De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

• Ja, heel negatief

Stemmen: 12 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

Stemmen: 52 10,7%
  • Nee

Stemmen: 206 42,4%
  • Ja, enigszins positief

Stemmen: 138 28,4%
  • Ja, heel positief

Stemmen: 78 16,0%

• Totaal aantal stemmers
    486
Oeps, had de quote niet open geklapt.

ik ben van princiepen dat iedereen doet wat hij zelf wilt, dus je moet u niet aangevallen voelen. :)

Ik deel wel een andere mening op gebied van lening, wij gaan net iets meer lenen dan wat we normaal nodig zouden hebben. Omdat de intrest zo laag is en je weinig moeite moet doen om het geld elders beter laten opbrengen. Je moet zelfs daarvoor niet het gans budget investeren. Ik heb dan ook voor mijn wagen geleend en heeft me dan ook meer geld opgebracht dan, dat ik die cash zou hebben betaald.
Maar soit, dat is een disscussie dat in oneindige gevoerd kan worden. :)

Ik blijf het raar vinden dat je tegen concept bent van lenen. Maar wel maximaal leent, terwijl je ook nog veel eigen inbreng insteekt.
Ik zou dan eerder verwachten dat je u woon budget verlaagd. Waardoor je door veel te sparen veel sneller lening vrij bent.
Wij zouden ook perfect €2000 per maand kunnen aflossen, maar kiezen daar doelbewust niet voor en ik ben dan niet tegen lenen. Wij kiezen bewust voor een bepaald woon budget

Ik zou normaal ook eerder zeggen van, ik zou nu bouwen als ik van jullie was. Omdat je nu met een huur zit en elk jaar stijgen de prijzen van bouwmaterialen, werkuren,.... Je bent dan altijd al steeds een deel van u spaarcapaciteit kwijt en door de lage intrest is het dan interessanter om meer te lenen. Gaat u minder kosten, dan langer te sparen.
Maar had al vernomen dat jullie moeilijk een lening kunnen pakken, dus zal het wel anders in mekaar zitten.

Wij gaan binnenkort ook beginnen bouwen en hebben bij verschillende bouwhandelaars al gehoord dat ze de komende jaren serieuze stijgingen gaan verwachten. (Qua bouwmateriaal)

Volgens mij is dat al een tijdje zo. Je moet eigenlijk al "dom" zijn om nu niet zo veel mogelijk te gaan lenen...
Je gaat daar dan wel van uit dat je altijd een (stabiel) inkomen hebt.. want uiteindelijk moeten op het einde van iedere maand die centjes wel gelegd worden hé.

Wat wil je weten?

Wij leven heel minimalistisch. Elke aankoop die niet binnen het voorziene "standaard" budget valt, wikken en wegen we altijd'. In 95% van de gevallen kopen we die zaken niet, want bij een nadere analyse blijkt het eigenlijk een impulsaankoop te zijn dan effectief iets dat vaak gebruikt zal worden. En daarmee wil ik niet zeggen dat er geen ruimte is voor fun.
Hierbij een voorbeeld: als ik nu een ps5 wil op basis van 1 game dat ik leuk vind = koop ik hem niet. Als blijkt dat het iets is dat regelmatig gebruikt zal worden om samen met vrienden te spelen = koop ik het wel.
Nu hebben we een tv-scherm van 32" (we hebben geen digibox ofzo). Scherm wordt dus bijna uitsluitend voor games gebruikt. Wij gaan geen 1000€ uitgeven aan een groter scherm omdak ik een beter beeld zou hebben. Zolang het huidig scherm werkt, behouden we die ook.

Het gespaarde geld is trouwens van ons beiden beiden (na herlezing was dat stuk niet echt duidelijk). De verdeling is op dit moment eerder 60-40 (waarvan ik 60 heb). Het gaat weo stilaan richting 50-50 aangezien zij net iets meer kan sparen dan ikzelf. Aan het huidig spaartempo heeft zij mij binnen exact 18 maand ingehaald :p.
Zij is al zeer vroeg beginnen werken als jobstueent. 95% van dit geld heeft zij gewoon gespaard.

Ps- ik mag mijn pollekes kussen dat we op dat vlak dezelfde mindset hebben.
Ps- in onze omgeving merk je de verbaasde blikken als we zeggen dat we willen bouwen..een jaar nadat mn vriendin afgestudeerd is. De schoonouders zeiden zelfs "jullie gaan niet kunnen lenen"..zonder te weten wat we verdienen/sparen. Soms vinden we het pijnlijk dat ze zo minachtend doen. Als we dan zeggen dat bnken ons met de huidige cijfers in totaal +500k willen lenen, zou je hun gezicht eens moeten zien :p. En dan zien we mijn schoonbroer financieel insane strugglen, maar slaat hij elk financieel advies van ons in de wind.. "er moet ool nog geleefd worden".. hij leeft van rekening tot rekening en merkt dat hij jaloers is op ons omdat hij ouder is en.er nog belange geen sprake is van kopen/bouwen
Jamaar ga je blijven sparen, tot je je volledige bouw 100% zelf kan financieren?

ik ben van princiepen dat iedereen doet wat hij zelf wilt, dus je moet u niet aangevallen voelen. :)

Ik deel wel een andere mening op gebied van lening, wij gaan net iets meer lenen dan wat we normaal nodig zouden hebben. Omdat de intrest zo laag is en je weinig moeite moet doen om het geld elders beter laten opbrengen. Je moet zelfs daarvoor niet het gans budget investeren. Ik heb dan ook voor mijn wagen geleend en heeft me dan ook meer geld opgebracht dan, dat ik die cash zou hebben betaald.
Maar soit, dat is een disscussie dat in oneindige gevoerd kan worden. :)

Ik blijf het raar vinden dat je tegen concept bent van lenen. Maar wel maximaal leent, terwijl je ook nog veel eigen inbreng insteekt.
Ik zou dan eerder verwachten dat je u woon budget verlaagd. Waardoor je door veel te sparen veel sneller lening vrij bent.
Wij zouden ook perfect €2000 per maand kunnen aflossen, maar kiezen daar doelbewust niet voor en ik ben dan niet tegen lenen. Wij kiezen bewust voor een bepaald woon budget

Ik zou normaal ook eerder zeggen van, ik zou nu bouwen als ik van jullie was. Omdat je nu met een huur zit en elk jaar stijgen de prijzen van bouwmaterialen, werkuren,.... Je bent dan altijd al steeds een deel van u spaarcapaciteit kwijt en door de lage intrest is het dan interessanter om meer te lenen. Gaat u minder kosten, dan langer te sparen.
Maar had al vernomen dat jullie moeilijk een lening kunnen pakken, dus zal het wel anders in mekaar zitten.

Wij gaan binnenkort ook beginnen bouwen en hebben bij verschillende bouwhandelaars al gehoord dat ze de komende jaren serieuze stijgingen gaan verwachten. (Qua bouwmateriaal)
Voel mij niet aangevallen, moest het zo zijn overgekomen :p.

De enige reden waarom wij maximaal zouden lenen is omdat de rente momenteel laag staat.
Maar het gevoel dat je 15-20-25 (of misschien zelfs 30) jaar aan iemand iets verschuldigd bent, vinden we een hatelijk gevoel :p. Maar dit hebben we ook bij het minste bedrag hoor, dus niet specifiek grote leningen. Als kameraden bijvoorbeeld iets voorschieten omdat er cash betaald moet worden, zijn wij de personen die het direct via een QR-code willen terugbetalen..terwijl dat er mensen zijn die hier 2-3 weken mee wachten of zelfs vergeten/"vergeten" :).
Idem met facturen.. sommige mensen laten die tot de laatste dag aanslepen om te betalen. Wij gaan dit de dag van ontvangst direct betalen
Jamaar ga je blijven sparen, tot je je volledige bouw 100% zelf kan financieren?
Dat had een ideaal scenario geweest hé, ook al weet ik dat het niet haalbaar is :p
Volgens mij is dat al een tijdje zo. Je moet eigenlijk al "dom" zijn om nu niet zo veel mogelijk te gaan lenen...
Zoals Musk zegt..ge moet het natuurlijk kunnen betalen.
De lening die wij nu zouden kunnen krijgen is berekend op een prognose die in het businessplan staat (vriendin is vorig jaar in bijberoep begonnen tot +- september waarna ze door toenemend succes in hoofdberoep is verder gegaan). Volgens de tool van de makelaar zou het in theorie aanvaard worden..maar bon, helaas is er nog de praktijk :p. De prognose is niet overdreven, maar echt wel realistisch..maar de bank moet het natuurlijk ook wel inzien.
De makelaar vond dat ze veel te weinig kosten maakte. Hij vond onderhoud wagen, taksen, energie facturen, laptop, gsm en huur van de lokalen "niet realisitisch"..nochtans is het de realiteit.. Ze huurt lokalen waar ze patiênten ontvangt..voor de rest heeft ze niet veel kosten..

Ik begrijp dat, mijn ouders hebben nooit een lening afgesloten (of het zou voor hun eerste zaak moeten geweest zijn al denk ik van niet) en ik ben dus ook zo opgegroeid. Auto's ook altijd meteen betaald, nooit leasing/lening/financiering ...
Is dat het beste... dat ga ik niet beweren, maar het is inderdaad wel een soort van mindset.
Ik heb nu zelf ook maar 100k op 10 jaar geleend voor de bouw van mijn huis, van zodra ik naar 15 jaar ging steeg het % ook meteen, nu kost mij die lening dus niets (notariskost,rente, etc wordt allemaal gedekt met belastingsvermindering woonbonus op 10jaar).
Had ik meer kunnen lenen en had ik daardoor dat geld beter kunnen laten renderen? Misschien wel, maar ik zit sowieso al niet op de beurs (voorlopig toch nog niet) en het staat dus spijtig genoeg grotendeels op een spaarrekening.
Ideaal gezien zou ik binnen dit en 5 jaar zeker iets willen bijhebben van vastgoed, dus daardoor dat ik ook niet echt op de beurs zit.

Leningen zijn in principekostenposten (en zijn het nu nog altijd) maar je moet die kost ook afzetten tegen de kosten van de alternatieven:
1. risico op + verminderde liquiditeit van beleggingen
2. geldwaardevermindering op spaargeld
3. opportuniteitskost van iets niet nu te kopen/bouwen.

Vooral die laatste is moeilijk objectief te berekenen, maar al bij al had ik geen problemen met lenen nu de intresten zo onmogelijk laag staan. Of dit snel gaat veranderen is natuurlijk een andere vraag, maar als ze evenveel kans hebben om te zakken als om te stijgen, heb je bij verder zakken (kan nog maar een percentje naar beneden tot het 0 bereikt) toch minder profijt dan je zou hebben bij een stijging (omhoog is er altijd ruimte).

Ik ben zeker ook zo ene die niet gaat lenen voor een wasmachine of TV.
Een auto is al iets groters, en indien een deel van je "spaar"geld in beleggingen steekt, kan het gewoon objectief interessanter zijn om daar toch voor te lenen zodat je je beleggingen de mogelijkheid geeft maximaal te groeien (uiteraard kunnen die ook krimpen...).

Het is een afweging, maar zelfs als je een miljoen op m'n spaarrekening zou hebben staan zou ik de mogelijkheid om te lenen niet zomaar afslaan uit principe...

termijnrekening geeft hogere interest dan kost van de lening, dus niet lenen is niet rationeel.

kan je trouwens niet onder een ssv uit, is niet verplicht maar geen idee of dat lukt in de praktijk.

termijnrekening geeft hogere interest dan kost van de lening, dus niet lenen is niet rationeel.

kan je trouwens niet onder een ssv uit, is niet verplicht maar geen idee of dat lukt in de praktijk.
Er zijn banken (kleinere) die het nog aanvaarden om ssv 100% op 1 hoofd te hebben.
We konden ook nog bij de huidige bank lenen als de schoonouders borg zouden staan, maar dit willen we niet. We willen achteraf geen verwijt hebben genre "das dankzij ons dat gelle da kunt"

En dan heb je mijn ouders die zeggen "spaar nog maar, want als ge een grote lening aangaat en ge kunt het plots niet betalen, staat ge daar schoon. En ls ge meer gespaard hebt, moet ge later minder lenen."
En als ik dan zeg dat de huidige kosten (huur + lening grond =1425€/mnd) met 2 vingers in de neus lukt vallen ze stil..

Na de boodschap van Rabobank dat ze ermee stoppen in Belgie, wat zijn de betere alternatieven?

Na de boodschap van Rabobank dat ze ermee stoppen in Belgie, wat zijn de betere alternatieven?
Ik weet het ook nog niet. Ik denk misschien om naar MeDirect te gaan, voor 'MeDirect Maandsparen Max'.
Ofwel wacht ik nog af, misschien komt er iets uit de bus qua overname Rabobank en dat je dan je getrouwheidspremie blijft behouden?

geen idee wat de prijsbrekers nu geven, maar als je 0,5% krijgt of 1% of zelfs 1,5%.
Wat is het verschil in harde euro’s? Om dan weer al dat gedoe te hebben van elders een rekening te openen en aan te houden..

geen idee wat de prijsbrekers nu geven, maar als je 0,5% krijgt of 1% of zelfs 1,5%.
Wat is het verschil in harde euro’s? Om dan weer al dat gedoe te hebben van elders een rekening te openen en aan te houden..
Is wel een beetje waar natuurlijk: op 30.000 euro maakt 0,55% méér rente een verschil van 165 euro per jaar.
Maar dat is mij een kleine moeite om dat eventjes uit te zoeken; naar een andere bank dan mijn zichtrekening wil ik sowieso want dat geeft me een veiliger gevoel (eventuele fraude bv). En aangezien de Rabobank er dan mee stopt, is het geen extra bank want er valt er eentje weg.
Dus dan is die 165 ook wel leuk gekregen zonder er echt iets voor te moeten doen, is dan mijn redenering.

waarvoor google niet goed is :p
ja sorry, ik had net daarvoor nog een standaard blablabla financien mail van rabobank en ik ging er vanuit dat als ze er mee gingen stoppen ze dat op zijn minst wel zouden communiceren in die mail :v

Terug
Bovenaan