De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Ik probeer er ook gewoon langs te rijden. Tegenwoordig kan je toch nooit meer goed doen. Het is al zo vaak gebeurd dat ik na 3x bellen er maar voorbij rij en dan beginnen ze van hun oren te maken dat je niet gebeld hebt.
Mensen moeten ook eens leren dat als het jaagpad 3m breed is je prima met 2 naast elkaar kan fietsen en toch plaats kan laten. Hoe mensen de baan afzetten en dan verschieten dat er nog andere mensen een fietstocht proberen te maken gaat er bij mij niet in.

De verkeerslichten die apart op groen komen overal voor fietsers & voetgangers.

Da altijd streven naar een veiligere omgeving….
Toch liever wat onveiliger dan elke x een minuut langer moeten wachten.

Maarja aangezien ze het overal in vlaanderen zo doordrammen zal ik wel de enige zijn mee die gedachtegang

De verkeerslichten die apart op groen komen overal voor fietsers & voetgangers.

Da altijd streven naar een veiligere omgeving….
Toch liever wat onveiliger dan elke x een minuut langer moeten wachten.

Maarja aangezien ze het overal in vlaanderen zo doordrammen zal ik wel de enige zijn mee die gedachtegang
Of nog hatelijker zijn fietslichten die enkel groen worden als je op de knop drukt. Maar dan wel samen met de auto´s groen krijgen. Dat voegt ook niets toe naar veiligheid.

Kleine ergernis, maar waarom rijden er zoveel chauffeurs gedeeltelijk tot zelfs compleet over de pechstrook van een afrit of verkeerswisselaar. Is dat nu zo moeilijk om binnen de lijntjes te blijven ?

Kleine ergernis, maar waarom rijden er zoveel chauffeurs gedeeltelijk tot zelfs compleet over de pechstrook van een afrit of verkeerswisselaar. Is dat nu zo moeilijk om binnen de lijntjes te blijven ?
In mijn wilde jaren nog op een afrit een zo een die volledig op de pechstrook reed gewoon voorbijgestoken via de rijbaan. :unsure: Dus voor de zotte snelheid in de bocht zal het al niet zijn dat ze die moeten afsnijden.

Gisteren hing er precies iets in de lucht waardoor er extra veel badasses op de baan waren.

Ik reed 's morgens vroeg terug van de bakker op een stuk bergaf waar je 50 km/u mag. Ik laat me daar gewoon uitbollen omdat ik kon inschatten dat het licht op rood ging staan als ik aan het kruispunt verderop kom. Plots zie ik in mijn achteruitkijkspiegel een Range Rover met hoge snelheid naderen, me vrolijk aan pakweg 70 km/u inhalen en weer invoegen op het moment dat het licht oranje wordt. Aansporing genoeg om nog te versnellen en los door het rood te rijden. Man moest misschien heel dringend naar het toilet.

In de late namiddag reed ik op een steenweg in een treintje van vier wagens achter een Golf GTI die op kop reed, wanneer ik zag dat een moto ons alle vier ineens wou inhalen. Op het moment dat die moto mij voorbij aan't gaan was ziet de ideale schoonzoon in de GTI dat blijkbaar ook en besluit die dat het een dikke schande zou zijn om voorbij gestoken te worden en dat die dus zelf plankgas moet geven. Die twee hebben een tijdje aan zeer hoge snelheid naast elkaar zitten racen tot ik ze al snel niet meer zag rijden.

Deze avond rijd ik als tweede in een rijtje achter een leswagen.
Leswagen rijdt mooi 50 in zone 50, toch zit die wagen voor mij constant te bumperkleven en zo wat zenuwachtig te doen.
Die leswagen slaat af net voor zone 70 waardoor de wagen voor mij vrij spel heeft.
Zit hij dan doodleuk 60 te taffelen :wtf: .

Wat bezielt zo’n volk toch.

Meer een vraag voor @Remake

Daarjuist stond mijn rijrichting stil voor roodlicht.
Motard haalt de rij in op ander vak.
1 auto beslist van te pinken en draait naar links, knal tegen moto.

Auto in fout, of gedeelde schuld?

Meer een vraag voor @Remake

Daarjuist stond mijn rijrichting stil voor roodlicht.
Motard haalt de rij in op ander vak.
1 auto beslist van te pinken en draait naar links, knal tegen moto.

Auto in fout, of gedeelde schuld?
Is het een weg die onderverdeeld wordt in een strook voor rechtdoor en een voor linksaf, of haalt die moto de rij in via het vak van de tegenligger?
Indien het eerste is auto sowieso in fout, indien het tweede hoogstwaarschijnlijk ook, maar dan zou het alweer op details en getuigenissen aankomen.
Dat de auto vanuit stilstand plots beslist om toch naar links te gaan, zal er wel voor zorgen dat die in 99% van de gevallen in fout is, zelfs al zou die motard het een of ander fout doen.

Is het een weg die onderverdeeld wordt in een strook voor rechtdoor en een voor linksaf, of haalt die moto de rij in via het vak van de tegenligger?
Indien het eerste is auto sowieso in fout, indien het tweede hoogstwaarschijnlijk ook, maar dan zou het alweer op details en getuigenissen aankomen.
Dat de auto vanuit stilstand plot beslist om toch naar links te gaan, zal er wel voor zorgen dat die in 99% van de gevallen in fout is, zelfs al zou die motard het een of ander fout doen.
In het van van tegenligger. Maar auto dus in fout omwille van het manoeuvre?

Ik dacht gedeelde schuld omdat Motard iets doet dat niet mag? Op gwne 1vaksbaan gewone lijnen, zone 50.

In het van van tegenligger. Maar auto dus in fout omwille van het manoeuvre?

Ik dacht gedeelde schuld omdat Motard iets doet dat niet mag? Op gwne 1vaksbaan gewone lijnen, zone 50.
Awel, er staat nergens in de regels dat die moto dat niet mag doen, daar begint het mee. Zolang er geen tegenliggers zijn, is die gewoon aan het inhalen of voorbijrijden. De enige fout die hij op dat moment maakt, is eigenlijk dat hij bij het begin van zijn manoeuvre niet goed kan inschatten of hij tijdig terug naar rechts kan.
Die auto die plots beslist van linksaf te slaan, moet dan weer voorrang verlenen aan voertuigen die hem aan het inhalen zijn en moet zich vergewissen dat hij niemand hindert bij het manoeuvre.
Wat de auto doet, is dus veel zwaarwichtiger, ook al omdat je de fout van de moto nooit kunt aantonen, want misschien kon hij 2 auto's verder wel naar rechts zonder tegenliggers te hinderen.
Moest dat nu rijdend verkeer zijn, zou dat rapper 50/50 worden, maar bij filevorming is het vrij rechtlijnig.

Awel, er staat nergens in de regels dat die moto dat niet mag doen, daar begint het mee. Zolang er geen tegenliggers zijn, is die gewoon aan het inhalen of voorbijrijden.
Of het invloed heeft op wie er in fout is weet ik niet, want de auto moet inderdaad kijken of ie veilig kan afslaan, maar volgens mij is begaat die moto ook altijd een overtreding (die weliswaar niet per se wil zeggen dat ie in fout is voor het ongeval). Als hij aan het inhalen is:
16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :
zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
Daar zijn een hoop auto's aan het stoppen omdat er een rood licht boven de rijstrook brandt. Dat zou toch wel een indicatie moeten zijn dat je niet zeker bent dat je terug naar rechts kan zonder andere bestuurders hindert.

Als hij niet aan het inhalen is (als de auto's dus stilstaan voor het rode licht) moet de moto toch gewoon rechts op de rijbaan rijden, of mis ik daar iets?

Nu zijn we bij een ergernis van mij beland: moto's die iedereen voorbijrijden aan het rode licht, en zich dan voor de voorste auto posteren. Of ben ik daar mis en mogen moto's dat?

Of het invloed heeft op wie er in fout is weet ik niet, want de auto moet inderdaad kijken of ie veilig kan afslaan, maar volgens mij is begaat die moto ook altijd een overtreding (die weliswaar niet per se wil zeggen dat ie in fout is voor het ongeval). Als hij aan het inhalen is:

Daar zijn een hoop auto's aan het stoppen omdat er een rood licht boven de rijstrook brandt. Dat zou toch wel een indicatie moeten zijn dat je niet zeker bent dat je terug naar rechts kan zonder andere bestuurders hindert.

Als hij niet aan het inhalen is (als de auto's dus stilstaan voor het rode licht) moet de moto toch gewoon rechts op de rijbaan rijden, of mis ik daar iets?

Nu zijn we bij een ergernis van mij beland: moto's die iedereen voorbijrijden aan het rode licht, en zich dan voor de voorste auto posteren. Of ben ik daar mis en mogen moto's dat?
De zin die je uit mijn post hebt geknipt, zegt dat toch ook gewoon? :unsure:

De zin die je uit mijn post hebt geknipt, zegt dat toch ook gewoon? :unsure:
Ik probeerde eigenlijk uit te leggen dat er dat wel staat volgens mij.

Maar indien er dat niet staat, mag ik dat dan met mijn auto ook doen (al zal er dat minder elegant uit zien)?

Ik probeerde eigenlijk uit te leggen dat er dat wel staat volgens mij.

Maar indien er dat niet staat, mag ik dat dan met mijn auto ook doen (al zal er dat minder elegant uit zien)?
Tja, in principe wel, maar dus volgens die voorwaarde dat je zonder hinderen terug rechts raakt. In de praktijk zal dat lastig worden natuurlijk.

Nu, je andere vraag/ergernis over motards die tot vooraan rijden, ook dat zal afhangen van de situatie of het al dan niet toegelaten is, maar voor zover ik weet, doen de meesten dat voor de veiligheid en niet om de eikel uit te hangen.

Tja, in principe wel, maar dus volgens die voorwaarde dat je zonder hinderen terug rechts raakt. In de praktijk zal dat lastig worden natuurlijk.
Ah, mijn idee was dus dat die moto's eigenlijk ook (nagenoeg) altijd hinderen als die auto's al aan het remmen zijn voor een rood licht. Gewoon licht hinderen, niet echt gevaarlijk of zo.

Over de veiligheid had ik nog niet nagedacht, da's zodat ze niet vermorzeld worden als een achterligger meer met zijn GSM dan met zijn remmen is zeker? Misschien zal de lichte ergernis dan voortaan helemaal weg zijn, want da's natuurlijk wel een goei reden.

Gisteren weer een zielig staaltje compensatiedrang mogen aanschouwen. Ik ga hier linksaf de steenweg op. Van rechts komt er een Dodge Ram pick-up aangereden maar die was nog ver genoeg dus ik kon nog comfortabel de steenweg op. Dat zinde die chauffeur duidelijk niet want een beetje verder hier komt die mij voorbijgestoken over de volle lijn.

Ten eerste is het gewoon erg zielig gedrag. En tweede ook enorm dom want een stukje verder gaat het over in een onderbroken lijn en nog wat verder voor mij reed een vrachtwagen waar je niet voorbij kon.

Onbegrijpelijk.

@Remake Toen ik daarstraks zat te schijten botste ik op filmpje in verband met het inhalen van een file via een tankstation. In de reacties was er een flinke discussie gaande of dat dat nu wel wettelijk mag of niet. Er werd daar o.a. geopperd dat het telde als rechts inhalen, maar bij een file is dat gewoon toegestaan.

Deontologisch is dat natuurlijk verre van proper en ronduit asociaal (ik heb het zelf ook nooit gedaan voor alle duidelijkheid), maar nu vraag ik mij wel af of daar een wettelijke basis voor is om dat te beboeten?

Oh man :laugh: Ik heb dat ook ooit eens voorgehad. Niet per se omdat die voor mij kwam staan, maar wel omdat die vervolgens bij het groene licht totaal niet deftig optrok waardoor die mij hinderde. Daar heb ik toen toch ferm op geclaxonneerd voor zijn asociaal gedrag.

@Remake Toen ik daarstraks zat te schijten botste ik op filmpje in verband met het inhalen van een file via een tankstation. In de reacties was er een flinke discussie gaande of dat dat nu wel wettelijk mag of niet. Er werd daar o.a. geopperd dat het telde als rechts inhalen, maar bij een file is dat gewoon toegestaan.

Deontologisch is dat natuurlijk verre van proper en ronduit asociaal (ik heb het zelf ook nooit gedaan voor alle duidelijkheid), maar nu vraag ik mij wel af of daar een wettelijke basis voor is om dat te beboeten?
Nee, het is asociaal, maar niet verboden. Dat heeft ook in de verste verte niets met rechts inhalen te maken, in een file mag dat zoals je zelf zegt, maar aangezien het terrein van dat tankstation geen deel is van de weg, kan dat nooit rechts inhalen zijn. Je kan dat best vergelijken met situaties zoals in St-Niklaas, daar ligt een parallelweg naast de E17 om de afritten te nemen, als je daar 120 rijdt, haal je ook alle camions in die de doorgaande E17 nemen, maar aangezien je je niet meer op dezelfde weg bevindt, maakt dat allemaal niet uit.
Boetes kunnen ze daar niet voor geven, maar ik heb ze in Kruibeke wel nog weten staan om iedereen die zo de file voorbij ging uitgebreid te controleren als ontmoediging.

Terug
Bovenaan