De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Ha, als het regent ook een exponentiële groei aan middenvakrijders! Ik haal wel niet langs rechts in, maar ga dan zo ostentatief langs links en dan opnieuw naar rechts. Vriendin van mij is een hardnekkige middenvakrijdster en haar uitleg is dat, als er iets gebeurt op de weg, ze nog naar beide kanten kan uitwijken. :unsure:
Als ze naar beide kanten kan uitwijken, is het omdat er plek genoeg is rechts. :unsure:
Vertel haar de volgende keer dat uitwijken naar de pechstrook veiliger is dan uitwijken naar de rechterrijstrook waar zwaar vervoer zit. :p

Ik heb zo'n schoonzus die continue links rijdt. 2, 3 of meer vakken? Links! Wel de hele tijd bezig in haar spiegel te kijken, als er een snellere afkomt schuift ze een vakje op en als die gepasseerd is gaat ze terug naar links. Zo moet ze niet van vak wisselen als ze zelf wil inhalen. :lol:

Als ze naar beide kanten kan uitwijken, is het omdat er plek genoeg is rechts. :unsure:
Vertel haar de volgende keer dat uitwijken naar de pechstrook veiliger is dan uitwijken naar de rechterrijstrook waar zwaar vervoer zit. :p

Ik heb zo'n schoonzus die continue links rijdt. 2, 3 of meer vakken? Links! Wel de hele tijd bezig in haar spiegel te kijken, als er een snellere afkomt schuift ze een vakje op en als die gepasseerd is gaat ze terug naar links. Zo moet ze niet van vak wisselen als ze zelf wil inhalen. :laugh:
beetje zoals vroeger bij de dokter zonder afspraak, een uur van te voren gaan en wachten in de auto om dan als eerste in de wachtzaal gaan, zodat ze niet lang moet wachten in de wachtzaal..

maar ook al gezien dat laatste.. zo vreemd.

Ik heb zo'n schoonzus die continue links rijdt. 2, 3 of meer vakken? Links! Wel de hele tijd bezig in haar spiegel te kijken, als er een snellere afkomt schuift ze een vakje op en als die gepasseerd is gaat ze terug naar links. Zo moet ze niet van vak wisselen als ze zelf wil inhalen. :laugh:
In de week had ik in de ochtendspits op de E40 Luik-Brussel een X3 die hardnekkig links bleef rijden, tientallen kilometers aan een stuk. Zware bottleneck, en in het beste geval reed hij 120ish en momenten gezien dat hij 107 reed... rechts inhalen was geen optie door het drukke verkeer.

Hopla al weer 2 near-misses deze week.

Fietsstraat, ik rijd 27 met mtb, auto met remork gaat toch inhalen op 20cm afstand. Achterwiel van remork rakelings langs m'n been. Zwaaien, tekens doen, geen avance.

Fietspad, auto kapt gewoon af voor m'n neus over fietspad, zonder te kijken. Moet remmen en knal er net niet tegen.

Er moeten dringend meer controle gebeuren, overal checkpoints opstellen. Hufters er uit halen, van achter stuur sleuren en auto's gewoon direct in beslag nemen. Overtreding= auto kwijt, niet eerst heel dat gedoe met 15 dagen rijverbod om dan weer te mogen rijden tot je binnen 2 jaar eens voor de politierechtbank moet komen om dan 3 maand later nog eens een boete en rijverbod te krijgen. Neenee, gewoon direct stoppen, wagen depanneur op en te voet verder. Voorzichtig geschat valt er zo al 20% van het verkeer weg, wat de files ten goede zou komen.

Fietspad, auto kapt gewoon af voor m'n neus over fietspad, zonder te kijken. Moet remmen en knal er net niet tegen.
Vorige week zelf zo bijna ne fietser mee gehad.

Ik reed hier over de brug. Voor me reed een vrachtwagen en op het fietspad (gescheiden van de rijbaan) reed een fietser.
Door die vrachtwagen had ik te laat door dat het gescheiden fietspad op hield en die fietser op de baan kwam. Toch effe moeten uitwijken.

Ik reed hier over de brug. Voor me reed een vrachtwagen en op het fietspad (gescheiden van de rijbaan) reed een fietser.
Door die vrachtwagen had ik te laat door dat het gescheiden fietspad op hield en die fietser op de baan kwam. Toch effe moeten uitwijken.
die fietser komt toch niet op de baan, die blijft gewoon op het fietspad rijden, alleen is de niet meer gescheiden van de rijbaan.

Of was de fietser zelf die zich niet op het fietspad kon houden en op de rijbaan terecht kwam?

die fietser komt toch niet op de baan, die blijft gewoon op het fietspad rijden, alleen is de niet meer gescheiden van de rijbaan.

Of was de fietser zelf die zich niet op het fietspad kon houden en op de rijbaan terecht kwam?
Met op de baan bedoelde ik dus op het fietspad op de baan. Maar als daar in't donker ne vrachtwagen rijdt, ziet ge vrij laat dat dat gaat gebeuren.
Absoluut geen verwijt naar die fietser toe, eerder de situatie en onduidelijke infrastructuur.

Met op de baan bedoelde ik dus op het fietspad op de baan. Maar als daar in't donker ne vrachtwagen rijdt, ziet ge vrij laat dat dat gaat gebeuren.
Absoluut geen verwijt naar die fietser toe, eerder de situatie en onduidelijke infrastructuur.
Mooi voorbeeld van onze rotslechte infrastructuur. Gevaarlijk voor fietsers, slecht leesbaar als automobilist. Hier hebben ze een paar jaar terug in het centrum een kruispunt "veiliger" heraangelegd. Het komt erop neer dat je als fietser zoals in jouw voorbeeld plots tussen het autoverkeer gegooid wordt om als levend schild te dienen om het verkeer trager te laten rijden.

Consistentie in weginrichting, zoals ze het in Nederland wél kunnen, is zo belangrijk. Hier in België is het één hoopje gebricoleer.

Met de regen van de laatste dagen viel het mij ook op dat men in het buitenland wegen afbaktent met paaltjes met reflectoren waardoor het wegprofiel duidelijk zichtbaar is, ook in de regen en op onverlichte banen. Hier in België is dat totaal niet het geval. Als er al iets staat is het vuil of kapot.

Mooi voorbeeld van onze rotslechte infrastructuur. Gevaarlijk voor fietsers, slecht leesbaar als automobilist. Hier hebben ze een paar jaar terug in het centrum een kruispunt "veiliger" heraangelegd. Het komt erop neer dat je als fietser zoals in jouw voorbeeld plots tussen het autoverkeer gegooid wordt om als levend schild te dienen om het verkeer trager te laten rijden.

Consistentie in weginrichting, zoals ze het in Nederland wél kunnen, is zo belangrijk. Hier in België is het één hoopje gebricoleer.

Met de regen van de laatste dagen viel het mij ook op dat men in het buitenland wegen afbaktent met paaltjes met reflectoren waardoor het wegprofiel duidelijk zichtbaar is, ook in de regen en op onverlichte banen. Hier in België is dat totaal niet het geval. Als er al iets staat is het vuil of kapot.
Die paaltjes zag je hier vroeger ook veel, maar het lijkt idd alsof dat steeds minder wordt. Als ze kapot gereden worden, of er wordt aan de baan gewerkt, komen er zelden nieuwe.

in het donker zeker een onveilige situatie door de infrastructuur en vooral omdat er wel een voetpad is dat gescheiden is van de baan. hadden er dan de scheiding niet gewoon kunnen doortrekken?

in het donker zeker een onveilige situatie door de infrastructuur en vooral omdat er wel een voetpad is dat gescheiden is van de baan. hadden er dan de scheiding niet gewoon kunnen doortrekken?
Ja, 't is een combo van alles: aangezien ge de baan op dat moment niet goed ziet en het fietspad verder lijkt te lopen na die opening in de betonmuur. Nu moet ik toegeven dat het op de foto wel een pak duidelijker is. Al blijf ik het daar zeker een gevaarlijke situatie vinden.

Ja, 't is een combo van alles: aangezien ge de baan op dat moment niet goed ziet en het fietspad verder lijkt te lopen na die opening in de betonmuur. Nu moet ik toegeven dat het op de foto wel een pak duidelijker is. Al blijf ik het daar zeker een gevaarlijke situatie vinden.
ik zou als fietser in het donker ook wel met een bang hartje de baan op komen denk ik.

Maar ze hadden dit veel veiliger kunnen aanpakken natuurlijk

Ik rijd met mijn fiets door een straat (die geen eigen fietspad heeft) en op het einde kruist de drukke baan met die straat. Die drukke baan heeft wel een fietspad, en ik moet daar rechts afslaan. Ik ben bezig met die draai te nemen. Niet dat ik het heb getime'd, maar meer dan 10 à 15 seconden zal dat ook niet hebben geduurd, als het al niet minder is. Maar blijkbaar al te lang voor die auto achter mij (dieje woont volgens mij in die straat, want ik zag bij het voorbijrijden met de fiets die daar bezig met een oprit uit te rijden), want hij/zij zat al op zijn claxon.🤨

What the actual F? Dit is zo frustrerend.

Ik moet hier steeds wandelen om mijn dochter naar school te doen. En dan nog eens hier.
Ik zou vier keer de straat moeten oversteken of op wandelen omdat het voetpad gewoon zo smal wordt. Om nog maar te zwijgen van de verschrikkelijk schuine voetpaden.

Ik heb voorrang van rechts. Auto komt af in de verte, ik rijd door. Auto geeft gas bij om een punt te maken, een verkeerd punt weliswaar. Ik doe teken dat hij wat kalmer mag zijn. Jonge kerel doet zijn raam open, ik ook. 'Wat ist?', 'dat het hier voorrang van rechts is gij achterlijken mongool, dat ist.'

Een dag later, aan een andere voorrang van rechts. Madam komt af en moet mij voorrang verlenen. Ze zit nog ver dus ik rij door. Madam geeft wat gas bij om dan in de remmen te gaan (ik veronderstel om mij te doen schrikken) en zit zwaar van neen te knikken.

LEER DE VERKEERSREGELS GIJ ACHTERLIJKE GEIT.

In onze regio is het één en al voorrang van rechts. Enkele jaren terug gepasseerd met de fiets waar net een ongeluk gebeurd was. Meneer was aan 't bellen en aan het roepen dat mevrouw niet goed had gekeken. Toen ik hem wees op het feit dat hij in fout was en dat hij geen voorrang had kwam die lijkwit.

Ze mogen die voorrang van rechts afschaffen van mij. Zo'n onnozele regel.

Ze mogen die voorrang van rechts afschaffen van mij. Zo'n onnozele regel.
Inderdaad, zeker bij een T-splitsing is het zeer contra-intuitief dat de doorgaande weg voorrang moet verlenen aan de zijstraat. Het gevolg is dan ook dat de regels daar vaak niet gevolgd worden. Iedereen kent zo wel een paar punten in zijn buurt waar je gewoon weet dat als je daar je voorrang afdwingt je gegarandeert een verzekeringsformulier kan gaan invullen.

Op mijn broer zijn werk hebben ze zo eens een paar jaar geleden een accident gehad. Een vrouw had haar voorrang van rechts genomen en was op de flank van de vrachtwagen gereden. 't probleem voor haar was dat ze helemaal achteraan op de aanhangwagen was gereden.
Ze wou maar niet toegeven dat ze in fout was en de politie is er moeten bijkomen.
Die waren niet al te content dat ze daarvoor moesten afkomen en hebben dat haar ook duidelijk gemaakt. Iets in de zin van 'madamtje, die camion is al voor dan de helft het kruispunt gepasseerd. We hebben wel wa beters te doen dan voor zo' n dommigheden af te komen '

Inderdaad, zeker bij een T-splitsing is het zeer contra-intuitief dat de doorgaande weg voorrang moet verlenen aan de zijstraat. Het gevolg is dan ook dat de regels daar vaak niet gevolgd worden. Iedereen kent zo wel een paar punten in zijn buurt waar je gewoon weet dat als je daar je voorrang afdwingt je gegarandeert een verzekeringsformulier kan gaan invullen.
Klopt. En dan heb je de kruispunten. Hoe vaak we daar tijdens de spits met 4 staan te kijken naar elkaar en eigenlijk 'vastzitten' om dan te beginnen bollen net terwijl iemand anders hetzelfde van plan is, allebei terug in de rem om dan tekens naar elkaar te doen 'after you', 'no after you' om dan weer bijna tegelijkertijd aan te zetten. 't Is nen onnozele regel met een serieus gebrek.

Op mijn broer zijn werk hebben ze zo eens een paar jaar geleden een accident gehad. Een vrouw had haar voorrang van rechts genomen en was op de flank van de vrachtwagen gereden. 't probleem voor haar was dat ze helemaal achteraan op de aanhangwagen was gereden.
Ze wou maar niet toegeven dat ze in fout was en de politie is er moeten bijkomen.
Die waren niet al te content dat ze daarvoor moesten afkomen en hebben dat haar ook duidelijk gemaakt. Iets in de zin van 'madamtje, die camion is al voor dan de helft het kruispunt gepasseerd. We hebben wel wa beters te doen dan voor zo' n dommigheden af te komen '
In de buurt heb je over het algemeen 2 types: die dat voorrang zouden moeten verlenen maar zich van geen kwaad bewust zijn en lekker doorvlammen zonder vertrager en/of kijken.

Het ander type kent de buurt uit z'n broekzak en neemt zijn voorrang zonder vertragen en veelal ook zonder kijken. Maar zo werkt een voorrang van rechts niet.

En dan zwijg ik nog over de fietsers die nog nooit van voorrang van rechts gehoord hebben.

De eerste partij die dat wil afschaffen krijgt mijn stem.

Gewoon gelijk ze het in de rest van de beschaafde wereld doen: De hoofdwegen/doorgaande wegen hebben voorrang. In alle andere situaties voorrang van rechts tenzij anders aangeduid. Gaat ook weer schelen in verkeersborden.

Gewoon gelijk ze het in de rest van de beschaafde wereld doen: De hoofdwegen/doorgaande wegen hebben voorrang. In alle andere situaties voorrang van rechts tenzij anders aangeduid. Gaat ook weer schelen in verkeersborden.
Om dat zonder borden te bewerkstelligen moet het op één of andere manier volledig ondubbelzinnig duidelijk zijn welke baan de hoofdweg is. Ik zou voorrang van rechts verder ook helemaal afschaffen, en op elk kruispunt gewoon een bord zetten dat het duidelijk maakt welke baan voorrang heeft.

Naar mijn ervaring zijn kruispunten zonder borden (waar by default voorrang van rechts van toepassing is) net die kruispunten waar het meeste fouten gemaakt worden.

Terug
Bovenaan