De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Het reglement voor speedpedelec zegt dat je de hele rijstrook mag gebruiken, niet zo rechts mogelijk.
Voor een fietser is dat anders denk ik?
Welk artikel is dat? Voor zover ik weet staat er buiten "de hele rijbaan/helft vd rijbaan bij tweerichtingsverkeer, gebruiken binnen een fietsstraat" niets specifiek in voor een speedpedelec.
Ik vind wat je zegt ook niet terug via google of in mijn cursus.

Welk artikel is dat? Voor zover ik weet staat er buiten "de hele rijbaan/helft vd rijbaan gebruiken binnen een fietsstraat" niets specifiek in voor een speedpedelec.
Ik vind wat je zegt ook niet terug via google of in mijn cursus.
Geen idee of het in een artikel zit.
Ik weet nog als ik mijn motorij opleiding deed dat we linkse 1/3de van de rijstrook moesten rijden naar veiligheid.
In mijn hoofd zit het dus ook zo voor speedpedelecs.

Geen idee of het in een artikel zit.
Ik weet nog als ik mijn motorij opleiding deed dat we linkse 1/3de van de rijstrook moesten rijden naar veiligheid.
In mijn hoofd zit het dus ook zo voor speedpedelecs.
Dat zit niet in een artikel, ook niet voor moto's. Elke bestuurder moet zo rechts mogelijk rijden.
Je instructeur heeft dus gewoon dezelfde interpretatie gehad als ikzelf voor "zo rechts mogelijk rijden".

EDIT: Post hieronder corrigeert het punt van de motorfietsen.

Laatst bewerkt:
Dat zit niet in een artikel, ook niet voor moto's. Elke bestuurder moet zo rechts mogelijk rijden.
Jawel, voor motorfietsen:
9.3.2. In afwijking van de verplichting zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan te blijven, bedoeld in 9.3.1, mag de bestuurder van een motorfiets op een rijbaan die niet verdeeld is in rijstroken zich over de ganse breedte begeven voor zover deze slechts opengesteld is in zijn rijrichting en op de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen.

De bestuurder van een motorfiets mag zich op een rijbaan die verdeeld is in rijstroken over de ganse breedte van de rijstrook waarop hij rijdt, begeven. Het is het geheel van het voertuig, de bestuurder, de passagier en de lading die in aanmerking moeten worden genomen om de plaats van de motorfietser te bepalen.

De rijbewegingen door de bestuurder van een motorfiets uitgevoerd op het gedeelte van de rijbaan dat hij mag innemen, worden niet als manoeuvres zoals bedoeld in artikel 12.4 beschouwd en vereisen geen gebruik van de richtingaanwijzers. De bestuurder mag echter niet de inhaalbewegingen hinderen waarmee achterliggers begonnen zijn.
Speedpedelecs vallen echter onder de bromfietsen.

Bij de moto is eigenlijk de consensus dat die rijdt op de positie van de bestuurder van een wagen. Dit omdat je daar het meeste opvalt in de achteruitkijkspiegel van de wagen voor u. Als je helemaal rechts zou rijden, val je veel minder op.

In colonne is het dan afwisselend, de eerste op de positie van de bestuurder, de tweede waar de passagier zich zou bevinden, de derde terug op de plaats van de bestuurder, ...

Bij de moto is eigenlijk de consensus dat die rijdt op de positie van de bestuurder van een wagen. Dit omdat je daar het meeste opvalt in de achteruitkijkspiegel van de wagen voor u. Als je helemaal rechts zou rijden, val je veel minder op.

In colonne is het dan afwisselend, de eerste op de positie van de bestuurder, de tweede waar de passagier zich zou bevinden, de derde terug op de plaats van de bestuurder, ...
Ah, dus niet zigzaggen tussen vlot verkeer op de autostrade om toch maar iets sneller bij hun bestemming te zijn? :unsure:
Er zitten halvegare tussen

Hier aant kantoor zijn werken en op de steenweg moet iedereen van 2 vakken naar 1 vak ritsen. Daarnet ene die al van 300m op voorhand int paniek staat te pinken om in te voegen i.p.v. door te rijden tot het einde en dan te ritsen. Een vriendelijke camionchaffeur laat die er tussen en die blijft gewoon int midden over de stippellijn rijden zodat dat niemand anders kan doorrijden tot het einde om te ritsen zoals het hoort. Twas trouwens in een tunnel, dus er eventjes rond ging niet echt.
Ik heb er mij toch tussen gedrukt zodra het gat net groot genoeg was, maar de boodschap is niet overgekomen precies...

Hier aant kantoor zijn werken en op de steenweg moet iedereen van 2 vakken naar 1 vak ritsen. Daarnet ene die al van 300m op voorhand int paniek staat te pinken om in te voegen i.p.v. door te rijden tot het einde en dan te ritsen. Een vriendelijke camionchaffeur laat die er tussen en die blijft gewoon int midden over de stippellijn rijden zodat dat niemand anders kan doorrijden tot het einde om te ritsen zoals het hoort. Twas trouwens in een tunnel, dus er eventjes rond ging niet echt.
Ik heb er mij toch tussen gedrukt zodra het gat net groot genoeg was, maar de boodschap is niet overgekomen precies...
Haha kan ik me ook enorm aan ergeren.

Gisterenochtend weer even de spits op de E17 meegemaakt (en meteen wist ik weer waarom ik deze vermijd). Hilarisch was het wel dat een hele rij achter me eventjes dacht de file af te snijden door de snelwegparking Kruibeke door te crossen. Net op dat moment klaarde de file een beetje op en konden we zelf plots aan 60-70 door rijden.

Perfecte timing zodat het kalf dat achter mij stond letterlijk naast mij reed op de invoegstrook. Minder hilarisch was dat ze zonder kijken dan maar kwam opschuiven (pinken en goan!), maar het is niet dat ik veel plek (en goesting) had om plaats te maken. Die was zwaar verontwaardigd dat ik niet eventjes alles dichtsloeg om ze maar in te laten voegen.

Tijd dat ze daar nog eens een snelheidscontrole doen, want dat volk vlamt aan 50/u door heel die parking.

Ik heb de indruk dat het deze week weer erg is met het rijgedrag in het algemeen. Eerder deze week een Mercedes Transporter zien invoegen aan 120km/u naar het middenvak met slechts een halve meter extra invoegruimte tussen de wagens. Waanzin.
Ook het afstormen op een stilstaande snelwegfile en alles dicht smijten in de laatste meters lijkt een hobby van velen.

Ben ik even blij dat ik de laatste jaren maar 8k kilometer meer rij per jaar (desondanks dat ik merk dat mijn eigen rijvaardigheid eronder lijdt).

Er gaat toch ooit een moment komen dat mijn potje gaat overkoken als er nog eens iemand op mij claxonneert terwijl ik met de speedpedelec op de weg rij in een zone 50.

Ik verschiet daar elke keer van, afgeleid ben met alle mogelijke gevolgen van dien. Als ik kies om op de weg te rijden, dan rij ik echt tegen 40 - 45 km/h om ervoor te zorgen dat ik mee kan met het verkeer.

En ja er is een fietspad beste autobestuurder waar ik ook op kan, alleen kan ik daar niet veilig doorrijden met het afval dat daar ligt, de bushaltes, voetgangers en andere fietsers.

Het is gelukkig maar op een klein stukje van mijn traject, maar dan nog...

Gisteren me even goed lastig gemaakt, amai.
Ik rijd rechts op de E19 en uiteraard nader ik weer een middenvaksplakker (Polestar SUV geloof ik) er is plek in overvloed op de baan, en al zeker langs rechts). We komen aan een afrit, een andere arrogante *^&#^ komt helemaal van links en haalt vlak voor mij die plakker langs rechts in om verder die afrit te pakken. Thumbs up.

Vervolgens wil ik die middenplakker langs links inhalen. Begint die uiteraard steeds te versnellen tot wat meer dan 130km/u.
Ok, 't is er zo eentje. Ik heb geen zin in dat debiel spelletje dus ik ga terug naar m'n originele snelheid en ga opnieuw naar rechtse vak. Laat 'm maar doen.
Na een paar minuten begin die opnieuw te traag te rijden (110 in 't midden nog steeds) en ik doe een nieuwe poging om in te halen. NATUURLIJK geeft hij/zij gas bij. Ik heb uiteindelijk tot boven de 140 moeten gaan om er voorbij te geraken. Erna zie ik 'm helemaal terugvallen (wsl terug aan 110) in m'n spiegel en nog wat volk ophouden.

Wat voor volk is dat eigenlijk.. Ik zag het niet goed wegens verduisterde ruiten, maar wanneer ik er voorbij ging zat daar iemand met lang haar in, 2 handen op 't stuur, naar voor aan 't staren. Gunde me geen blik. Was die totaal oblivious?

Ik heb hier op mijn +-10km snelweg toch al elke dag minstens 3 vrachtwagens gehad die alles ophouden door in te halen. Zit ik mis of mocht dat normaal niet op spitsuren? E34 for those interested.

Gisteren me even goed lastig gemaakt, amai.
Ik rijd rechts op de E19 en uiteraard nader ik weer een middenvaksplakker (Polestar SUV geloof ik) er is plek in overvloed op de baan, en al zeker langs rechts). We komen aan een afrit, een andere arrogante *^&#^ komt helemaal van links en haalt vlak voor mij die plakker langs rechts in om verder die afrit te pakken. Thumbs up.

Vervolgens wil ik die middenplakker langs links inhalen. Begint die uiteraard steeds te versnellen tot wat meer dan 130km/u.
Ok, 't is er zo eentje. Ik heb geen zin in dat debiel spelletje dus ik ga terug naar m'n originele snelheid en ga opnieuw naar rechtse vak. Laat 'm maar doen.
Na een paar minuten begin die opnieuw te traag te rijden (110 in 't midden nog steeds) en ik doe een nieuwe poging om in te halen. NATUURLIJK geeft hij/zij gas bij. Ik heb uiteindelijk tot boven de 140 moeten gaan om er voorbij te geraken. Erna zie ik 'm helemaal terugvallen (wsl terug aan 110) in m'n spiegel en nog wat volk ophouden.

Wat voor volk is dat eigenlijk.. Ik zag het niet goed wegens verduisterde ruiten, maar wanneer ik er voorbij ging zat daar iemand met lang haar in, 2 handen op 't stuur, naar voor aan 't staren. Gunde me geen blik. Was die totaal oblivious?
Kom ik ook vaak tegen op de E19, vooral 's ochtends. Als er ene zonder enige reden aan <120 op 't middenvak tuft blijf ik eerlijk gezegd rechts aan mijn snelheid doorrijden. Meestal zie ik ze daarna dan invoegen naar 't rechtse baanvak alsof ze zich plots herinneren 'ahja, ge moet rechts rijden'.
Weet niet wie 't zwaarst beboet zou worden in dat geval, maar fuck zo'n mensen.

Kom ik ook vaak tegen op de E19, vooral 's ochtends. Als er ene zonder enige reden aan <120 op 't middenvak tuft blijf ik eerlijk gezegd rechts aan mijn snelheid doorrijden. Meestal zie ik ze daarna dan invoegen naar 't rechtse baanvak alsof ze zich plots herinneren 'ahja, ge moet rechts rijden'.
Beide tweedegraads tegenwoordig dacht ik. €116.

Ha, als het regent ook een exponentiële groei aan middenvakrijders! Ik haal wel niet langs rechts in, maar ga dan zo ostentatief langs links en dan opnieuw naar rechts. Vriendin van mij is een hardnekkige middenvakrijdster en haar uitleg is dat, als er iets gebeurt op de weg, ze nog naar beide kanten kan uitwijken. :unsure:

Terug
Bovenaan