De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,4%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 52 11,6%
  • Nee

    Stemmen: 186 41,3%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 129 28,7%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,0%

  • Totaal aantal stemmers
    450
Als er 1 ding is dat ik de laatste jaren echt heb in gezien: doe alle dingen die je écht wil doen, wanneer je nog "jong" bent. Want van al die dingen ga je op een gegeven moment denken "pfff, daar ben ik te oud voor" en dan heb je heel uw leven geld opzij gezet om dingen te doen die je dan toch niet meer gaat doen...
(en dat wil niet zeggen dat ge al uw geld erdoor moet brassen he :p)
Ik hoor dat ook heel vaak die uitdrukking “daar ben ik nu te oud voor”. Maar meestal zijn dat toch mensen die lichamelijk oud zijn door zich nooit verzorgd te hebben. Mensen met overgewicht, hoge bloeddruk, rokers, cholesterol,…
Je kan ook soms pech hebben of familiaal belast zijn, maar veel heb je toch zelf in de hand om als 60 plusser nog fit genoeg te zijn om te doen wat je wil…

Maar natuurlijk hoe jonger je bent, hoe minder kans je hebt om gezond oud te worden. Dus in die optiek moet je meepakken wat je kan meepakken.
 
Ik hoor dat ook heel vaak die uitdrukking “daar ben ik nu te oud voor”. Maar meestal zijn dat toch mensen die lichamelijk oud zijn door zich nooit verzorgd te hebben. Mensen met overgewicht, hoge bloeddruk, rokers, cholesterol,…
Je kan ook soms pech hebben of familiaal belast zijn, maar veel heb je toch zelf in de hand om als 60 plusser nog fit genoeg te zijn om te doen wat je wil…
Hoe oud ben je?
 
Ik hoor dat ook heel vaak die uitdrukking “daar ben ik nu te oud voor”. Maar meestal zijn dat toch mensen die lichamelijk oud zijn door zich nooit verzorgd te hebben. Mensen met overgewicht, hoge bloeddruk, rokers, cholesterol,…
Je kan ook soms pech hebben of familiaal belast zijn, maar veel heb je toch zelf in de hand om als 60 plusser nog fit genoeg te zijn om te doen wat je wil…

Maar natuurlijk hoe jonger je bent, hoe minder kans je hebt om gezond oud te worden. Dus in die optiek moet je meepakken wat je kan meepakken.
Mooi voorbeeldje is die Ferrari. Je kan natuurlijk als 60-er nog een sportwagen kopen. Maar in praktijk zitten de meesten daarvan nu niet bepaald comfortabel en wordt dat toch al wat lastiger.
 
Mooi voorbeeldje is die Ferrari. Je kan natuurlijk als 60-er nog een sportwagen kopen. Maar in praktijk zitten de meesten daarvan nu niet bepaald comfortabel en wordt dat toch al wat lastiger.
Zit idd voor niemand echt comfortabel. Maar langs de andere kant ken ik genoeg 60-ers die fitter zijn dan het gros van de 30-jaren puur door hun levensstijl die ze al heel hun leven aanhouden.
En laat die levensstijl nu net in veel gevallen bepalend zijn over hoe je jouw oude dag nog kan doorbrengen.
 
Ervaring met die leefwereld: ja. Vooral qua recuperatie.
Ik zie heel veel 50-60ers ikv preventieve medische check ups. Bepalen van cardiovasculair risico adhv bepaalde factoren. Het is schrijnend wat je heel vaak ziet.
Je kan mss analoog de factor “geluk” hierin betrekken zoals in de andere topic. Maar in mijn ogen komt het toch heel vaak terug op keuzes die een 20 tot 30-jarige maakt op vlak van levensstijl en hier dan 20 jaar later de vruchten van plukt of de miserie van ondervindt…
 
Mag ik de zonnepanelen volledig bij de home equity tellen of moet ik die (lineair) afschrijven? :ROFLMAO:
Enkel voor het deel dat meerwaarde levert bij verkoop, ofwel de net present value van (de uitgespaarde electriciteit + stroomcertificaten - onderhoud/herstelling) voor zover deze door marktinefficiëntie niet voldoende zouden meegeteld worden bij verkoop en je niet van plan bent te verkopen op korte termijn.

Just is just! :tongue:
 
Enkel voor het deel dat meerwaarde levert bij verkoop, ofwel de net present value van (de uitgespaarde electriciteit + stroomcertificaten - onderhoud/herstelling) voor zover deze door marktinefficiëntie niet voldoende zouden meegeteld worden bij verkoop en je niet van plan bent te verkopen op korte termijn.

Just is just! :tongue:

:ROFLMAO:

Ik heb een excel die NPV berekent ifv afname en injectie tarieven, onderhoudskosten, ... alleen jammer dat ik geen 25y ver kan kijken.

En meerwaarde bij verkoop??? Ik pak die boel mee als ik ooit verhuis. Heb ze zelf geïnstalleerd, kan ze ook zelf afbreken en heropbouwen.
 
Mijn TV en soundbar is wss wel het duurste dat hier staat maar ik ben vaak thuis en kijk veel series dus dat mocht wat meer zijn.
Kwaadwillige BG'ers kunnen dit natuurlijk aangrijpen om te zeggen dat je die tijd ook kan aanwenden om bv. een extra opleiding/kennis te verwerven en zo betere jobmogelijkheden/inkomsten te krijgen voor de rest van je leven :tongue:

Of ben je sowieso tevreden met hoe het nu is?
 
Kwaadwillige BG'ers kunnen dit natuurlijk aangrijpen om te zeggen dat je die tijd ook kan aanwenden om bv. een extra opleiding/kennis te verwerven en zo betere jobmogelijkheden/inkomsten te krijgen voor de rest van je leven :tongue:

Of ben je sowieso tevreden met hoe het nu is?
Maar ik zit goed waar ik nu zit, het heeft vrij lang geduurd eer ik iets goeds gevonden had. En met al het gedoe dat ik hiervoor gekend heb, heb ik ook geen zin in om het nu volledig om te smijten om misschien wat meer te verdienen. :p Ik heb (momenteel) vaak meer dan tijd genoeg dus zou dat zelfs kunnen combineren. Intern zijn er ook wel wat mogelijkheden moest ik dat willen, ik ben in 2021 nog maar een niveau hoger gegaan en momenteel geen ambitie voor nog meer. Geen zin om te studeren vooral :D Er was ook een "tussenstap" tussen die niveaus mogelijk maar daar mocht ik momenteel niet aan meedoen. Dat zal ik mogelijks de volgende keer wel doen.
Had ik graag meer verdiend? Ja tuurlijk wie niet? Zeker als alleenstaande :p Maar ik ben wel tevreden nu en de flexibiliteit en werkzekerheid is mij veel waard.
 
Inderdaad, het werk met de tweeling weet niet op tegen de financiële voordelen ervan!

Hoe oud zijn die ondertussen? na het eerste jaar ofzo zou ik altijd voor een tweeling kiezen over 2 'aparte' kinderen. Niet qua kosten maar zeker qua werk.
 
Hoe oud zijn die ondertussen? na het eerste jaar ofzo zou ik altijd voor een tweeling kiezen over 2 'aparte' kinderen. Niet qua kosten maar zeker qua werk.
Hangt af van kind tot kind ook.. onze eerste als dat er 2 waren zat ik nu in het gesticht. Als het 2 stuks waren van onze jongste: cavakes
 
Voor de gemoedsrust onder ander account

Algemeen
-Hoe oud ben je? 31jaar
-Hoe lang werk je al? 10jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto?
In 2022 2.500€ maandelijks en 3.300€ all in (Vakantiegeld/eindejaarspremie/bonussen) als werknemer.
Bijberoep(vennootschap) dit jaar zal nog eens op een 700€ per maand komen
-Wat zijn je maandelijkse kosten?
+- 1600€ noodzakelijke kosten (lening, nutsvoorzieningen, eten, kledij, abonnementen,etc ...)
+- 700€ extra aan horeca, reizen, ontspanning, etc...
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? excel komt op 1800€ dit jaar. (vorig jaar 1500€ met iets minder inkomsten maar wel meer uitgaven)

Spaargeld:
- Liquide middelen: 94k
- Beleggingen: 13k
- pensioensparen: 9K
- groepsverzekering: 15K(ik denk dat dit waarde 2021 is dus geschat tussen 18-19K huidige toestand)
- opgebouwde liquidatiereserves (5% rv zogezegd al afgetrokken): 2020: 45K / 2021: 62K / 2022: geschat 64K
- Waarde vastgoed: Nieuwbouw van 2020: gemaakte kosten 520K(incl tuin,oprit, alles afgewerkt) => geschonken grond: 140K
Een kleinere nieuwbouw(zowel grond als woning) staat te koop een straat verder voor 644.000 => dus ondergrens vastgoed 600K, bovengrens 650K (blijft gokwerk natuurlijk)
- Openstaande lening: 65K
- eigen middelen in woning 270K, schenking 150K
(eigen middelen op 18 wel al iets bij elkaar gespaard maar 8jaar werken en thuis wonen zonder iets af te dragen is goud waard)
 
Daarom dat ik dit overzicht zelfs niet opmaak, te confronterend :biglaugh:

Same :laugh:

Ik had iets minder auto's moeten kopen

Ben er wel al serieus in geminderd, huidige auto wordt er 7. Vroeger was 2 jaar lang :laugh:

En spaargeld heeft laatste 3 jaar wel een stevige tik gekregen. Bijna 120k extra uitgegeven aan het huis/tuin. Zo snel kan ik ze ni sparen.
 
Terug
Bovenaan