De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 51 11,4%
  • Nee

    Stemmen: 185 41,4%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 128 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    447
Een porsche zal idd nog gaan. Maar dan heb je net 1 ding kunnen doen (en die kost na aanschaf nog eens keiveel). Welk echt verschil is er tussen een auto van 50k en 150k, toch niet veel. Voor mij toch niet.
Dus nee, je kan met 4k per maand je leven niet drastisch veranderen/verbeteren. Het wordt wel makkelijker en de gemoedsrust die dat geeft is de enige grote winst die wij hebben momenteel. Maar die hadden we met 2k over per maand eigenlijk ook al.

Wij zijn van plan om op termijn wat groter te gaan wonen zonder de kosten hard te laten stijgen (dus het gat dat er vandaag is dichtsparen) aangezien we een slaapkamer te weinig hebben. Daarna zien we wel weer.
Ik quote je post hier omdat het hier meer past dan in het Brutoloon topic. Als je liever niet verder op de kwestie ingaat dan geef je dat maar aan via pm en dan delete ik dit wel.

Wat is voor jou ‘drastisch veranderen/verbeteren’ dan? Je geeft aan een vrij zuinig uitgavenpatroon te hebben, dat gelijkaardig is aan enkele jaren geleden. Nu heb je een mooie overschot per maand, wat je overigens gegund is, maar het kan jouw leven niet verbeteren. Dan ben ik echt benieuwd naar wat voor jou dan wel verbeteren is. Je kan een buitenverblijf (chalet in de Ardennen, een appartement aan zee, …) kopen, een fancy wagen als funcar. Je kan elke maand een sterrenzaak bezoeken of elk pretpark van Europa doen. Elke maand een citytrip, ….

Zoveel mogelijkheden, maar die 4000 is dan te weinig?
 
Ik quote je post hier omdat het hier meer past dan in het Brutoloon topic. Als je liever niet verder op de kwestie ingaat dan geef je dat maar aan via pm en dan delete ik dit wel.

Wat is voor jou ‘drastisch veranderen/verbeteren’ dan? Je geeft aan een vrij zuinig uitgavenpatroon te hebben, dat gelijkaardig is aan enkele jaren geleden. Nu heb je een mooie overschot per maand, wat je overigens gegund is, maar het kan jouw leven niet verbeteren. Dan ben ik echt benieuwd naar wat voor jou dan wel verbeteren is. Je kan een buitenverblijf (chalet in de Ardennen, een appartement aan zee, …) kopen, een fancy wagen als funcar. Je kan elke maand een sterrenzaak bezoeken of elk pretpark van Europa doen. Elke maand een citytrip, ….

Zoveel mogelijkheden, maar die 4000 is dan te weinig?
En die sportkar kan zeker wel met 4000€ netto spaarvermogen hoor (Dat kost u hoogstens een paar 1000€ per jaar he).
Er is een groot verschil tussen uw leven kunnen veranderen en uw leven willen veranderen. Als je zo'n bedrag netto over houdt, dan kan je je leven absoluut wel veranderen. Er is niet zo heel veel dat dan "onmogelijk" is.
 
En die sportkar kan zeker wel met 4000€ netto spaarvermogen hoor (Dat kost u hoogstens een paar 1000€ per jaar he).
Er is een groot verschil tussen uw leven kunnen veranderen en uw leven willen veranderen. Als je zo'n bedrag netto over houdt, dan kan je je leven absoluut wel veranderen. Er is niet zo heel veel dat dan "onmogelijk" is.
Inderdaad. En daar is ook volledig niks mis mee. Maar daar past de stelling ‘met 4K overschot kan je jouw leven niet verbeteren/veranderen’ niet bij.
 
Geef eens concrete voorbeelden aub. (ik heb een soortgelijke situatie)
€4000/maand investeren in een S&P500 ETF geeft je na 15 jaar ongeveer €1.400.000 en na 20 jaar ongeveer €2.600.000. Voldoende om eens zot te doen of vervroegd te stoppen met werken :)
Ik ga uit van 8% rendement per jaar wat gelijk is aan het historisch rendement, kan meer of minder zijn in de toekomst. ETF's zijn ook risicovol (=volatiel) dus niet voor iedereen.

Je kan ook samen met uw partner 4/5de werken wat voor velen ook een serieuze verbetering van hun leven kan betekenen, maar is niet voor iedere job mogelijk.
 
Geef eens concrete voorbeelden aub. (ik heb een soortgelijke situatie)
Concrete voorbeelden zijn moeilijk en altijd persoonlijk. Maar dat kan gaan van een zwembad aan te leggen, tot een eigen sauna. Het aankopen van een funcar tot een extra vastgoed om uit te blazen. Maandelijks een citytrip doen of ervoor kiezen om 5 van de 7 dagen uit eten te gaan.

Alles hangt af van eigen voorkeur. Maar het als een feit poneren dat je met 4000 euro structurele overschot niemand zijn leven kan verbeteren is gewoon niet waar.

Ik zou enorm blij zijn met een zwembad of jacuzzi. Niet heel groot, maar genoeg om dagelijks een plons te doen. Winter/zomer (want ik heb het geld om ook de maandelijkse lasten te betalen). Of een appartement aan de kust bijvoorbeeld om zo goed als elk weekend er te vertoeven. Maar opnieuw: persoonlijk.

Edit: of gewoon accepteren dat 4000 euro teveel is en niet nodig en op je 40 al samen met je partner 4/5de gaan werken. Dat lijkt me ook een investering in levenskwaliteit.
 
Concrete voorbeelden zijn moeilijk en altijd persoonlijk. Maar dat kan gaan van een zwembad aan te leggen, tot een eigen sauna. Het aankopen van een funcar tot een extra vastgoed om uit te blazen. Maandelijks een citytrip doen of ervoor kiezen om 5 van de 7 dagen uit eten te gaan.

Alles hangt af van eigen voorkeur. Maar het als een feit poneren dat je met 4000 euro structurele overschot niemand zijn leven kan verbeteren is gewoon niet waar.

Ik zou enorm blij zijn met een zwembad of jacuzzi. Niet heel groot, maar genoeg om dagelijks een plons te doen. Winter/zomer (want ik heb het geld om ook de maandelijkse lasten te betalen). Of een appartement aan de kust bijvoorbeeld om zo goed als elk weekend er te vertoeven. Maar opnieuw: persoonlijk.

Edit: of gewoon accepteren dat 4000 euro teveel is en niet nodig en op je 40 al samen met je partner 4/5de gaan werken. Dat lijkt me ook een investering in levenskwaliteit.
Is idd zeer persoonlijk.
Veel van uw voorbeelden zeggen mij absoluut niets, moet geen zwembad en sauna hebben, zit in een fase waar ik al tijd te kort heb dus wat zou ik met een funcar,...
Wij geven tegenwoordig iets meer uit aan de vakanties, maar ook dat is maar een 2000 euro gestegen.
Veel uiteten maakt het uiteten ook minder speciaal.

Een appartement aan zee zou me nog iets zeggen, maar dan moet je telkens naar dezelfde plaats gaan wat dan ook weer saai wordt.

4/5 werken (of halftijds) staat op de planning voor binnen 7 jaar.

Maar inderdaad, met 4k overschot de maand kan je uw leven wel grondig wijzigen.
 
Je ziet het probleem zelfs bij de meest vermogende mensen terug denk ik, het leven wat aangenamer maken kan leuk zijn - maar eens de gewoonte er is wordt het mss wel snel business as usual. En dan is er ook nog zoiets als principes - het is niet omdat je iets makkelijk kan betalen dat je het ook wil betalen, gewoon omdat je er een minder goed gevoel aan overhoud - iets waar je mss pas "over bent" als je geen 4000 € maar 40.000 € per maand kan opzij zetten.

- Eens gaan eten bij onze Peter Goossens, doe dat wekelijks en wellicht kan je geen sterrenzaak meer horen, zien of ruiken na een paar weken en ga je gewoon voluit voor een haringfilet met wat krakende ajuin.
- Liefhebber van sportwagens, CR7 is er wellicht één - maar of hij daar echt veel plezier en voldoening kan uithalen vandaag de dag durf ik te betwijfelen, mss geniet die vooral van effectief te voetballen - en dan nog liefst in een ploeg waar hij de beste/betere is en tonnen media aandacht krijgt - dat ego moet gestreeld worden

Jaren terug zag ik een reportage van dat privé eilandje dat Richard verhuurd, de immens rijke huurders liepen daar op teenslippers rond te sloefen, wel vergezeld van wat leuke hapjes en drankjes, in een mooie omgeving en accommodatie - maar vooral voor de privacy en rust.

En dan zijn er nog de zaken die het leven wel wat aangenamer maken, maar waarvoor je echt wel serieus wat geld moet hebben, ik denk dan aan een privé chauffeur (want ik heb eigenlijk niet altijd zin om te rijden, soms drink ik graag iets), zo een mooie villa met grote tuin en tuinman - uiteraard aan de rand van de stad met veel privacy, de jaarlijkse zomer BBQ zou eigenlijk nog wat leuker zijn als ik zelf niet hoef staan zwoegen en zweten - dus een professional met wat leuke dames en heren om de gasten op een spontane manier te bedienen en wat live muziek erbij, als ik de beelden van de Leopard 2 tanks zie denk ik soms - miljaar, wat zou ik daar eens graag los door een huis mee vlammen

Als een atleet een WK of Olympische medaille wint, een chirurg die net de meest onmogelijk ingreep succesvol heeft voltooid, de hobby tuinder die na 5 jaar mislukte pepers eindelijk een deftig exemplaar kan telen, de fotoliefhebber die eindelijk de perfecte foto van een pimpelmees heeft geschoten, eindelijk een pannenkoek kunnen omzwieren zoals een echte, geboorte van een kind, ... veel dingen die niet duur zijn, tijd kosten maar die je toch niet echt kan kopen.

Tijd te kort is een vaak gehoorde klacht/verzuchting en het kan idd als slopend ervaren worden - echter is te veel tijd mss wel nog veel erger.
 
Laatst bewerkt:
Het is inderdaad zoals @contextbinder zegt.

Ik word omgeven door vrij vermogende mensen en praat ook vaak met hen over zo’n zaken ( wielrenners in dit geval).

Heel vermogend kan wel aangenaam zijn. Maar in se willen zij ook maar bereiken wat hen echt gelukkig maakt en als ze daar niet in slagen is het toch alleen maar hard balen, dan doet het vermogen er niet toe.

De bling bling en luxe is toch maar een hele korte termijn voldoening voor hen heb ik de indruk…

Maar het gaat hier natuurlijk over mensen die quasi een heel jaar op hotel en “eenvoudig” leven en pas later echt van dat vermogen zullen kunnen genieten.
 
Je hoeft ook helemaal die €4000 niet uit te geven hé -> van je spaargeld op de beurs jaarlijks te zien aangroeien word je ook gelukkig en zo laat je nog iets mooi na aan je eventuele kinderen later.

Verder akkoord met contextbinder: té is nooit goed -> af en toe eens lekker gaan eten, af en toe eens B&B'tje doen, etc
 
Het meeste is hier wel gezegd denk ik.

Het kan duurder, maar voor wat of wie. Of ik nu in een 50k, 80k of 120k auto rond rij deert me echt weinig. Uit eten doen we liever in een brasserie met vrienden dan alleen, en onze vriendengroep is niet zo kapitaalkrachtig. We doen dat wel zeer regelmatig, net zoals BBQ's, feestjes zonder veel reden etc.
Ik geef het stuur altijd aan mijn vriendin, ik rij niet meer graag met de auto... dus een fun car zou weinig fun aan zijn. Zwembad, leuk en wel maar dat is weer extra onderhoud. Je moet eens tijd vrij proberen te maken met 3 kinderen... Of veel op vakantie te gaan, de mogelijkheden zijn op dit ogenblik gewoon zeer beperkt.
En om echt zot te doen is 4k/maand gewoon te weinig, dus we blijven leven hoe we willen.

Ik leef ook niet armzalig ofzo eh. Ik heb een nieuwbouwhuis (mijn eigendom, over 2 jaar betaald, ben dan 43), een iX3 op de oprit (bedrijfswagen uiteraard), goede carbon MTB naar mijn zin, goede meubels en apparaten, leuke TV setup met klipsch RP-serie speakers (toch ook niet de grootste brol). We hebben naast een trampoline zelfs een eigen springkasteel (5mx5mx4m) omdat de kinderen dat leuk vinden, 3 switchen, Xbox series S, steam deck,... We zijn gezond en kunnen elke dag gevarieerd en lekker eten. In onze ogen hebben we alles.
Enige dat we nog echt willen is een iets groter huis, en dat zal er op termijn wel komen. Maar we willen dat zonder stijging in maandelijkse kosten en dus eigenlijk zonder hypotheek, uitgezonderd als we mijn hypotheek kunnen opneen terug. Dus daar zal de overschot uiteindelijk naar vloeien.

En dan zal het all-in zijn naar pensioen toe zijn, mss nog wat investeringsvastgoed, veel ETF's/aandelen etc. Heb dan nog ruim 20 jaar om daar aan te werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yurf
Ik zou als ik geld heb ook gewoon tijd kopen. Een werkgever is dat niet waard als je er niets voor terugkrijgt. En een eigen zaak, tja, dat doe je uiteindelijk toch ook voor het geld. Of je moet echt doen wat je graag doet, maar dan nog, als geld geen probleem is zou ik toch eerder gaan voor de "hoe ik het wil" ipv "hoe het moet om geld te verdienen" maar dat ben ik dan. Natuurlijk komt die 4k overschot niet uit de lucht vallen, en moet daarvoor gewerkt worden.
Maar al dat extra oppotten voor een pensioen waar je misschien niet eens ten volle van kan genieten lijkt me ook maar... risicovol.
 
Wie wil nu zijn heggen LATEN snoeien? Tsss , disrespect.

Ik heb mij een makita van een meter lang gekocht. Money well spent.

Ik heb een Stihl van 76cm denk ik en zo een heel lange met een verlengstuk voor de heel brede/hoge hagen.
Ik geniet daar eigenlijk van, ben daar toch een dag of 4 per jaar mee zoet :).

Ik was bvb mijn auto’s (ookal is dat lease) al heel mijn leven met de hand…

Maar al dat extra oppotten voor een pensioen waar je misschien niet eens ten volle van kan genieten lijkt me ook maar... risicovol.

Ben wel van plan om geld dat ik niet nodig heb aan mijn zoontje te geven ver voor ik sterf/op pensioen ben als ik over heb. Geld op een rekening laten staan is zinloos idd.

Heb prive pensioensparen, via het werk (das is wel wat) en aandelen/ETF’s voor dat.
 
Algemeen
-Hoe oud ben je? 27
-Hoe lang werk je al? 5 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? €3100 + 300
-Wat zijn je maandelijkse kosten? €950 hypotheek, + €1200 andere kosten
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? Persoonlijke potje gaat ongeveer €500-600 per maand
optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Ongeveer hetzelfde
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst?
Ik ga dit jaar beginnen met ETF’s, maandelijks €1500 voor het eerste jaar. En dan €350 per maand.
Wil buffer behouden van €10k op spaarrekening.


Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard?
€30k bank
€1.5k pensioensparen
Appartement betaal ik al 3.5 jaar af dus zit zo’n €25k afbetaald kapitaal in.
Groepsverzekeringen: ~€3k

-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Alles
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Alles
 
Ik zou vooral graag tijd kopen: 4/5de, strijkdienst, heggen snoeien laten, ..
Same.

Doe ik nu al deels, net 5 maand 4/5e achter de rug. :smile:

Met een veel grotere spaarboek zou ik ook vooral meer uit handen geven: tuinman, poetshulp 2x per week zodat mijn huis proper ligt + ze ook nog tijd hebben om te koken/strijken, auto's naar de carwash ipv zelf wassen, vaker een oppas inschakelen zodat we een avond weg kunnen, ...

Ook minder letten op wat ik uitgeef: niet telkens zoeken naar het goedkoopste maar de eerste link/dichtste winkel, naar duurdere supermarkten gaan en totaal niet meer naar de prijs kijken, coolere auto en geen rekening houden met taks/verzekering/verbruik, ...

Verder ervaringen op doen: parachutespringen/racen met een sportwagen/paardrijden/duiken/weekendjes weg naar het buitenland/...

Ook anderen helpen kan gelukkig maken: EHBO-koffers/voedselpakketten/drones/... opsturen naar Oekraïne, extra speeltuig voor de plaatselijke school financieren, ...

Niet willen is 1 ding, maar van het bovenstaande zou je toch al héél veel kunnen met 4.000€/per maand. :tongue:
 
Blijft er echt 4000€ per maand over na alle kosten? Of is het op basis van een excel?

Wij zitten uiteraard niet aan 4000€ overschot.
Maar het bedrag in mijn excel zit nooit correct, ofwel komt er n factuur vroeger dan verwacht (oa. Verkeersbelasting)

Of ik heb mijn waterfactuur in mijn excel per maand gezet, maar in feite komt die 3maandelijks.

Ik heb 2bestanden.
Maandelijkse inkomsten & uitgaven
Jaarlijkse inkomsten & uitgaven

Maar meestal gaat een jaarlijkse uitgave gewoon van de maandelijkse inkomsten af en gaan jaarlijkse inkomsten (vakantiegeld etc) een spaarrekening op
Theorie is hier nooit zoals de praktijk 😄
 
Same.

Doe ik nu al deels, net 5 maand 4/5e achter de rug. :smile:

Met een veel grotere spaarboek zou ik ook vooral meer uit handen geven: tuinman, poetshulp 2x per week zodat mijn huis proper ligt + ze ook nog tijd hebben om te koken/strijken, auto's naar de carwash ipv zelf wassen, vaker een oppas inschakelen zodat we een avond weg kunnen, ...

Ook minder letten op wat ik uitgeef: niet telkens zoeken naar het goedkoopste maar de eerste link/dichtste winkel, naar duurdere supermarkten gaan en totaal niet meer naar de prijs kijken, coolere auto en geen rekening houden met taks/verzekering/verbruik, ...

Verder ervaringen op doen: parachutespringen/racen met een sportwagen/paardrijden/duiken/weekendjes weg naar het buitenland/...

Ook anderen helpen kan gelukkig maken: EHBO-koffers/voedselpakketten/drones/... opsturen naar Oekraïne, extra speeltuig voor de plaatselijke school financieren, ...

Niet willen is 1 ding, maar van het bovenstaande zou je toch al héél veel kunnen met 4.000€/per maand. :tongue:
Ge omschrijft ongeveer exact hoe ik het doe :p gewoon al het niet meer over alles moeten twijfelen qua aankoop, geeft veel meer rust. Dat wil niet zeggen dat je blindelings alles koopt, of het duurste koopt. Maar als je bvb een nieuwe gsm nodig hebt, dan bestel je die gewoon ipv eerst alle mogelijke websites af te speuren.
 
Terug
Bovenaan