De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Je kan trouwens ook een rij-instructeur zijn op een circuit.
Met andere woorden andere mensen met hun exclusieve wagen leren omgaan. En dat kan je ook gewoon als bijberoep doen, omdat je het zelf goed kan en het tof vindt.
Allez ik geef het maar even mee ;)
Kweenie, maar als je de "rij instructeur" in het filmpje hoort zeggen dat de Mercedes tegen 300km/u over de baan slingert, dan denk ik niet dat hij al veel tijd op een circuit heeft doorgebracht. Dan zou je toch wel beter een bepaalde snelheid kunnen inschatten denk ik :sarcastic:

Deze namiddag bijna aanrijding met een Audi 6 series die mij wilde inhalen, daarbij zijn tegenligger ontwijkend.
Audi zat misschien nog 25cm van mijn fietsstuur af.

Beurtelings parkeren aan de overkant. Voor mijn huis beginnen manoeuvreren in 8x om te draaien in tegenrichting en daarna te kunnen parkeren. Letterlijk 2 huizen lager is een open plek waar je in 1 keer kan draaien zonder problemen.

We gaan dit steeds vaker tegen komen, even de gsm in de hand en prijs...
Er is nog niets van oorzaak bekend. Hoewel ik gsm achter het stuur echt verschrikkelijk vind, is dit snel geoordeeld.
Bocht afgesneden, slecht inhaalmanoeuvre, ...

Als ik zelf ook snel zou moeten oordelen: Fransman bij betrokken. Ieperlingen weten ook hoe die rijden. Die hebben daar geen gsm voor nodig.

We gaan dit steeds vaker tegen komen, even de gsm in de hand en prijs...

Ik kwam gisteren op TikTok zo'n wijf tegen dat terwijl ze aan het rijden was aan het livestreamen was. Zit ze daar te vloeken op een andere chauffeur die iets mis deed, maar zelf is madam wel de hele tijd naar haar gsm aan het kijken om de chat bij hare stream te kunnen volgen en beantwoorden :sarcastic:

Oftewel, hoe ge zelfs vanuit uwe zetel plots ergernissen op de weg kunt ervaren.

Beurtelings parkeren aan de overkant. Voor mijn huis beginnen manoeuvreren in 8x om te draaien in tegenrichting en daarna te kunnen parkeren. Letterlijk 2 huizen lager is een open plek waar je in 1 keer kan draaien zonder problemen.
Mijn madam is zo een kortzichtige, die zit altijd dan te kerften op mij van: "daar is em weer me zijn molekes". Nee ik doe ni zomaar ne coup de frein om mij op iemand zijn hof te knallen om daarna 24x te moeten manouvreren.

Vandaag voor de eerste keer in de 12jaar dat ik mijn rijbewijs heb gestopt en verhaal gaan halen.

Eerst ene met een Skoda Citigo die ik mijn gat komt plakken op een 70baan. Volgens mij zit ge in zo'n auto met u knieën tegen de voorbumper en ik zag zijn koplampen nietmeer in mijn spiegel. Dus het was echt te kort.
Maar als er nog 4auto's voor mij rijden en de snelheid van de eerste 55km/u is kan ik daar niks aan doen vriend!
Nu achterop komend verkeer heb je niet in de hand dus opjagen helpt niet maar toch 🙂

Dan enkele km van thuis. Opnieuw 70 baan, simpele voorrangsweg. Overkant van de weg in de tegenovergestelde komt een fietser (halverwege 60, elektrische velo). Dus die ziet mij afkomen, geen twijfel mogelijk.
Hij komt aan het zebrapad, gooit zijn stuur om en steekt al fietsend over.
Ik vertik het om af te remmen (geef ook geen gas bij hè) en rij rakelings en claxonerend achter hem door. Het was vrij kort want de waarschuwingslampjes en geluiden gingen al (Bmw). Op dat moment draait hij zich om en steekt hij zijn middenvinger op.
Ik was om te ontploffen, mijn vriendin al aan het roepen alsof ik de kwaaie ben 🤦
Alles dichtgesmeten en diezelfde straat in gereden waar hij in ging, hij stopt en ik vraag hem om hij zijn leven beu is.
Krijg ik te horen
"Gij reed te hard" en "Gij moet stoppen want ik ben zwakke weggebruiker"
Toen ik hem zei dat hij al fietsend geen voorrang heeft op een zebrapad was het "gij moet stoppen want ik was mijn manoeuvre al begonnen"
Heb hem nog gezegd dat zijn groot ego de botsing niet verzacht als hij in aanraking komt met 1500kg aan 70km/u
Als laatste kreeg ik nog toegesnauwd dat hij mijn nummerplaat had en dit ging doorgeven aan de lokale politie.
Toen ik reageerde dat ik ze met open armen en dashcambeelden van zijn sturen zou ontvangen is hij vloekend verder gereden (heb wel gene dashcam, helaas)

Moest het een kind zijn was ik zeker gestopt en normaal zal ik ook afremmen maar zo ostentatief en arrogant voor mij inrijden en dan nog durven zijn middelvinger opsteken ipv zich even te excuseren.

Ik heb er zo ooit is ene zonder scrupules zien door 't rood knallen. Mens was precies zo laag begaafd dat em niet door had dat de auto's groen hadden en werd bijna plat gereden door ne kamion me bouwafval (zonne mastodont). Allesjanse dat dien traag reed.

Niet echt "op de weg" maar waarom moet dat zolang duren vooraleer ik de papieren heb van het examencentrum? Donderdag een goed examen afgelegd en gisteren nog steeds niets ontvangen.
Heel het weekend zo'n mooi weer om met de moto te gaan rijden en kan niets doen omdat ik mijn rijbewijs og niet heb kunnen afhalen

Krijg ik te horen
"Gij reed te hard" en "Gij moet stoppen want ik ben zwakke weggebruiker"
Toen ik hem zei dat hij al fietsend geen voorrang heeft op een zebrapad was het "gij moet stoppen want ik was mijn manoeuvre al begonnen"
Duidelijk ene die zeer goed weet dat hij volledig in de fout is. Maar ook weet dat die regel bestaat dat eenmaal de fietser begonnen is met whatever illegaal ding dat de fietser doet, de fietser voorrang heeft.

Niet echt "op de weg" maar waarom moet dat zolang duren vooraleer ik de papieren heb van het examencentrum? Donderdag een goed examen afgelegd en gisteren nog steeds niets ontvangen.
Heel het weekend zo'n mooi weer om met de moto te gaan rijden en kan niets doen omdat ik mijn rijbewijs og niet heb kunnen afhalen
Wtf, sturen ze die papieren tegenwoordig op?
Vroeger kreeg je dat toch gewoon mee en kon je dan direct na je examen gewoon je rijbewijs gaan afhalen bij de gemeente.

Maar ook weet dat die regel bestaat dat eenmaal de fietser begonnen is met whatever illegaal ding dat de fietser doet, de fietser voorrang heeft.
Welke regel bedoel je precies? Toch niet de vergoedsregeling zwakke weggebruikers bij ongevallen met motorvoertuigen, want dat heeft niks met voorrang te maken.
Ik vertik het om af te remmen (geef ook geen gas bij hè) en rij rakelings en claxonerend achter hem door.
En daar ga je ook zelf meermaals in de fout: snelheid niet matigen bij het naderen van een oversteekplaats, andere weggebruiker in gevaar brengen en daarbovenop claxoneren.

Welke regel bedoel je precies? Toch niet de vergoedsregeling zwakke weggebruikers bij ongevallen met motorvoertuigen, want dat heeft niks met voorrang te maken.

En daar ga je ook zelf meermaals in de fout: snelheid niet matigen bij het naderen van een oversteekplaats, andere weggebruiker in gevaar brengen en daarbovenop claxoneren.
De regel dat als iemand met de fiets op een zebrapad oversteekt hij wel voorrang heeft als hij al op het zebrapad is.

En claxonneren is om iemand te wijzen op of te waarschuwen voor een gevaarlijke situatie, wat in dit geval zeker te rechtvaardigen is.

Duidelijk ene die zeer goed weet dat hij volledig in de fout is. Maar ook weet dat die regel bestaat dat eenmaal de fietser begonnen is met whatever illegaal ding dat de fietser doet, de fietser voorrang heeft.
Dus van zodra hij begonnen is met foutief oversteken heeft hij alsnog voorrang op het aankomend verkeer ?
Eerste keer dat ik dat hoor :)

Het is een 70 baan, een voorrangsweg. Dan ga ik idd niet aan elke oversteekplaats vertragen als er niks is. Die fietser gaf op geen enkel moment de indruk dat hij wou oversteken. Nogmaals, we spreken hier niet over een kind maar over een volwassen persoon van +60 jaar.
Ik heb nooit de intentie gehad om hem om te rijden hé en claxoneren mag in een gevaarlijke situatie dus ik zie niet in waar IK daar in de fout ga :)

Meer nog, zelfs als ik hem omrij ben ik niet in fout (al zal mijn verzekering toch moeten tussenkomen in dat geval voor zijn lichamelijke schade)

De regel dat als iemand met de fiets op een zebrapad oversteekt hij wel voorrang heeft als hij al op het zebrapad is.
Kunnen we dan niet gewoon zeggen dat ze altijd voorrang hebben ?
Want zo'n manouvre is al heel snel begonnen hé, zelfs als een achterop komende auto hem opschept kan hij ook zeggen ik zat al op het zebrapad

Na bovenstaande gelezen te hebben ben ik misschien toch gedeeltelijk in fout, alhoewel ik hem heb laten oversteken uiteindelijk, ik ben achter hem doorgereden. maar dat maakt van hem niet minder een idioot die zijn leven beu is

En claxonneren is om iemand te wijzen op of te waarschuwen voor een gevaarlijke situatie, wat in dit geval zeker te rechtvaardigen is.
Die regel bestaat niet. Je mag altijd het tegendeel bewijzen met de wettekst, maar voor zover ik weer handelt die over fietsoversteekplaatsen. Niet over andere illegale manoeuvres zoals @Nineshots beweert.

Een fietser geniet op een zebrapad geen enkele bijkomende bescherming t.o.v. op een willekeurige andere plek de weg oversteken.
Als je het gevaar zelf vergroot door niet te vertragen en rakelings achter hem door te rijden, dan is het minstens op het randje van verkeersagressie.

Kunnen we dan niet gewoon zeggen dat ze altijd voorrang hebben ?
Want zo'n manouvre is al heel snel begonnen hé, zelfs als een achterop komende auto hem opschept kan hij ook zeggen ik zat al op het zebrapad

Na bovenstaande gelezen te hebben ben ik misschien toch gedeeltelijk in fout, alhoewel ik hem heb laten oversteken uiteindelijk, ik ben achter hem doorgereden. maar dat maakt van hem niet minder een idioot die zijn leven beu is
Je bent niet in fout, zelfs niet het minste beetje. Die regel hierboven is weer zo'n typische algemene wijsheid die gewoon niet klopt.

Didymus zijn notie over agressie door slecht of niet te reageren op het gevaar, is ook wel waar, maar dat verlegt de schuld niet.

Wtf, sturen ze die papieren tegenwoordig op?
Vroeger kreeg je dat toch gewoon mee en kon je dan direct na je examen gewoon je rijbewijs gaan afhalen bij de gemeente.
Examenparcours voor de moto is in Roeselare op een heel andere locatie dan het algemene examencentrum. Ter plaatse hebben ze eigenlijk enkel maar een tuinhuis dat dienst doet als opslagplaats voor de kegels etc. Dus dienen ze 's avonds (of 's anderendaags?) alles in te vullen in de PC en zo.
Maarreuh, ondertussen nog steeds niet in de bus :angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry:

Terug
Bovenaan