De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Is dat niet enkel als je de pre keuring optie erbij neemt? Voor 30€ kijken ze dat allemaal nog eens na denk ik.
Doen ze inderdaad enkel bij een keuring check-up, voor zover ik weet toch.
De prijs ligt eraan waar je dat laat doen denk ik.
Ik denk dat je verkeerd afgestelde lichten verwart met felle lichten. Die LED lichten tegenwoordig kunnen echt zo fel zijn dat je er soms van overtuigd kan zijn dat het de grootlichten moeten zijn.
Toch niet, led lichten kunnen inderdaad fel zijn, maar gaan zeker niet verblinden wanneer deze juist afgesteld zijn zoals het hoort.

Wou gisterenavond naar m'n werk vertrekken en bij het naderen van m'n auto zag ik dit:

8zNJf2t_d.webp

TTDR5tf_d.webp

Natuurlijk geen briefje te vinden. En Dashcam was losgekoppeld aangezien die anders blijft filmen. (Zit in sigarettenaansteker dink en da blijft stroom geven zelfs al staat het contact af).

Auto stond daar sinds vrijdagavond dus geen idee wanneer het zou gebeurd zijn.

Het mechanisme werkt nog, het glas heeft 1 barstje. Dus ik denk dat het wel te "herstellen" is met wat Tec7 en/of duct tape. Desnoods een autokerkhof zoeken.

Laatst bewerkt:
Lijkt me gewoon dat dat geen kruispunt is om een voorrang van rechts als regel in te stellen.
Bij dergelijke drukke kruispunten is het beter te kiezen voor een rotonde (indien mogelijk) of lichten.

Het is niet de regel die mankementen heeft, het probleem zit hem in het gebruik van de regel op plaatsen waar hij niet kan werken.
Je hebt gelijk. Maar zo zijn er hier in de buurt wel enkele kruispunten waar dat gewoon niet werkt. Wij hebben uiteindelijk niet te kiezen.

De eerste partij die 'voorrang van rechts afschaffen' op z'n programma zet, krijgt mijn stem.

Nog eens de dashcam leeggehaald:
Filmpje 1, Oprit Mechelen-Noord waar je moet kiezen tussen richting Brussel of Antwerpen:

Vrachtwagen beslist aan late kant dat hij toch de andere kant op wil. Ik vraag mij echt af wat die ging doen als het nu drukker was. Die had nooit nog geremd geraakt voor de vangrail...

En ergernis 2: het verkeersbordenbeleid in België
Sint-Katelijne-Waver. Je zit op seconde 19 een bord met einde bebouwde kom en zone 50 en op seconde 21 een bord einde zone 50. Dat zijn létterlijk 2 huizen en geen enkele straat die daar op uit komt. Why???

Je hebt gelijk. Maar zo zijn er hier in de buurt wel enkele kruispunten waar dat gewoon niet werkt. Wij hebben uiteindelijk niet te kiezen.

De eerste partij die 'voorrang van rechts afschaffen' op z'n programma zet, krijgt mijn stem.
Maar dat wilt dus zeggen dat er niks mis is met de voorrang van rechts regel op zich, zoals jij iedere keer opnieuw zit te beweren, maar met de toepassing van de regel.
Er zijn inderdaad plaatsen waar ze nu voorrang van rechts toepassen, maar waar ze dat beter niet zouden doen, dat wilt echter niet zeggen dat de regel daarop in zijn geheel volledig afgevoerd moet worden, in tegendeel zelfs, want voor elke plaats waar doe regel niet zo goed werkt zijn er verschillende andere plaatsen waar de regel wel goed werkt.

Maar dat wilt dus zeggen dat er niks mis is met de voorrang van rechts regel op zich, zoals jij iedere keer opnieuw zit te beweren, maar met de toepassing van de regel.
Er zijn inderdaad plaatsen waar ze nu voorrang van rechts toepassen, maar waar ze dat beter niet zouden doen, dat wilt echter niet zeggen dat de regel daarop in zijn geheel volledig afgevoerd moet worden, in tegendeel zelfs, want voor elke plaats waar doe regel niet zo goed werkt zijn er verschillende andere plaatsen waar de regel wel goed werkt.
't Is waar. Dat die regel op sommige plaatsen wel goed werkt is niet waar. Die kan perfect vervangen worden door een beter alternatief. Ik constateer dat de regel voor velen niet duidelijk is (of men wil het niet snappen, kan ook).

't Is waar. Dat die regel op sommige plaatsen wel goed werkt is niet waar. Die kan perfect vervangen worden door een beter alternatief. Ik constateer dat de regel voor velen niet duidelijk is (of men wil het niet snappen, kan ook).
Bwa op rustigere kruispunten waar je overzicht hebt werkt dat systeem perfect hoor. En zo heb je weer wat borden uitgespaard.

Het probleem ligt dus bij de mensen die de regels niet kennen/volgen. Niet bij de regels as such...

Andere alternatieven met een hele hoop extra verkeersborden tot gevolg, dan ga je alles nog moeilijker maken ipv makkelijker.
Dit is de simpelste regel die er is, voor de mensen waarvoor dit niet duidelijk is, is er slechts 1 oplossing, het rijbewijs inleveren en zich met het openbaar vervoer of met een taxi verplaatsen.
Bwa op rustigere kruispunten waar je overzicht hebt werkt dat systeem perfect hoor. En zo heb je weer wat borden uitgespaard.
Inderdaad.

Mensen die niet weten hoe je een zebrabad correct gebruikt.

Het is dus niet omdat er een zebrapad ligt dat je ten alle tijden pardoes en zonder zien kan oversteken hè. Nee, je kijkt links en rechts, je maakt oogcontact met het kruisende verkeer, en dan steek je over.

Het is niet de regel die mankementen heeft, het probleem zit hem in het gebruik van de regel op plaatsen waar hij niet kan werken.
Ik ging bijna zeggen dat ik zelf ook geen problemen ondervind met de voorrangsregel, maar toen besefte ik dat er hier in de gebuurte geen enkele voorrang van rechts meer is. Ofwel zijn het duidelijke voorrangsborden (B15 varianten) ofwel ronde punten. Ik vermoed zelfs dat er geen verkeerslichten meer staan op het grondgebied. Eigenlijk best wel relaxed rijden als ik er zo over nadenk.

Ik heb het hier wss al wel is gezegd maar fietsers die op straat fietsen en van links komen en eigenlijk voorrang moeten verlenen aan rechts zijn toch een uitzondering, deze ochtend:

Kerel van 40 rijdt op straat (fietspad nochtans aanwezig) en wilt doorrijden maar ik pak mijne voorrang waardoor hij moet remmen en bijna tegen mijne zijkant zit met zijne velo. Begint daar te roepen en te tieren, doe mijn raam naar beneden: "wa voor ne zondagsrijder zijt gij" Ik zeg: het is woensdag, niet zondag. Maar dat vond hem klaarblijkelijk niet grappig. "Ik ben ne zwakke weggebruiker en gij moet rekening houden met mij" "dikke nek met uwe Audi" "vieze vuile uitstootgassen" en bla bla bla

Heb hem dan maar gewezen op de wegcode en feit dat hem beter op fietspad rijdt ipv op de baan en dan nog paljas geroepen en doorgereden.

Echt, bende debielen soms.

Gisteren op het kruispunt even moeten remmen omdat er een ziekenwagen met loeiende sirenes aankwam. Omdat het niet duidelijk was welk baanvak deze zou nemen, heb ik maar even gewacht tot deze voorbij was. De fietser kon mijn remactie niet appreciëren ondanks deze natuurlijk ook gewoon de loeiende sirenes heeft gehoord, of ook niet door de oortjes misschien.

Nadat hij me vies heeft bekeken, heb ik maar eens dag gewaaid met de grootste glimlach op mijn gezicht. Stukske vuil.

Het probleem ligt dus bij de mensen die de regels niet kennen/volgen. Niet bij de regels as such...
Dat zeg ik ook in mijn posts hé.
Andere alternatieven met een hele hoop extra verkeersborden tot gevolg, dan ga je alles nog moeilijker maken ipv makkelijker.
Dit is de simpelste regel die er is, voor de mensen waarvoor dit niet duidelijk is, is er slechts 1 oplossing, het rijbewijs inleveren en zich met het openbaar vervoer of met een taxi verplaatsen.

Inderdaad.
Ik spreek uit eigen ervaring. Ik zie iedere dag miserie met die regel. Daarom erger ik mij eraan. Je moet nu eenmaal voor 'de grote meute' de regels zo simpel mogelijk maken.

Als je een maand in mijne buurt zou rondrijden zou je misschien van gedacht veranderen. Het heeft geen zin om er verder over te discussiëren. Ik blijf me er aan ergeren.

Ondertussen blijf ik verder betogen: 'dood aan voorrang van rechts!' met pitchforks enzo.

Allé, Herentals centrum is vanaf nu een "fietszone" (lees: overal fietsstraat). Er zijn toch altijd een hoop wereldvreemde politici he.

Ik vraag me af of ze al doorhebben dat De Lijn hierdoor absurde vertragingen gaat oplopen.

Laatst bewerkt:

Het is dus niet omdat er een zebrapad ligt dat je ten alle tijden pardoes en zonder zien kan oversteken hè. Nee, je kijkt links en rechts, je maakt oogcontact met het kruisende verkeer, en dan steek je over.
Wat ik erger vind zijn fietsers die zebrapaden als hun persoonlijke voorrangsweg beschouwen. Voor de duidelijkheid: ik stop altijd voor voetgangers en fietsers die afstappen en naast de fiets stappen, zoals het moet. Maar je hebt er hier die het voetpad gewoon beschouwen als deel van het fietspad precies en er gewoon overfietsen zonder voorrang te verlenen.

Wat mij in dezelfde lijn ook stoort: er is hier in de buurt een zebrapad met een fietspad naast, dat fietspad heeft langs beide kanten driehoekjes en die moeten dus voorrang verlenen aan de auto's. Als 1 op de 10 fietsers hier stopt, zal het al veel zijn. De meeste autobestuurders hier zijn ook precies compleet geconditioneerd om altijd voor elke fietser te stoppen, dus de fietsers zijn daar ook gewend van altijd door te rijden en hun driehoekjes te negeren want de auto's stoppen toch. Heel heel vervelend want dat is aan een druk punt.

Allé, Herentals centrum is vanaf nu een "fietszone" (lees: overal fietsstraat). Er zijn toch altijd een hoop wereldvreemde politici he.

Ik vraag me af of ze al doorhebben dat De Lijn hierdoor absurde vertragingen gaat oplopen.
Goh, is dat zo? Die max. snelheid van 30 km/u geldt nu al op verschillende plaatsen en zone markt, waar toch redelijk wat bussen passeren, is nu ook al "woonerf" dacht ik, en dus zelfs max. 20km/u en voetgangers op de baan? Of is dat ondertussen weer gewijzigd? Bovendien lees ik in GvA (https://www.gva.be/cnt/dmf20211207_96962221) dat alleen straten waar er geen volwaardig fietspad is gewijzigd worden in een fietszone. Dus straten als de Belgiëlaan, weg richting ring (Primalux) etc. blijven gespaard. Busverkeer passeert toch vnl. daar lijkt me. In de straten waar dat wel wijzigt (ik denk aan Hikstraat/straat langs ziekenhuis bv. dan?) is het nu vaak ook al zo druk/smal dat die vertragingen best gaan meevallen volgens mij.

Dat gezegd zijnde, er zijn volgens mij toch ook wel betere alternatieven om heel die mobiliteitsproblematiek op te lossen. Al begint dat bij een tunnel onder het spoor aan het station.

Wel nee, een zebrapad werkt dus wel zo. Als voetganger kan je daar gewoon overheen lopen en als andere weggebruiker MOET je stoppen als je iemand ziet aanstalten maken zich op een zebrapad te begeven.

Wat jij daar in je tweede zin zegt is iets dat je moet doen omdat de meeste automobilisten veel te snel rijden bij een zebrapad. Beetje zoals de voorrang van rechts, dat werkt perfect als mensen zouden doen wat ze moeten doen. In realiteit rijden de meesten veel te snel.

Terug
Bovenaan