De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

We noemen onszelf een fietsland, maar toch trekt het hier op niks.

*Infrastructuur, nul, gewoonweg nul. We zijn 2025 en ze slagen er nog niet in om een fietspad aan te leggen zonder putten of opstaande naden van 5cm hoog. Een baantje zonder afval of grindresten, onbestaande. Ik wil alle verkeersbelasting die ik ooit betaald heb terugvorderen. Men moet mij minstens een S-Works Tarmac betalen voor de hinder die ik ondervind door deze slechte wegen.

*Safety-culture, of veilig rijden. Dit is totaal geen prioriteit. Met waze rondrijden en afremmen voor de flitspalen, maar voor de rest overal te hard en te bruut rijden. De kinderen afzetten met de Suv voor de schoolpoort en nadien wegscheuren. Ziekelijke auto-cultuur, de auto als verlengstuk van de piemel, de spiegel van professioneel succes. Stop met belastingsvoordeel toe te kennen aan auto's, stop met bedrijfswagens te geven en laat mensen zelf opdraaien voor hun auto.

Ik merkte al eventjes op dat een sjieke sportbak continue in mijn gat zat te duwen. Ik reed heel de tijd echter netjes de snelheid die je er mocht rijden.
Hij wordt ongeduldig en steekt mij vol gas én met gierende banden voorbij. (Ik schat zo aan het dubbele van de toegestane snelheid het was echt maf wat hij deed. Dat was gelijk een raket)

Echter hij doet dit in zone 50 en net op de exacte locatie waar er ne actieve flitspaal staat. Van een slechte timing gesproken. 🖕

XC90 die achteraan in een rij zit op de invoegstrook van de E40. Hij vond precies dat het niet snel genoeg ging, geeft vol gas, schiet zich over gearceerde vlakken, direct door naar het 3e rijvak.
De kilometers daarna constant bumperkleven aan 120km/u (3 drukke rijvakken waarvan de rechtse 2 duidelijk trager reden wegens vrachtwagens, files op afritten,..., dus bijna niemand in het linker vak schoof op naar rechts, meestal hadden ze ook gewoon geen plaats), zigzaggen tussen rijvak 2 en 3, over 2 rijvakken tegelijk rijden,... Ondanks al die toeren is hij op minstens 10 km geen enkele autolengte verder geraakt.

Fietsers... Dat is nu al de zoveelste keer op een paar weken tijd dat een fietser een zijstraat uitkomt vlak voor mij (waar ik voorrang heb) zonder te kijken of er een auto aankomt en dan boos is of schrikt als ik claxonneer omdat ik ze los overhoop zou gereden hebben als ik niet uitgeweken had. Waarom blijven fietsers denken dat ze overal voorrang hebben?! Gelukkig ga ik er standaard vanuit dat fietsers domme stoten uithalen.

Zaterdag een aanvaring met een mosselboer gehad.
E19, rustig op CC, iets over de 120, linkervak, niemand achter mij. Ik sta op het punt om een rijtje in te halen. Die achteraan rijdt, ne mosselboer, beslist om voor mijne neus te duiken en ook te gaan inhalen. Aan ongeveer 110 per uur. Dus in de remmen moeten gaan.

Effe met de lichten geflitst om m'n ongenoegen te laten blijken. Begon em zijn spotjes die achteraan bevestigd waren ook aan en uit te doen.
Uiteindelijk dat rijtje voorbij, gaat em naar rechts en wanneer ik voorbij kom een hoop gebaren. Eens er voorbij komt em weer achter me rijden om dan z'n grootlichten aan te zetten.

Echt, why? Ik snap zo'n mensen oprecht niet. Gij begaat de stommiteit, doe ni kwaad of onnozel als iemand daar op reageert,

Deze ochtend in dorp bijna een moeder met kinderwagen van de baan gemaaid... Ik kom aangereden aan het zebrapad, ik vertraag en kijk naar die vrouw om te zien wat ze gaat doen en lijkt rechtdoor te wandelen. Ik laat m'n rem pedaal los en verplaatst m'n voet terug naar de gas om rustig door te rijden. Plots draait ze die kinderwagen het zebrapad op. Zonder eventjes achter haar te kijken. Ik kon niet meer stoppen, maar kon gelukkig uitwijken. Zelf reed ik op dat moment 30km/h. Ik zag die vrouw verschieten en verontwaardigd kijken in m'n achteruikijkspiegel.

Dit was in de schoolomgeving nadat ik m'n zoontje ging afzetten. Ik let daar altijd goed op en laat graag iedereen over. Maar als je niet achter u kijkt en niet even oogcontact maakt, verwacht ik niet dat ge uw kinderwagen zomaar het zebrapad gaat opgooien terwijl je met uw rug naar mij aan het stappen bent. Het voetpad was daar wel maar 80cm breed, dus u 90° draaien met een kinderwagen is niet zo evident of je moet er naast gaan staan. Maar kijk gewoon even over uw schouder om uw intenties bekend te maken. En gewoon om zelf te zien dat het veilig is voor ge uw kind op het zebrapad zwiert...

Ik ga er niet direct een nieuw topic voor starten en het is zowat een ergernis, hoe serieus is een "niveau remvloeistof laag" waarschuwing? En hoe waarschijnlijk is dat gewoon een sensor error? Moeilijk te beoordelen uiteraard, maar het is in ieder geval een ergernis!

Sinds de winterbanden er op liggen in oktober krijg ik een waarschuwing over de druk in de banden, ook na een reset, bijvullen, etc Zelfde met 1 van de remlichten dat zogezegd niet werkt ( is "gemaakt" in de garage en was na 2 dagen terug kapot). Ik vermoed dat er ergens een kortsluiting/slecht contact is en dat het dus allemaal sensors zijn die moeilijk doen eerder dan echte problemen.

Een ziekte waar ze vooral in Brussel (naar mijn ervaring) last van hebben:
Elke keer het licht rood wordt kan je er gif op innemen dat er nog twee sjarels door rijden om vervolgens midden in het kruispunt te stoppen want er is file.
Uiteraard kunnen de anderen dan niet door als zij groen hebben en begint de claxon symphonie.
Als je dan tijdens groen licht wacht tot het kruispunt vrij is alvorens door te rijden zie je dat ze achter u hun stuur opvreten van frustratie en u het liefst van al een goeie klop op u gezicht willen komen geven.

Elke keer het licht rood wordt kan je er gif op innemen dat er nog twee sjarels door rijden om vervolgens midden in het kruispunt te stoppen want er is file.
Uiteraard kunnen de anderen dan niet door als zij groen hebben en begint de claxon symphonie.
Als je dan tijdens groen licht wacht tot het kruispunt vrij is alvorens door te rijden zie je dat ze achter u hun stuur opvreten van frustratie en u het liefst van al een goeie klop op u gezicht willen komen geven.
Ik ben blij dat ik amper in Brussel moet zijn met de auto. Morgen toevallig wel, maar dat is in Neder-Over-Heembeek aan het kanaal en dat is dicht bij de ring van Brussel. Maar het centrum? Hopelijk zo goed als nooit.

Ik ben vorige week eens uitzonderlijk door een deel van Brussel gereden omdat er een camion in brand stond op de brug van Vilvoorde, maar inderdaad, dat viel mij ook direct op. Ik hield op een gegeven moment een groot deel van een kruispunt vrij (dat was ergens een kruispunt zonder lichten), maar wanneer ik dan wat op kon schuiven ging degene achter mij wel volledig het kruispunt blokkeren. :unsure:

Heel smalle straat in dorpskern aan een lagere school. Ik zie een gat rechts van mij en beslis om er parallel te parkeren. Steek m'n richtingaanwijzer aan en stop voor het gat, zoals het hoort. Achter mij geen kat. Ik begin achteruit te bollen en draai over. Er komt achter mij een dame aangevlogen van middelbare leeftijd, die veel te snel rijdt voor een zone 30, maar bon.

In plaats van te remmen beslist ze mij, tijdens het manoeuvre, in te halen. Maar door de smalle straat kan ze niet passeren aangezien ik al schuin sta. Madam op 't laatste helemaal in de rem en maar gebaren zitten doen.

Ik heb mijn claxon 5 seconden blijven indrukken terwijl ik in mijnen auto zat te roepen van GIJ ACHTERLIJKE KOE GODVERDOMME om dan rustig verder te parkeren. Madam wringt er haar tussen vanaf ze kan en zet met piepende banden aan. Nog geen 10 meter verder een zebrapad aan de school zelf, waar kinderen met ouders willen oversteken. In al haar colère vlamt mevrouw gewoon vollen bak door. Gelukkig ging niemand er van uit dat ze ging stoppen.

Koopt u nen Satisfyer Pro madamke, dan moet je zo gefrustreerd niet door 't leven gaan.

Ik ga er niet direct een nieuw topic voor starten en het is zowat een ergernis, hoe serieus is een "niveau remvloeistof laag" waarschuwing? En hoe waarschijnlijk is dat gewoon een sensor error? Moeilijk te beoordelen uiteraard, maar het is in ieder geval een ergernis!

Sinds de winterbanden er op liggen in oktober krijg ik een waarschuwing over de druk in de banden, ook na een reset, bijvullen, etc Zelfde met 1 van de remlichten dat zogezegd niet werkt ( is "gemaakt" in de garage en was na 2 dagen terug kapot). Ik vermoed dat er ergens een kortsluiting/slecht contact is en dat het dus allemaal sensors zijn die moeilijk doen eerder dan echte problemen.
Welke auto is dat precies? Remvloeistofniveau is meestal vrij simpel zelf eens te checken, want zou daar nu toch geen risico mee lopen en er van uitgaan dat het een sensor is.
Dat reservoir zit altijd dicht bij het stuur als je de motorkap opent, met een logo dat er ongeveer zo uitziet: (O) . Bij nieuwere wagens vaak met een geel deksel. Sowieso een wit/doorschijnend reservoir. Als er geen min of max op te vinden is, moet het niveau gelijk staan met de naad van het reservoir te produceren.

Zeker een algemene ziekte in Brussel, maar eerlijk is eerlijk: ik zie dat ook heel vaak in Aalter, Mariakerke,...

Vandaag aan een drukke baan. Tegenliggers krijgen rood en stoppen. Ik groene pijl om links af te slaan. Komt er daar een trees op haar step - door het rode licht - van de andere kant. Dan 'wajoo' roepen omdat ze in de remmen moet. Ja meiske verkeerslichten tellen ook voor steps...

Volgende geen frustratie maar soms denk je toch dat mensen denken dat ze in GTA ofzo zitten... Kerel op motor rijdt de snelweg op nadat hij op de op- afrit nog 2 auto's rechts voorbijsteekt. Komt voor mij op de autosnelweg. Gaat bumperkleven bij voorganger. Het is een autosnelweg met 2 vakken, eventjes druk aangezien vrachtwagen aan het voorbijsteken is... Steekt die kerel op de motor iedereen voorbij, inclusief de vrachtwagen die aan het voorsteken is, op het midden van de 2 rijvakken...

Iets waar ik mij vooral in het weekend aan erger omdat ik veel meer de gewone weg gebruik, maar ik kan mij soms echt doodergeren aan de hoeveelheid auto's die gewoon geparkeerd staan op de rijbaan.

Dat er af en toe eens een auto staat op een kaarsrechte baan, tot daar aan toe, maar soms staan er zoveel auto's geparkeerd dat je heel de tijd moet zigzaggen, voorrang moet geven aan je tegenligger. Soms heb je een bochtige weg en dan staat daar opeens een voertuig dat gedeeltelijk (of soms zelfs volledig) je zicht ontneemt op de aankomende bocht, waardoor je dus genoodzaakt bent om heel voorzichtig te rijden wil je geen risico nemen.

Dat draagt nu toch echt niks bij aan de verkeersveiligheid imo, integendeel zelfs. Ik snap niet dat dat gewoon kan eigenlijk. De openbare weg is toch geen parking?

Ik vond dat het verdekke druk was op de baan vandaag. Gelukkig met de fiets naar het werk. Maar toch ook weer wat idioten tegengekomen.

De idiotie van sommigen in het verkeer is toch echt niet te snappen hoor. Op weg naar huis daarstraks en hier aan de rode lichten aan het wachten. Oude foto maar hier zie je hoe het er nu uitziet nu het is heraangelegd. Hoor ik daar wat kabaal achter mij en komen er 4 idioten op hun elektrische step aangereden. Twee ervan vonden het een goed idee om het rood licht los te negeren en moesten dan meteen weer in de remmen omdat er een auto kwam overgestoken, idioot 3 had het nog op tijd door en stopte net voorbij het rood licht en riep dan op de eerste 2, idioot 4 bleef netjes wachten. Alé, groen licht en de eerste 3 vertrekken. Idioot 4 komt dan met zijn step naast mij hangen en had er waarschijnlijk niet bij stilgestaan dat mijn e-bike ook vlotjes de 25 km/u haalt. Bon, na zo'n tiental meter had ik er genoeg van en had ik wel al in de gaten dat het niet goed ging aflopen dus wat ingehouden en vertraagd.

En zoals gedacht een stukje verder (ongeveer waar de fietser met rugzak vanachter op de fiets rijdt) vliegen 1 en 2 om god weet welke reden ineens vol in de remmen waardoor 3 er even tegenaan tikt en bijna valt. Nummer 4 kan alles net ontwijken. Staan ze daar wat kabaal te maken tegen mekaar en ondertussen heel dat fietspad bezet. Ongelooflijk.

Vanochtend dan ook weer even achter een raar geval gehangen. Een tijdje geleden ook eens achter gehangen maar dat was toen zo'n smal fietspad dat ik er helaas niet voorbij kon. Ook iemand met een e-bike maar die doet altijd exact 5 trappen (heb het gemakkelijk kunnen tellen toen ik er zo lang achter hing de vorige keer) en laat haar dan wat meters uitbollen, terug 5 trappen en weer uitbollen en repeat. Echt wtf :crazy:. Tegen dat die op bestemming aankomt, is het al middagpauze, denk ik.

Vanochtend in een straatje deden brandweer en ziekenwagen een interventie. Aan het begin van die straat (éénrichtingsverkeer en maar 1 rijvak) had de brandweer het afgezet met drie kegels en hun camionette wat schuin gezet met blauwe lichten op. Komt er een bomma aangereden die eerst even staat te kijken en te twijfelen en dan haar kans waagt om toch maar die straat over het brede voet- en fietspad in te rijden. Een beetje verder stond ze volledig vast uiteraard 🤦‍♂️.

Elke keer het licht rood wordt kan je er gif op innemen dat er nog twee sjarels door rijden om vervolgens midden in het kruispunt te stoppen
Ik heb wel eens de politie weten staan aan ieder kruispunt van de Kortenberglaan. Iedereen die het kruispunt opreed en er niet meer afgeraakte zonder pardon op den boek. En ze hadden het zéér druk.

De manier waarop sommige wegen aangelegd worden... Mooi voorbeeld hiervan met overdreven versmallingen, paaltjes, 3 verschillende soorten wegdek. Op google maps zie je hoe een vrachtwagen die daar nog door wil, tot over het fietspad moet rijden om die bochten te kunnen nemen.
De foto is wel een paar jaar oud, nu staan er nog veel meer paaltjes overal.

Marialoopplaats / Meulebeke

Terug
Bovenaan