De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Ik kom die comment eigenlijk wel vaker tegen online, maar ik vraag mij dan altijd af 'wat versta je onder een fractie van een seconde'. Want ik kan mij echt niemand inbeelden die gaat toeteren op het moment dat het groen wordt.
Volgens mij gaat het dan eerder over 10 seconden ofzo, waarvan je al kan aan vermoeden dat die persoon gewoon niet aan het kijken is naar de lichten.
Ik ben vrij zeker dat je vermoeden dicht bij de realiteit ligt. :p
Als ik toeter op zo een die een halve dag naar het groen zit te kijken, krijg ik af en toe een verontschuldiging, maar toch vaker een blik of teken van verontwaardiging.
Verontwaardiging is wel een woord dat ik in veel situaties kan gebruiken in het verkeer natuurlijk, want bijna iedereen is verontwaardigd als iemand hem op zijn fouten wijst tegenwoordig, wat regelmatig extra problemen geeft. Als iemand mij op een foutje wijst verontschuldig ik mij en op de nog maar 1x ontmoete marginaal na, is de situatie langs beide kanten opgelost. Mentaliteit is echt een zwaar probleem op de wegen. En niet enkel op de onze zoals ik hier vaker moet lezen van mensen die 1x per jaar het buitenland zien, dat is gewoon universeel.

Mijn vriendin is een lieve kleine madam en die had onlangs ingevoegd van links naar rechts terwijl een andere wagen van rechts naar links wou invoegen op hetzelfde plekje. Zij is er eerst en die mens begint te toeteren, achter haar invoegen en zigzaggen en van zijn tak maken… Om vervolgens als ze naast elkaar komen haar bestaan niet meer te erkennen en niet opzij te durven kijken. Zeer bizar gedrag op onze wegen…
As uw vriendin effe links was blijven rijden, was er niemand gehinderd, dus ik begrijp de frustratie wel (de reactie niet).

As uw vriendin effe links was blijven rijden, was er niemand gehinderd, dus ik begrijp de frustratie wel (de reactie niet).
Of als die andere persoon had gekeken zag die dat er al een auto halfweg was ingevoegd toen hij zijn manoeuvre begon had die zich niet onsterfelijk belachelijk gemaakt. Behoudens vergissing had mijn vriendin ook wel het recht om de volgende afrit te pakken. En zelfs al was het omgekeerd: fouten gebeuren en als ge de fout zelf maakt steekt ge uw handje in de lucht en ge rijdt verder. Als ge dan een jongedame probeert te intimideren, iedereen rondom u in gevaar brengt en over het algemeen uzelf gedraagt als een geschoren chimpansee... Mjah.

Dat zijn ook de mensen die dan aan een rood licht een miskraam krijgen als ze de deur voor hen zien opengaan na hun fars gedoe.

Of als die andere persoon had gekeken zag die dat er al een auto halfweg was ingevoegd toen hij zijn manoeuvre begon had die zich niet onsterfelijk belachelijk gemaakt. Behoudens vergissing had mijn vriendin ook wel het recht om de volgende afrit te pakken. En zelfs al was het omgekeerd: fouten gebeuren en als ge de fout zelf maakt steekt ge uw handje in de lucht en ge rijdt verder. Als ge dan een jongedame probeert te intimideren, iedereen rondom u in gevaar brengt en over het algemeen uzelf gedraagt als een geschoren chimpansee... Mjah.

Dat zijn ook de mensen die dan aan een rood licht een miskraam krijgen als ze de deur voor hen zien opengaan na hun fars gedoe.
Jaag u niet zo op jong.

En in hetzelfde elan: Zet uw fucking mistlichten nie aan als ge door 1 wolkje mist rijdt. Enkel bij zware mist, en zet ze weer AF als de mist weg is :angry:
Ik zie de laatste tijd altijd wel een auto met mistlichten op rijden bij miezer regen, of gewoon bij droog weer ook. Gewoon leuk om als een versierde kerstboom rond te rijden?
Daarstraks ook weer een aantal die met hun achtermistlicht op rond aan het rijden waren.
Als die dan nog laag in de bumper staan heb je daar niet zoveel last van, maar als die vrij hoog staan schijnen die recht in de ogen en zijn die nogal verblindend in hey donker.

Dit is de ziekte van België. Met als gevolg dat ge soms links ligt te wachten op een terminale 97-jarige die voorbijsteekt tegen 120,01km/u terwijl het rechterbaanvak volledig openligt.

Als ge het dan rechtuit beu zijt (op een rit van een uur tijd kom je dit soms een halfuur aan een stuk tegen) en je steekt er ene voorbij via dat baanvak gaan ze beginnen flikkeren met hun lichten… Ik doe het zelden, maar soms is het gewoon te veel van dat gedoe op de weg.

Je kan zelfs ostentatief uiterst rechts aankomen, die drie baanvakken oversteken en weer ostentatief helemaal naar rechts verhuizen vlak voor hun neus, men snapt het niet. Geen besef van de regels, geen besef van de logica en geen oog voor de medeweggebruikers. Hetzelfde zie je bij het ritsen. Van die mensen met een ambachtelijk gemaakte geurkaars als hersenen die de oprit opkomen tijdens een file en zich meteen dwars zetten vanaf de eerste onderbroken witte lijn… Ipv tot het einde te rijden zoals moet. En dan zeker die apen in een Q5 met naar achter gesluikt haar die oftewel nog langs de pechstrook verder rijden in die situatie ipv de rits te volgen of als ze zelf reeds op de snelweg staan u geen duimbreed te gunnen.

Bijna even erg als die gefrustreerde huisvaders in hun Ford C-Max/BMW 2 active tourer die denken dat ze in een race verwikkeld zijn met mij. Lekker slipstreamen om mij voorbij te kunnen snorren terwijl er nog 6-7 andere brave burgers voor mij de baan occuperen.
Ik had een tijdje terug zo een mooie. Ik moest de afrit nemen maar rechts van mij zijn drie wagens human centipede aan het spelen, dan is er 10 meter naar de volgende en dan gewoon een volle 500 meter afrit. Ik stamp even op mijn gaspedaal en voeg in waar die reusachtige plek is. Begint die persoon die vooraan in het rijtje zat als een gek te knipperen met zijn lichten en ik had in mijn hoofd niets geks gedaan dus ik druk even op mijn rem om te zien of ik een obstakel mis of iets dergelijks maar er is duidelijk niets aan de hand. Ik kijk in mijn achteruitkijkspiegel en ik zie de standaard gefrustreerde mens van 50-55. Ik besef dat die persoon gewoon krankzinnig is en ik doe een wegwerpgebaartje alsof ik een onterechte gele kaart heb gekregen. En bol lekker verder.

We komen aan het einde van de afrit en ik zie een fietser aankomen die voorrang heeft dus ik vertraag en kom tot stilstand. Die mens achter mij blijft echt 30 meter van mij stilstaan. Gaan verder naar een kruispunt. Licht wordt rood… En die blijft opnieuw 30 meter van me afstaan. Dus oftewel moet die dringend een nieuwe bril kopen, oftewel was die van zoiets al bang om een stel klappen te krijgen.

Iemand die op uw bek wilt kloppen die stapt direct uit, die verspilt geen tijd met gebaren en en geblaf.

Mijn vriendin is een lieve kleine madam en die had onlangs ingevoegd van links naar rechts terwijl een andere wagen van rechts naar links wou invoegen op hetzelfde plekje. Zij is er eerst en die mens begint te toeteren, achter haar invoegen en zigzaggen en van zijn tak maken… Om vervolgens als ze naast elkaar komen haar bestaan niet meer te erkennen en niet opzij te durven kijken. Zeer bizar gedrag op onze wegen…
Ahja want ik reageer zeer opgejaagd.

Kortsluiting of eigenaar van een BMW 2 Active Tourer?

lol

Ahja want ik reageer zeer opgejaagd.

Kortsluiting of eigenaar van een BMW 2 Active Tourer?
Ik was gewoon onder de indruk dat uw madam en de ander op dezelfde moment wouden invoegen. That’s it.

Voor de rest: ja, ik vond uw reactie opgejaagd, over het op de man spelen: geen kortsluiting of BMW hier 😉

Laatst bewerkt:
Je kan zelfs ostentatief uiterst rechts aankomen, die drie baanvakken oversteken en weer ostentatief helemaal naar rechts verhuizen vlak voor hun neus, men snapt het niet. Geen besef van de regels, geen besef van de logica en geen oog voor de medeweggebruikers. Hetzelfde zie je bij het ritsen. Van die mensen met een ambachtelijk gemaakte geurkaars als hersenen die de oprit opkomen tijdens een file en zich meteen dwars zetten vanaf de eerste onderbroken witte lijn…
Even muggenziften maar bij een oprit is ritsen (quasi) nooit verplicht. De reden is omdat dat dat geen twee rijvakken zijn die samenvloeien maar een autostrade en een oprit en dat wordt bekeken als een kruispunt. Zo goed als altijd staat er op de oprit een verkeersbord B1, wat wil zeggen dat je voorrang moet verlenen op het verkeer dat op de autostrade zit. Dat bord vervalt ook niet bij file/vertraagd verkeer. Worst case kan je op't eind van een oprit belanden en daar staan koekeloeren wanneer je er niet tussen gelaten wordt.

Maar het neemt niet weg dat het gewoonweg heel dom is om niet de hele lengte van de oprit te gebruiken.

Even muggenziften maar bij een oprit is ritsen (quasi) nooit verplicht. De reden is omdat dat dat geen twee rijvakken zijn die samenvloeien maar een autostrade en een oprit en dat wordt bekeken als een kruispunt. Zo goed als altijd staat er op de oprit een verkeersbord B1, wat wil zeggen dat je voorrang moet verlenen op het verkeer dat op de autostrade zit. Dat bord vervalt ook niet bij file/vertraagd verkeer. Worst case kan je op't eind van een oprit belanden en daar staan koekeloeren wanneer je er niet tussen gelaten wordt.

Maar het neemt niet weg dat het gewoonweg heel dom is om niet de hele lengte van de oprit te gebruiken.

"Ritsen is verplicht wanneer er bij sterk vertraagd verkeer sprake is van een wegversmalling. Dit kan zijn door bijvoorbeeld wegenwerken, een ongeval of een rijstrook die ophoudt te bestaan."

Is er geen hele campagne geweest voor de verplichting van ritsen bij de gemiddelde weggebruiker in te prenten? :unsure: Bij normaal verkeer verleen je inderdaad voorrang aan de personen die reeds op het rijstrook zitten... Dat is logisch.

Ritsen is niet van toepassing bij een oprit van een autostrade. Dit is ooit aan bod gekomen in een aflevering van "Alloo bij de wegpolitie" na een aanrijding tussen een vrachtwagen en een bejaard koppel tijdens filerijden meen ik mij te herinneren. Dat koppel ging er ook van uit dat die vrachtwagen hen er maar moest tussenlaten.

Wat ik mij wel afvraag is wat men exact verstaat onder sterk vertraagt verkeer. Op mijn woon-werk traject is er een stuk waar je van 70 naar 30 moet vertragen voor een scherpe bocht. Voor die bocht ga je echter van 2 naar 1 rijstroken. Wanneer men hier dus 30 rijdt moet men dan ritsen of niet? Indien men 30 rijdt en dus de maximum toegelaten snelheid gaat kan men toch niet spreken over sterk vertraagt verkeer? Weer een mooie grijze zone in onze prachtige regelgeving vermoed ik, maar wat als je daar een ongeval hebt?

"Ritsen is verplicht wanneer er bij sterk vertraagd verkeer sprake is van een wegversmalling. Dit kan zijn door bijvoorbeeld wegenwerken, een ongeval of een rijstrook die ophoudt te bestaan."

Is er geen hele campagne geweest voor de verplichting van ritsen bij de gemiddelde weggebruiker in te prenten? :unsure: Bij normaal verkeer verleen je inderdaad voorrang aan de personen die reeds op het rijstrook zitten... Dat is logisch.
Yeah, der is een campagne geweest maar die was dus niet volledig want op opritten is dat dus geen vereiste :p
Maar 't is imo het meest hoffelijke en logische wat je kan doen.

Eigenlijk toch frappant hoe gejaagd het verkeer is. Het zijn lang niet altijd patsers, maar ook tengere moeders in premiumwagens die behoorlijk agressief kunnen rijden.

Ik breng meestal de kleinste naar de crèche. Er zijn van die plaatsen voor de deur, aan de rechterkant van de rijweg. Ik maak dus dat ik de juiste richting neem en direct goed sta. Wat doen die carrièrebitchen: gewoon de straat inrijden op het verkeerde vak beginnen spookrijden en tegen de rijrichting parkeren. Ze zijn gewoon te dom om met zo een premiumwagen te rijden en moeten dan onnodig hun kind uithalen aan de straatkant.

Eigenlijk toch frappant hoe gejaagd het verkeer is. Het zijn lang niet altijd patsers, maar ook tengere moeders in premiumwagens die behoorlijk agressief kunnen rijden.

Ik breng meestal de kleinste naar de crèche. Er zijn van die plaatsen voor de deur, aan de rechterkant van de rijweg. Ik maak dus dat ik de juiste richting neem en direct goed sta. Wat doen die carrièrebitchen: gewoon de straat inrijden op het verkeerde vak beginnen spookrijden en tegen de rijrichting parkeren. Ze zijn gewoon te dom om met zo een premiumwagen te rijden en moeten dan onnodig hun kind uithalen aan de straatkant.
Enkel in premiumwagens? Of is 't enkel daar waar je op let?

Het Moscouviaduct in Ledeberg/Gentbrugge als fietser, iedere keer opnieuw: :help:

Wagens kunnen moeilijk kruisen terwijl ze een fietser inhalen, dus dan moet de zijdelingse afstand met de fietser er maar aan geloven. Alles om toch maar een paar seconden eerder te kunnen aansluiten bij de file aan de volgende wegversmalling. :wallbash:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan