De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Maandag, dinsdag en woensdag op de rollen gereden. Vandaag kniepijn 😔.
In de winter moet ik altijd oppassen dat ik niet teveel op de rollen rijd. Je zit nu eenmaal constant te duwen, en vaak ook aan een hogere weerstand dan wanneer je buiten rijdt.
Ik probeer minstens elke 10 minuten eens recht te staan, kwestie van er toch een beetje afwisseling in brengen. En mijn bidons zet ik naast me op een tafeltje, dat ik niet moet blijven trappen terwijl ik een kniezwengel doe om aan mijn bidon te geraken.
De eerste vraag is, staat uw gewoonlijke fiets op rollen of is het een andere? Indien andere zijn de posities hetzelfde?
Rij je met uw gewoonlijke schoenen? Indien niet staan de cleats hetzelfde?
Duw je uw fiets scheef terwijl je trapt? Zet uw rollen voor de spiegel en kijk of je de neiging hebt om uw fiets onder u door opzij te duwen. Op de rollen kan je dit niet doen waardoor je dus rare krachten op uw knieën krijgt.

De klachten die je aangeeft klinken bij mij als patela, slijmbeurs of aanhechting IT-band.

Fietsen is trouwens DE revalidatie bij knieblessures :p
Maar bij sommige is het net de oorzaak van knieblessures :p
 
De eerste vraag is, staat uw gewoonlijke fiets op rollen of is het een andere? Indien andere zijn de posities hetzelfde?
Rij je met uw gewoonlijke schoenen? Indien niet staan de cleats hetzelfde?
Duw je uw fiets scheef terwijl je trapt? Zet uw rollen voor de spiegel en kijk of je de neiging hebt om uw fiets onder u door opzij te duwen. Op de rollen kan je dit niet doen waardoor je dus rare krachten op uw knieën krijgt.

De klachten die je aangeeft klinken bij mij als patela, slijmbeurs of aanhechting IT-band.

Fietsen is trouwens DE revalidatie bij knieblessures :p
Maar bij sommige is het net de oorzaak van knieblessures :p
Wat velen ook niet doen, is de trainer op een hoogte zetten zodat de geometrie van de fiets gelijk blijft.

Met mijn 28mm voorband staat mijn fiets een dikke cm hoger vooraan dan achteraan (kickr core). Bij zij die met hogere banden/wielen rijden en/of met een voorwielsteun is dat verschil nog veel groter.

Uiteraard verandert de geo van de fiets zelf niet, maar je drukpunten zijn anders, je hebt virtueel veel slackere hoeken en je virtuele reach neemt af
 
Ik zit gemiddeld rond de 90 rpm dus dat valt wel mee, al was het vroeger zeker hoger. Met op de rollen te rijden heb ik meer kracht gekregen maar ben ik toch ook wat zwaarder beginnen trappen.

Het is erg vreemd gekomen. Ik ga op de middag naar de kapper, je zit daar in die stoel met je benen zo wat gekruist. Ik sta recht en voel aan de binnenkant van mijn knie dat ik wat last heb. Gedurende de namiddag werd het alleen maar slechter, en nu kan ik eigenlijk niet meer stappen zonder te manken. Op zich zit het niet in mijn gewricht, dat heb ik al vaak genoeg voor gehad. Het is precies meer op mijn knie dat het op 1 punt echt zeer doet. Zoals je een buil zou hebben. Vind het heel erg raar.
Laten we hopen dat het even snel gaat als het gekomen is. Zondag is er in de buurt een cyclo en ik had met een paar man afgesproken, ik rijd al amper cyclo's dus keek er echt naar uit. Ben deze avond naar huis gefietst en dat ging eigenlijk beter als wandelen. We zullen zien 🤞
Welke cyclo is dat?

Uiteindelijk 2 weken amper iets gedaan er zat ergens iets in mijn lijf. Maar vandaag toch 1u20 op de rollen met normaal gevoel dus lijkt terug in orde
 
Welke cyclo is dat?

Uiteindelijk 2 weken amper iets gedaan er zat ergens iets in mijn lijf. Maar vandaag toch 1u20 op de rollen met normaal gevoel dus lijkt terug in orde
Gambrinus, lokale cyclo.
De eerste vraag is, staat uw gewoonlijke fiets op rollen of is het een andere? Indien andere zijn de posities hetzelfde?
Rij je met uw gewoonlijke schoenen? Indien niet staan de cleats hetzelfde?
Duw je uw fiets scheef terwijl je trapt? Zet uw rollen voor de spiegel en kijk of je de neiging hebt om uw fiets onder u door opzij te duwen. Op de rollen kan je dit niet doen waardoor je dus rare krachten op uw knieën krijgt.
Ik zal eens een spiegel zoeken 🙂, voor de rest niks gewijzigd.
Het lijkt in dit geval toch om één of andere vreemde reactie te gaan. Mijn knie is nog geen 100% maar tussen donderdagavond en vrijdagochtend was het al een heel groot verschil. Als ik overdag rondwandelde stoorde het me al niet meer. Enkel als ik er op duw voel ik het nog heel hard.
 
Ja die kniezwengel heb ik deze week gevoeld dat ik dat beter ook niet meer ga doen of dat ik daarmee wel ergens iets in mijn knie zou kunnen kapot krijgen.

Is je cadans hoog genoeg op de rollen? Ik merk dat ik er echt moet op letten dat ik aan 90+ ga terwijl dat buiten vanzelf gaat.
Wordt daar ook gewoon niet veel te hard op gefocust? Er zijn zelfs studies doe aantonen dat hoge cadans bij amateurs geen meetbaar verschil geeft. Zolang je niet gaat stampen aan 65RPM... als 80 comfortabel is, is dat echt geen schande.

Ik rijd op de rollen overigens veel makkelijker een hogere cadans. Buiten is het wegdek vaak in zulke slechte staat dat ik het veel aangenamer vindt om wat groter te trappen zodat ik toch wa stabieler blijf zitten.
 
Wordt daar ook gewoon niet veel te hard op gefocust? Er zijn zelfs studies doe aantonen dat hoge cadans bij amateurs geen meetbaar verschil geeft. Zolang je niet gaat stampen aan 65RPM... als 80 comfortabel is, is dat echt geen schande.

Ik rijd op de rollen overigens veel makkelijker een hogere cadans. Buiten is het wegdek vaak in zulke slechte staat dat ik het veel aangenamer vindt om wat groter te trappen zodat ik toch wa stabieler blijf zitten.
Mja ik merk toch dat ik vlugger last krijg van mijn knieën als ik zo rond de 80 zit te duwen.
 
Vandaag een irritante bug met mijn Neo in combinatie met zwift. Op asfalt heel de tijd roadfeel alsof ik op gravel aan het rijden was...
Hopelijk fixen ze dit snel, want was na herstarten ook nog zo.
 
Dat is niet interactief hé (als in past zijn weerstand niet aan bij bergop/bergaf).
Weg gesmeten geld in mijn ogen.
Leek me handig. Om geen fiets daar voor te moeten voorzien.
Maar dan bekijk ik de andere opties even.

Die wel smart zijn.. die prijzen zijn overdreven dan.
 
Gewoon een goedkope interactieve smarttrainer?

Taxcx Flow Smart of Elite Tuo

Geen oude fiets staan ofzo?
 
Terug
Bovenaan