Niche merken: wagens die een bepaalde niche innemen. Bvb. 4X4 zoals Land Rover of ISUZU. Dit kunnen ook modellen zijn die een unieke positie in de markt hebben veroverd: Mazda MX5 of Fiat 500? Wanneer succesvol in hun niche zie je ze nog wel regelmatig rondrijden.
Land Rover kan je gerust bij de premium steken hoor.
Indien dat zowat correct is als categorie vraag ik me af wat die premium merken eigenlijk nog voorstellen? De tijd dat een Mercedes, als merk, een uitstraling van luxe en exclusiviteit had ligt toch al lang achter ons. Nu zie je er van die kleine monovolumes van rondrijden of dat model dat net een Renault Kangoo is met een ster erop. Vroeger was een Mercedes het toonbeeld van een luxueuze en degelijke sedan. Vandaag weet ik zo niet meer wat ik van dat merk moet denken. Hetzelfde voor Audi en BMW trouwens. In hun gamma hebben ze nog wel exclusieve wagens maar dan moet je al naar de top van het gamma gaan. Een beetje zoals elk merk vroeger zijn luxe-paardje had. Bvb. de Citroën CX of Opel Senator, ...
Qua kwaliteit en prestaties betwijfel ik of er een groot verschil is tussen de premium merken en de mid range merken. Zo'n een Audi A4 zal toch geen slechtere wagen zijn als een Skoda Superb?
Het klopt dat premiummerken meer en meer stukken van de markt proberen inpalmen en dus ook komen met modellen die ze vroeger nooit zouden aangeboden hebben (monovolumes bvb) of hun motoriseringen en instapniveaus heel kaal beginnen maken.
Maar er blijven grote verschillen bestaan hoor. Ja, een Superb gaat qua ruimte-aanbod bijvoorbeeld serieus naar een A6 toe. De A4 komt dan niet eens voor in dat plaatje. Maar neem plaats in beide wagens en het verschil is groot. En ja, voor dezelfde prijs als een A6 als instapper zal je de Skoda full option kunnen aankleden in L&K versie ofzo, maar dan verwijs ik naar wat ik gisteren eerder al grappend zei: ja, je betaalt nu eenmaal meer om zo'n A6 met evenveel opties te hebben als een Superb. En toch krijg ik dan in een A6 een ander gevoel dan in een Superb.
Ik heb een aantal jaar geleden met een A4 gereden. Die was op zich redelijk kaal (ik had de belangrijkste opties, maar niet heel veel meer). En toch reed ik er VEEL liever mee dan met de Passat die ik ervoor had ingeruild en die beter was uitgerust. Voelde kwalitatiever, reed beter, gaf een stevigere indruk. Ik heb die A4 ingeleverd met 180K kilometers op de teller en die voelde en reed nog als nieuw.
Wat een premiummerk voor jou voorstelt, dat is jouw mening he. Indien dat jou weinig zegt, more power to you, want je zal minder geld uitgeven aan wagens dan. Naar mijn ervaring is het een lastig beestje. Ik geef toe, na 1*A4 en 2*A6 heb ik het lastig om nog enthousiast te worden over wagens van "gewone" merken en kijk ik standaard naar premium. Een stuk uit gewoonte, maar ook een stuk omdat de ervaring voor mij wel beter is, of iets dergelijk? Ik vergelijk terug met die Passat: ik kreeg niet lang geleden nog eens een Passat mee als vervangwagen, bijna splinternieuw, veel opties. En dat is absoluut een goede wagen, maar hij doet me niets, ik vind die retesaai, grof en ongeraffineerd. Ik wil daar echt niemand mee schofferen, maar kan het niet echt helpen dat ik daar zo over voel.
BMW/Mercedes/Audi en consoorten hebben effectief wel nog altijd hun uitstraling hoor. Anders zouden ze nooit zo populair blijven. Wij zien dat ook bij degenen die nieuwe bedrijfswagen mogen bestellen, die staan te springen om eentje van deze merken te kiezen.