Als ze u bijna overhoop rijden omdat ge niet tijdig de weg over geraakt dan had ge misschien gewoon de voorrang gegeven hé?
Het is voorrang voor die auto aangezien die fietsers haaientanden hebben en een bord voorrang verlenen. Basis verkeersregels
Op uw andere straten en andere situaties moet je de situatie zelf zien op dat moment en inschatten. Ik praat nu gewoon over dit voorval uit die filmpje
Ik zal eerst nogmaals herhalen dat ik in dit geval akkoord ga dat er ook een inschattingsfout lijkt gemaakt te zijn door de fietsers.
Maar twee zaken :
- Ze steken niet over. Ze begeven zich, conform wetgeving, op de rijbaan. Dan kunnen ze voorrang geven wat ze willen, zolang het aankomend verkeer dan 70 blijft rijden, terwijl er trager vooropliggend verkeer is, zal er altijd een conflict zijn.
- Ik was het ook ruimer aan het trekken omdat het niet altijd zo zwart wit is. Ik heb het niet enkel over deze situatie.
Daarmee ook de vraag : wanneer is het voorrang en wanneer is het aanpassen aan de omstandigheden?
Als de fietsers hun manoeuvre volledig kunnen uitvoeren 100 meter voor de wagen, is dat voldoende? Zoja, wat bij 50, bij 25? Zo nee, wat bij 200, bij 400?
En hoe kun je dit dan verder inschatten, want ongeacht het uiteindelijke besluit hangt die afstand ook verder af van hoe die auto zich gedraagd. Hij zal uiteindelijk ALTIJD moeten vertragen. Als deze vroeger vertraagd, dan wordt vanzelf deze ruimte groter.
Het probleem hier, buiten de inschatting van de fietsers, lijkt me vooral het gedrag van de wagen te zijn, waarbij de bestuurder me niet op de hoogte lijkt te zijn van de wegcode en zijn snelheid niet aanpast aan het gegeven dat deze groep wielrenners zich op de baan mag begeven en het fietspad niet moet gebruiken.
Als deze bestuurder zijn snelheid hieraan zou aanpassen, dan had deze wellicht niet IN, maar ACHTER deze groep fietsers gezeten. Ook in dit geval.