Haha ja, Normale Mensen is ook wel een beetje boeken-snobisme :biglaugh:. Het is zo'n typisch boek dat hip is als je het gelezen hebt.

Morgen en morgen en morgen zou ik aanrader omdat het gaat over drie mensen die samen games ontwikkelen. Een thema dat niet-gamers soms wel wat kan afschrikken. Al is natuurlijk niet iedereen op dit forum een gamer.
Kan het zijn dat je dit boek al eens besproken hebt? Zo ja, ik herinner mij dat het mij misschien wel interessant leek omdat het mij een beetje deed denken aan De hemel verslinden op het gebied van een vriendgroep (al is deze dan veel kleiner).

Dan is het misschien vooral een boek voor mijn vriend @OfFPiR . ;)
 
Kan het zijn dat je dit boek al eens besproken hebt? Zo ja, ik herinner mij dat het mij misschien wel interessant leek omdat het mij een beetje deed denken aan De hemel verslinden op het gebied van een vriendgroep (al is deze dan veel kleiner).

Dan is het misschien vooral een boek voor mijn vriend @OfFPiR . ;)

Klopt, ik heb het deze zomer gelezen en hier gepost!
 
Iemand een boektip over nostalgie? Dan heb ik het niet over bv. een terugblik naar de jaren '30 maar over het algemene gevoel zelf.
Hét boek over nostalgie is waarschijnlijk A La Recherche Du Temps Perdu van Marcel Proust.

Ik moest ook denken aan The Remains of the Day van Kazuo Ishiguro en The Sense of An Ending van Julian Barnes, hoewel die laatste misschien meer over herinneren dan nostalgie gaat. Honderd Jaar Eenzaamheid van Gabriel Garcia Marquez misschien ook? Moeilijke vraag eigenlijk!
 
Iemand een boektip over nostalgie? Dan heb ik het niet over bv. een terugblik naar de jaren '30 maar over het algemene gevoel zelf.
Hét boek over nostalgie is waarschijnlijk A La Recherche Du Temps Perdu van Marcel Proust.

Ik moest ook denken aan The Remains of the Day van Kazuo Ishiguro en The Sense of An Ending van Julian Barnes, hoewel die laatste misschien meer over herinneren dan nostalgie gaat. Honderd Jaar Eenzaamheid van Gabriel Garcia Marquez misschien ook? Moeilijke vraag eigenlijk!
De suggesties van FlyingHorseman zitten er al boenk op wat mij betreft. Mocht ik hier wat langer over nadenken (en voor mijn boekenkast staan) zou ik me wellicht nog meer titels herinneren, maar dit zijn enkelen die mij meteen te binnen schoten:

Je kan vaak een goede dosis nostalgie vinden in boeken waarin een personage terugblikt op zijn jongere jaren. The Sea (John Banville) of A Portrait of the Artist as a Young Man (James Joyce) passen daarin.

Ik weet dat je expliciet zegt dat je niet per se op zoek bent naar een verhaal dat zich in een vroegere periode afspeelt, maar ik wil toch enkele boeken vermelden die zich in oorlogstijd afspelen omdat de gevoelens die erin naar voren komen nog steeds actueel en ook tamelijk universeel zijn:

Die Welt von Gestern - Stefan Zweig: Memoire van een auteur die zelf is moeten vluchten voor het regime van Hitler. Voor mij is dit de mooiste autobiografie die ik al heb gelezen.

Het Verdriet van België van Hugo Claus. Er is een specifieke zin die ik na enkele jaren nog steeds vanbuiten ken omdat ze zo diep in mij resoneerde: "Zijn vingers streelden haar wang. Hij zag de attente wijven om hen heen en sloot zijn ogen, wreef zijn nek tegen zijn moeder's borst, ik mag dit nooit vergeten, blijdschap is iets dat bestaat. Mama."

Als het ook kortverhalen mogen zijn: ik ben nu bezig aan het verzameld werk van John Cheever, en veel van de verhalen daar gaan ook over een gevoel van vergane glorie en personages die hunkeren naar vroegere tijden.

Bovenstaande boeken zou ik wel niet als lichte lectuur categoriseren. Ik weet niet of je eerder naar iets luchtiger/ontspannender op zoek bent. :p
 
De suggesties van FlyingHorseman zitten er al boenk op wat mij betreft. Mocht ik hier wat langer over nadenken (en voor mijn boekenkast staan) zou ik me wellicht nog meer titels herinneren, maar dit zijn enkelen die mij meteen te binnen schoten:

Je kan vaak een goede dosis nostalgie vinden in boeken waarin een personage terugblikt op zijn jongere jaren. The Sea (John Banville) of A Portrait of the Artist as a Young Man (James Joyce) passen daarin.

Ik weet dat je expliciet zegt dat je niet per se op zoek bent naar een verhaal dat zich in een vroegere periode afspeelt, maar ik wil toch enkele boeken vermelden die zich in oorlogstijd afspelen omdat de gevoelens die erin naar voren komen nog steeds actueel en ook tamelijk universeel zijn:

Die Welt von Gestern - Stefan Zweig: Memoire van een auteur die zelf is moeten vluchten voor het regime van Hitler. Voor mij is dit de mooiste autobiografie die ik al heb gelezen.

Het Verdriet van België van Hugo Claus. Er is een specifieke zin die ik na enkele jaren nog steeds vanbuiten ken omdat ze zo diep in mij resoneerde: "Zijn vingers streelden haar wang. Hij zag de attente wijven om hen heen en sloot zijn ogen, wreef zijn nek tegen zijn moeder's borst, ik mag dit nooit vergeten, blijdschap is iets dat bestaat. Mama."

Als het ook kortverhalen mogen zijn: ik ben nu bezig aan het verzameld werk van John Cheever, en veel van de verhalen daar gaan ook over een gevoel van vergane glorie en personages die hunkeren naar vroegere tijden.

Bovenstaande boeken zou ik wel niet als lichte lectuur categoriseren. Ik weet niet of je eerder naar iets luchtiger/ontspannender op zoek bent. :p
De as van mijn moeder - Frank McCourt
(Ik ken de originele titel niet. :unsure: )

Lijkt mij nu ook niet bepaald lichte lectuur autobiografie.

Zelf heb ik hem niet gelezen, maar hij schoot mij net te binnen.
 
De as van mijn moeder - Frank McCourt
(Ik ken de originele titel niet. :unsure: )

Lijkt mij nu ook niet bepaald lichte lectuur autobiografie.

Zelf heb ik hem niet gelezen, maar hij schoot mij net te binnen.
Die heb ik onlangs bij mijn moeder zien staan. Zelf heb ik hem ook niet gelezen, maar zij houdt enkel de boeken bij die ze goed vond. 👍
 
Ik wil me in 2024 even verdiepen in Cormac McCarthy, where do I start?
Gelukkig heeft een of andere boekennerd hierover al eens wat suggesties gedropt.
Beste instapboek dat zijn stijl toont maar wat traditioneler is qua plot en toon: All The Pretty Horses

Ik wil wat meer vintage McCarthy maar wil met een wat korter boek beginnen dat toevallig ook zijn populairste is: The Road

Ik heb al eerder in de zwarte afgrond der menselijkheid gekeken, heb dat doorstaan, erger me niet aan een gebrek aan leestekens en moeilijke zinnen en wil ook in één weg zijn ultieme werk lezen: Blood Meridian
Mijn favoriet boek van hem is trouwens The Crossing, het tweede deel van The Border Trilogy (waarschijnlijk ook een van mijn vijf of tien favoriete boeken tout court). Als je All The Pretty Horses als eerste boek zou nemen en dat bevalt u erg, dan zijn de andere twee in die trilogie no-brainers. Ik ga zelf komend jaar Suttree van hem lezen.
 
Ik wil me in 2024 even verdiepen in Cormac McCarthy, where do I start?
Ik had als voornemen om in 2024 terug meer te lezen. Toevallig heb ik "De Weg" in de lokale buurtbib hier gevonden en meegegrist. Achteraf gezien was ik misschien niet geheel in de stemming voor de toch bij stukken loodzware, nihilistische inhoud (had ook de film nog niet gezien, dus moest soms even slikken bij wat ik las), maar ik heb hem toch vlot uitgekregen.

Wat ik achteraf gezien zou aanraden is wel de originele Engelstalige versie te zoeken. Ik had de NL vertaling die best degelijk is, maar niet even mooi als het Engels -- als de stukjes die ik nadien op internet heb gevonden representatief zijn voor het proza.
 
Heeft iemand suggesties voor Franstalige boeken? Ik denk dat mijn niveau Frans zowat gemiddelde Vlaming niveau is :p En zou het wat willen opkrikken. Qua onderwerp niets te moeilijk liefst, gewoon een leuke fictie ofzo
 
Heeft iemand suggesties voor Franstalige boeken? Ik denk dat mijn niveau Frans zowat gemiddelde Vlaming niveau is :p En zou het wat willen opkrikken. Qua onderwerp niets te moeilijk liefst, gewoon een leuke fictie ofzo

:unsure:
 
Terug
Bovenaan