De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,4%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 52 11,6%
  • Nee

    Stemmen: 185 41,2%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 129 28,7%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,0%

  • Totaal aantal stemmers
    449
Hoe oud zijn die ondertussen? na het eerste jaar ofzo zou ik altijd voor een tweeling kiezen over 2 'aparte' kinderen. Niet qua kosten maar zeker qua werk.

Hangt af van kind tot kind ook.. onze eerste als dat er 2 waren zat ik nu in het gesticht. Als het 2 stuks waren van onze jongste: cavakes
Just 2 geworden. Nu is het leuk aan het worden. Maar de eerste maanden zat ik bijna in het gesticht...

Eens mens kan langer zonder slaap dan je zou vermoeden :ROFLMAO:
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Jaarlijkse update.

De grote aandelen portefeuille 4.8% return. Voor de rest is "the big reshuffle" nog steeds ongoing, we zijn er bijna.

Renovaties huis zijn afgewerkt en de meeste facturen zijn betaald. Dus zou volgend jaar gemakkelijker moeten zijn om te berekenen.

Algemeen
-Hoe oud ben je? 37
-Hoe lang werk je al? 14

Spaarvermogen:
- Hoeveel verdien je maandelijks netto? 3600 + 800 huur
- Wat zijn je maandelijkse kosten? 1700 hypotheek met 2, waar ik 1000 van bijdraag + 800 hypotheek voor het app wat ik verhuur
- Hoeveel kan je maandelijks sparen? ~ 1500 per maand
- Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Slight changes of plan tgo vorig jaar. Niet gebouwd (die verkavelingsvergunning is nu pas rond...) maar iets gekocht. De verbouwingen zijn bijna af. Verwacht geen grote kosten meer
-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Gewoon verder choochoo op de beurs I guess. Misschien nog wat prutsen in de tuin, maar zal geen grote impact hebben

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Zie hieronder
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Alles behalve 25k schenking ooit gekregen long time ago
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Geen idee. Zoals vorig jaar, wat is sparen?

Situatie op 1 jan
Aandelen 1: 187k
Aandelen 2: 9k
Aandelen 3: 2k
Aandelen 4: -34k (- de hypotheek die het moet financieren uiteindelijk - reshuffle in progress)
Corporate aandelen: 140k
Groepsverzekering: 38k
Fixed income+fondsen+cooperatieve aandelen+pensioensparen: 41k
Spaarrekening+cash: 96k
Home equity 1: 162k
Home equity 2: 92k
+-------------------
~750k

Van de madam hebben we sinds kort ook een Excelleke (wat nodig was ivm de verkoop van het huis waar we nu waren, dat was van haar, en de koop van het nieuwe huis wat van ons 2 is).

Aandelen 1: 9k
Aandelen 2: 2k
Aandelen 3: -34k
Fixed income+fondsen+cooperatieve aandelen+pensioensparen: 9k
Groepsverzekering: 2k
Spaarerekening+cash: 292000 (spel is juist verkocht)
Home equity: 92k
+----------------------
~370k


Algemeen
-Hoe oud ben je? 38
-Hoe lang werk je al? 15

Spaarvermogen:
- Hoeveel verdien je maandelijks netto? 4200 + 900 huur
- Wat zijn je maandelijkse kosten? 1700 hypotheek met 2, waar ik 1000 van bijdraag + 800 hypotheek voor het app wat ik verhuur
- Hoeveel kan je maandelijks sparen? ~ 2500 per maand
- Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Niks groot
- Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Zelfde als nu

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Zie hieronder
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Alles behalve 25k schenking ooit gekregen long time ago
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Geen idee. Zoals vorig jaar, wat is sparen?

Situatie op 5 jan
Aandelen 1: 171k
Aandelen 2: 86k
Aandelen 3: 4k
Aandelen 4: -22k (- de hypotheek die het moet financieren uiteindelijk - reshuffle in progress)
Corporate aandelen: 155k
Groepsverzekering: 48k
Fixed income+fondsen+cooperatieve aandelen+pensioensparen: 41k
Spaarrekening+cash: 29k
Home equity 1: 170k
Home equity 2: 117k
+-------------------
~800k



Van de madam

Aandelen 1: 86k
Aandelen 2: 4k
Aandelen 3: -22k
Fixed income+fondsen+cooperatieve aandelen+pensioensparen: 14k
Groepsverzekering: 2k
Spaarerekening+cash: 175k
Home equity: 117k
+----------------------
~375k


Hasta la proxima
 
Algemeen
-Hoe oud ben je? 35jaar
-Hoe lang werk je al? 12jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? +-2900€, gezinsinkomen +- 4500€
-Wat zijn je maandelijkse kosten? +- 2500€ maandelijkse kosten waarvan 400€ hypothecaire lening
- Hoeveel kan je maandelijks sparen?
2x 125€ fonds kids
500€ fonds ik
100€ fonds vrouw
200€ spaarrekening ik
150€ spaarrekening vrouw
800€ spaarrekening gezamelijk (wordt gebruikt voor grotere uitgaven)

- Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? TV-wand +- 15.000€
- Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? iets minder in fondsen steken dit jaar

Spaargeld:
- Spaarrekening: 40k €
- Beleggingen: 45k €
- pensioensparen: 8k €
- crypto: 2k €

Als ik over mezelf kan spreken: ik heb elke maand+- 1k € opzij gezegd (deel belegd, deel gespaard).
Ik heb in totaal 2,5k € minder als eind vorig jaar

Besluit: +- 15k € verloren dit jaar wegens verlies in waarde tech fondsen en crypto.

Hopelijk dit jaar beter. Ik vind van onszelf dat we eigenlijk teveel uitgeven. We zouden van die 2500€ maandelijkse kosten moeten proberen minder dan 2000€ van te maken.
 
verloren in waarde is wel degelijk een normale uitdrukking, lijkt me.
Wel als je naar algemeen vermogen kijkt, niet als je naar spaarvermogen kijkt. Want als de beurs zich dit jaar terug stabiliseert heeft hij niet plots een veel hoger spaarvermogen, dan is het op 2 jaar tijd gewoon stabiel gebleven. Net doordat spaarvermogen per definitie een tijdshorizon heeft is het lastig om aandelen daar in mee te nemen omdat de huidige waarde daar eigenlijk niet veel over zegt zolang je ze niet verkoopt.
 
Wel als je naar algemeen vermogen kijkt, niet als je naar spaarvermogen kijkt. Want als de beurs zich dit jaar terug stabiliseert heeft hij niet plots een veel hoger spaarvermogen, dan is het op 2 jaar tijd gewoon stabiel gebleven. Net doordat spaarvermogen per definitie een tijdshorizon heeft is het lastig om aandelen daar in mee te nemen omdat de huidige waarde daar eigenlijk niet veel over zegt zolang je ze niet verkoopt.
't is toch wel degelijk verloren hoor :p

Anderjalf jaar geleden had ik mij een Ferrari kunnen kopen met die BTC-zooi.

Vandaag zal het eerder een tweedehands BMW zijn. Het voelt toch als verloren aan :unsure:
 
Jaarlijkse update.
Dat zie ik graag, <4% cash in het vermogen 🥳
't is toch wel degelijk verloren hoor :p

Anderjalf jaar geleden had ik mij een Ferrari kunnen kopen met die BTC-zooi.
Vergelijk je nu speculatieve virtuele nummertjes, met aandelen van gediversifieerde onderliggende bedrijven met cashflow? :)
Vandaag zal het eerder een tweedehands BMW zijn. Het voelt toch als verloren aan :unsure:
En volgend jaar een tweedehands fiets :unsure:
 
't is toch wel degelijk verloren hoor :p

Anderjalf jaar geleden had ik mij een Ferrari kunnen kopen met die BTC-zooi.

Vandaag zal het eerder een tweedehands BMW zijn. Het voelt toch als verloren aan :unsure:
En, welke Ferrari wordt het bij de volgende piek?
 
Dat zie ik graag, <4% cash in het vermogen 🥳

Vergelijk je nu speculatieve virtuele nummertjes, met aandelen van gediversifieerde onderliggende bedrijven met cashflow? :)

En volgend jaar een tweedehands fiets :unsure:
Ok mr Herbalife, short het dan he! Put your money where your mouth is of hoe zeggen ze dat? :unsure:

En ik vergeleek wel degelijk crypto met crypto, hij gaf toch zelf aan dat dat de reden was van daling?
 
Ok mr Herbalife, short het dan he! Put your money where your mouth is of hoe zeggen ze dat? :unsure:
(offtopic) Neen. Als iets gaat stijgen op termijn, moet je het kopen.
Als iets gaat dalen, moet je het daarom niet shorten. Want bij shorten zit je met borrowing cost + padafhankelijkheid (eerst naar 1.000.000 en dan naar 0, zorgt er voor dat je toch failliet bent, ook al krijg je op het einde gelijk).
Dat risico heb je niet bij long gaan.
En ik vergeleek wel degelijk crypto met crypto, hij gaf toch zelf aan dat dat de reden was van daling?
Uw reactie was op @anders. en die had het in zijn post over de beurs.
 
(offtopic) Neen. Als iets gaat stijgen op termijn, moet je het kopen.
Als iets gaat dalen, moet je het daarom niet shorten. Want bij shorten zit je met borrowing cost + padafhankelijkheid (eerst naar 1.000.000 en dan naar 0, zorgt er voor dat je toch failliet bent, ook al krijg je op het einde gelijk).
Dat heb je niet bij long gaan.

Uw reactie was op @anders. en die had het in zijn post over de beurs.
Dan moet ik beter leren quoten!

Anyways, inderdaad off topic. Ik heb het al eens aangegeven, ikzelf verwacht nog een bullrun. Lange termijn visie heb ik er ook niet over. Geef mij gewoon gratis geld aub.
 
Cash, severely over-rated als je wat dividend aandelen hebt. In geval van cash nood, beetje wachten en er komt wat je richting uit.
Dan moet ge toch al serieus wat kapitaal hebben vaststaan in die aandelen als ge iets substantieel van cash wilt zien...
 
Algemeen
-Hoe oud ben je? 30
-Hoe lang werk je al? 5,5 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? incl MC €2600 (excl vakantiegeld, 13de maand)
-Wat zijn je maandelijkse kosten? +- €1200 (950 vast, 250 voeding/huishouden)
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? Afgelopen jaar €1250/maand gemiddeld (incl vakantiegeld, 13de maand)
optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst?
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst?

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? €60k, inclusief pensioensparen (inboedel huurappartement + fietsen schat ik ruwweg op €15-20k aankoopprijs, uiteraard geen huidige waarde, en telt ook niet bij die €60k)
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Alles - €5k
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? 90%

Algemeen
-Hoe oud ben je? 32 jaar
-Hoe lang werk je al? 7,5 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? +- €2800
-Wat zijn je maandelijkse kosten? +- €1300
- Hoeveel kan je maandelijks sparen?
€150 beleggen
€82,5 pensioensparen
€625 spaarboek


- Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst?
- Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst?

Spaargeld:
- Spaarrekening: 17k €
- Beleggingen: 2k €
- pensioensparen: 9k €

In vergelijking met 2 jaar terug een appartement gekocht, belangrijkste reden waarom mijn spaargeld gezakt is, maar ondertussen toch al weer een buffer die aangenaam is. Na de aankoop van mijn appartement ben ik begonnen met beperkt te beleggen (€150/maand).

Ik merk nu dat ik wat minder strikt ben met mijn sparen dan toen ik nog huurde, het 'moet' allemaal wat minder.
 
Terug
Bovenaan