De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Ik heb eigenlijk nog nooit op die hartslagzones gelet in Zwift 😬

Dat een ramp test een te hoge ftp geeft is 95% zeker een feit. Uiteindelijk moet je maar 5 minuten hard trappen, iemand die explosiever is zal dus sowieso een hogere ftp halen. En die programma's hebben natuurlijk graag dat je een hoge score haalt, zo is 95% van een 20' test = aan je ftp ook al achterhaalt. Dat halen enkel goed getrainde atleten, voor de gemiddelde recreant is dat 90% of zelfs wat minder.
Een kameraad heeft meegedaan aan de Zwift academie. Daar moest je nu ook sprints doen, 1' hard rijden en dan een klim van een kleine 20 minuten. Bij wahoo werken ze ook met hun 4dp profiel.

Een training met sprint is gebaseerd op mijn resultaat in de sprints, en niet gewoon een bepaald % van mijn ftp.
Dat is ook gewoon veel logischer. Stel dat men Evenepoel sprints laat doen op basis van zijn ftp, en exact dezelfde training moet ook Ewan doen. Evenepoel gaat zijn sprints niet kunnen afwerken terwijl Ewan ze te plat vindt.
 
De Tacx Neo heeft cadanssensor ingebouwd, je hebt enkel nog je hartslag "nodig".
Houdt er wel rekening mee dat je toestellen de data tot aan je toestel moeten krijgen waarop je training app draait... voor de Neo kan dit via Bluetooth of ANT+. Je hartslagband is mogelijk enkel ANT+ (toch als het een ouder Garmin model is). Als je ANT+ op je laptop wil kunnen lezen heb je wrs wel een ANT+ dongle nodig: 15euro op amazon oid, of 50 euro als ge hier in Belgie ene van Tacx koopt :unsure: (dat tweede zou ik dus niet doen)
Ik heb dit jaar een garmin 830 met bundel gekocht, daar zaten dual sensors bij (hartslag en cadans), dan heb ik als ik het goed begrijp niets extra nodig? Want ik wou dat eigenlijk op mijn iphone doen runnen, ik heb alleen twee zware desktop PC's hier (gaming/fotobewerking) en een tablet gebruik ik ook niet. Ik kan altijd een convertor kopen (https://store.npe-inc.com/cable-connect-ant-to-ble/) want een dongle voor IOS is niet zo eenvoudig
 
Ik heb dit jaar een garmin 830 met bundel gekocht, daar zaten dual sensors bij (hartslag en cadans), dan heb ik als ik het goed begrijp niets extra nodig? Want ik wou dat eigenlijk op mijn iphone doen runnen, ik heb alleen twee zware desktop PC's hier (gaming/fotobewerking) en een tablet gebruik ik ook niet. Ik kan altijd een convertor kopen (https://store.npe-inc.com/cable-connect-ant-to-ble/) want een dongle voor IOS is niet zo eenvoudig
Zwift op uw iphone laten lopen?
Dat zou ik niet aanraden om eerlijk te zijn.
 
Zwift op uw iphone laten lopen?
Dat zou ik niet aanraden om eerlijk te zijn.
Een iPhone pro Max 12 dus bijna een tablet. Het is mogelijk dat ik me op termijn een tablet koop of een portable pc, misschien kan ik de laptop van het werk wel gebruiken. Maar ik gebruik die dingen anders nooit
 
Ik heb eigenlijk nog nooit op die hartslagzones gelet in Zwift 😬

Dat een ramp test een te hoge ftp geeft is 95% zeker een feit. Uiteindelijk moet je maar 5 minuten hard trappen, iemand die explosiever is zal dus sowieso een hogere ftp halen. En die programma's hebben natuurlijk graag dat je een hoge score haalt, zo is 95% van een 20' test = aan je ftp ook al achterhaalt. Dat halen enkel goed getrainde atleten, voor de gemiddelde recreant is dat 90% of zelfs wat minder.
95% is totaal uit de lucht gegrepen. De FTP waardes van mijn Zwift ramp test lagen 2 jaar geleden zelfs lager dan de waardes die ik haalde bij EnergyLab. Ik zie explosiviteit dan wel als een zwakker punt, als ik dat vergelijk in Zwift races tegen andere mannen van mijn niveau dan zijn mijn piekwaardes niet eens heel slecht. Als explosiviteit datgene is wat u testresultaten skewed (wat mij zeker niet onlogisch lijkt) dan gaat het overgrote deel van de mensen daar toch geen insignificante hinder van ondervinden.

Uiteindelijk is het ook maar een indicatie van. FTP varieert van dag tot dag, na een slechte nacht of de dag na een zware training ligt je trueFTP gewoon lager dan de dag voordien en omgekeerd. Of dat getal er boenk op zit of niet maakt niet eens echt uit, je traint nadien toch in bandbreedtes maar dat is dan meteen wel de reden dat je eigenlijk beter zou mikken naar ongeveer het midden van je zone, terwijl ik een heel sterk vermoeden heb dat zeer veel mensen bij een blok van 180-205W gewoon mikken op 200W. Zolang je met een Ramp test min of meer in de buurt van je FTP komt is dat goed. 25% overshoot zoals ik zie passeren is natuurlijk niet ok maar dat zijn eerder zware uitzonderingen dan regel. De overgrote meerderheid van de mensen zal vermoedelijk toch vrij dicht in de buurt van hun FTP testen en die kunnen zich dan wel behelpen met de 90-110% slider in workout mode.
 
Een iPhone pro Max 12 dus bijna een tablet. Het is mogelijk dat ik me op termijn een tablet koop of een portable pc, misschien kan ik de laptop van het werk wel gebruiken. Maar ik gebruik die dingen anders nooit
Zwift draait dacht ik wel redelijk op mijn huawei p20 pro van bijna 2 jaar oud dus moet lukken!

edit: Als de desktop toch in dezelfde kamer staat maar je kan er bijvoorbeeld niet gericht naar trainen (andere hoek vd kamer of zo), kan je wel altijd zwift er op laten draaien als ie bluetooth heeft en dan Zwift Companion op je gsm laten draaien waardoor je wel alle data hebt zonder het grafische gedoe.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik heb eigenlijk nog nooit op die hartslagzones gelet in Zwift 😬

Dat een ramp test een te hoge ftp geeft is 95% zeker een feit. Uiteindelijk moet je maar 5 minuten hard trappen, iemand die explosiever is zal dus sowieso een hogere ftp halen. En die programma's hebben natuurlijk graag dat je een hoge score haalt, zo is 95% van een 20' test = aan je ftp ook al achterhaalt. Dat halen enkel goed getrainde atleten, voor de gemiddelde recreant is dat 90% of zelfs wat minder.

Dat is inderdaad de hele crux van het verhaal. Topatleten en mensen die al ettelijke jaren op hoog niveau sporten hebben veel betere endurance en het is voor die mensen dat die korte testen werken. Powergrafiek wordt zeg maar sneller vlakker dan bij beginners.

Zelf haalde ik enige tijd terug als beginner een hoge score bij 3min test. Was het maar dat 70% daarvan mijn FTP al is. :crazy: Ik heb jaren krachttraining gedaan en kan vrij goed "door de muur gaan" dus das gewoon even keihard afzien en indien nodig alles eruit kotsen achteraf. De 20min test is hetzelfde principe maar met een pak minder speling, maar ook daar haal ik hoogstwaarschijnlijk nog niet de 95% ervan niet op een uur.

Al blijft het moeilijk. Op intervals van zelf 3-5min (en dat een keer of 5 of 10 per training) merk ik vaak dat ik nog een serieus tandje kan bijsteken bij de laatste wanneer die gebasseerd is op m'n ftp. De vraag is dus op welke ftp je dan best traint. Gisteren (na eergisteren twee trainingen) op m'n allerlaatste 3' interval gewoon nog bijna 50W extra kunnen duwen terwijl die zogezegd al 105% van m'n FTP was. Ben ik dan wel vrij kapot en komt de misselijkheid soms op? Natuurlijk. Maar dat moet ook als je polarized traint en alles uit die intervallen wilt halen.
 
Zwift draait dacht ik wel redelijk op mijn huawei p20 pro van bijna 2 jaar oud dus moet lukken!

edit: Als de desktop toch in dezelfde kamer staat maar je kan er bijvoorbeeld niet gericht naar trainen (andere hoek vd kamer of zo), kan je wel altijd zwift er op laten draaien als ie bluetooth heeft en dan Zwift Companion op je gsm laten draaien waardoor je wel alle data hebt zonder het grafische gedoe.
Ik heb vandaag met een oudere laptop getraind, omdat de installatie op de iphone nogal lang duurde. Nu gewoon een half uurtje bezig geweest of zo, morgen probeer ik eens met de iPhone een lange training.
Ik train in de garage, dus geen desktop in de kamer.
In ieder geval bedankt voor de hulp @veloke @SomeDude @DwightSchrute @MrKend54l @Knarf en @Reverz (en zij die ik vergeten ben)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag met een oudere laptop getraind, omdat de installatie op de iphone nogal lang duurde. Nu gewoon een half uurtje bezig geweest of zo, morgen probeer ik eens met de iPhone een lange training.
Ik train in de garage, dus geen desktop in de kamer.
In ieder geval bedankt voor de hulp @veloke @SomeDude @DwightSchrute @MrKend54l @Knarf en @Reverz (en zij die ik vergeten ben)
Over het algemeen gaat je "beleving" beter zijn als je met een groter scherm werkt. Dat hoeft geen 65" TV te zijn maar het verschil met een tablet is natuurlijk wel groot. Er is bijvoorbeeld een aanzienlijk deel van de Zwift community dat Zwift draait op AppleTV. De 1st gen Apple TV 4k gaat nu voor ~€159, als je dan nog ergens een goedkope TV op de kop kan tikken ben je niet zo zot veel geld kwijt voor een meer "immersive" ervaring.

Ik merk momenteel met mijn (17") laptop maar als we over een paar maand eindelijk in ons huis gaan zitten ben ik wel van plan van daar een TV omhoog te hangen en daarop met een AppleTV te werken. Op die manier moet niet elke keer mijn laptop over en weer zitten sleuren en heb ik ook geen kans dat mijn laptop zweet te verwerken krijgt.
 
Ik moest vorig jaar nieuwe laptop voor werk bestellen, gebruik die nooit voor het werk (heb er 1 van project) dus heb ik 17inch genomen voor zwift :D
 
Momenteel heb ik een dedicated zwift setup maar mijn vorige setup was gewoon een oudere laptop via een HDMI kabel gekoppeld aan een 2dehands tv.
 
Ik heb vandaag met een oudere laptop getraind, omdat de installatie op de iphone nogal lang duurde. Nu gewoon een half uurtje bezig geweest of zo, morgen probeer ik eens met de iPhone een lange training.
Ik train in de garage, dus geen desktop in de kamer.
In ieder geval bedankt voor de hulp @veloke @SomeDude @DwightSchrute @MrKend54l @Knarf en @Reverz (en zij die ik vergeten ben)
Probleem met een iPhone is dat het scherm toch vrij klein is.
Neemt toch wel een heel deel van de ervaring weg.

Maar als het enkel voor het loggen is dan is dat uiteraard gewoon meer dan voldoende.
Je kan ook altijd een dongle kopen om het op groot scherm te krijgen natuurlijk.
 
Speciaal dagje op Zwift. Op de planning stond 2u30 met een beetje interval. Ik kon mijn route niet kiezen, op beeld ging ik naar rechts afslaan en dan besloot mijn mannetje naar links te rijden.
Na een uur ofzo bleef mijn snelheid dan hangen op max 23 a 24 per uur. Bij bergaf maakte het dus niet uit of ik trapte of niet. 4,5w trappen bergaf en 23 per uur rijden...
55km afgelegd in 2u30, en dan zeggen ze dat je op Zwift te gemakkelijk kilometers verzamelt :unsure:
 
Haha. Op trainerroad haal ik zonder speciaal hard te trappen gemiddelden van 40km/u. En op kleine voorblad wordt dat opeens 25. 😅
 
Vandaag bijna twee uur gezwift. Wat me opvalt is dat mijn cadans een stuk hoger ligt dan wanneer ik op de weg rijd (gemiddeld bijna 110 rpm, terwijl ik op de weg altijd net onder de 90 rpm uitkom).
Verder was het ook moeilijk om echt hoog in hartslag te gaan, bij enkele sprintjes even de 150 bereikt, maar op de klimmetjes lukte me dat voor één of andere reden niet.
Verder zweten als een otter in een onverwarmde garage met zomerse wieleroutfit. Even een plaspauze nemen en zwift terug moeten opstarten was een slecht idee (afkoeling).

Ik zie me dit wel 2-3 keer per week doen.
 
110? En u rollen zaten in het stopcontact ja 😀?
Dat je hoger uitkomt is natuurlijk vrij logisch aangezien je nooit moet stoppen met trappen voor een bocht of een rood licht.

Ik denk dat je precies toch eens een kalibratie moet doen als je niet boven hartslag 150 komt. Het lijkt me toch dat je dan ergens wat weerstand mist.
 
110? En u rollen zaten in het stopcontact ja 😀?
Ja, maar dat moet zelfs niet voor de Tacx Neo 2 volgens mij. Ik kan ook wel eenvoudig hoog in cadans gaan, maar doe dat niet altijd op de fiets
Dat je hoger uitkomt is natuurlijk vrij logisch aangezien je nooit moet stoppen met trappen voor een bocht of een rood licht.
Dat speelt wel een beetje natuurlijk.
Ik denk dat je precies toch eens een kalibratie moet doen als je niet boven hartslag 150 komt. Het lijkt me toch dat je dan ergens wat weerstand mist.
Ik denk dat het gewoon aan mezelf lag, ik heb in enkele spurtjes wel flink doorgetrokken, maar voor de rest niet. En ik denk dat ik vanmorgen ook een beetje vermoeid aan de training startte, ik heb de voorbije dagen misschien wat overdreven :rolleyes: . Nu twee dagen rust, en dinsdagavond pas terug zwiften.
 
Ondertussen van Zwift al antwoord gekregen ivm mijn snelheid die vast zat.
Ze kennen de bug en deze ontstaat als je een u-turn wil maken. Ik wou bergop een interval doen en dan omkeren om uit te rusten. Opgepast dus als je een u-turn wil maken, dat kan mogelijks slecht aflopen 😛
 
Terug
Bovenaan