De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Toch weer héél veel middenvakrijders tegengekomen de laatste dagen...

Autostrade is helemaal vrij, maar dan ook echt leeg. En toch zit er daar iemand in het midden te tuffen, natuurlijk trager dan de toegelaten snelheid, terwijl er letterlijk niemand in het eerste rijvak zit. Ik kom dan aan op het eerste rijvak, maar zou dus langs rechts inhalen als ik niks zou doen. Dus dan is het naar links pinken, achter de middenvakrijder staan die niets doorheeft, naar het derde rijvak om voorbij te steken en dan uiteindelijk terug naar het eerste.

Ik zag achter mij nog mensen die tot vlak achter de middenvakrijder gingen hangen en naar links zaten te pinken en te flitsen, maar het mocht niet baten.

Autostrade is helemaal vrij, maar dan ook echt leeg. En toch zit er daar iemand in het midden te tuffen, natuurlijk trager dan de toegelaten snelheid, terwijl er letterlijk niemand in het eerste rijvak zit. Ik kom dan aan op het eerste rijvak, maar zou dus langs rechts inhalen als ik niks zou doen. Dus dan is het naar links pinken, achter de middenvakrijder staan die niets doorheeft, naar het derde rijvak om voorbij te steken en dan uiteindelijk terug naar het eerste.

Ik zag achter mij nog mensen die tot vlak achter de middenvakrijder gingen hangen en naar links zaten te pinken en te flitsen, maar het mocht niet baten.
Dit is de ziekte van België. Met als gevolg dat ge soms links ligt te wachten op een terminale 97-jarige die voorbijsteekt tegen 120,01km/u terwijl het rechterbaanvak volledig openligt.

Als ge het dan rechtuit beu zijt (op een rit van een uur tijd kom je dit soms een halfuur aan een stuk tegen) en je steekt er ene voorbij via dat baanvak gaan ze beginnen flikkeren met hun lichten… Ik doe het zelden, maar soms is het gewoon te veel van dat gedoe op de weg.

Je kan zelfs ostentatief uiterst rechts aankomen, die drie baanvakken oversteken en weer ostentatief helemaal naar rechts verhuizen vlak voor hun neus, men snapt het niet. Geen besef van de regels, geen besef van de logica en geen oog voor de medeweggebruikers. Hetzelfde zie je bij het ritsen. Van die mensen met een ambachtelijk gemaakte geurkaars als hersenen die de oprit opkomen tijdens een file en zich meteen dwars zetten vanaf de eerste onderbroken witte lijn… Ipv tot het einde te rijden zoals moet. En dan zeker die apen in een Q5 met naar achter gesluikt haar die oftewel nog langs de pechstrook verder rijden in die situatie ipv de rits te volgen of als ze zelf reeds op de snelweg staan u geen duimbreed te gunnen.

Bijna even erg als die gefrustreerde huisvaders in hun Ford C-Max/BMW 2 active tourer die denken dat ze in een race verwikkeld zijn met mij. Lekker slipstreamen om mij voorbij te kunnen snorren terwijl er nog 6-7 andere brave burgers voor mij de baan occuperen.

Ik heb ooit eens een roadtrip in USA gedaan.
De grote vrachtwagens rijden er wel helemaal rechts op de snelweg.
Maar voor de rest bestond daar geen wegcode over welk baanvak in te nemen op een 3 of 4 vaks autosnelweg (ik spreek over zo'n 10 jaar geleden). Iedereen rijdt waar het hem goed uitkomt.
Links of rechts voorbijsteken, maakt niet uit.

Het was even wennen, maar had wel de indruk dat iedereen vrij relaxed reed.

Overal waar trajectcontroles zijn, heb ik ook de indruk dat iedereen aan 110-120 vrij relaxed rijdt en zich minder zorgen maakt in het al dan niet inhalen of al dan niet middenvaks of links rijden.

Ik zie er in zekere zin zeker de voordelen van in...

Dit is de ziekte van België. Met als gevolg dat ge soms links ligt te wachten op een terminale 97-jarige die voorbijsteekt tegen 120,01km/u terwijl het rechterbaanvak volledig openligt.
Ziekte van België zou ik dat toch niet noemen hoor.
Middenvakplakkers vind je nog veel meer in Duitsland.
En de ergste zitten volgens mij in Frankrijk. Daar is het echt rampzalig.

... Hetzelfde zie je bij het ritsen. Van die mensen met een ambachtelijk gemaakte geurkaars als hersenen die de oprit opkomen tijdens een file en zich meteen dwars zetten vanaf de eerste onderbroken witte lijn… Ipv tot het einde te rijden zoals moet. En dan zeker die apen in een Q5 met naar achter gesluikt haar die oftewel nog langs de pechstrook verder rijden in die situatie ipv de rits te volgen of als ze zelf reeds op de snelweg staan u geen duimbreed te gunnen.
Ja amai nu je het zegt. Echt élke keer als ik de E40 richting Brussel doe en ik ben op dat stuk om van E40 naar ring te gaan. Daar is het efkes volle witte lijn, en daarna kan je invoegen. En dat stuk om in te voegen is heel lang. Maar toch zijn er mensen die zich direct direct tussen de file willen persen om asap op het stuk baan te zijn waar je "goed" zit. Dat je asap over die volle witte lijn wil, snap ik helemaal niet. Je hebt er die zo snel mogelijk op willen vanaf het een onderbroken witte lijn wordt, maar die houden natuurlijk heel het verkeer op omdat die zo snel mogelijk tussen de file willen gaan staan. Terwijl je dus eigenlijk perfect door kan rijden en helemaal op het einde kan invoegen...

Afgelopen vrijdag, e403 terugweg van Ardennen via Kortrijk. Thv van wisselaar met e17. Ik ga links voorbij wat tragere auto's en trage camions, doch braaf 122 ofzo. Komt daar aan pakweg 150 een oudere X5 af met zijn fahren flashen, spiegelschijnen links rechts, hoewel geen moyen om plaats te maken wegens rij camions. Toen er wel plaats was, weer naar rechts gegaan. Was zo een arrogant mannetje met met zijn hoofd ondersteund door zijn rechterarm op de middenconsole.
Sommigen zijn in dat verhaal te vergelijken met de zogenaamde keyboard warriors. Eens achter het stuur voelt men zich 'untouchable' en durft men nogal snel asociaal en arrogant gedrag te vertonen.

Het is al meermaals gebeurd dat, als ik dergelijke toeren tegenkom op binnenwegen, ik uiteindelijk langzaam tot een volledig stop kom en uitstap. 9 op 10 zit te beven achter het stuur en valt plotseling volledig uit de lucht.

Pipo's.

Afgelopen vrijdag, e403 terugweg van Ardennen via Kortrijk. Thv van wisselaar met e17. Ik ga links voorbij wat tragere auto's en trage camions, doch braaf 122 ofzo. Komt daar aan pakweg 150 een oudere X5 af met zijn fahren flashen, spiegelschijnen links rechts, hoewel geen moyen om plaats te maken wegens rij camions. Toen er wel plaats was, weer naar rechts gegaan. Was zo een arrogant mannetje met met zijn hoofd ondersteund door zijn rechterarm op de middenconsole.
In zo'n geval tik ik mijn CC een beetje lager en mogen ze langer wachten.

Sommigen zijn in dat verhaal te vergelijken met de zogenaamde keyboard warriors. Eens achter het stuur voelt men zich 'untouchable' en durft men nogal snel asociaal en arrogant gedrag te vertonen.

Het is al meermaals gebeurd dat, als ik dergelijke toeren tegenkom op binnenwegen, ik uiteindelijk langzaam tot een volledig stop kom en uitstap. 9 op 10 zit te beven achter het stuur en valt plotseling volledig uit de lucht.

Pipo's.
Ik had een tijdje terug zo een mooie. Ik moest de afrit nemen maar rechts van mij zijn drie wagens human centipede aan het spelen, dan is er 10 meter naar de volgende en dan gewoon een volle 500 meter afrit. Ik stamp even op mijn gaspedaal en voeg in waar die reusachtige plek is. Begint die persoon die vooraan in het rijtje zat als een gek te knipperen met zijn lichten en ik had in mijn hoofd niets geks gedaan dus ik druk even op mijn rem om te zien of ik een obstakel mis of iets dergelijks maar er is duidelijk niets aan de hand. Ik kijk in mijn achteruitkijkspiegel en ik zie de standaard gefrustreerde mens van 50-55. Ik besef dat die persoon gewoon krankzinnig is en ik doe een wegwerpgebaartje alsof ik een onterechte gele kaart heb gekregen. En bol lekker verder.

We komen aan het einde van de afrit en ik zie een fietser aankomen die voorrang heeft dus ik vertraag en kom tot stilstand. Die mens achter mij blijft echt 30 meter van mij stilstaan. Gaan verder naar een kruispunt. Licht wordt rood… En die blijft opnieuw 30 meter van me afstaan. Dus oftewel moet die dringend een nieuwe bril kopen, oftewel was die van zoiets al bang om een stel klappen te krijgen.

Iemand die op uw bek wilt kloppen die stapt direct uit, die verspilt geen tijd met gebaren en en geblaf.

Mijn vriendin is een lieve kleine madam en die had onlangs ingevoegd van links naar rechts terwijl een andere wagen van rechts naar links wou invoegen op hetzelfde plekje. Zij is er eerst en die mens begint te toeteren, achter haar invoegen en zigzaggen en van zijn tak maken… Om vervolgens als ze naast elkaar komen haar bestaan niet meer te erkennen en niet opzij te durven kijken. Zeer bizar gedrag op onze wegen…

Maar voor de rest bestond daar geen wegcode over welk baanvak in te nemen op een 3 of 4 vaks autosnelweg (ik spreek over zo'n 10 jaar geleden). Iedereen rijdt waar het hem goed uitkomt.

Overal waar trajectcontroles zijn, heb ik ook de indruk dat iedereen aan 110-120 vrij relaxed rijdt en zich minder zorgen maakt in het al dan niet inhalen of al dan niet middenvaks of links rijden.

welja, stick to your lane principe is wel leuk.
Beste was rond LA : carpool lane, vanaf dat je met 2 personen in auto zit mag je erop. Je rijdt er praktisch alleen op terwijl de rest in de file staat.

En inderdaad op bekende trajectcontrole stukken is het veel rustiger rijden en zie je veel minder zigzag van wagens.

Ik had een tijdje terug zo een mooie. Ik moest de afrit nemen maar rechts van mij zijn drie wagens human centipede aan het spelen, dan is er 10 meter naar de volgende en dan gewoon een volle 500 meter afrit. Ik stamp even op mijn gaspedaal en voeg in waar die reusachtige plek is. Begint die persoon die vooraan in het rijtje zat als een gek te knipperen met zijn lichten en ik had in mijn hoofd niets geks gedaan dus ik druk even op mijn rem om te zien of ik een obstakel mis of iets dergelijks maar er is duidelijk niets aan de hand. Ik kijk in mijn achteruitkijkspiegel en ik zie de standaard gefrustreerde mens van 50-55. Ik besef dat die persoon gewoon krankzinnig is en ik doe een wegwerpgebaartje alsof ik een onterechte gele kaart heb gekregen. En bol lekker verder.

We komen aan het einde van de afrit en ik zie een fietser aankomen die voorrang heeft dus ik vertraag en kom tot stilstand. Die mens achter mij blijft echt 30 meter van mij stilstaan. Gaan verder naar een kruispunt. Licht wordt rood… En die blijft opnieuw 30 meter van me afstaan. Dus oftewel moet die dringend een nieuwe bril kopen, oftewel was die van zoiets al bang om een stel klappen te krijgen.

Iemand die op uw bek wilt kloppen die stapt direct uit, die verspilt geen tijd met gebaren en en geblaf.

Mijn vriendin is een lieve kleine madam en die had onlangs ingevoegd van links naar rechts terwijl een andere wagen van rechts naar links wou invoegen op hetzelfde plekje. Zij is er eerst en die mens begint te toeteren, achter haar invoegen en zigzaggen en van zijn tak maken… Om vervolgens als ze naast elkaar komen haar bestaan niet meer te erkennen en niet opzij te durven kijken. Zeer bizar gedrag op onze wegen…

Tof om te lezen zoiets haha. Het klopt wel idd, in de auto voelen veel mensen zich onaanraakbaar en onverslaanbaar. Ze zien gewoon een andere auto en geen mens. Ze voelen zich veilig in hun bakske. Maar eens er een "echte" connectie zou komen door interactie met elkaar los van de auto, deinzen de meesten terug.

Gisteren achter ne pickup gereden in het donker, en die had in zijn achterlichten 2 felle LED spots die recht in mijn ogen schenen. Ik maar fahren en fahren. Eerst vertraagde hij naar 50 maar daarna had hij het algelijk door waarom ik met mijn fahren trok. ik zag door zijn lichten geen steek van wat er rond mij gebeurde.

En in hetzelfde elan: Zet uw fucking mistlichten nie aan als ge door 1 wolkje mist rijdt. Enkel bij zware mist, en zet ze weer AF als de mist weg is :angry:

Ik zie de laatste tijd altijd wel een auto met mistlichten op rijden bij miezer regen, of gewoon bij droog weer ook. Gewoon leuk om als een versierde kerstboom rond te rijden?

Vanmiddag op de E17 zo enen langs rechts voorbij gegaan. Die reed op het meest linkse vak aan 110km/h, ik reed gewoon 120km/h op het meest rechtse vak. Middenvak volledig leeg, achter hem een 5-tal auto's.
Honderden meters voor ons niets of niemand te zien, enkel in de verte 2 vrachtwagens op het eerste vak.

Vanmiddag op de E17 zo enen langs rechts voorbij gegaan. Die reed op het meest linkse vak aan 110km/h, ik reed gewoon 120km/h op het meest rechtse vak. Middenvak volledig leeg, achter hem een 5-tal auto's.
Honderden meters voor ons niets of niemand te zien, enkel in de verte 2 vrachtwagens op het eerste vak.
Is die nadien dan naar rechts gegaan of is er geen lampke gaan branden?

Is die nadien dan naar rechts gegaan of is er geen lampke gaan branden?
Ik gok van niet. Veel van die mensen hebben gewoon niet door wat er gebeurt. Of wat ook kan is dat ze het wel door hebben, maar te fier zijn om op te schuiven.

Ik ken zelfs iemand die trots zegt: 'ik rijd NOOIT op het uiterst rechtse vak, da's levensgevaarlijk met die camions! Ik rij veilig in het midden'

Mensen die al beginnen te tuten als het licht nog geen fractie van een seconde op groen staat.
Nog nooit meegemaakt. Maar ik heb dan ook continue de lichten in het oog en als het groen wordt, kijk ik enkel nog eens links en rechts (je weet nooit of er prioritair voertuig of roodrijder aankomt), en vertrek. Niet nog versnelling zoeken of handrem afzetten.

Dat is hier (en 9lives) al 100x voorbijgekomen en telkens zijn we tot de conclusie gekomen dat dat systeem niet werkt in een Europees verkeer waar op- en afritten elkaar snel opvolgen. Je kan een situatie daar niet vergelijken met hier. Ik heb in het buitenland ook nog toffe dingen gezien in het verkeer die daar perfect werken, maar hier dodelijk zijn.

Daarnet ne zondagsrijder tegengekomen die zich van dag vergist had...

't Was hier file tot aan 't T-kruispunt aan 't einde van de straat. Ik sta ongeveer waar de GSV-auto is.
Rechts op die winkelparking zie ik iemand in nen oude Nissan Primera zéér traag (lees: 2km/h is al te snel) achteruit rijden tot bijna tegen de voordeur.
Dan zie ik die zijn linker knipperlicht aansteken. Dus ik dacht: "Laat ik eens vriendelijk zijn, 't staat toch zo goed als stil."

't Was blijkbaar nen bompa van goed eind de 80, begin de 90. Die kroop traag naar voor, terwijl ik in de verte lichten zag afkomen. (Terwijl hou ik mijn hand al omhoog tegen mijn ruit als "stopteken".)
Toen zijn neus nog niet den helft van de baan over was, is dienen tegenligger er bijna. Maar ne normale mens zou die lichten zeker gezien hebben, want mijn voorliggers waren ondertussen al een goede 10m opgeschoven in de file.
Ik zie dat dienen bompa zelfs geen moeite doet om naar rechts te kijken, terwijl hij "5cm met de keer" schuifelt aan zijn stuur...
Ik claxonneer dus, maar mijnheer rijdt gewoon verder.

Had dienen tegenligger nie uitgeweken en op zijn gas geduwd, zat bompa in zijne zijkant. (En daardoor mogelijk ook tegen mijnen bumper.)

Nog nooit meegemaakt. Maar ik heb dan ook continue de lichten in het oog en als het groen wordt, kijk ik enkel nog eens links en rechts (je weet nooit of er prioritair voertuig of roodrijder aankomt), en vertrek. Niet nog versnelling zoeken of handrem afzetten.
Ik kom die comment eigenlijk wel vaker tegen online, maar ik vraag mij dan altijd af 'wat versta je onder een fractie van een seconde'. Want ik kan mij echt niemand inbeelden die gaat toeteren op het moment dat het groen wordt.
Volgens mij gaat het dan eerder over 10 seconden ofzo, waarvan je al kan aan vermoeden dat die persoon gewoon niet aan het kijken is naar de lichten.

Terug
Bovenaan