De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Kermiskoers in Poperinge. Om 16u. Zowel in het centrum, de ring en de deelgemeenten. In het spitsuur als iedereen naar huis wil of de kinderen moet ophalen de stad zowat hermetisch afsluiten. Walgelijk dat dit kan. Wie beslist er eigenlijk zo'n zaken? Doe dat op zondag, toch niet op een weekdag tijdens de spits, dan nog tijdens de eerste schoolweek zodat het nog wat extra druk is. Belachelijk dom.

Dat is één van mijn grootste ergernissen aan het cruisen op Vlaamse snelwegen met ACC. Zelfs al stel je hem in op de kortst mogelijke afstand, de ruimte tussen jou en je voorligger blijft van dien aard dat er continu auto's tussenkruipen. Waarna uw ACC opnieuw afremt, enzovoort.
Is dan ook geen fout van ACC maar zuiver van onze oververzadigde weginfrastructuur waar we vaak gewoon veel te dicht op elkaar rijden om veilig te zijn. Probeer bij wat drukker verkeer maar eens een "veilige" 2 a 3 seconden afstand te houden. Aan 120km/u is dat 66 - 100m. In realiteit is het vaak eerder een halve tot 1 seconde wat bij het minste remmen resulteert in filegolven en (ketting)botsingen.

Kermiskoers in Poperinge. Om 16u. Zowel in het centrum, de ring en de deelgemeenten. In het spitsuur als iedereen naar huis wil of de kinderen moet ophalen de stad zowat hermetisch afsluiten. Walgelijk dat dit kan. Wie beslist er eigenlijk zo'n zaken? Doe dat op zondag, toch niet op een weekdag tijdens de spits, dan nog tijdens de eerste schoolweek zodat het nog wat extra druk is. Belachelijk dom.
Het gemeentebestuur en de politie moeten dat goedkeuren.

Het gemeentebestuur en de politie moeten dat goedkeuren.
Ah mooi, welke dienst van de gemeente doet dat dan eigenlijk? Ik stond achter een ambulance en een mug met loeiende sirenes die blokvast zaten door dat de auto's voor hen werden tegengehouden door Albert de seingever. Albert voelde zich ook zo machtig dat hij voor argumentatie niet vatbaar was en er was geen doorkomen aan. Die mannen zijn daar minstens een kwartier verloren, wat absoluut een leven kan kosten.
Ik kan met niet voorstellen dat die ambulanciers daar geen klacht voor neerleggen, maar een mailtje met de feiten van een getuige kan nooit kwaad.

Belgen kunnen echt geen gat zien he. Het moet direct dicht.
Deze morgen weer. Ik in een treintje (niet als 1ste of laatste) wat camions inhalen aan max. snelheid. Als goede chauffeur ga ik als enige weer naar rechts zodra er een redelijke afstand is tussen 2 camions. En ik ben er nog maar tussenuit of de volgende begint dat gat dicht te rijden. Me er maar rap weer terug tussen gesmeten, want anders moest ik zelf achter de camion hangen en tegen 90 wachten tot het treintje voorbij is.

En dat is hoe ge mensen het gedrag aankweekt om niet meer naar rechts te gaan ook al is er plaats.
Als het druk is heeft het ook gewoon geen zin om naar rechts te gaan als je harde wilt rijden dan een camion. Dat is gewoon zo, leer het aanvaarden. En in België is het vaak druk.

Ah mooi, welke dienst van de gemeente doet dat dan eigenlijk? Ik stond achter een ambulance en een mug met loeiende sirenes die blokvast zaten door dat de auto's voor hen werden tegengehouden door Albert de seingever. Albert voelde zich ook zo machtig dat hij voor argumentatie niet vatbaar was en er was geen doorkomen aan. Die mannen zijn daar minstens een kwartier verloren, wat absoluut een leven kan kosten.
Ik kan met niet voorstellen dat die ambulanciers daar geen klacht voor neerleggen, maar een mailtje met de feiten van een getuige kan nooit kwaad.

Zie :

b. De wegcode bepaalt dat de reglementering voorzien in artikel 41 niet van toepassing
is op de prioritaire voertuigen (*). Dit houdt dus ook in dat deze voertuigen ten
opzichte van de vergunde wielerwedstrijd, principieel hun voorrang kunnen laten
gelden. Dit wil zeggen dat deze voertuigen niet moeten stoppen op bevel van de
gemachtigde signaalgever wanneer hun dringende opdracht dit rechtvaardigt.
c. Het is aan de signaalgever om te beslissen of hij de nodige tijd heeft om de prioritaire
voertuigen te laten passeren wanneer de wielerwedstrijd in aantocht is. Het is dus van
het grootste belang dat de signaalgevers weet hoeveel ronden er reeds gereden zijn
en hoeveel er nog moeten gereden worden. Bij de passage van de renners kan hij
tevens het uur noteren waardoor hij een idee krijgt hoeveel tijd er is tussen de
verschillende passages.
d. Mocht het niet zeker zijn dat de doortocht voor prioritaire voertuigen volkomen veilig
en normaal kan geschieden, rekening houdend met de afstanden en de snelheden die
ontwikkeld worden door zowel de naderende renners als de prioritaire voertuigen, dan
dient de signaalgever, onvoorwaardelijk en zonder aarzelen, de prioritaire voertuigen
de weg te versperren. Dit omdat het gemakkelijker en veiliger is één enkel voertuig op
relatief korte afstand tot stilstand en uitwijking te bewegen, dan een aanstormend
peloton. Na de doortocht of contactname met de wedstrijdcommissaris zal men het
prioritair voertuig zo snel mogelijk doorlaten.

Is dan ook geen fout van ACC maar zuiver van onze oververzadigde weginfrastructuur waar we vaak gewoon veel te dicht op elkaar rijden om veilig te zijn. Probeer bij wat drukker verkeer maar eens een "veilige" 2 a 3 seconden afstand te houden. Aan 120km/u is dat 66 - 100m. In realiteit is het vaak eerder een halve tot 1 seconde wat bij het minste remmen resulteert in filegolven en (ketting)botsingen.

Dit dus. De meeste chauffeurs denken precies dat die afstand tussen mij en mijn voorligger is zodat zij opt gemak tegen 30/u trager achter die camion uit kunnen komen.
Nee Kamiel, nee! Ik hou die afstand om te voorkomen dat ik 2 ton oud ijzer op uw achterbank parkeer als gij plots in de remmen moet schieten omdat er een of andere pipo hetzelfde grapje uithaalt en minder chance heeft....

Je kan ook contact opnemen met de organisatie, in dit geval de Krekedalvrienden vzw. Dan kunnen die de seingevers ook al op de vingers tikken want het is nog 2 dagen koers in de buurt.

Je kan ook contact opnemen met de organisatie, in dit geval de Krekedalvrienden vzw. Dan kunnen die de seingevers ook al op de vingers tikken want het is nog 2 dagen koers in de buurt.
Weet je toevallig ook waar die andere koersen zijn? Buurtbewoners inlichten was blijkbaar een vergeten detail.

Welke straffen staan daar eigenlijk op?
Voorbeeld deze mens die bewust de uitrit blokkeerde en ook daarna doodleuk er gewoon vandoor ging zonder te wachten op de politie

Maar ik lees dus nooit iets over straffen.

Volgens artikel 38 van de wegcode is Albert dus in de fout gegaan
(ook Albert is als voetganger / seingever een weggebruiker dus dit artikel is gewoon van toepassing)

Welke straffen staan daar eigenlijk op?
Voorbeeld deze mens die bewust de uitrit blokkeerde en ook daarna doodleuk er gewoon vandoor ging zonder te wachten op de politie

Maar ik lees dus nooit iets over straffen.
Parkeren voor een uitrit is 55 euro en eventuele takelkosten.

Terug
Bovenaan