De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Het recht van de automobilist? Mensen aanrijden die geen fluohesje aanhebben?

De enige wettelijke verplichting is dat jij MOET kunnen stoppen. Maar jij vindt dat zij zich moeten zich dus maar aanpassen omdat jij dat voorzorgsprincipe niet wilt volgen? Wanneer je de zebrapaden niet ziet, rijd je volgens mij gewoon te snel. Ze zijn trouwens meestal aangegeven door verkeersborden.
Iemand die ik gewoon niet zie staan in het donker kan ik niet voor stoppen hé..

Ik ga ook niemand bewust omrijden en als ik kan stoppen stop ik ook wel.
Maar ik mag er toch ook wel op wijzen dat men wat meer zichtbaar zou moeten zijn in het verkeer en dat al veel kan oplossen

https://www.google.be/maps/@50.8634...4!1sVwnYgQ0qbKgcDJCrO_daWw!2e0!7i16384!8i8192

Hier een tijdje terug nog net op tijd kunnen stoppen voor een jogger. 70km/u, voorrangsweg, geen! borden aan het zebrapad dus @Remake ik zou niet weten waarom ik op zulke plaatsen niet gewoon op CC mag rijden ?
Ik kan ook aan elke woning/inrit wat gas terug nemen want er kan een kind de weg oplopen, een auto achteruit bollen,...

Ja een voetganger heeft voorrang op het zebrapad, maar uw verstand gebruiken en eerst ff kijken of de auto stopt of iets dragen dat u zichtbaar maakt in het verkeer (hoeveel ergernissen staan er hiervan al op het forum?) daar is nog niemand van gestorven.

Men moet defensief rijden, maar als het dan over een voetganger gaat is de wet de wet. Die kan/mag/moet zich - voor zijn eigen veiligheid dan nog - niet defensief/voorzichtig gedragen

zebrapad? gebruiken mensen dat nog? hier stappen ze over 5 m naast het zebrapad. Als iemand recht naar een zebrapad loopt kan je dat idd zien, maar als ze al bellend langs de rijbaan lopen , dan ineens zonder te kijken oversteken is het natuurlijk wel moeilijk

In het voorjaar van 2022 komen er in Bilzen twaalf gemeentelijke trajectcontroles. Dat heeft de gemeenteraad dinsdagavond goedgekeurd. Bilzen doet dat met privéconsortium TaaS
https://www.tvl.be/nieuws/trajectco...aken-ten-koste-van-verkeersovertreders-130402
Trajectcontrole door een privébedrijf dat enkel winst wil maken.

Trajectcontroles in zone 50. En men gaat alle verkeersremmers in deze zones wegnemen.
Geen idee wat dit te maken heeft met verkeersveiligheid als je verkeersremmers gaat wegnemen

De zin voor nuance is hier toch ook weer ver weg he.

Het is toch gewoon idioot dat een voetganger zonder boe of ba gewoon het zebrapad oploopt en dat is dan ook een terechte ergernis. Hoe kan je dat nu niet zo vinden?
Als automobilist is het je taak om "met matige snelheid" een zebrapad te naderen. Wat is matig? 30km/u? Zelfs aan 30 is er een bepaalde remafstand, dus ook aan matige snelheid kan je nooit garanderen dat je een voetganger kan vermijden die beslist zich er gewoon op te gooien.

Dus ja. Los van de bepalingen en verplichtingen is dat een terechte ergernis.
Dit dus. Ik los ook altijd m'n ga wanneer ik een zebrapad waar mensen in de buurt staan. Maar als die zonder enig aangeven of eens in je richting te kijken het zebrapad op stappen wordt het gewoon heel moeilijk als chauffeur. Zelfs aan 30km/u kan je dan nog een ongeluk hebben; hell zelfs aan 20 per uur. Dan moet je echt al gaan stoppen voor elk zebrapad.

Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen.
En wat is dat dan "matige snelheid", ik zat reeds een stuk onder de maximum snelheid. Is dat voldoende volgens uw interpretatie?

Daar had ik zelfs nog niet aan gedacht
Zelfs bij 0 nanoseconden reactietijd moet je bij 45 km/h uitgaan van een remafstand van 12 meter. Met reactietijd erbij is dat minstens 20 meter
Ik had mijn voet reeds van het gas en was aan het uitbollen. Ik schat dat ik rond de 40-45 zat, maar heb op dat exact moment er niet naar gezien. Dus mogelijk al een beetje lager. Heb ook licht uitgeweken + was al voorbij het zebrapad toen ik quasi tot stilstand kwam.

Anyway, ik denk dat ik mijn best heb gedaan om op te letten (ik ben immers bekend met de plek) maar de tegenpartij heeft geen enkele moeite gedaan om te kijken of kenbaar te maken dat ze gingen oversteken.

https://www.tvl.be/nieuws/trajectco...aken-ten-koste-van-verkeersovertreders-130402

Trajectcontroles in zone 50. En men gaat alle verkeersremmers in deze zones wegnemen.
Geen idee wat dit te maken heeft met verkeersveiligheid als je verkeersremmers gaat wegnemen
Jezus.

Ik heb al 7 jaar geen bekeuring meer gehad maar ik rij graag vlotjes waar het past. Al die trajectcontroles enzovoort hangen stevig mijn kloten uit. En het zijn er inmiddels al érg veel in België. Ik vind dat een heel erg benauwd gevoel geven.

Vanochtend bij het oprijden van de R4 eentje voor mij die gewoon dacht oogkleppen op en aan 50 stuur naar links smijten. We zien wel waar we utikomen.

Ik ben erachter ingevoegd recht van de invoegstrook naar links. Mij niet gezien dat ik achter die zot blijf hangen.

Betreffende heel die zebrapad zever hier:
Iedereen heeft het wel al eens meegemaakt, je stevent af op een zebrapad en ziet iemand staan wachten. Je remt. Stopt volledig. Die persoon kijkt naar jou. Steekt niet over.

Blijkt dat gewoon iemand te zijn die daar 'staat'. Meestal mensen die niet fits hebben dan ze eigenlijk aan een zebrapad staan te wachten.

Frustrerend niet, wel grappig.

Edit: een klein beetje frustrerend.

'savonds ga ik altijd een toertje wandelen. Het is ongelofelijk hoe laat sommige bestuurders opzij gaan. 2 seconden later en ze rijden me gewoon omver. (ik draag een fluohesje dus aan de zichtbaarheid ligt het niet)

'savonds ga ik altijd een toertje wandelen. Het is ongelofelijk hoe laat sommige bestuurders opzij gaan. 2 seconden later en ze rijden me gewoon omver. (ik draag een fluohesje dus aan de zichtbaarheid ligt het niet)
Ze moeten allemaal snel thuis zijn voor het nieuws, thuis, familie, fc de kampioenen, ... eigenlijk gewoon vrij in te vullen nutteloze avondvulling.

Ze moeten allemaal snel thuis zijn voor het nieuws, thuis, familie, fc de kampioenen, ... eigenlijk gewoon vrij in te vullen nutteloze avondvulling.
We zouden allemaal wat meer de fiets of te voet moeten gaan om alle ergernissen te ervaren.
Dat is het zelfde als met de wagen nog snel rakelings voorbijsteken om 50m verder weer ingehaald te worden door de zwakke weggebruiker.

We zouden allemaal wat meer de fiets of te voet moeten gaan om alle ergernissen te ervaren.
Dat is het zelfde als met de wagen nog snel rakelings voorbijsteken om 50m verder weer ingehaald te worden door de zwakke weggebruiker.
Inhalen om dan 50 meter verder te parkeren of samen aan het rode licht te staan. Elke dag opnieuw.

Tijdens woon-werk verkeer was dat gemiddeld één keer per week: met de fiets nog rap-rap ingehaald worden voor een bocht of kruising door een auto die dan daarna de deur toedoet of remt, want aja: bocht of kruising.

Met de auto ben ik al eens ingehaald in zone 30 door éne die 10 seconden sneller bij de bakker wou zijn.

Geduld en inzicht zijn een schone zaak, maar meestal een utopie.

Baan Diksmuide - naar Sint Pieterkapelle :

Kale knikker met wit hemdje in december, BMW F11, agressief spiegelschijnen met lichten die te hoog staan, half over volle middenlijn bumperkleven achter mij en trein auto's en vrachtwagen met oplegger. Zone 70, trajectcontrole, bocht met weinig zicht. Toch waagt hij zich aan het inhaalmanoeuvre, aankomende tegenligger moet sterk afremmen om frontale botsing te vermijden.

Hopelijk komt hij om in een eenmansongeluk tegen een dikke boom...

agressief spiegelschijnen met lichten die te hoog staan
Ik snap nie dat er zoveel zijn met hun lichten te hoog. Vroeger reed ik met een V70 uit 2002 en da's een heel lage auto, dus dan kan dat al eens gebeuren. Nu rijd ik met een Kangoo waarin ik 2 keer zo hoog zit, en nog schijnt er alle 10 auto's minstens enen vol in mijn wezen. Of auto's die achter mij rijden en mijn dakhemel verlichten. Da's meer dan 1.80 m boven de grond. En natuurlijk te dwaas om het door te hebben.

Ik snap nie dat er zoveel zijn met hun lichten te hoog. Vroeger reed ik met een V70 uit 2002 en da's een heel lage auto, dus dan kan dat al eens gebeuren. Nu rijd ik met een Kangoo waarin ik 2 keer zo hoog zit, en nog schijnt er alle 10 auto's minstens enen vol in mijn wezen. Of auto's die achter mij rijden en mijn dakhemel verlichten. Da's meer dan 1.80 m boven de grond. En natuurlijk te dwaas om het door te hebben.

Dat zijn toch oude auto's dan. Tegenwoordig met die LEDs, Xenon en laser is dat allemaal automatisch.

Schitterend.
De eigenaar van deze firma is Glenn Janssens

De correctionele rechtbank in Dendermonde heeft de afkoping van het fraudedossier rond Glenn Janssens en zijn gelijknamig signalisatiebedrijf Group Janssens aanvaard
De aanklachten waren omkoping van ambtenaren, fraude met overheidsopdrachten, misbruik van vertrouwen en valse facturen.

Dat het allemaal op geld draait en verkeersveiligheid pas op een 2de plaats komt weten we al langer, dat is niks nieuws.
Maar wat het wegnemen van die verkeersremmers betreft ben ik wel een voorstander, die dingen vertragen dan wel de verkeersstroom, maar dat constant afremmen en optrekken is ook voor niks goed. (slecht voor de auto, slecht voor het milieu, ....)

Terug
Bovenaan