dat paneel slingerde rond in iemand zijn keukenlade en werd waarschijnlijk niet bij zijn vermogen geteld zolang hij niet wist dat het een meesterwerk was.

https://www.plusonline.nl/geld-recht/8-opmerkelijke-vondsten-uit-35-jaar-tussen-kunst-kitsch

Algemeen
-Hoe oud ben je? 33j
-Hoe lang werk je al? 10j

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? 5000 (inclusief auteursrechten, dividend en verhuur studio)
-Wat zijn je maandelijkse kosten? 1100 lening huis, 300 lening studio, 500 (6k/jaar) hobby(incl reizen)
Dat is eigenlijk mijn enigste "zotte" uitgaven die ik doe, voor de rest nogal zuinig geleefd, tot 2 jaar geleden. Sindsdien freelancer en wat meer aan het genieten van het leven a.k.a. noodzakelijke zaken gewoon kopen zonder eerst dagen het internet af te schuimen wat de beste prijs/kwailiteit is om het dan na lang twijfelen ergens online te kopen. Nu is het minder twijfelen en sneller iets kopen als ik het wil.
vb. onlangs een inbouwoven van €500 gekocht, vroeger zou ik dagen getwijfeld hebben en een losstaande van €200 of zo gekocht hebben.
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? 2600

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? 70k (spaarrekening, CVBA's, crowdlending, aandelen, bedrijfsobligaties)
+50k nog uit te betalen auteursrechten 2020 & dividend 2019+2020
immo ong 150k (aankoopwaarde - openstaand kapitaal bedrag leningen)
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? spaargeld zelf, maar mijn ouders hebben (zwaar) gesponsord bij aankoop studio (toen eerste woning) en mijn huidig huis.

Toekomstplannen
Nog een verbouwing gepland aan mijn huis (uit de losse pols reken ik op 50k op korte termijn, nog is 50k op langere termijn, eigenlijk nog niet mee bezig)

Woon in Zweden.

Algemeen
-Hoe oud ben je? 28
-Hoe lang werk je al? 2.5j

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? ± 4500
-Wat zijn je maandelijkse kosten? 2000 (incl 450 afbetaling voor appartement dat ik verhuur)
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? ± 2500 als je afbetaling niet meerekend
optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Hoop een huis te kopen volgend jaar (maar zou geen gigantisch invloed moeten hebben op mn kosten aangezien er nu al 1000 euro naar huur gaat).
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Mijn vriendin studeert momenteel, als ze begint te werken nog een extra 1500 euro sparen.

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? 80.000
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? 80.000
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? alles

Over vleesconsumptie kan hier verder gediscussieerd worden. Maar hou het beschaafd aub. Heb het niet voor niets in het wetenschapsforum gezet... :unsure:

Hier mag het terug over spaargeld gaan.

Algemeen
-Hoe oud ben je? 27
-Hoe lang werk je al? 2j

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto?
€1750 + MC + Bedrijfswagen met tankkaart

-Wat zijn je maandelijkse kosten?
€600 huur => €300 huur + energie, water, ... ; variabele kosten voor hobby (bierbrouwen, fotografie) en "sociaal" leven

-Hoeveel kan je maandelijks sparen?
€500

-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst?
Hetzelfde, nog maar juist verhuisd en van plan toch 3 jaar hier te wonen.

-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst?
De vriendin betaald sinds deze maand ook mee, na werk te hebben gevonden. Dus nu even afwegen hoeveel er kan worden gespaard.

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? €24.500
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? €24.500
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? alles (afgelopen 2 jaar)

Laatst bewerkt:
Algemeen
-Hoe oud ben je? 36
-Hoe lang werk je al? 12

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? tussen 6000 en 8000eur
-Wat zijn je maandelijkse kosten? 800eur hypotheek, 150eur gas, water, elektriciteit, 160eur internet en gsm, 1000eur supermarkt en deliveroo/takeaway, 250eur aan RSZ, 60eur aan boekhouder, 30eur benzine
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? 2000 à 4000eur (dit is mijn spaarpotentieel maar in realiteit doe ik meestal alles op aan vanalles en nog wat)
optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Dezelfde
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Eventueel sparen voor een huis in Spanje

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? 50k
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? alles
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? alles

Ben nooit erg spaarzaam geweest. Vroeger gaf ik makkelijk geld uit aan kledij en reizen. Nu is dat al veel geminderd, maar ik volg nog graag onlineopleidingen en koop enorm veel boeken. Tien jaar geleden heb ik een huis gekocht in openbare verkoop en de kamers verhuur ik aan 500 à 600eur per week. Ik werk ook tussendoor als erotisch masseuse. Heb geprofiteerd van Corona (kon niet verhuren) om enkele renovaties te doen aan het huis.

Algemeen
-Hoe oud ben je? 30 en vriendin 25
-Hoe lang werk je al? ik 6 jaar, vriendin 1 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? ik 2250, zij 2800€
-Wat zijn je maandelijkse kosten? 600€ hypotheek bouwgrond, 825€ huur appartement, 60€ gas, water, elektriciteit, 0€ internet en gsm (werkgever betaalt) 300€ supermarkt en deliveroo/takeaway, pak 75€ aan andere kosten. Geen wagen of brandstofkosten (door werkgever betaalt)
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? samen 2700-2900€ per maand en we houden dit al een dik jaar vol (incl vakantiegeld ed.) => ons streefdoel is 35.000/jaar te kunnen sparen

optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? sparen voor de bouw. We twijfelen nu eigenlijk hard tussen: nu een lening aangaan met 100k eigen middelen of nog 1-2 jaar verder sparen zodat we aan 135-170k eigen middelen zitten voor de bouw. We zouden een totale lening van 1900-2000€/mnd willen. Onze (schoon)ouders verklaren ons wel helemaal zot.. nuja..ze weten niet wat we verdienen/sparen.
uiteindelijk is het maar 500-600€ meer kosten per maand dan nu..dus we zouden nog ruimschoots 2000€/maand kunnen sparen

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? 150k samen, waarvan reeds 50k als eigen inbreng zit voor de bouwgrond.
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? zo goed als alles.

Toekomstplannen: eens we een lening hebben voor de bouw, willen we deze zo rap mogelijk terugbetalen. We zijn als koppel volledig tegen het concept van leningen. Helaas is het voor een woning meestal nodig. Wij zouden ook nooit een wagen, wasmachine, tv op afbetaling kopen. ”als ge het niet kunt kopen, moet ge maar wat langer sparen” is ons motto

Laatst bewerkt:
Algemeen
-Hoe oud ben je? 30 en vriendin 25
-Hoe lang werk je al? ik 6 jaar, vriendin 1 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? ik 2250, zij 2800€
-Wat zijn je maandelijkse kosten? 600€ hypotheek bouwgrond, 825€ huur appartement, 60€ gas, water, elektriciteit, 0€ internet en gsm (werkgever betaalt) 300€ supermarkt en deliveroo/takeaway, pak 75€ aan andere kosten. Geen wagen of brandstofkosten (door werkgever betaalt)
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? samen 2700-2900€ per maand en we houden dit al een dik jaar vol (incl vakantiegeld ed.) => ons streefdoel is 35.000/jaar te kunnen sparen

optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? sparen voor de bouw. We twijfelen nu eigenlijk hard tussen: nu een lening aangaan met 100k eigen middelen of nog 1-2 jaar verder sparen zodat we aan 135-170k eigen middelen zitten voor de bouw. We zouden een totale lening van 1900-2000€/mnd willen. Onze (schoon)ouders verklaren ons wel helemaal zot.. nuja..ze weten niet wat we verdienen/sparen.
uiteindelijk is het maar 500-600€ meer kosten per maand dan nu..dus we zouden nog ruimschoots 2000€/maand kunnen sparen

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? 150k samen, waarvan reeds 50k als eigen inbreng zit voor de bouwgrond.
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? zo goed als alles.

Toekomstplannen: eens we een lening hebben voor de bouw, willen we deze zo rap mogelijk terugbetalen. We zijn als koppel volledig tegen het concept van leningen. Helaas is het voor een woning meestal nodig. Wij zouden ook nooit een wagen, wasmachine, tv op afbetaling kopen. ”als ge het niet kunt kopen, moet ge maar wat langer sparen” is ons motto
Care to explain?

Care to explain?
Wat wil je weten?

Wij leven heel minimalistisch. Elke aankoop die niet binnen het voorziene "standaard" budget valt, wikken en wegen we altijd'. In 95% van de gevallen kopen we die zaken niet, want bij een nadere analyse blijkt het eigenlijk een impulsaankoop te zijn dan effectief iets dat vaak gebruikt zal worden. En daarmee wil ik niet zeggen dat er geen ruimte is voor fun.
Hierbij een voorbeeld: als ik nu een ps5 wil op basis van 1 game dat ik leuk vind = koop ik hem niet. Als blijkt dat het iets is dat regelmatig gebruikt zal worden om samen met vrienden te spelen = koop ik het wel.
Nu hebben we een tv-scherm van 32" (we hebben geen digibox ofzo). Scherm wordt dus bijna uitsluitend voor games gebruikt. Wij gaan geen 1000€ uitgeven aan een groter scherm omdak ik een beter beeld zou hebben. Zolang het huidig scherm werkt, behouden we die ook.

Het gespaarde geld is trouwens van ons beiden beiden (na herlezing was dat stuk niet echt duidelijk). De verdeling is op dit moment eerder 60-40 (waarvan ik 60 heb). Het gaat weo stilaan richting 50-50 aangezien zij net iets meer kan sparen dan ikzelf. Aan het huidig spaartempo heeft zij mij binnen exact 18 maand ingehaald :p.
Zij is al zeer vroeg beginnen werken als jobstueent. 95% van dit geld heeft zij gewoon gespaard.

Ps- ik mag mijn pollekes kussen dat we op dat vlak dezelfde mindset hebben.
Ps- in onze omgeving merk je de verbaasde blikken als we zeggen dat we willen bouwen..een jaar nadat mn vriendin afgestudeerd is. De schoonouders zeiden zelfs "jullie gaan niet kunnen lenen"..zonder te weten wat we verdienen/sparen. Soms vinden we het pijnlijk dat ze zo minachtend doen. Als we dan zeggen dat bnken ons met de huidige cijfers in totaal +500k willen lenen, zou je hun gezicht eens moeten zien :p. En dan zien we mijn schoonbroer financieel insane strugglen, maar slaat hij elk financieel advies van ons in de wind.. "er moet ool nog geleefd worden".. hij leeft van rekening tot rekening en merkt dat hij jaloers is op ons omdat hij ouder is en.er nog belange geen sprake is van kopen/bouwen

Laatst bewerkt:
Wat wil je weten?

Ik denk dat hij wilt weten waarom je tegen het concept bent van leningen (staat int vet)
:)

Vind het nu ook wel speciaal dat je dat zegt, terwijl je erboven net aangeeft dat je toch tegen u max gaat lenen.
Ik zou dan net denken dat je gaat proberen om zo weinig mogelijk te lenen.

Ik denk dat hij wilt weten waarom je tegen het concept bent van leningen (staat int vet)
:)

Vind het nu ook wel speciaal dat je dat zegt, terwijl je erboven net aangeeft dat je toch tegen u max gaat lenen.
Ik zou dan net denken dat je gaat proberen om zo weinig mogelijk te lenen.
Oeps, had de quote niet open geklapt.
Omdat wij het onnozel vinden om 30-40-50+ aan intersten te betalen. Eigenlijk is het wat weggesmeten geld.
Het maximale lenen is idd zot in dit verhaal. Nu hadden wij vorig jaar een bouwgrond gekocht met.het oog pas na x jaar te bouwen. De regering en de gemeente zijn de spelregels zo aan het veranderen dat we snel moeten handelen. De grond ligt op een ecologisch gevoelig gebied.. hierdoor zijn de grondprijzen heel goedkoop (alle grondeigenaars hebben schrik van de komende maatregels), maar als er een woning op komt, is het totaalplaatje onderhevig aan een mooie meerwaarde...net door speciale locatie.
Dus nu hebben we iets van "ok we gaan sneller moeten schakelen...maar het zou dom zijn op deze locatie een simpele woning te bouwen. Laten we qua design iets vet maken zodat het totaalplaatje een enorme meerwaarde heeft bij een eventuele verkoop".
Dus het is eigenlijk ook met oog op.eventuele verkoop.

Om niet te veel in detail te treden een algemeen voorbeeld. Stel je koopt een grond aan zee. Los op de duinen, mooi zicht op zee en heel rustig gelegen. Oorspronkelijk plan = bouwen binnen +5jr.
De gemeente en regering zegt "ola, we hebben plannen om bouwen op duinen te verbieden"
Alle grondeigenaars = willen zo rap mogelijk hun grond tegen een goedkope prijs verkopen.
Wij gaan in dit stadium al naar de architect om de bouwaanvraag in te dienen zodat we "veilig" zitten. Het zou zonde zijn om op die prachtige locatie een simpele woning neer te zetten. Net door er iets vet te bouwen denken we dat er op termijn een mooie meerwaarde komt dankzij de exclusieve locatie en iets mooiere woning.

Laatst bewerkt:
Ja ging ervanuit dat het over een tijdspanne van 20-25 jaar is. Als hij de lening dan afsluit op 10 jaar waardoor hij op zo een hoog bedrag uitkomt is het anders.
Het gaat over 25 jaar, maar financieel (en door'ons huidig leven zo voort te zetten) zouden we die lening ook op +-10-12 jaar kunnen terugbetalen. Nu we zijn er nog niet volledig aan uit of we hem volledig versneld zouden terugbetzlen of niet.

In een ander topic had ik al eens aangehaald dat lenen bij banken voor ons een moeilijke opgave was. Wij kunnen niet bij klassieke banken meer lenen omdat mijn vriendin door medische redenen ronduit geweigerd is voor haar ssv. We spreken over een chronische ziekte die 7jr geleden is opgedoken. Ze gaat 2x/jr naar het ziekenhuis vr een check-up en sinds het voorval.is het altijd stabiel gebleven. De weigering is voor ons super moeilijk te aanvaarden zeker omdat het ziekenhuis een soort aanbevelignsbrief heeft opgemaakt en gezegd dat ze de zeer milde vorm/best behandelbare vorm had.
Vorige week vernomen dat enkele banken ons project in theorie wel zouden toestaan (was bij de makelaar en adhv bepaalde criteria kleurden enkele banken groen)
Vervroegde aflossing zou onze manier zijn om een zekere ssv te hebben. Ik zou al super happy zijn als wij onze lening vn 2000€/mnd naar 1000€ krijgen door vervroegde aflossing. En door ons huidig spazrgedrag lijkt het mij zeker haalbaar

500k lenen is niet echt uitzonderlijk als koppel. Banken gaan echt heel ver.
Zelf kreeg ik op mijn naam alleen 340K los en ik verdien 2510 eur netto plus maaltijdcheques.

ik leef ook heel zuinig en leen met de huidige vaste lage rentes liever het maximale en laat mijn spaargeld zo goed als onaangeroerd, met in het achterhoofd de inflatie (indexering loon) die eraan komt en ondertussen stijgende beurzen.

Vervroegd terugbetalen kan altijd.

Terug
Bovenaan