De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Wel serieus verbeterd naar mijn mening.
Vroeger deed ik altijd paar maanden Trainerroad en paar maanden Zwift.

Maar schema's op Zwift zijn ondertussen ook voorzien van coach texten enzo dat ik nu gewoon alles op Zwift doe.

Heeft er iemand misschien een mapping tussen Zwift wattage zones, en wat uw hartslag moet zijn.


Ik heb de indruk dat mijn hartslag veel te hoog is als ik bv blauwe zone fiets.
Omdat die trainingen niet goed zijn, rust is veel te hard :unsure:
 
Omdat die trainingen niet goed zijn, rust is veel te hard :unsure:
Over welk schema spreek je dan? Of spreek je over allemaal?
Want er zijn echt meer dan 40 schema’s die je kan volgen.
Rust kan ook gewoon vrij actief nog zijn als uw inspanningsblok niet heel zwaar is.

Allez we spreken nog altijd over niet gepersonaliseerde schema’s. En je moet ook uw eigen lichaam wat aanvoelen. Als je niet goed herstelt bent dat voel je snel.
 
Ik denk dat hij de rust tussen de intervallen in bedoelt. Is bij zwift vaak 50-55% van ftp terwijl dat vaak wel lager mag zijn.

Ik train nu twee weken met TR gewoon losse trainingen die worden aangeraden maar moet zeggen dat TR het blijkbaar veel moeilijk heeft om wattage aan te passen aan mijn cadans in ERG-modus. Springt veelal alle kanten uit als ik niet oplet. Tis veel beter als ik vanvoor op kleine blad schakel wel.

Die teksten tijdens de training hoeven voor mij meestal niet. De helft van de tijd zie ik ze niet eens verschijnen.
 
Ja merk het verschil nu ook met TR. Bij Zwift vaak 165-170w tussen intervallen in en bij TR eerder 120-125w. Toch wel een ferme impact na x-aantal intervallen >300W van ettelijke minuten. Zeker als je intervallen boven FTP doet kan je haast niets herstellen bij zwift lijkt het.
 
Houdt zoals gezegd wel rekening met het feit dat zo'n trainer niet stil is... een lege kamer naast de kinderkamer is a no go tbh.
Een tacx neo allesinds wel :p Letterlijk nog naast de deur van de babykamer zitten fietsen. Suito weet ik niet.
 
Een tacx neo allesinds wel :p Letterlijk nog naast de deur van de babykamer zitten fietsen. Suito weet ik niet.
Stil blijft wel relatief. De Neo is idd vrij stil maar je hebt ook het geluid van je drivetrain nog natuurlijk.
Over welk schema spreek je dan? Of spreek je over allemaal?
Want er zijn echt meer dan 40 schema’s die je kan volgen.
Rust kan ook gewoon vrij actief nog zijn als uw inspanningsblok niet heel zwaar is.

Allez we spreken nog altijd over niet gepersonaliseerde schema’s. En je moet ook uw eigen lichaam wat aanvoelen. Als je niet goed herstelt bent dat voel je snel.
Zwift heeft over de hele lijn in quasi al hun programma's véél te veel intensiteit zitten. Maar we weten waarom dat zo is (om het boeiend te proberen houden).
 
Stil blijft wel relatief. De Neo is idd vrij stil maar je hebt ook het geluid van je drivetrain nog natuurlijk.
As said, ik fietste in ons vorig appartement aan de deur van de babykamer. Geen probleem. Ook in dezelfde kamer als waar mijn vriendin tv kijkt, geen probleem. Drivetrain proper maken en goed invetten en maakt echt heel weinig lawaai.
 
As said, ik fietste in ons vorig appartement aan de deur van de babykamer. Geen probleem. Ook in dezelfde kamer als waar mijn vriendin tv kijkt, geen probleem. Drivetrain proper maken en goed invetten en maakt echt heel weinig lawaai.
Ik rij in garage en vriendin hoort dat in de woonkamer hoor, zeker als ik op de grote plaat +300w doe
 
Ik rij in garage en vriendin hoort dat in de woonkamer hoor, zeker als ik op de grote plaat +300w doe
Zoals EnP zegt helpt een zeer propere en goed gesmeerde aandrijflijn daar wel bij.
Maar echt geruisloos wordt het ook nooit.

Het is vooral de frequentie die vervelend is na een tijd. Maar of een baby daar van wakker wordt, denk het niet hoor.
 
Zoals EnP zegt helpt een zeer propere en goed gesmeerde aandrijflijn daar wel bij.
Maar echt geruisloos wordt het ook nooit.

Het is vooral de frequentie die vervelend is na een tijd. Maar of een baby daar van wakker wordt, denk het niet hoor.
Zelfs met nieuwe ketting hoor je dat.
Maar heb het al meermaals gezegd: mijn vervang-wahoo core maakt meer lawaai dan de refurbished die ik origineel had gekocht :p
 
Ik ben nu sinds 2 weken begonnen met een trainingsplan op wahoo systm. Ik zit sinds 2015 op Zwift dus op dat vlak had ik wel eens nood aan iets nieuws proberen, het nieuwe is er al wel een tijdje af :). Je kan uiteraard kiezen uit allerei disciplines en volumes. Met niet enkel de focus op fietsen maar je hebt ook core, yoga en mental training (als je wil uiteraard).
Ik heb nu een trainingsplan dat 3 ritten heeft tijdens de week. Dat zijn telkens erg korte trainingen (45 a 60 minuten) met bijvoorbeeld de focus op sprints, hoge of lage cadans, 30/30's. Geen moordende trainingen waar je 4x blokken van een kwartier op en rond ftp doet en net niet van je fiets valt. In het weekend is het dan vrij simpel, uren maken. Beginnen met 2u + 2u30 en zo de komende weken opbouwen richting ritten van 4u. Zolang ik die lange ritten buiten kan doen is het prima, ik heb nu 1x 2u gedaan met enkel blokjes kijken en Netflix. Vreselijk. Op dat vlak is Zwift toch geweldig, je zoekt je een leuke groepsrit uit en je bolt vlotjes 2u en meer. Vroeg of laat zal ik dus wel weer mijn Zwift abonnement starten (wahoo is momenteel nog gratis).

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de uitkomst. Qua trainingsload doe ik minder dan normaal, maar dit is specifieker en over meer dagen gespreid. Dit plan van 2 maand is ook bedoelt als basis om de winter door te komen, conditie onderhouden en wat dingen aanscherpen is prima.
 
Blijkbaar toch ook iets waar TR zich aan bezondigt:

Ze doen dit allemaal hoor. Mensen willen afwisseling. Een programma dat zegt: "op zaterdag doen we 2uur aan 180-200W" daar wordt namelijk niemand vrolijk van.

En in dat geval is een suboptimaal programma beter dan het optimale programma dat je niet volgt uit verveling. Zolang je maar naar je lichaam luistert. 1 keer per week met zwart voor u ogen is fine... als je u meermaals per week een uitgewrongen dwijl voelt na een training is er iets niet just.
 
Goed samengevat lijkt mij. :)

Ik heb de laatste weken alleszins ook meer het voordeel gevonden van polarized training. Veel plezanter zo en ik heb meer energie om daarnaast ook voor het lopen voldoende volume te vinden.
 
Zelfs met nieuwe ketting hoor je dat.
Maar heb het al meermaals gezegd: mijn vervang-wahoo core maakt meer lawaai dan de refurbished die ik origineel had gekocht :p
Jij hebt een Wahoo core, das gewoon een ander toestel (en ik weet niet hoeveel lawaai die maakt). De Neo gebruikt een elektrische motor. Als ik nu 600 of 200 watt trap, dat ding maakt gewoon geen lawaai... Hoeveel watt je trapt heeft zelf geen invloed. Is ook gewoon de reden waarom ik de Neo heb gekocht.


Now’s probably a good time to talk sound. In short, it makes virtually no sound. About the only sound you’re going to likely hear is that of your bike’s own drivechain (meaning, the chain and such). The unit itself does have a fan, but it’s roughly akin to a fan found on a small computer. To demonstrate this, here’s a simple audio test clip:


(zijn fiets kraakt een beetje :p )


Ik heb al meermaals gehad dat mijn vriendin zit te fietsen op de zolder (is gewoon open gat naar boven) en ik niet weet of ze nu eigenlijk nog bezig is of niet. Swat, ik ga erover stoppen :biglaugh:
 
Laatst bewerkt:
Nog even over die kleurtjes.
Eigenlijk was mijn vraag niet of de uitrust stukken te zwaar zijn. Want dat weet ik wel. De trainingen zijn inderdaad gericht om ook nog plezant te zijn zodat je ze vol kan houden.


Maar mijn vraag is of er een link is tussen de kleuren van de wattage zones, en de kleuren van de hartslagzones.

Je hebt wattage zones: blauw, groen, geel, oranje rood.

In de Zwift companion app zie je ook hartslagzones: blauw, groen, geel, oranje.

Is het de bedoeling dat je in een blauwe wattage zone in de blauwe hartslag zone zit?

Want ik zit in oranje daar.
Dus misschien is mijn FTP ramp test resultaat veel te hoog? Want ik heb al gehoord dat er daar 25% meer op halen dan op een normale FTP test.
 
Maar mijn vraag is of er een link is tussen de kleuren van de wattage zones, en de kleuren van de hartslagzones.

Je hebt wattage zones: blauw, groen, geel, oranje rood.

In de Zwift companion app zie je ook hartslagzones: blauw, groen, geel, oranje.

Is het de bedoeling dat je in een blauwe wattage zone in de blauwe hartslag zone zit?

Want ik zit in oranje daar.
Dus misschien is mijn FTP ramp test resultaat veel te hoog? Want ik heb al gehoord dat er daar 25% meer op halen dan op een normale FTP test.
Ik denk dat dat vroeger wel ooit de bedoeling geweest is, maar ondertussen zijn ze er wel achter dat dat niet klopt. Vroeger werd je max hartslag berekend op een formula waarin je leeftijd een factor was, en aan de hand daarvan werd daar een trainingsschema opgesteld. Maar tijden veranderen. Hartslag is iets heel persoonlijk volgens mij. De ene persoon heeft een veel hogere gemiddelde hartslag dan de andere. De ene persoon voelt zich beter bij een hogere hartslag, de andere bij een lagere. Ik ben onlangs nog bij de cardioloog geweest en die viel het direct op dat ik mij het best voelde wanneer mijn hartslag zich rond de 175 bevond. Voor een 50-jarige is dat enorm hoog. Als ik moet trainen op een hartslag die ze aanraden voor een persoon van rond de 50 jaar mag ik mijn zetel niet eens uitkomen :laugh: .

Daarom ook dat je in al die programma's eerst een FTP test moet afleggen waarop je training dan gebaseerd wordt. Gewoon veel correcter dan trainen op hartslag. Een nadeel is natuurlijk wel dat die kleurtjes nu niet meer overeen komen.
 
Ja maar in Zwift moet ge toch uw max hartslag ingeven.

Maar het valt mij nu op dat ik inderdaad al groen zit voor ik één keer heb getrapt.
 
Terug
Bovenaan