De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 51 11,4%
  • Nee

    Stemmen: 185 41,4%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 128 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    447
Overstappen van huren naar kopen en eigenlijk maar 100euro meer vaste kosten? Nice.
Klopt, ondanks een quotiteit van 90%.

Iets energiezuiniger, een interessante lening (1,03% voor 25 jaar), kleinschalig project appartement waardoor er geen syndicus is, geen lift, geen kuisploeg en relatief recent gebouwd (2016) waardoor er weinig kosten aan zijn.
 
Klopt, ondanks een quotiteit van 90%.

Iets energiezuiniger, een interessante lening (1,03% voor 25 jaar), kleinschalig project appartement waardoor er geen syndicus is, geen lift, geen kuisploeg en relatief recent gebouwd (2016) waardoor er weinig kosten aan zijn.

Ik kan bijna gewoon jouw post copy/pasten en als mijn situatie posten :unsure:
Alleen dat ik een paar jaartjes jonger ben, een stukje minder verdien en iets minder spaargeld heb (ook net appartement gekocht, geen syndicus, geen lift, geen kuisploeg en recent -gerenoveerd-). Het beleggen moet ik nu wel nog gaan starten, altijd mee gewacht tot na aankoop van mijn eerste woning.

Algemeen
-Hoe oud ben je? 28 jaar
-Hoe lang werk je al? 1,5 jaar (juni 2022 pas volledig afgestudeerd na switch laat in eerste opleiding)

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? +- 2250
-Wat zijn je maandelijkse kosten? -> nog geen idee, woon nog thuis maar binnenkort in eigen appartement (lening is €710)
- Hoeveel wil je maandelijks sparen?
€200 beleggen
€82,5 pensioensparen
€XXX spaarboek (wat er overblijft na lening en kosten en beleggen/pensioensparen)


- Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? nog te bekijken
- Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? nog maar pas begonnen met pensioensparen, maar al aan het denken om te stoppen en enkel nog beleggen in ETF's (nog niet zeker..). Loon gaat in de volgende jaren nog stijgen, groot deel van stijgingen zal waarschijnlijk naar beleggen gaan.

Spaargeld:
- Spaarrekening: +- 10k € (nog wat "assets" hier aan het verkopen, hopelijk snel richting de 20-25k als alles verkocht geraakt)
- Beleggingen: /
- pensioensparen: 1.1k €

Appartement was 180k (170k + 10k voor extra ondergrondse grote garage/berging).
150.000 geleend op 25 jaar aan 3,02% :frown:
45.000 eigen spaargeld ingebracht (30k voor het appartement zelf, 15k bijkomende kosten notaris/registratie/...)
 
Algemeen
-Hoe oud ben je? 27 jaar
-Hoe lang werk je al? 7.5 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? € 3600
-Wat zijn je maandelijkse kosten? € 2500
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? €700/maand, per jaar €16k incl. vakantiegeld, premie en soms overuren

-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst?
In de nabije toekomst waarschijnlijk een kindje dus beetje meer.


Spaargeld:
Totaal: €215k

- Waarde in woning (van 410k) 142k
- Beleggingen 65k
- Rekeningen 8k

Elke maand wordt er +-€1300 in een etf gestoken. Begin 2021 begonnen

-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard?
Alles behalve 10k, kindsparen van ouders
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Het meeste omdat ik nog maar 7.5jaar werk

Hoge maandelijkse kost doordat ik begin 2019 een HOB heb gebouwd. Achteraf gezien goede beslissing want 316k geleend (1,56%) wordt nu draagelijker door de loonindexaties. Vriendin studeerde toen nog dus heb het alleen gedaan. Zij heeft in 2021 een buitenverblijf gekocht waar we regelmatig naartoe gaan.
De focus voor de toekomst is blijven beleggen.
 
edited

optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst?
Ik heb geen doel om te sparen, gewoon maximaal genieten van het leven en uitzoeken wat dat inhoudt. Ik moet het niet uitstellen en pas verre reizen beginnen maken als ik 60 ben. Ik gooi de overschot van mijn geld in ETF's, om de paar maand denk ik eens dat ik een appartement moet kopen om te verhuren, maar ik vind het rendement daarvan maar triestig, en dan heb ik ook meer zorgen en gedoe. Binnen 20j is dat dan afbetaald, en dan, wat ga ik dan met dat geld doen? Is het probleem enkel uitstellen

-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard?
Het merendeel komt uiteraard van de laatste 5 jaar, maar ik heb altijd al veel gespaard, eigenlijk teveel. De laatste jaren is mijn mentaliteit rond geld volledig veranderd en zie ik sparen eigenlijk eerder als een ziekte dan als iets positiefs. Geld vergaren zonder doel om er ooit iets mee te doen vind ik ziekelijk. Je leeft maar ene keer, sparen als doel vind ik zo triestig, geld moet rollen, maar toch ben ik soms ook nog onverklaarbaar gierig.
 
Laatst bewerkt:
Dat stuk rond "had ik maar meer geld opgedaan als student" is herkenbaar voor velen, denk ik :p
Ik had €1000 op mijn spaarrekening toen ik startte met werken. Ik deed iedere zomer een maand vakantiejobs en werkte tijdens het jaar ook regelmatig dus ik heb weldegelijk gespaard maar alles opgedaan aan hobbies en uitgaan. Ik heb er alleszins geen spijt van want als je begint te werken en goed spaart komt er snel terug bij :)
 
@Herman De Croo
Mooi bezig!
Is jouw bedrijf iets dat je zelf uit de grond hebt gestampt? In welke sector ben je actief?
Ja zelf gestart. 1 is als freelancer in IT en het andere is een superniche dienstensector waar ik de enige aanbieder in Belgie ben.

Ik weet dat je het onschuldig bedoel, maar ik vind niet dat ik goed bezig ben omdat ik een hoog inkomen heb. Mijn vader was leerkracht en die kon zich geen betere job inbeelden, die was even goed bezig.
 
Laatst bewerkt:
Niets met IT te maken en totaal niet in mijn vakgebied. Gewoon een opportuniteit gevoeld en geprobeerd, ik vind het vreemd dat niemand in de sector het probeerde. Minder dan 5
 
Algemeen
-Hoe oud ben je? 33 jaar, no wife, no kids


Financieel heb ik eigenlijk niet echt nog grote dromen of zorgen, het leven is op dat vlak precies al uitgespeeld. Ik kan alles kopen wat je als middenklasse-Vlaming wil, behalve dan misschien vastgoed

Ik kan beide zaken toch moeilijk met elkaar verenigen.
Dat is niet lullig bedoeld, en er is niks mis met alleenstaande en of kinderloos zijn.
Maar iemand waar je uw leven mee kan delen en waar je uw verwezelijkingen mee kan delen kan toch wel fijn zijn.
Ook kinderen die je dankzij uw harde werk kan opvoeden en alles kan geven en altijd het beste kan geven is ook iets waard.

Ik kan mij voorstellen dat op reis gaan toch anders is als alleenstaande dan als koppel of gezin.
En bij een gezin komt dan ook vaak erbij kijken dat is spaarvermogen toch een stuk minder is. Je wilt een hoge levensstandaard houden maar teert toch vaak dan vooral op de partner met het hoogste inkomen.

Maar financieel en qua waar je professioneel staat kan men enkel het hoedje afdoen. Je bent ook nog maar 33, enkele exoten daar gelaten is het weinige gegeven om een bloeiend bedrijf op die leeftijd uit de grond gestampt te hebben.
 
Laatst bewerkt:
@MrKend54l hij zegt toch nergens dat hij geen gezin wil, enkel dat hij dat nu (nog) niet heeft...
En hij is nog maar 33 he, alles behalve "game over" op dat vlak dus. 😁
 
@MrKend54l hij zegt toch nergens dat hij geen gezin wil, enkel dat hij dat nu (nog) niet heeft...
En hij is nog maar 33 he, alles behalve "game over" op dat vlak dus. 😁
Nee nee zeker niet.
Er is ook niks mis met alleenstaande zijn voor alle duidelijkheid:p

Maar ik doelde vooral op dat spaarvermogen toch ook wel sterk afhangt van hoe uw situatie is.
Het is cliché om te zeggen maar mijn vriendin kost mij serieus wat geld hoor. Waar niks mis mee is, dat is goed besteed geld.
Maar mocht ik alleenstaande zijn dan ging ik minder uit eten, ging ik minder of misschien niet op reis en had ik ook niet de kosten van cadeau’s.
financieel wordt ik er alvast niet direct beter van :p
 
Nee nee zeker niet.
Er is ook niks mis met alleenstaande zijn voor alle duidelijkheid:p

Maar ik doelde vooral op dat spaarvermogen toch ook wel sterk afhangt van hoe uw situatie is.
Het is cliché om te zeggen maar mijn vriendin kost mij serieus wat geld hoor. Waar niks mis mee is, dat is goed besteed geld.
Maar mocht ik alleenstaande zijn dan ging ik minder uit eten, ging ik minder of misschien niet op reis en had ik ook niet de kosten van cadeau’s.
financieel wordt ik er alvast niet direct beter van :p
Geen idee hoe duur uw vriendin is maar het is nu niet dat je als alleenstaande geen geld zou uitgeven.

Zonder vriendin zou je misschien een (dure) hobby moeten bekostigen of meer tijd spenderen met vrienden, vaker in het weekend stapje in de wereld zetten, meer op cafe hangen, meer buitenshuis eten, ..
Dus moest je zonder vriendin komen te zitten zou dit eigenlijk financieel niet meer dan een nuloperatie worden :p
 
@MrKend54l je kan niet 1op 1 vergelijken hierin. We gaan er nu wel eventjes van uit dat ze haar eigen inkomen heeft natuurlijk: als ze samen zouden wonen, zou ze waarschijnlijk ook delen in de vaste kosten, het uit eten gaan,...
Hij zal mss minder geld uitgeven aan zijn "nerddingen",...

Het zijn pas die kinderen die geld kosten gegarandeerd! 🙈
 
Een partner met een eigen inkomen zou mijn leven niet veel duurder maken. Ik zou zelfs eerder durven denken; goedkoper door schaalvoordelen wbt reizen wonen en (uit)eten.
 
Terug
Bovenaan