De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,4%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 52 11,6%
  • Nee

    Stemmen: 186 41,3%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 129 28,7%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,0%

  • Totaal aantal stemmers
    450
Ben ik aan armoezaaier zeg 😬🤣
Geld is zeer relatief hoor, het wordt pas echt relevant wanneer er tekorten zijn - de posts tonen dat ook onrechtstreeks aan gezien liquide middelen niet zelden een groot aandeel vertegenwoordigen. Wordt dan gemotiveerd als - appeltje voor de dorst,doel minder lang werken, voor pensioen, voor de kinderen, ... maar buiten hier en daar een extra reis, wagen, wat luxe ... blijft een aanzienlijk deel van de middelen onaangeroerd. Beetje onze cultuur (zelf schuldig) om uit te gaan van worst case scenario (crisis, job verliezen, ...) of denken dat, eens pensioenleeftijd bereikt we pas echt goed los gaan gaan.

Objectief gezien is de meest waarschijnlijke situatie anders: stijgend inkomen, relatief dalende kosten, slechts een héél klein percentage zal (veel) vroeger stoppen met werken - desondanks het gewoon kan, uitgavepatroon op latere leeftijd veel lager dan verwacht/ingeschat, onverwachte kosten blijken ook mee te vallen of zijn gewoon onbestaande, ...

Het geeft uiteraard wel rust en stabiliteit, waardevolle zaken die je niet echt kan taxeren.
 
- Liquide middelen: 15k
- Beleggingen: 50k
- pensioensparen / groepsverzekering: 30k
- Waarde vastgoed: 500k
- Openstaande lening: 140k

Samen gebouwd met mijn ex. In 2015 heb ik haar uitgekocht, op dat moment had ik nog 1k aan liquide middelen over en geen beleggingen.
Ik heb toen heel bewust gekozen om het huis te houden en een paar jaar hard te knokken om alles alleen betaald te krijgen en terug een buffer op te bouwen.

De eerste jaren ging dat heel traag, vooral de laatste 3 jaar gaat het vooruit door:
- hoger loon
- huis dat eindelijk volledig afgewerkt is
- lagere lening door 2 x een herziening van de rentevoet
- inwonende vriendin die mee de vaste lasten betaalt van elektriciteit, water, gas en telecom

Binnen 3 jaar ben ik 40 en verwacht ik dat mijn beleggingen meer waard zullen zijn als de openstaande schuld van de hypotheek.
Is voor mij toch wel een mijlpaal om het huis virtueel afbetaald te hebben. Misschien ga ik dat vieren door vanaf dan 4/5 te gaan werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: XA4
Als de armoezaaiers niets posten, blijft het idd makkelijk een topic om jaloers naar te kijken. 😉
Allé dan.

Algemeen
-Hoe oud ben je? 29
-Hoe lang werk je al? 10 jaar?

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? Rond de +/- 2000 euro (zonder eindejaarspremie en vakantiegeld).
-Wat zijn je maandelijkse kosten? Rond de +/- 1000 euro (huur, elektriciteit+gas, water, internet/gsm, ziekenbond, ...).
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? Vanaf nu (hopelijk) een 3 à 400 euro per maand.
-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Geen idee hetzelfde zoals nu, voorzie geen drastische wijzigingen.
-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Ik hoop om vanaf dit jaar terug maandelijks 3 à 400 euro te kunnen sparen zodat mijn spaarrekening eindelijk terug word aangevuld ipv te dalen. Al ga ik dit jaar wss ook nog een hoop nieuwe kleren moeten kopen (bezig met afvallen).

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Momenteel 4600 euro op mijn spaarrekening, aandelen of een huis/appartement heb ik niet.
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Alles

-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard?
Geen flauw idee. Ik ben begin vorig jaar verhuisd en toen stond er +/- 20K op mijn spaarrekening en toen een hoop moeten kopen. Heb voor mijn vaste job die ik nu heb (sinds mei 2018) ook wat pech gehad en wat werkloosheid gekend dus in die jaren heb ik amper tot niks kunnen sparen en bleef mijn spaarrekening gelijk of zakte die. Toen in 2018 wat dingen moeten kopen zoals een nieuwe fiets, nieuwe laptop, klein beetje genieten van het leven want daarvoor moest ik niks doen of naartoe gaan. Nog veel langer thuis wonen (om te sparen) had geen zin want dat werd onhoudbaar met mijn ouders en de covid periode heeft daar ook geen goed aan gedaan. Ik heb niet zo'n hele goeie band met mijn ouders en had daar 0,0 privacy en veel bemoeienis wat ik deed/waar ik naartoe ging.

Momenteel niet zo blij met de 4600 euro maar dat zal dit jaar wel wat opgekrikt worden. Maar ik heb een goede job en ben tevreden met mijn huur appartement van nu, mijn auto is nog maar 2,5 jaar oud (en geen afbetaling), alles in mijn appartement is vrij nieuw dus ik voorzie niet meteen grote kosten.
 
Allé dan.

Algemeen
-Hoe oud ben je? 29
-Hoe lang werk je al? 10 jaar?

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? Rond de +/- 2000 euro (zonder eindejaarspremie en vakantiegeld).
-Wat zijn je maandelijkse kosten? Rond de +/- 1000 euro (huur, elektriciteit+gas, water, internet/gsm, ziekenbond, ...).
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? Vanaf nu (hopelijk) een 3 à 400 euro per maand.
-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Geen idee hetzelfde zoals nu, voorzie geen drastische wijzigingen.
-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Ik hoop om vanaf dit jaar terug maandelijks 3 à 400 euro te kunnen sparen zodat mijn spaarrekening eindelijk terug word aangevuld ipv te dalen. Al ga ik dit jaar wss ook nog een hoop nieuwe kleren moeten kopen (bezig met afvallen).

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Momenteel 4600 euro op mijn spaarrekening, aandelen of een huis/appartement heb ik niet.
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Alles

-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard?
Geen flauw idee. Ik ben begin vorig jaar verhuisd en toen stond er +/- 20K op mijn spaarrekening en toen een hoop moeten kopen. Heb voor mijn vaste job die ik nu heb (sinds mei 2018) ook wat pech gehad en wat werkloosheid gekend dus in die jaren heb ik amper tot niks kunnen sparen en bleef mijn spaarrekening gelijk of zakte die. Toen in 2018 wat dingen moeten kopen zoals een nieuwe fiets, nieuwe laptop, klein beetje genieten van het leven want daarvoor moest ik niks doen of naartoe gaan. Nog veel langer thuis wonen (om te sparen) had geen zin want dat werd onhoudbaar met mijn ouders en de covid periode heeft daar ook geen goed aan gedaan. Ik heb niet zo'n hele goeie band met mijn ouders en had daar 0,0 privacy en veel bemoeienis wat ik deed/waar ik naartoe ging.

Momenteel niet zo blij met de 4600 euro maar dat zal dit jaar wel wat opgekrikt worden. Maar ik heb een goede job en ben tevreden met mijn huur appartement van nu, mijn auto is nog maar 2,5 jaar oud (en geen afbetaling), alles in mijn appartement is vrij nieuw dus ik voorzie niet meteen grote kosten.
Da's wel een stevig spaarpotentieel en lage vaste kosten die jij hebt! Nicekes!
 
Algemeen
-Hoe oud ben je? 33jaar
-Hoe lang werk je al? 12jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? Tussen de 2100-2600 en 700€ verhuur.
-Wat zijn je maandelijkse kosten? 600€-1000€
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? +-2000€, verhuur gaat volledig naar aandelen.

Spaargeld:
- Liquide middelen: 35k
- Beleggingen: 43k
- pensioensparen / groepsverzekering: 2k
- Waarde vastgoed: 200k
- Openstaande lening: 65k

Zelf gespaard: alles
Gekregen: 0

Had meer kunnen zijn maar door breuk en verkoop gezinswoning rond 50-60k verloren.

Maar klaag helemaal niet er zijn mensen die na een breuk met kinderen blut zijn.
 
Laatst bewerkt:
Da's wel een stevig spaarpotentieel en lage vaste kosten die jij hebt! Nicekes!
Ja ik wist niet goed welke kosten ik allemaal moest rekenen eerst. Vanaf maart zal mijn huur wel helaas met +/- 80 euro index omhoog gaan 🙈 Denk dat ik dan ergens in de 1100 euro vaste kosten land. En die 3 à 400 euro sparen is ook zonder extraatjes. Dus als ik eens iets wil kopen (ik zeg maar iets bv. meer dan 100 euro) zal het daarvan moeten komen, ik voorzie dus ook niet om dit jaar élke maand 3 à 400 euro te sparen. Maar verder zie ik het wel positief in dit jaar :D
 
Een armoezaaier naar BG-normen hier :p

Algemeen
-Hoe oud ben je? 33
-Hoe lang werk je al? 12 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? Rond de +/- 5000 euro (zonder 13de maand en vakantiegeld).
-Wat zijn je maandelijkse kosten? Rond de +/- 3200 euro (leningen, boodschappen, elek/gas, gsm, internet/tv, crèche)
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? Voor het ogenblik 165€ pensioensparen + 13de maand + terugtrek belastingen
-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Zullen nog gelijk blijven in de toekomst. Volgend jaar geen crèche meer. Bovenop de maandelijkse kosten is er een serieus bedrag voor medische kosten voor het ogenblik waardoor de spaarcapaciteit zo laag is.
-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Dit jaar weinig verandering vrees ik. Als de medische kosten zouden stoppen dan hoop ik toch een 250€ per maand te sparen.
Gaan dit jaar aan de vriendin en mezelf elk wat "zakgeld" geven maandelijks om zelf te besteden. Alle opslag zal hiernaar gaan. Dus zal dus rond de €200 per persoon zijn denk ik. Daarvan zal ik ook wat meer beleggen waarschijnlijk na wat foliekes aangekocht te hebben!

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Rond de +/- 9000€ op de spaarboek. +/- €2000 in beleggingen. +/- €1500 in crypto. Huis zal iets van een 450k waard zijn waar nog 260k kapitaal moet van afbetaald worden.
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? 15k gekregen van ouders. De rest zelf.

-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Alles (buiten het huis natuurlijk) vermits alles op was na de bouw van het huis 5 jaar terug.
 
Algemeen
-Hoe oud ben je? 33jaar
-Hoe lang werk je al? 12jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? Tussen de 2100-2600 en 700€ verhuur.
-Wat zijn je maandelijkse kosten? 600€-1000€
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? +-2000€, verhuur gaat volledig naar aandelen.

Spaargeld:
- Liquide middelen: 35k
- Beleggingen: 43k
- pensioensparen / groepsverzekering: 2k
- Waarde vastgoed: 200k
- Openstaande lening: 65k

Had meer kunnen zijn maar door breuk en verkoop gezinswoning rond 50-60k verloren.

Maar klaag helemaal niet er zijn mensen die na een breuk met kinderen blut zijn.
Wat verhuur je dan?
Is de waarde van het vastgoed waar je zelf in woont of verhuur je dat en woon je bij de ouders? Want maandelijkse kosten zijn ook wel laag.
 
Wat verhuur je dan?
Is de waarde van het vastgoed waar je zelf in woont of verhuur je dat en woon je bij de ouders? Want maandelijkse kosten zijn ook wel laag.
Ik verhuur mijn app waar ik in gewoond heb en woon nu samen met mijn vriendin. Half jaar na dat ik ben beginnen werken zijn mijn ouders verhuist en moest ik alleen gaan wonen.
 
Laatst bewerkt:
Algemeen
-Hoe oud ben je? 43jaar
-Hoe lang werk je al? 20jaar vriendin 16 jaar.

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? gezamenlijk 5700-6000. Benieuwd na indexatie (PC200 :headshake: )
-Wat zijn je maandelijkse kosten? ±2400. Lening, energie, water, eten, ontspanning, sportabbo, netflix, internet en tel.
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? Dit jaar een 27K. vorig jaar 24K Ik verschiet er wel van dat we meer gespaard hebben bij hogere inflatie.
Maar als ik heel eerlijk mag zijn.... we letten er niet op en ik vermoed moesten we wat meer aan budgetcontrole doen we meer kunnen sparen.

Spaargeld:
- Liquide middelen: 145k
- Beleggingen: 30k
- pensioensparen / groepsverzekering: 11k en 9K
- Waarde vastgoed: ondergrens ±550k - bovengrens 680K volgens immoweb. Eerlijk uit ervaring denk ik eerder 500K:p
- Openstaande lening: 102k nog 10 jaar af te betalen.

Al bij al veel te weinig gespaard op twintig jaar. De excuustruus in mij zegt dan wel dat het loon vroeger zo hoog niet was, enorm veel spaargeld in huis geïnvesteerd voor afwerking, Andere investeringen na betreden woning kwam ook van spaargeld zoals nieuwe tuin 36K, zonnepanelen 8K, nieuw meubilair 4 a 5K loopt ook aardig op.
Verder dure hobbies(astrofotografie is een moneysink, crossfit abbo vriendin is toch ook snel 100 euro per maand), teveel op restaurant en jaarlijks 2x op verlof en een citytrip doet dat met nen mens denk ik dan.

Maar... geen kinderen en beide bedrijfswagen. We hadden meer kunnen sparen/beleggen.

Doel is volgend jaar de verhouding beleggingen vs liquide middelen wat meer gelijk te trekken maar ik wacht nog een beetje af in hoever de beurzen nog gaan zakken na de nakende recessie.
 
Laatst bewerkt:
25k per jaar sparen is toch helemaal niet slecht? Genoeg mensen die dat niet eens als volledig inkomen hebben :D
 
Momenteel 4600 euro op mijn spaarrekening,
Ik ben begin vorig jaar verhuisd en toen stond er +/- 20K op mijn spaarrekening en toen een hoop moeten kopen.
Waar is die +- 17.500 euro dan naartoe sinds begin vorig jaar?
Allemaal meubels en huisraad voor het appartement? (naast +-2k à 3k aan huurwaarborg, die je niet echt 'kwijt' bent)

(Want pak 200 reële spaarcapaciteit per maand , is 2400 per jaar. En startbedrag 20.000 euro, eindbedrag 4600 euro. )
 
Waar is die +- 17.500 euro dan naartoe sinds begin vorig jaar?
Allemaal meubels en huisraad voor het appartement? (naast +-2k à 3k aan huurwaarborg, die je niet echt 'kwijt' bent)

(Want pak 200 reële spaarcapaciteit per maand , is 2400 per jaar. En startbedrag 20.000 euro, eindbedrag 4600 euro. )
Er zijn dit jaar nog andere kosten en uitgaven geweest ook, maar ik ga hier niet alles uit de doeken doen. En heb zeker niet 200 kunnen sparen elke maand net zoals ik nu niet elke maand 3/400 ga kunnen sparen maar zolang het nu omhoog gaat ben ik content. Mijn TV en soundbar is wss wel het duurste dat hier staat maar ik ben vaak thuis en kijk veel series dus dat mocht wat meer zijn. Denk dat ik op 6 à 7000 stond na de verhuis.
 
De vraag is dan: waarvoor?

Terecht punt... :)

Er zijn dit jaar nog andere kosten en uitgaven geweest ook, maar ik ga hier niet alles uit de doeken doen. En heb zeker niet 200 kunnen sparen elke maand net zoals ik nu niet elke maand 3/400 ga kunnen sparen maar zolang het nu omhoog gaat ben ik content. Mijn TV en soundbar is wss wel het duurste dat hier staat maar ik ben vaak thuis en kijk veel series dus dat mocht wat meer zijn. Denk dat ik op 6 à 7000 stond na de verhuis.

Geen handtas van 42 17 K€? :p
 
Goei vraag. Job kwijt en niet meteen moeten zoeken naar een nieuwe... een (tweedehands) ferrari bij mijn midlife crisis kan ook. :unsure:
Maar tis vooral voor de zekerheid denk ik.
Heel eerlijk: als je geen kinderen hebt (en ook niet meer wil), en je hebt een eigen huis en een redelijke som aan spaargeld en beleggingen. Dan ben je in mijn ogen zeker niet slecht bezig. Had het meer kunnen zijn door zuiniger te leven, sure. Maar dan had je ook... zuiniger moeten leven. Nu heb je waarschijnlijk meer "uw goesting" gedaan waardoor er wat minder in de grote pot zit, maar je hebt het toch maar gehad ;).

Als er 1 ding is dat ik de laatste jaren echt heb in gezien: doe alle dingen die je écht wil doen, wanneer je nog "jong" bent. Want van al die dingen ga je op een gegeven moment denken "pfff, daar ben ik te oud voor" en dan heb je heel uw leven geld opzij gezet om dingen te doen die je dan toch niet meer gaat doen...
(en dat wil niet zeggen dat ge al uw geld erdoor moet brassen he :p)
 
Ik maak morgen, als het regent en ik niet in de tuin kan werken, het jaaroverzicht.

Mag ik de zonnepanelen volledig bij de home equity tellen of moet ik die (lineair) afschrijven? :ROFLMAO:
 
Terug
Bovenaan