De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

De eerste van dat groepje doet natuurlijk niks verkeerd ;)
Maakt niet uit, op de brandstapel 🤣

Nuja als die eerste had gekeken of zijn hele groep kon oversteken voor de auto of ook had ingehouden om voorrang te verlenen was het ook voorkomen geweest natuurlijk. Misschien teveel gevraagd en weet niet of dat in de praktijk gebeurd maar ik zou denken dat je vooraan ook verantwoordelijkheden hebt voor de hele bende?

Was er nu maar een fietspad in exact hetzelfde staat als de weg op die baan, waar die fietsers dan terug bij elkaar kunnen komen.
Je rijdt toch ook geen rond punt op zonder kijken omdat uw "groepje" al het rond punt is opgereden?
Ja maar daar gaat het net over. Met wat verkeersinzicht of kennis van hoe ze in groep rijden is het vrij voorspelbaar wat zal gebeuren en weet je dat ze niet voorbeeldig aan de kant gaan staan om op elkaar te wachten.
Een oversteekplaats aan rondpunten waar de fietsers eigenlijk voorrang moeten verlenen, kom je toch ook niet heel snel aangereden net omdat je kan vermoeden dat vele fietsers gewoon toch hun ding zullen doen. Rijd er maar eens één omver zelf al had jij jouw voorrang.

Ja maar daar gaat het net over. Met wat verkeersinzicht of kennis van hoe ze in groep rijden is het vrij voorspelbaar wat zal gebeuren en weet je dat ze niet voorbeeldig aan de kant gaan staan om op elkaar te wachten.
Een oversteekplaats aan rondpunten waar de fietsers eigenlijk voorrang moeten verlenen, kom je toch ook niet heel snel aangereden net omdat je kan vermoeden dat vele fietsers gewoon toch hun ding zullen doen. Rijd er maar eens één omver zelf al had jij jouw voorrang.
Voorrang is voorrang. Die fietsers moesten voorrang geven. Ik zou mij daar als automobilist ook niet inhouden. Als iedereen de regels volgt rij je veilig en voorspelbaar.

Het punt is dat verkeersregels enkel werken als iedereen ze volgt...

ik had als auto nu wel geremd als je ziet dat iedereen de baan aan het nemen is.
Met de motor als ik in groep rij hebben wij vaak hetzelfde voor, net als de fietser ga ik er nogal makkelijk van uit dat die auto dan wel zal afremmen.
Frustratie van de auto kan ik begrijpen, maar wat hij met die frustratie doet is natuurlijk niet goed te praten.

Ik vind het wel straf dat die fietsers het lef hebben om de heilige uit te hangen achteraf

Daar kom ik gewoon aangereden hoor.
Uiteraard al vooruit kijkend of er verkeer op de rotonde is of niet, en uiteraard vertraag je, maar dan voor de rotonde, die neem je nie aan volle snelheid.

Als die fietser dan zijn/haar ding wil doen en er maar vanuit gaat is dan zijn keuze en probleem.
Als ik er één mee heb is dat vooral praktische miserie, maar de rest heb ik een verzekering voor hè.
En ik hoop dat hij/zij dan ook een goede verzekering heeft voor de schade aan mijn voertuig aangezien die gewoon in fout is.
Die voorrangsregels zijn er met een reden, wil jij je in het verkeer begeven moet je ze maar kennen.

Ik ga wel geen gas bij geven of ze moedwillig omrijden, maar ik ga ook niet al afremmen omdat hun ego wel eens groter kon zijn dan hun verstand en hun Strava tijd belangrijk dan hun gezondheid.

ik had als auto nu wel geremd als je ziet dat iedereen de baan aan het nemen is.
En als die achter u dat niet doet dan wordt het helemaal plezant natuurlijk.

Met de motor als ik in groep rij hebben wij vaak hetzelfde voor, net als de fietser ga ik er nogal makkelijk van uit dat die auto dan wel zal afremmen.
Frustratie van de auto kan ik begrijpen, maar wat hij met die frustratie doet is natuurlijk niet goed te praten.

Ik vind het wel straf dat die fietsers het lef hebben om de heilige uit te hangen achteraf
En als die aankomende auto ook "in groep" rijdt? ;)

Vervang die groep fietsers door een traktor, die is ongeveer even lang en even snel. De auto´s erachten zouden dan ineens wel kunnen vertragen.
Dit is gewoon een manco in de wegcode, waar een groep wel speciale regels heeft en gegroepeerd moet blijven, maar dat ze zelf dat gegroepeerd blijven niet kunnen afdwingen.

Wat die fietsers doen keur ik zeker niet goed en mogen ook wel een boete ontvangen.
Maar wat die autobestuurder doet is gewoon een moordpoging. Er moet maar eens ene onder de auto steken. Zo iemand hoort niet thuis op de baan.

Vraag over wie er in zijn recht zou bij mogelijkse aanrijding.
Situatie misschien voor sommigen bekend.
R2 Antwerpen richting Antwerpen tussen Liefkenshoektunnel en Tijsmanstunnel tijdens de avondspits.
Dit is een zeer kort stukje 2 baanvak snelweg met ook nog eens de oprit van de scheldelaan die erbij moet. In volle avondspits is het hier altijd zeer druk en traag verkeer met het rechterbaanvak dat altijd trager gaat dan het linker. Dit doordat er rechts de meeste vrachtwagens rijden en doordat er nog eens die oprit bij komt die moeten invoegen.
De invoegers zijn meestel auto’s en camionettes die snel naar huis willen en bij het invoegen (heel) dikwijls zeer snel doorschieten naar het linkerbaanvak. Soms zelfs zo erg dat ze in 1 beweging van oprit naar linkerbaanvak gaan.
Als je dus op het linkerbaanvak rijdt moet je dus al gaan kontplakken of er zit er ene tussen of er nu plaats is of niet. Dit wordt gewoon afgedwongen door zich ertussen te smijten.
Gisteren was er dus ene die zo naar links kwam terwijl geen plaats was en ik gaf beetje gas bij om nog meer te kontplakken zodat hij wel moest wachten. (Edit : dit is dus echt wel een irritante situatie want die invoegers dwingen u altijd om serieus in de rem te gaan) Echter zat hij dus al over de lijn maar maakte op mij weinig indruk. Van zijn *** maken dat zijn wagen met de neus voor mijn wagen zat en dus maar voorrang had.
Misschien heeft hij wat teveel F1 gezien maar ik dacht toch echt dat dat geen geldige reden is om zomaar in te voegen.

Nu mijn vraag : stel nu dat het een aanrijding zou geweest zijn en hij in mij flank rijd, zijkant tegen zijkant. Waarbij zijn neus wel voor mijn neus zit, wie is er dan in fout?
Ik toch niet denk ik, want ik ben niet diegene die een gevaarlijk maneuver uitvoert?
Maar ik ben dus niet zeker.

Voorrang is voorrang. Die fietsers moesten voorrang geven. Ik zou mij daar als automobilist ook niet inhouden. Als iedereen de regels volgt rij je veilig en voorspelbaar.
Voorrang is voorrang? Is dat dan ook 70 is 70?

Je moet je rijgedrag aanpassen naar omstandigheden als er een groep fietsers, waarvan de eersten 'op tijd zijn' voor je inrijden, dan moet je al vertragen. Punt. Hoe ga je anders de voorrang bepalen? Als je er mee rekening zou moeten houden dat de aankomende auto 70 moet kunnen blijven rijden zou je nooit kunnen invoegen als groep fietsers.

Kijk naar het voorbeeld van hierboven met de tractor of opligger. Als deze er voor invoegt zal de wagen ook moeten vertragen.

Als je je enkel gedraagt naar 'voorrang is voorrang' en je niet kunt aanpassen naar omstandigheden. Dan hoor je niet op de baan.

Nu, in heel discussie vind ik het meest trieste, hoe weinig mensen de wegcode eigenlijk kennen. Amai hier wordt nogal onwetend (en agressief) over gezaagd op Facebook etc.

Voorrang is voorrang? Is dat dan ook 70 is 70?

Je moet je rijgedrag aanpassen naar omstandigheden als er een groep fietsers, waarvan de eersten 'op tijd zijn' voor je inrijden, dan moet je al vertragen. Punt. Hoe ga je anders de voorrang bepalen? Als je er mee rekening zou moeten houden dat de aankomende auto 70 moet kunnen blijven rijden zou je nooit kunnen invoegen als groep fietsers.

Kijk naar het voorbeeld van hierboven met de tractor of opligger. Als deze er voor invoegt zal de wagen ook moeten vertragen.

Als je je enkel gedraagt naar 'voorrang is voorrang' en je niet kunt aanpassen naar omstandigheden. Dan hoor je niet op de baan.
Als je als tractor bestuurder denkt dat je nog maar even voor een auto moet inrijden op 150m afstand kan je beter ook gewoon op het veld blijven ipv op de weg. En dat telt zelfs ook met de auto.

Je mag de weg pas oprijden als je dat veilig kan en de weg vrij is he. Op 150m lijkt me geen van de 2.

Voorrang bepalen moet jij niet doen, dan heeft de wetgever al gedaan met die voorrangsborden en regels.

En als ge mist en toch iemand zou hinderen, excuus u daarvoor en kous is af. Iedereen maakt fouten. Maar ga nie nog eens extra van uw klote maken

Als je als tractor bestuurder denkt dat je nog maar even voor een auto moet inrijden op 150m afstand kan je beter ook gewoon op het veld blijven ipv op de weg. En dat telt zelfs ook met de auto.

Je mag de weg pas oprijden als je dat veilig kan en de weg vrij is he. Op 150m lijkt me geen van de 2.
Akkoord, maar waar ligt wel de grens? Wanneer is het oké en wanneer niet oké? Dat is het punt wat ik maak.
Voorrang bepalen moet jij niet doen, dan heeft de wetgever al gedaan met die voorrangsborden en regels.
Ja? Waar staat dan bovenstaande? Hoeveel meter bij welke snelheid?
En als ge mist en toch iemand zou hinderen, excuus u daarvoor en kous is af. Iedereen maakt fouten. Maar ga nie nog eens extra van uw klote maken
Akkoord, en ook als je gehinderd wordt.

Wat ik bedoel is : als je als fietser/tractor/... Ergens opdraait, dan ga je op zo'n weg waar je 70 mag ALTIJD hinderen.
Als je het manoeuvre volledig kunt uitvoeren voor die auto er is, is dat dan oké vanuit een wettelijk kader of niet? Met een vlotte auto inrijden voor een andere wagen is 'geen probleem' aangezien je vlot terug op snelheid bent. Maar een tractor /groep fietsers zal nooit op die snelheid geraken.

Wanneer gaat het over van 'voorrang' naar 'aanpassen aan omstandigheden'?

Ik toch niet denk ik, want ik ben niet diegene die een gevaarlijk maneuver uitvoert?
Maar ik ben dus niet zeker.
Hij. Het speelt geen rol of die z'n neus voor u zit of niet. En het manoeuvre hoeft zelfs ni gevaarlijk te zijn.

Paar jaar geleden iets soortgelijks gehad. Antwerpen Oost, richting NL, in bocht naar E313/E34, richting Wommelgem.
Ik rij op het rechtse vak. Het verkeer dat van de ring richting Gent komt, komt er rechts bij. Gaat dikwijls ni snel omdat er vrachtwagens rijden op een traag tempo. Voor ene die achter ne vrachtwagen hangt, ging het ni rap genoeg.
Nu zijn daar volle witte lijnen, dus kon hij ni opschuiven. Maar vanaf die wegvielen, pinker op en meteen naar links. Nog wat geremd maar toch contact. Rechts van voor bij mij, links van achter bij hem, beide op de "hoek" van de wagen.
Naar de afrit gereden, papieren invullen, alles in orde tot de schets. Volgens meneer was ik achteraan op hem ingereden. Hij was garagist en alle wagens met schade aan de achterbumper waren altijd in hun recht.

Ik hoop dat em meer van auto's kent dan van verzekeringen want ik was toch in m'n recht.

Terug
Bovenaan