De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Ok dus hier in de straat heeft een margi ventje zo een aftandse scooter van 50cc maar dat ding heeft dus GEEN demper. Dat maakt énorm veel lawaai en gaat geen zak vooruit.

Dat kereltje komt hier zeker 10 keer per dag doorgereden, ook 's nachts. Heeft al verschillende keren de baby wakkergemaakt als die net in slaap aan het vallen is etc...

Ik zou dat mannetje graag eens aanspreken (vriendelijk) met de vraag of hij z'n bromfiets kan voorzien van een regelmentaire uitlaat.

Nu is mijn vraag, als dat ventje onverschillig gaat doen of daar niks aan gaat aanpassen, kan je op zo iemand de flikken bellen? Doen ze daar wat aan? 't is sowieso obsceen hoeveel lawaai die rommel maakt dus reglementair kan dat gewoon niet zijn.

Nu is mijn vraag, als dat ventje onverschillig gaat doen of daar niks aan gaat aanpassen, kan je op zo iemand de flikken bellen? Doen ze daar wat aan? 't is sowieso obsceen hoeveel lawaai die rommel maakt dus reglementair kan dat gewoon niet zijn.
Als je het eens meet met je gsm ofzo (geen idee hoe correct dat eigenlijk is) en ziet dat het er over is, kan je in principe wel de politie bellen.
Als die zo'n 10x per dag passeert, zou het niet zo moeilijk mogen zijn voor de politie om die kerel te betrappen denk ik.

Als je het eens meet met je gsm ofzo (geen idee hoe correct dat eigenlijk is) en ziet dat het er over is, kan je in principe wel de politie bellen.
Als die zo'n 10x per dag passeert, zou het niet zo moeilijk mogen zijn voor de politie om die kerel te betrappen denk ik.
DB meters van gsm zijn totaal niet accuraat. Maar ik ga de wijkagent eens contacteren, kijken wat die zegt.

Situatie: 2-vaksbaan waar je 70 mag wordt 1-vaksbaan. Ik rijd achter 2 auto’s op het meest rechtse rijvak. Achter mij rijden geen auto’s.

Ongeveer 100?m voor het een 1-vaksbaan wordt zie ik in de linker zijspiegel aan hoge snelheid (100+ schat ik) een wagen afkomen.
Een fractie voor de linkerrijstrook stopt zie ik hem naast mij passeren en wil hij zich nog tussen mij en de voorligger persen.

Hier was quasi geen ruimte, ik hield net voldoende afstand tov de voorligger en ik was ook niet van plan speciaal voor hem nog op de rem te gaan staan om hem er tussen te laten.

Gevolg was dat hij naast mij bleef rijden op de witte lijnen en met een dikke fuck you-vinger achter mij plaats nam, om dan enkele kilometers te blijven bumperkleven op de 1-vaksbaan…

Ik ben altijd de eerste om het ritsprincipe correct toe te passen. Maar in deze situatie is het toch niet meer ritsen vind ik…

Rond 22u reed ik hier op een secundaire weg. Voor mij een Chevrolet Captiva of Opel Antara of zoiets. Reed vrij vreemd, remmen uit het niets, zwalpen, ...

Ik zie vrij veel rook uit zijn raampje komen en ik ruik dus op een redelijke afstand weed.

Wtf toch.

Die hulpstrook is toch nog altijd wat lastig hé, in beide richtingen, wanneer het nuttig is en wanneer niet.

Gisterenavond zit ik op het rechtse vak van een drie vakken autostrade, en hoor/zie ik een stukje achter me een ambulance afkomen helemaal rechts, op een zone zonder pechstrook aan een afrit, vermoedelijk daar omdat hij de afrit net voor ons moest nemen (wat inderdaad zo bleek te zijn).

Ik zie achter me iedereen zo ver mogelijk links houden zodat die ambulance netje door kan naar de afrit, gaat de kwibus voor me net zover mogelijk rechts staan zodat hij daar een mooie blokkade creëert. De wagens voor hem zien hem dat doen dus doen dan maar hetzelfde.
Dan creëer je inderdaad wel een hulpstrook, maar op een nutteloze plaats (ambulance wil afrit nemen en zit al helemaal rechts), en op de foute plaats, hulpstrook moet tussen de meest linkse strook en die er rechts van.

Dimmen met mijn lichten en even claxonneren heeft absoluut zero resultaat, die chauffeur zit in zijn "zone" en registreert blijkbaar helemaal niet wat er exact achter hem aan de gang is, ik zie hem ook helemaal niet in zijn achteruitkijkspiegels kijken!

Moest die ambulance daar natuurlijk wel wat capriolen beginnen uithalen en slalommen om aan die afrit te geraken, heeft daar toch wel een minuutje kwijtgespeeld zo, want voor me wist plots niemand weer waar naartoe, wanneer ze die ambulance achter hen dan weer links, dan weer rechts zagen rijden in een poging vooruit te geraken!

Situatie: 2-vaksbaan waar je 70 mag wordt 1-vaksbaan. Ik rijd achter 2 auto’s op het meest rechtse rijvak. Achter mij rijden geen auto’s.

Ongeveer 100?m voor het een 1-vaksbaan wordt zie ik in de linker zijspiegel aan hoge snelheid (100+ schat ik) een wagen afkomen.
Een fractie voor de linkerrijstrook stopt zie ik hem naast mij passeren en wil hij zich nog tussen mij en de voorligger persen.

Hier was quasi geen ruimte, ik hield net voldoende afstand tov de voorligger en ik was ook niet van plan speciaal voor hem nog op de rem te gaan staan om hem er tussen te laten.

Gevolg was dat hij naast mij bleef rijden op de witte lijnen en met een dikke fuck you-vinger achter mij plaats nam, om dan enkele kilometers te blijven bumperkleven op de 1-vaksbaan…

Ik ben altijd de eerste om het ritsprincipe correct toe te passen. Maar in deze situatie is het toch niet meer ritsen vind ik…
Correct, ritsen gaat in die situatie volstrekt niet op!

Van het agentschap wegen en verkeer:

Ritsen is verplicht wanneer er bij sterk vertraagd verkeer sprake is van een wegversmalling.
Bron:

Gisteren met open mond staan kijken naar hoe het hoogst-denkbare niveau van egoïsme bij de mensheid, nog maar eens een nieuwe dimensie heeft gekregen.

Autostrade, plots file. Zwaar verkeersongeval gebeurd. Iedereen vormt spontaan de strook voor hulpdiensten tussen het 2e en 3e vak. Brandweer passeert, ambulance, MUG, politie, etc.

Iedereen focust zich op maximaal doorgang verlenen. Tot plots, zie ik daar in mijn spiegel toch niet één of andere mongool met Franse nummerplaat (SUV-rijder uiteraard) het 3e vak verlaten en ook vrolijk beginnen te slalommen tussen het 2e en 3e rijvak zeker?! Ik schuif op om hem te blokkeren maar niet op tijd. Geraakt uiteindelijk wel geblokkeerd 2 auto's voor mij. En hij schuift weer vrolijk verder aan alsof er niets gebeurd is. Dus niet aan het roepen uit het raam omdat zijn vrouw aan het bevallen is ofzo. Neen, gewoon doodleuk wat plaatsjes opschuiven. :wtf:

Ondertussen stond de doorgang weer helemaal dicht natuurlijk waardoor de laatste ambulance die er nog aan kwam zich opnieuw een weg moest boren tussen de wagens.

Ik pleit ervoor om bij elke file een extra anonieme politiewagen mee te sturen om dat soort sujetten onmiddellijk van de weg te plukken. Monsterboets + een maand onbetaalde stage op de spoeddiensten. Het gratis karma-gevoel voor de overige filerijders krijgen we er zomaar bij.
Typisch Fransen. En wat heeft hij dan gewonnen, een plaatsje of 10 vooruit? 't Zijn toch ook altijd Fransen die op het 2de vak tuffen aan 110 km/u terwijl er niemand op de baan is. En ik kan dat volk al niet af.

Mijn ergernis: voor mij rijden 2 oudere, dikke venten op hun koersfiets. Er komt een hoop tegenliggend verkeer af dus ik blijf netjes achter die 2 mannen rijden met de wagen om geen gevaarlijke situaties in de hand te werken (ik probeer toch altijd een serieuze afstand tussen mijnen auto en de fietser te bewaren). Die ene had al een paar keer achter hem gekeken, geen idee waarom. Na een hele tijd is er geen tegenliggend verkeer meer en denk ik eraan om die stilletjes in te halen.

Begint die ene wel niet midden de baan te rijden terwijl hij weer omkijkt met een vies bakkes. Geen flauw idee wat zijn probleem was, maar mijn 'ik bewaar graag afstand tussen wagen en fietser'-mentaliteit slaat dan ook snel om naar 'ik haal die rakelings in en snij hem te pas af'.

Die hulpstrook is toch nog altijd wat lastig hé, in beide richtingen, wanneer het nuttig is en wanneer niet.

Gisterenavond zit ik op het rechtse vak van een drie vakken autostrade, en hoor/zie ik een stukje achter me een ambulance afkomen helemaal rechts, op een zone zonder pechstrook aan een afrit, vermoedelijk daar omdat hij de afrit net voor ons moest nemen (wat inderdaad zo bleek te zijn).

Ik zie achter me iedereen zo ver mogelijk links houden zodat die ambulance netje door kan naar de afrit, gaat de kwibus voor me net zover mogelijk rechts staan zodat hij daar een mooie blokkade creëert. De wagens voor hem zien hem dat doen dus doen dan maar hetzelfde.
Dan creëer je inderdaad wel een hulpstrook, maar op een nutteloze plaats (ambulance wil afrit nemen en zit al helemaal rechts), en op de foute plaats, hulpstrook moet tussen de meest linkse strook en die er rechts van.

Dimmen met mijn lichten en even claxonneren heeft absoluut zero resultaat, die chauffeur zit in zijn "zone" en registreert blijkbaar helemaal niet wat er exact achter hem aan de gang is, ik zie hem ook helemaal niet in zijn achteruitkijkspiegels kijken!

Moest die ambulance daar natuurlijk wel wat capriolen beginnen uithalen en slalommen om aan die afrit te geraken, heeft daar toch wel een minuutje kwijtgespeeld zo, want voor me wist plots niemand weer waar naartoe, wanneer ze die ambulance achter hen dan weer links, dan weer rechts zagen rijden in een poging vooruit te geraken!
Die "kwibus" is nochtans de enige die het juist deed (afbeelding wegenenverkeer.be):
reddingsstrook_3-rijvakken.jpg

De linkse rijstrook moet zo ver mogelijk links rijden, en alle andere rijstroken zo ver mogelijk rechts. Die ambulance had gewoon de reddigsstrook moeten gebruiken en pas op het einde de afrit nemen. Nu probeer ik zelf ook wel zoveel mogelijk in mijn spiegels te kijken als ik een sirene hoor, en zou ik ook naar links gegaan zijn in dit geval. Maar ik snap dat sommigen regelneven zijn en schrik hebben voor boetes (want wie weet komt er wel een combi achter die ambulance aan).

Die "kwibus" is nochtans de enige die het juist deed (afbeelding wegenenverkeer.be):

De linkse rijstrook moet zo ver mogelijk links rijden, en alle andere rijstroken zo ver mogelijk rechts. Die ambulance had gewoon de reddigsstrook moeten gebruiken en pas op het einde de afrit nemen. Nu probeer ik zelf ook wel zoveel mogelijk in mijn spiegels te kijken als ik een sirene hoor, en zou ik ook naar links gegaan zijn in dit geval. Maar ik snap dat sommigen regelneven zijn en schrik hebben voor boetes (want wie weet komt er wel een combi achter die ambulance aan).
Ik heb een aantal weken terug ook zoiets meegemaakt, we stonden stil door een ongeval en iedereen maakt plaats voor de reddingstrook, zien we even later alle hulpdiensten langs de pechstrook voorbij gevlamd komen en maar van hun kloten maken dat ze onvoldoende plaats hadden op te passeren, ja hie zou dat nu komen....

Had het toen hier ook al gepost >>>>
Ik stond daarnet in de file waar een ongeval gebeurd was, alle auto's plaats aan het maken voor de befaamde "reddingstrook", komen ze allemaal over de pechstrook gevlamd en maar van hun kloten maken dat ze te weinig plaats hadden.

Tweede keer op korte tijd dat er een wannabe-coureur het nodig vindt om in mijn slipstream te gaan rijden achter mijn cargobike wanneer ik eens doortrek. Zeer oncomfortabel gevoel, zeker met een zwaar geladen fiets die daardoor niet zo heel precies stuurt.

Tweede keer op korte tijd dat er een wannabe-coureur het nodig vindt om in mijn slipstream te gaan rijden achter mijn cargobike wanneer ik eens doortrek. Zeer oncomfortabel gevoel, zeker met een zwaar geladen fiets die daardoor niet zo heel precies stuurt.
Niets van aantrekken en gewoon u ding doen. Die weten wel wat ze doen hoor. Als je daarentegen zelf rare dingen begint te doen wordt het pas gevaarlijk. Een paar jaar geleden reed ik zo eens achter een dame die dat blijkbaar ook niet leuk vond en dan maar besloot om alles dicht te gooien tegen 40km/h. Kon op paar cm na haar achterwiel nog ontwijken of was anders gegarandeerd ziekenhuisbezoek.
Sindsdien doe ik het niet meer maar begrijp nog altijd niet wat nu juist het probleem is. De persoon die in het wiel rijdt moet opletten en is de persoon die voorop rijd daarmee niet tot last.

Niets van aantrekken en gewoon u ding doen. Die weten wel wat ze doen hoor. Als je daarentegen zelf rare dingen begint te doen wordt het pas gevaarlijk. Een paar jaar geleden reed ik zo eens achter een dame die dat blijkbaar ook niet leuk vond en dan maar besloot om alles dicht te gooien tegen 40km/h. Kon op paar cm na haar achterwiel nog ontwijken of was anders gegarandeerd ziekenhuisbezoek.
Sindsdien doe ik het niet meer maar begrijp nog altijd niet wat nu juist het probleem is. De persoon die in het wiel rijdt moet opletten en is de persoon die voorop rijd daarmee niet tot last.
Moesten ze echt weten wat ze doen, hadden ze ook besef gehad van wat doet bij diegene voor hen.
Alsof je op de snelweg aan 120 per uur ook zegt: "ah die weet wat hij doet, zolang ik maar geen rare dingen doe". Nee, die moet afstand houden zodat hij kan anticiperen op de eventuele foutjes van een ander.
En niet tot last? Kom, denk eens na. Het is niet enkel extreem vervelend he, je zit met stress op uw fiets omdat je kleinste foutje een ongeval kan veroorzaken. En net door die stress ga je sneller foutjes maken. Gewoon zot hoe je dat niet inziet.

Klopt inderdaad, alleen was die ambulance gewoon wat eerder naar rechts gegaan om zeker die afrit niet te missen. Die kan ook niet exact ter hoogte van de afrit ineens een 90 graden hoek naar rechts door het verkeer door slagen hé.
Had die chauffeur voor me even in zijn spiegel gekeken dan had die de ambulance zien aankomen en dan had hij net als iedereen naar links kunnen gaan.

Er is ook nog zoiets als kijken en zien wat er om je heen gebeurd!

Een boete krijgen om een ambulance niet te blokkeren, zou het wel eens willen zien!

Gisteren in de bus gehad, gebeld naar het gemeentehuis voor een afspraak, kan ten vroegste dinsdag 🤬😡🤬😡🤬😡🤬😡🤬😡
Alé, net terug van het gemeentehuis. Papieren afgegeven, 20€ betaald om dan te horen dat ik volgende week nog eens mag terug gaan :angry:
Die papieren moeten ze daar dus gewoon nen krabbel opzetten, opsturen naar Brussel om dan dat voorlopig rijbewijs terug op te sturen.

Why the fuck kon ik dat niet gewoon zelf opsturen of het examencentrum? Waarom moet dat dan nog eens terug naar het gemeentehuis ipv gewoon in mijn eigen bus te laten steken?
En is het echt teveel gevraagd om alles digitaal te doen?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Ik ga me nu in mijne zetel gaan leggen met nen grote zakdoek :cry::cry::cry::cry::cry::cry::cry:

Moesten ze echt weten wat ze doen, hadden ze ook besef gehad van wat doet bij diegene voor hen.
Alsof je op de snelweg aan 120 per uur ook zegt: "ah die weet wat hij doet, zolang ik maar geen rare dingen doe". Nee, die moet afstand houden zodat hij kan anticiperen op de eventuele foutjes van een ander.
En niet tot last? Kom, denk eens na. Het is niet enkel extreem vervelend he, je zit met stress op uw fiets omdat je kleinste foutje een ongeval kan veroorzaken. En net door die stress ga je sneller foutjes maken. Gewoon zot hoe je dat niet inziet.
Als je zoveel stress hebt op een fiets kan je misschien beter niet meer fietsen? En al zeker niet met een speedpedelec🤷‍♂️

Ik heb daar an sich niet echt problemen mee wanneer je in mijn slipstream komt rijden op een lange rechte baan, zonder kruispunten, opritten van woningen,... Ik zal zelf de klassieke signalen geven die ook in peleton worden gegeven.

Maar op een andere plek, neen. De remmen en de bandjes van jouw fiets zijn van geen kanten vergelijkbaar met de remmen en banden van mijn speed-pedelec en er is dus dag en nacht verschil in remafstand tussen die speedpedelec (schijfremmen met dubbele zuigers en banden van 48 mm breedte) en jouw racefiets.

Ik wil alles toe kunnen gooien om een ongeval te vermijden zonder rekening te moeten houden met iemand die sowieso tegen me opknalt wanneer ik echt alles dichtgooi (ik ken het verschil in remafstand, ik rijd in het week-end ook met de koersfiets). Met een reactietijd van 0.1 s aan 13 m/s rij je sowieso al tegen me aan.

Niets van aantrekken en gewoon u ding doen. Die weten wel wat ze doen hoor.
Het waren geen wielertoeristen waarvan je nog bovengemiddelde stuurmanskunsten zou kunnen verwachten, maar medependelaars op vrij ordinaire fietsen die bij een onverwachte hindernis (niet bepaald zeldzaam op drukke fietsroutes in stadsverkeer) zeker niet zo snel zullen stilstaan als ik met mijn grote schijfremmen.

Wanneer ik duidelijk aangeef dat ik links moet inslaan door mijn benen stil te houden, naar links op te schuiven en mijn arm uit te steken en ik zie seconden later dat die pipo geen krimp geeft en nog steeds linksachter in mijn wiel zit terwijl hij rechtdoor moet, dan bevestigt dat voor mij dat die helemáál niet weet wat-ie doet.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan