![]()
Verkeersagressie: rijbewijs intrekken genoeg? – IntoLaw
Wat kan u doen tegen verkeersagressie? En vindt u het rijbewijs intrekken een voldoende sanctie? IntoLaw geeft u inzicht.www.intolaw.be
Er is ook deze richtlijn, specifiek rond verkeersagressie en de straffen die erbij horen.
20 JULI 2000. - Richtlijn van de Minister van Justitie inzake verkeersagressie
Wegwijs in het Belgisch verkeersreglementwww.wegcode.be
Iemand klemrijden is niet alleen een overtreding van de verkeerswet, maar is ook een overtreding van het strafwetboek 401, derde lid, en valt dus ook onder "Agressie in het wegverkeer zonder dat verkeersregels evenwel zijn overtreden". En dat uitstappen om verhaal te halen na iemand klem te rijden intimiderend is voor het slachtoffer, is nogal wiedes volgens mij.
Dit gaat allemaal uit van "iemand klemrijden". Gewoon stoppen voor iemand is niet per sé iemand klemrijden toch? Dat is net wat ik aanhaal, het verschil met bovenstaande rechtspraak.
Uit je eerste link:
Het wetboek deelt verkeersagressie op in twee vormen: agressieve verkeersovertredingen en overtredingen met agressief karakter. Die eerste uit zich in agressief rijgedrag, zoals met de hoofdlichten flikkeren, te snel rijden, geen richtingaanwijzers gebruiken en andere bestuurders afsnijden. Dat zijn vooral verkeersovertredingen die anderen hinderen.
Bij de tweede soort overtreedt de dader geen verkeersregels, maar wel andere wetten. Dat zijn voorvallen zoals slagen en verwondingen met het verkeer als aanleiding. Dan is vooral agressie de grote boosdoener, niet frustratie in het verkeer.
Rustig tot stilstand komen en uitstappen "om te vragen wat er mis is" lijkt me noch in de eerste categorie, noch de tweede categorie te vallen.
Specifiek hierover:
"Agressie in het wegverkeer zonder dat verkeersregels evenwel zijn overtreden".
Neem ik het wetboek erbij slaat dit op:
agressie die tot uiting komt door overtredingen gepleegd in het kader van het wegverkeer zonder dat er sprake is van een specifieke verkeersovertreding (bijvoorbeeld slagen en verwondingen toegebracht na een woordenwisseling tussen twee automobilisten)
Me dunkt dat iemand een vraag stellen toch ook geen "overtreding gepleegd in het kader van het wegverkeer" is?
) en stapt uit om verhaal te halen.

."