Hebben ze je een boete gegeven?
Ze hebben je gewoon aangesproken over het feit dat er (verkeers)regels zijn die je moet respecteren, lijkt me hun job
Je kan ook niet zomaar iemand oppakken omdat die in pyjama of in jogging over straat loopt denk ik?
Of omdat jij je ongemakkelijk voelt bij een speciaal persoon
Over die dagjes mensen en dan een oogje dichtknijpen. Dan moet je denk ik niet op de politie grommelen, eerder op de lokale politiek
Nee, of toch niet laten merken. Ik hoop ook dat ik achteraf geen boete per post ontvang, want dat zou voelen als een mes in mijn rug.
Het is hun job, absoluut, maar waarom pakken ze dan niet de echte criminaliteit aan? Als dealers en hun spotters openlijk en zonder problemen kunnen handelen, snap ik dat niet. Ik was niet aan het driften of veroorzaakte overlast op het stationsplein. Ik haalde gewoon mijn vriendin op in een ietwat onveilige, kleine stad, waar 's nachts mensen van allerlei nationaliteiten in pyjama's en trainingspakken rondlopen. En dan word ik 'gestraft' of 'op mijn plaats gezet' door een agent die net zijn eed heeft afgelegd.
Misschien kunnen ze ook meteen iets doen aan de Kiss & Ride. Er is daar plek genoeg, maar ik begrijp dat rijden tussen de bussen van De Lijn niet eenvoudig is. Om er te komen, moet je helemaal omrijden, de NMBS-parking in, een ticket nemen en er weer uitrijden. En dat via een smalle weg waar je amper door kunt met een normale auto, met negen kansen op tien dat je de stoeprand raakt en je velgen beschadigt. Wat een handige Kiss & Ride en toegang tot die parking...
Wanneer ik vervolgens bij het terugrijden naar de luchthaven twee dealerspots zie op zichtbare plekken, kan ik mijn haren wel rechtop voelen gaan staan. Natuurlijk verdwijnen die dealers en hun spotters als er een opvallende witte politiecombi nadert. Maar anonieme wagens? Die worden waarschijnlijk voor iets anders ingezet, wie zal het zeggen.
Het doet me denken aan hoe het er in sommige Franse steden of cités aan toe gaat. Als dit hier al gebeurt en ík het kan zien, dan moet de politie dat toch ook weten?
Misschien komt het door het mooie weer; dealers volgen gewoon waar hun klanten zijn.
Hoe dan ook, het gaat elk jaar achteruit. En ik vrees dat de verandering van politieke kleuren daar weinig verschil in zal maken.
Als de politie niets beters te doen heeft dan om 2 uur 's nachts te muggenziften in een lege stationsomgeving, terwijl criminelen hun gang kunnen gaan, stoort mij dat enorm.
Laat ze maar blijven dweilen met de kraan open. Zet volgende keer iemand achter een scherm met een camera, en beboet alle wagens die oprijden. Het zal een pak efficiënter zijn, want ik ben zeker niet de enige—dagelijks zijn er honderden auto's.
Hetzelfde geldt voor zwartwerk en andere illegale activiteiten. Er wordt nauwelijks iets tegen gedaan. Alleen de grote vissen, waar cash te halen valt, worden aangepakt. En af en toe misschien een kleintje, wie weet? Wat heeft het voor zin om zwartwerkers aan te geven als er toch niets mee gedaan wordt?
Ik word minstens even nerveus van gespuis dat ‘s nachts in een auto zit rond te staren waar ze om te beginnen al niet mogen staan.
Een auto met getinte ramen dan nog? Trigger happy?