De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Er is ook deze richtlijn, specifiek rond verkeersagressie en de straffen die erbij horen.

Iemand klemrijden is niet alleen een overtreding van de verkeerswet, maar is ook een overtreding van het strafwetboek 401, derde lid, en valt dus ook onder "Agressie in het wegverkeer zonder dat verkeersregels evenwel zijn overtreden". En dat uitstappen om verhaal te halen na iemand klem te rijden intimiderend is voor het slachtoffer, is nogal wiedes volgens mij.

Dit gaat allemaal uit van "iemand klemrijden". Gewoon stoppen voor iemand is niet per sé iemand klemrijden toch? Dat is net wat ik aanhaal, het verschil met bovenstaande rechtspraak.

Uit je eerste link:
Het wetboek deelt verkeersagressie op in twee vormen: agressieve verkeersovertredingen en overtredingen met agressief karakter. Die eerste uit zich in agressief rijgedrag, zoals met de hoofdlichten flikkeren, te snel rijden, geen richtingaanwijzers gebruiken en andere bestuurders afsnijden. Dat zijn vooral verkeersovertredingen die anderen hinderen.

Bij de tweede soort overtreedt de dader geen verkeersregels, maar wel andere wetten. Dat zijn voorvallen zoals slagen en verwondingen met het verkeer als aanleiding. Dan is vooral agressie de grote boosdoener, niet frustratie in het verkeer.

Rustig tot stilstand komen en uitstappen "om te vragen wat er mis is" lijkt me noch in de eerste categorie, noch de tweede categorie te vallen.

Specifiek hierover:
"Agressie in het wegverkeer zonder dat verkeersregels evenwel zijn overtreden".

Neem ik het wetboek erbij slaat dit op:
agressie die tot uiting komt door overtredingen gepleegd in het kader van het wegverkeer zonder dat er sprake is van een specifieke verkeersovertreding (bijvoorbeeld slagen en verwondingen toegebracht na een woordenwisseling tussen twee automobilisten)

Me dunkt dat iemand een vraag stellen toch ook geen "overtreding gepleegd in het kader van het wegverkeer" is?

Zou dat effectief zo zijn of is dat perceptie?
Of is dat omdat het een duurdere auto betreft en mensen dat niet aankunnen?
Ze worden in de VS (net zoals andere elektrische wagens) ook vaak belaagd door coaling.
Dat soort marginalen zijn er ook hier hoor.
En het zijn altijd dezelfde soort wagens : pick-up trucks en al dan niet met spoilers verneukte Honda's of BMW's

Dit gaat allemaal uit van "iemand klemrijden". Gewoon stoppen voor iemand is niet per sé iemand klemrijden toch? Dat is net wat ik aanhaal, het verschil met bovenstaande rechtspraak.
Rustig tot stilstand komen en uitstappen "om te vragen wat er mis is" lijkt me noch in de eerste categorie, noch de tweede categorie te vallen.
Me dunkt dat iemand een vraag stellen toch ook geen "overtreding gepleegd in het kader van het wegverkeer" is?
Voor Trump is dat rustig stoppen en gaan vragen wat er mis is. Maar hij zet zijn slachtoffer klem; want dat slachtoffer kan niet weg (Trump is op dat ogenblik uitgestapt en blokkeert de rest van de weg).
Indien dat slachtoffer verklaart dat hij zich op dat ogenblik bedreigt voelde, komt trump - terecht - in de problemen. Vooral met zijn voorgeschiedenis (toen heeft de politie hem opgesloten wegens weerspannig gedrag (dat is de officiële versie, ik wil best geloven dat Trump daar gelijk heeft, maar het verslag zegt iets anders)

Voor Trump is dat rustig stoppen en gaan vragen wat er mis is. Maar hij zet zijn slachtoffer klem; want dat slachtoffer kan niet weg (Trump is op dat ogenblik uitgestapt en blokkeert de rest van de weg).
Indien dat slachtoffer verklaart dat hij zich op dat ogenblik bedreigt voelde, komt trump - terecht - in de problemen. Vooral met zijn voorgeschiedenis (toen heeft de politie hem opgesloten wegens weerspannig gedrag (dat is de officiële versie, ik wil best geloven dat Trump daar gelijk heeft, maar het verslag zegt iets anders)

Ik ben het even iets algemener aan het trekken - "uitstappen = rijbewijs kwijt want verkeersagressie". Stel dat bovenstaande is gebeurd (het trekken met de fahren), 200 meter verder kom je aan een rood licht, je parkeert je aan het rood licht rechts (daar is nu toevallig net een parkeerplaats ;) ) en stapt uit om verhaal te halen.

Ik zie dan niets in de bovenstaande artikelen (noch het eerste, noch de wettekst). Het "zich bedreigd voelen" lijkt niet afgedekt als voldoende voorwaarde om over verkeersagressie te spreken?

Ik ben het even iets algemener aan het trekken - "uitstappen = rijbewijs kwijt want verkeersagressie". Stel dat bovenstaande is gebeurd (het trekken met de fahren), 200 meter verder kom je aan een rood licht, je parkeert je aan het rood licht rechts (daar is nu toevallig net een parkeerplaats ;) ) en stapt uit om verhaal te halen.

Ik zie dan niets in de bovenstaande artikelen (noch het eerste, noch de wettekst). Het "zich bedreigd voelen" lijkt niet afgedekt als voldoende voorwaarde om over verkeersagressie te spreken?
Ik zou zeggen, probeer het eens uit. De inspecteur van de politie heeft me verteld dat verhaal gaan halen en uitstappen uit de wagen altijd als verkeersagressie wordt beschouwd (kan ook de katalysator zijn voor een escalatie).

Maar weet je, ik zal het eens aan een (bevriend) politierechter vragen.

Laatst bewerkt:
3 verse ergernissen van vandaag, 2 met fietsers, een met moto's.

De eerste, groepje motards dat uit een zijstraat komt en over moet. Ze hebben zo'n oranje manneke met bordje mee om het verkeer te laten stoppen, dus geen probleem. Alleen moest die blaaskaak om een of andere reden vlak voor de enige twee aankomende auto's zijn moto op de hoofdweg gooien om met zijn bordje te gaan zwaaien. En dan nog wat arrogant doen omdat je schrikt van zijn plotse manoeuvre. Wacht dan toch tot die twee voorbij zijn he kerel. De groep motards stond stil aan een stopbord, 't is niet dat hun zondags plezierritje plots lastiger ging worden he.

Dan aan het rode licht op een 2x2. Het moment dat het groen wordt en auto's in beide richtingen vertrekken, rijdt er een manneke, ik schat hem 12 jaar, gewoon los door rood uit een zijstraat. De 4 rijvakken moesten remmen tot stilstand en 1 auto claxonneerde. Het brave manneke gaf er nog een middelvinger bij ook.

En om het af te maken de standaardsituatie waar elke automobilist zich aan ergert: de speedpedelec-gebruiker die geen haaientanden kent aan een oversteekplek. Ik rij dus gewoon door, want heb voorrang, kerel bijna op zijn gezicht want moet remmen. Uiteraard nog wat lelijke tekens in mijn achteruitkijkspiegel kunnen zien. Echt man. Ge hebt geen voorrang, ge rijdt uzelf bijna dood en dan ga je fel doen.

3 verse ergernissen van vandaag, 2 met fietsers, een met moto's.

De eerste, groepje motards dat uit een zijstraat komt en over moet. Ze hebben zo'n oranje manneke met bordje mee om het verkeer te laten stoppen, dus geen probleem. Alleen moest die blaaskaak om een of andere reden vlak voor de enige twee aankomende auto's zijn moto op de hoofdweg gooien om met zijn bordje te gaan zwaaien. En dan nog wat arrogant doen omdat je schrikt van zijn plotse manoeuvre. Wacht dan toch tot die twee voorbij zijn he kerel. De groep motards stond stil aan een stopbord, 't is niet dat hun zondags plezierritje plots lastiger ging worden he.

Dan aan het rode licht op een 2x2. Het moment dat het groen wordt en auto's in beide richtingen vertrekken, rijdt er een manneke, ik schat hem 12 jaar, gewoon los door rood uit een zijstraat. De 4 rijvakken moesten remmen tot stilstand en 1 auto claxonneerde. Het brave manneke gaf er nog een middelvinger bij ook.

En om het af te maken de standaardsituatie waar elke automobilist zich aan ergert: de speedpedelec-gebruiker die geen haaientanden kent aan een oversteekplek. Ik rij dus gewoon door, want heb voorrang, kerel bijna op zijn gezicht want moet remmen. Uiteraard nog wat lelijke tekens in mijn achteruitkijkspiegel kunnen zien. Echt man. Ge hebt geen voorrang, ge rijdt uzelf bijna dood en dan ga je fel doen.

Veel van die oranje mannetjes vinden het precies gewoon leuk om zoveel mogelijk mensen te ambeteren en gebruik/misbruik te maken van hun "positie".

Dat laatste is een klassieker, zowel met speedpedelecs als gewone fietsers. En inderdaad nog heel vaak een grote mond op zetten :wtf:
Idem met fietsers die niet afstappen aan zebrapaden maar wel hun ingebeelde voorrang nemen.

Veel van die oranje mannetjes vinden het precies gewoon leuk om zoveel mogelijk mensen te ambeteren en gebruik/misbruik te maken van hun "positie".

Dat laatste is een klassieker, zowel met speedpedelecs als gewone fietsers. En inderdaad nog heel vaak een grote mond op zetten :wtf:
Idem met fietsers die niet afstappen aan zebrapaden maar wel hun ingebeelde voorrang nemen.
Goh, rijd nu 50% van de tijd met de speedpedelec naar 't werk en 50% van de tijd met de wagen naar 't werk ( 2 x 50km). Als ik per week één of twee fietsers zie die dat soort gedrag vertonen, is het echt een uitzonderlijke week.
Wanneer ik met de speed-pedelec rijd, zijn er iedere rit wel één of twee debielen met de wagen die
  • mijn voorrang niet respecteren (twee klassiekers : mensen die denken dat ze voorrang van rechts hebben wanneer ik op het fietspad rijd of mensen die gewoon van hun oprit afdonderen zonder aankomend fietsverkeer in 't oog te houden)
  • mij van de baan willen rijden omdat ze vinden dat ik volgens hen op het fietspad moet.
Dus neen, het zijn vooral gefrustreerde mannetjes achter het stuur van de wagen die vinden dat ze fietsers in gevaar mogen brengen.

Laatst bewerkt:
Goh, rijd nu 50% van de tijd met de speedpedelec naar 't werk en 50% van de tijd met de wagen naar 't werk ( 2 x 50km). Als ik per week één of twee fietsers zie die dat soort gedrag vertonen, is het echt een uitzonderlijke week.
Wanneer ik met de speed-pedelec rijd, zijn er iedere rit wel één of twee debielen met de wagen die
  • mijn voorrang niet respecteren (twee klassiekers : mensen die denken dat ze voorrang van rechts hebben wanneer ik op het fietspad rijd of mensen die gewoon van hun oprit afdonderen zonder aankomend fietsverkeer in 't oog te houden)
  • mij van de baan willen rijden omdat ze vinden dat ik volgens hen op het fietspad moet.
Dus neen, het zijn vooral gefrustreerde mannetjes achter het stuur van de wagen die vinden dat ze fietsers in gevaar mogen brengen.
Er zijn dan ook meer wagens als speedpedelecs op de baan, dus statistisch ligt dat anders. Maar I get your point en heb hetzelfde gevoel als ik op de fiets zit. :p

Ik vraag me werkelijk af hoe ouders nu reageren als hun kinderen dit doen.
Als ze het zelf zien, wat is hun reactie? Vroeger kreeg ik een klap in mijn gezicht voor zoiets. Een collega vertelde me eens dat hij zag dat de papa verhaal ging halen bij de autobestuurder die niet in fout was en het kind nadien niet (meteen) aansprak over zijn gevaarlijk rijgedrag.
Als ze het niet zien, maar wel de gevolgen horen (van buren / politie), wat zou hun reactie zijn? Ook beschermend tegenover hun kind en het verhaal afdoen als onzin? Goed wetende, dat ouders eisen stellen / verhaal halen bij slechte examens op school, denk ik dat velen nogal betuttelend werken.

Zelf ben ik er hard in. Mijn vader werd ooit aangereden op een rondpunt met de fiets (hij had haaientanden). Toen hij het vertelde en lag te fulmineren met zijn serieuze schaafwonde, kon ik mijn lach niet onderdrukken en kinderlijk zeggen: "Eigen schuld, dikke bult :tongue: ."

al dan niet met spoilers verneukte Honda's
Vooral dien Honda Civic 8ste generatie. Ge zou als normale mens al expliciet niet een Civic willen kopen voor uw mede bestuurders. An sich is da nog ne cava wagen. Maar ne Civic en een marginaal op leefloon met zwangere vriendin van 16 da's gelijk kattenkruid. Ik snap da dus nie, brengen die elk jaar een boekske uit ofzo?

Ik heb zo enkele Civic bestuurders gekend. Het gene wat me er het meeste van bijgebleven was, was voornamelijk hun turbulente en onstabiele relaties, relatief ondoordachte en ronduit onverantwoorde financiële beslissingen bovenop een precaire financiële thuissituatie en de eindeloze gesprekken over het feit dat hun wagen een ketting had en geen distributieriem zoals de andere inferieure wagens die hiermee uitgerust zijn.

Laatst bewerkt:
Volk dat geen richtingwijzer aanzet bij het afslaan op een rotonde.
Sta je daar te wachten als ne halve gare om de rotonde op te rijden want je denkt dat die toch verder rijd en dus voorbij jou gaat rijden maar neen dan neemt em opeens de afslag waar jij staat dus tegen de tijd dat je dan reageert om toch de rotonde op te rijden komt de volgende al eventueel voorbij.

En volk dat met hunne voorkant bij wijze van spreken in uwe kofferbak rijd op een weg waar je 70 mag en je rijd ook effectief 70 of zelfs net iets er boven, ale verwachten die dan dat je 90 rijd op een 70 weg ?
Ik kan op een week tijd niet het volk tellen dat zich weinig tot niets aan trekt van een weg die volledig 70 per uur is.

Toch wel de 2 dingen die ik continue tegen kom.
En om over ronde punten verder te gaan, van dat volk wat nog rap voor u wilt inschieten terwijl je eigenlijk al op het ronde punt rijd en dan nog op x centimeter van hun positie, al paar keer gehad dat ik dan ofwel half moet toegooien want ze schieten toch door en ofwel probeert hij toch nog in te schieten maar moet hij toe gooien, en dan natuurlijk gelijk ne aso claxoneren terwijl je dus in fout zijt.

Zou dat effectief zo zijn of is dat perceptie?
Of is dat omdat het een duurdere auto betreft en mensen dat niet aankunnen?
Tgoh, ik zal het zo zeggen:

Toen ik met een felrode Mazda 323 van 1997 reed liet bijna iedereen mij overal tussen en hoorde ik nooit gierende banden naast mij vertrekken aan rode lichten. Daarna mijn eerste BMW aangeschaft en sindsdien al talloze moordpogingen moeten ondergaan.

Bijvoorbeeld: Toen ze het einde van de lokale oprit een tijdje hadden afgezet met betonnen duikers ipv laten ‘overgaan’ in de pechstrook was er iemand die optrok en versnelde om mij daar in te laten peren, al een chance was mijn wagen toen al een vlot geval en kon ik nog gewoon doortrekken, anders was het een lelijke noodstop. Zeker geen alleenstaand geval, maar wel zowat het ergste.

Ook ongeveer 262836 johnnies in Seats die met gierende banden en stervende 1.0-motor naast mij zijn vertrokken aan rode lichten. Ik herinner me ook nog een Renault Clio die zichzelf hoorbaar in de vernieling reed om mij de pas te kunnen afsnijden aan de oprit volgend op de lichten, terwijl ik pas opmerkte dat die mij probeerde bij te benen toen ik naar rechts keek om in te voegen. Ik was namelijk doodnormaal 'vlot' aan het rijden. Toen zag ik een schijnbaar geconstipeerde Johnny die letterlijk felrood kleurde. Die gebaarde dan vanalles naar mij en ik haalde daarop dan maar mijn schouders even op en voegde vervolgens gewoon achter hem in zodat die zich niet dood zou rijden.

Mijn vriendin heeft onlangs haar eerste BMW bedrijfswagen in ontvangst genomen. Na twee of drie dagen kwam ze thuis met de vraag waarom er een Golf naast haar vertrok met gierende banden. Daarvoor had ze zelf een Golfje en had ze quasi nooit last. Ze vroeg zich dan luidop af of ik inderdaad gelijk had dat mensen asocialer doen tegen BMWs.

Dus ik kan me volledig voorstellen dat een Tesla soortgelijke onzin uitlokt. En niet om onnozel te doen, maar in buurten waar je ‘regelmatig een Tesla voor de deur ziet staan’ zijn ze vriendelijker in het verkeer imo. En ik zie doorgaans de écht dure wagens zich ook rustiger gedragen. Die hebben wat minder te bewijzen en zijn meer gewoon met zichzelf bezig dan met anderen, denk ik.

Behalve AMGs in Antwerpen.

Dat is bijna standaard een afschuwelijke mens achter het stuur. Meestal word je reeds gewaarschuwd door absolute rotmuziek die de ruiten van elke auto in een straal van 5 km doet trillen. Dan kijk je in de achteruitkijkspiegel en kruis je de hersendode blik van iemand met een strafblad langer dan zijn dunne darm. Soms zie je een vliegje uit zijn oor vertrekken, weg van de stront die in zijn hersenpan zit. Welja, als je hem kan zien zitten toch! Want soms liggen ze zo plat in hun wagen dat ik vermoed dat ze er een veldbedje in hebben geïnstalleerd. Dan even 30 meter ruimte open laten en dan met gierende banden u weer benaderen. Soms slalommen ze opzichtig in uw gat in de hoop dat ge een vliegend tapijt bestuurt dat uit hun weg kan vliegen. Of ze staan dubbel geparkeerd in een smalle straat voor een kebabzaak met 4 klanten per jaar, maar met een bewonderingswaardige omzet.

Maar bon, het kan ook zijn dat ik het me inbeeld. Misschien ligt het eerder aan het feit dat je zelf iets vlotter door het verkeer gaat met zulke wagens en daardoor wat kwaad bloed zet bij anderen zonder dat het je bedoeling is. Of misschien betaal je de prijs van andere asociale chauffeurs die jouw automerk een bepaalde reputatie bezorgen. Ik merk in ieder geval wel wat meer gek rijgedrag naar mij toe, terwijl ikzelf voorzichtig rondcross.

Laatst bewerkt:
Dus ik kan me volledig voorstellen dat een Tesla soortgelijke onzin uitlokt. En niet om onnozel te doen, maar in buurten waar je ‘regelmatig een Tesla voor de deur ziet staan’ zijn ze vriendelijker in het verkeer imo. En ik zie doorgaans de écht dure wagens zich ook rustiger gedragen. Die hebben wat minder te bewijzen en zijn meer gewoon met zichzelf bezig dan met anderen, denk ik.
Wel daar heeft mijn wagen dan één voordeel, hij is écht wel snel. Ik heb 65 m nodig om 100 km/h te rijden. Wanneer je aan een verkeerslicht eens doortrekt, heb je een gat van 100-200 m met de andere wagens.
Soms zie je een vliegje uit zijn oor vertrekken, weg van de stront die in zijn hersenpan zit.
:rofl:

Wel daar heeft mijn wagen dan één voordeel, hij is écht wel snel. Ik heb 65 m nodig om 100 km/h te rijden. Wanneer je aan een verkeerslicht eens doortrekt, heb je een gat van 100-200 m met de andere wagens.
Effectief. Dat is bijna de voornaamste reden waarom ik meer pks prefereer. Aangezien men in België, naast middenvakrijden, ook enorm graag aan uw reet komt snuffelen is het geruststellend om te weten dat je ook kan uitwijken 'naar voor'. Het typische gevalletje wanneer een oma voor jou de oprit pakt tegen 32 km/u en achter jou is een bestelwagen aan't kijken welk nummer afspeelt in jouw wagen... Dan is het leuk dat je zelf wat ruimte kan laten en op 50-70m op snelheid kan komen om veilig in te voegen op de snelweg.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan