De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Gewoon gelijk ze het in de rest van de beschaafde wereld doen: De hoofdwegen/doorgaande wegen hebben voorrang. In alle andere situaties voorrang van rechts tenzij anders aangeduid. Gaat ook weer schelen in verkeersborden.
Welk deel van de rest van de beschaafde wereld dan precies, want in onze buurlanden is het gewoon hetzelfde als hier hoor. In Frankrijk en Nederland is er ook zoveel discussie niet over, daar doen ze het gewoon. Het probleem ligt imo niet bij de regel, maar bij de weggebruiker.

Om dat zonder borden te bewerkstelligen moet het op één of andere manier volledig ondubbelzinnig duidelijk zijn welke baan de hoofdweg is. Ik zou voorrang van rechts verder ook helemaal afschaffen, en op elk kruispunt gewoon een bord zetten dat het duidelijk maakt welke baan voorrang heeft.

Naar mijn ervaring zijn kruispunten zonder borden (waar by default voorrang van rechts van toepassing is) net die kruispunten waar het meeste fouten gemaakt worden.

Nog verwarrender is het wanneer auto's voorrang van rechts hebben, maar je als auto die uit die zijstraat komt, wel voorrang moet verlenen aan de fietsers op die baan (wegens doorlopend fietspad). Hier in de buurt is er zo'n T, er is al 1 fietser overreden de afgelopen paar jaar en ik vrees dat het ook niet de laatste zal zijn.

Om het extra gevaarlijk te maken van 2 kanten, heb je dan nog parkeervakken bijna tot aan het kruispunt, zodat auto's die rechtsaf willen slaan, de fietsers die parallel rijden pas op het laatste moment kunnen zien. Ik ben daar 1 van de weinige die daar deftig afremt om in mijn spiegel te kunnen kijken voor ik afsla.

Ik heb voorrang van rechts. Auto komt af in de verte, ik rijd door. Auto geeft gas bij om een punt te maken, een verkeerd punt weliswaar. Ik doe teken dat hij wat kalmer mag zijn. Jonge kerel doet zijn raam open, ik ook. 'Wat ist?', 'dat het hier voorrang van rechts is gij achterlijken mongool, dat ist.'

Een dag later, aan een andere voorrang van rechts. Madam komt af en moet mij voorrang verlenen. Ze zit nog ver dus ik rij door. Madam geeft wat gas bij om dan in de remmen te gaan (ik veronderstel om mij te doen schrikken) en zit zwaar van neen te knikken.

LEER DE VERKEERSREGELS GIJ ACHTERLIJKE GEIT.

In onze regio is het één en al voorrang van rechts. Enkele jaren terug gepasseerd met de fiets waar net een ongeluk gebeurd was. Meneer was aan 't bellen en aan het roepen dat mevrouw niet goed had gekeken. Toen ik hem wees op het feit dat hij in fout was en dat hij geen voorrang had kwam die lijkwit.

Ze mogen die voorrang van rechts afschaffen van mij. Zo'n onnozele regel.

Ik vind nu wel dat een goed kruispunt met voorrang met rechts wel in slaagt om verkeer te vertragen in dorpen.

De T-splitsingen die een blind hoek hebben, zijn wel soms problematisch.

Als daar één is die zomaar zijn voorrang van rechts pakt en de andere kent de streek niet, dan vlieg je de IJzer in. :p

Ik vind nu wel dat een goed kruispunt met voorrang met rechts wel in slaagt om verkeer te vertragen in dorpen.

Als daar één is die zomaar zijn voorrang van rechts pakt en de andere kent de streek niet, dan vlieg je de IJzer in. :p
Een tip die ik in mijn lessen altijd meegeef: als je plots zomaar een verkeersbord ziet staan dat de toegelaten snelheid herhaalt (in dit geval nog een tonnagebeperking ook), dan weet je dat er een kruispunt is. En aangezien er geen voorrangsborden staan, weet je ook dat het voorrang aan rechts is.
Wel een absolute schijtbaan die ijzerdijk, los van die voorrang. :p

Er waren geen parkeerplaatsen meer op de parking wegens enorme drukte. Ik heb dan een paar rondjes gedaan zonder enig geluk maar wanneer ik even stop rijden er meteen twee wagen uit hun parkeervak links van mij. En ik sta daar dus als eerste te wachten. Op dat ogenblik is er geen enkele andere wagen te bespeuren. Ik denk: YES! :D

Komt er een andere chauffeur aan razende vaart aan van de andere zijde en hij rijdt doodleuk voor mijn neus in het vrije parkeervak het verste weg van mij. Daar kan ik nog mee leven. Maar die chauffeur blokkeert mij natuurlijk en ik moet wachten zodat ik in de resterende vrije parkeerplaats kan rijden.

Echter komt er plots een dame van de andere zijde aangereden en die knalt hem er gewoon in (ze had als eerste meer ruimte dan ik)
Weg parkeerplaatsEN. :confused: Dat mag natuurlijk wel maar erg hoffelijk is dit niet.

Laatst bewerkt:
Niet per se een ergernis maar kan er mogelijks wel een zijn bij een ongeval.

Elke moderne auto en vrachtwagen heeft kreukelzones van voor tot achter. Af en toe zie ik vrachtwagens rijden met een bullbar over heel hun voorkant.

Wat gebeurt daarmee bij een ongeval? Kreukelen die ook of is dat gewoon een stormram? :unsure:

Welk deel van de rest van de beschaafde wereld dan precies, want in onze buurlanden is het gewoon hetzelfde als hier hoor. In Frankrijk en Nederland is er ook zoveel discussie niet over, daar doen ze het gewoon. Het probleem ligt imo niet bij de regel, maar bij de weggebruiker.
In Denemarken is bijna ieder kruispunt uitgerust met haaientanden. Alleen kruispunten met grindwegen, of met wegen die echt alleen door een aantal bewoners van een kleine nederzetting of groep boerderijen gebruikt wordt durven wel eens zonder zijn. Maakt overigens voor zéér aangenaam rijden.

Een tip die ik in mijn lessen altijd meegeef: als je plots zomaar een verkeersbord ziet staan dat de toegelaten snelheid herhaalt (in dit geval nog een tonnagebeperking ook), dan weet je dat er een kruispunt is.
Verdorie, goeie tip!

Elke moderne auto en vrachtwagen heeft kreukelzones van voor tot achter. Af en toe zie ik vrachtwagens rijden met een bullbar over heel hun voorkant.

Wat gebeurt daarmee bij een ongeval? Kreukelen die ook of is dat gewoon een stormram? :unsure:
https://www.stradalex.com/nl/sl_src...ocument/SVbkv_55-b067-1184-0719-2020202111834
tl;dr
Een bullbar mag alleen indien die aangebracht werd door de fabrikant van het voertuig en het voertuig dus in zijn geheel gecertifieerd werd of als de fabrikant van de bullbar de benodigde certificaten kan voorleggen die aangeven dat de veiligheidssystemen van het betrokken voertuig niet geïmpacteerd zijn.

Zoals gewoonlijk met zo'n zaken zou ik zeggen dat zo'n zaken in België alleen in theorie werken maar als ik mij niet vergis moeten vrachtwagens veel vaker naar de schouwing en zijn die keuringen ook veel omvattender dan bij poersonenwagens.

De Bulbars die ze in Europa op de vrachtwagens zetten zijn eerder voor de sier en mag je niet vergelijken met de bulbars die ze gebruiken in Australië , daar hebben die nog een functie . ;)

Ik zou mij eerder zorgen maken over die zelf geplaatste lieren soms vooraan op de bumper bij 4x4 voertuigen . ;)

Ja maar zoals ik zei, tot je daar met 4 staat. Dat is hier elke dag hetzelfde.

Er zijn andere manieren om het verkeer te vertragen.

Ja maar zoals ik zei, tot je daar met 4 staat. Dat is hier elke dag hetzelfde.

Er zijn andere manieren om het verkeer te vertragen.

Komt dat zo vaak voor? Ik heb toch ook zelden gezien dat er geen gezond verstand werd gebruikt.
Je hebt inderdaad veel van die voorrang van rechts kruispuntjes in West-Vlaanderen (al die boerenwegen. we gaan niet overal een bord zetten.)

Dat voorbeeldje van de Ijzerdijk had vroeger geen bord maar geen zinnig mens gaat daar niet stoppen als hij de Ijzerdijk oprijdt. Heel lang geleden was dat een 90 baan :p.

Het is ook kwestie van de wat de rijschool verteld.
Mijn vrouw is recent naar zo'n opfrissing gegaan van de rijschool omdat onze zoon gaat rijden met begeleiding (-18j).
Zegt die instructeur dat voorrang van rechts ALTIJD geldig is, ook bij zandwegen of paden.
Daar verschoot ik van toen ze dat zei, want dat kon ik niet geloven (lijkt me ook totaal niet praktisch):
- VAB, 2019: "geldt ook niet voor een bestuurder die uit een aardeweg of pad komt, zelfs wanneer de laatste meters verhard zijn"
- Gratis rijbewijs online: "De voorrang van rechts regel geldt niet op kruispunten met een gewone rijbaan en een AARDEWEG of PAD"
- Politie Scheldewaas: "Wanneer je bijvoorbeeld van een aardeweg of een pad een verharde openbare weg oprijdt, heb je geen voorrang, ook al kom je van rechts"

Waarom zegt die instructeur dat dan?

Mijn vrouw is recent naar zo'n opfrissing gegaan van de rijschool omdat onze zoon gaat rijden met begeleiding (-18j).
Zegt die instructeur dat voorrang van rechts ALTIJD geldig is, ook bij zandwegen of paden.
Daar verschoot ik van toen ze dat zei, want dat kon ik niet geloven (lijkt me ook totaal niet praktisch):
- VAB, 2019: "geldt ook niet voor een bestuurder die uit een aardeweg of pad komt, zelfs wanneer de laatste meters verhard zijn"
- Gratis rijbewijs online: "De voorrang van rechts regel geldt niet op kruispunten met een gewone rijbaan en een AARDEWEG of PAD"
- Politie Scheldewaas: "Wanneer je bijvoorbeeld van een aardeweg of een pad een verharde openbare weg oprijdt, heb je geen voorrang, ook al kom je van rechts"

Twee mogelijkheden:
1. Omdat hij gemist is.
2. Je vrouw heeft het fout begrepen.

Komt dat zo vaak voor? Ik heb toch ook zelden gezien dat er geen gezond verstand werd gebruikt.
Je hebt inderdaad veel van die voorrang van rechts kruispuntjes in West-Vlaanderen (al die boerenwegen. we gaan niet overal een bord zetten.)
Ja hoor. Grote drukke kruispunten hier in de buurt, waar elke avond een rij auto's vanuit alle 4 de richtingen komt gereden. Plezant hoor. Die regel is gewoon niet goed.

Neenee, een oprit is geen voorrang van rechts.

Ijzerdijk weer als voorbeeld :p

Geen voorrang van rechts hier want het is een oprit voor een boerderij.

Alé, ik stond vanochtend hier als eerste aan de rode lichten te wachten. Op het vak waar ook de witte Citroën staat. Dat vak is om rechtdoor te rijden en de 2 rechtse vakken zijn allebei voorzien om naar rechts af te slagen. Staat duidelijk ervoor op de borden aangegeven. Rechts van mij staat er een foemp die, als het groen wordt, ook rechtdoor wil en dus achter mij komt ingevoegd bij het oversteken. Zonder iets van pinkers op te zetten dus iedereen moet dat maar weten. Die achter hem claxonneerde er al op. Ik vermoed dat hij mij eerst ook nog voor wou zijn en dat ik hem er mooi ging tussen laten want daarna gingen de grootlichten een paar keer aan. Alsof dat veel gaat helpen.

We vervolgen dan onze weg en komen aan deze lichten. Oude situatie wel want nu is i.p.v. de 2 rechtse rijvakken maar 1 rijvak om naar rechts te gaan. Staat hij daar ook achter mij te wachten, het wordt groen, ik sla rechts af en hij gaat dan gewoon naar het linkse vak om links af te slaan. Opnieuw zonder iets van pinkers op te zetten.

Sommigen denken toch echt dat ze volledig alleen op de baan zijn.

Alé, ik stond vanochtend hier als eerste aan de rode lichten te wachten. Op het vak waar ook de witte Citroën staat. Dat vak is om rechtdoor te rijden en de 2 rechtse vakken zijn allebei voorzien om naar rechts af te slagen. Staat duidelijk ervoor op de borden aangegeven. Rechts van mij staat er een foemp die, als het groen wordt, ook rechtdoor wil en dus achter mij komt ingevoegd bij het oversteken. Zonder iets van pinkers op te zetten dus iedereen moet dat maar weten. Die achter hem claxonneerde er al op. Ik vermoed dat hij mij eerst ook nog voor wou zijn en dat ik hem er mooi ging tussen laten want daarna gingen de grootlichten een paar keer aan. Alsof dat veel gaat helpen.

We vervolgen dan onze weg en komen aan deze lichten. Oude situatie wel want nu is i.p.v. de 2 rechtse rijvakken maar 1 rijvak om naar rechts te gaan. Staat hij daar ook achter mij te wachten, het wordt groen, ik sla rechts af en hij gaat dan gewoon naar het linkse vak om links af te slaan. Opnieuw zonder iets van pinkers op te zetten.

Sommigen denken toch echt dat ze volledig alleen op de baan zijn.

Ik kom daar niet vaak, maar dat gebeurt daar precies regelmatig. Zeker als het wat druk is op dat eerste vak rechtdoor, dan staan ze "toevallig" op het middenvak om zich er dan op het laatste moment tussen te wringen nadat ze de hele file voorbij steken.

Vanmorgen weer 1 die hier (wisselaar Destelbergen) geen 10 seconden wil wachten wegens vertraagd verkeer en dan maar over een volle witte lijn al de afrit neemt, natuurlijk vol gas om de auto's die wel wachten tot de stippellijn, voor te steken. Aan de positieve kant, zo weet ik weer dat mijn claxon nog altijd werkt.
Daarna ging hij wat bumperkleven bij een camion.

Vrachtwagens weet ik niet maar bij pick-up's zijn de bovenste 2 bevestigingsschroeven gemaakt uit plastiek om te breken waardoor heel de bullbar kantelt bij een impact. Wordt een wagen zelfs voor afgekeurd als ze zien dat er normale schroeven inzitten.

Ik kom daar niet vaak, maar dat gebeurt daar precies regelmatig. Zeker als het wat druk is op dat eerste vak rechtdoor, dan staan ze "toevallig" op het middenvak om zich er dan op het laatste moment tussen te wringen nadat ze de hele file voorbij steken.

...
Dat heb ik inderdaad ook al af en toe gemerkt. Nu zijn ze er ook weer aan het werken vanaf het kruispunt ervoor. Daar moet je dan naar de 2 rechtse vakken en dat is met ononderbroken gele lijnen aangeduid. Het is nu niet super duidelijk aangegeven maar voor sommige mensen is zo'n gele lijn precies van geen betekenis meer. Eens over het kruispunt wordt er nog vlot van vak gewisseld over die gele lijnen dus.

Terug
Bovenaan