De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Begin deze week : Een fietser mét licht die door het rood doorstak op de singel in Antwerpen in de spits. Paar seconden al rood, toch nog doorglippen... Chance dat ik hem zag aankomen en het al kon voorspellen aan zijn dom hoofd want daar durf ik nog al eens vlot optrekken (naar 50) zodat ik de volgende lichten nog in het groen kan pakken. Als ik dat had gedaan had ik die mens tot in Berchem gekatapulteerd. Waanzin hoe vaak ik dat zie en dat die fietsers telkens niet eens naar de auto's kijken... Hoe kan je je zo onachtzaam in het verkeer begeven?

Woensdag : Op de Leie in Antwerpen aan de afslag om de Waaslandtunnel te pakken. Door wat werken is het er druk en dus moeten men een stukje aanschuiven. Maar dat is al ver op voorhand aangekondigd. Er is echter weinig tijd om af te slaan dus het gaat trager dan je zou willen. Kan ik bijna doorglippen op de afslag en komt er zo een beunhaas heel de rij voorbijsteken en pinken ter hoogte van mijn auto. Om het te schetsen : die heeft dus 100m rij gewoon voorbijgekletst vollenbak om dan nu zich voor mij te smijten. Sorry, maar ik geloof er geen kloten van dat ge u hebt vergist. En als dat zo is, rij dan maar rechtdoor en draai maar om. Tenzij ik kies om u voor te laten, wat ik eigenlijk heel vaak doe. Maar als ik u zag aankomen tegen een stevige vitesse, duidelijk met voorbedachte rade, én ge gaat direct ter hoogte van mij vanzelf al beginnen invoegen en mij in de remmen te dwingen omdat gij het geduld niet had? Bovendien is dat de kant van mijn voorbumper waar een of andere strontlikker een kras heeft gezet dus rij er maar tegen zodat ik geen franchise betaal straks als ik alles laat oplappen. Die mens maar toeteren als een gek terwijl ik gewoon doorreed. Alsof die recht had om daar in te voegen. Dat maakte het voor mij maar eens te duidelijk dat hij zich gewoon te speciaal voelde om aan te schuiven gelijk iedereen.

Eind deze week : Een fietser, volledig in het zwart gekleed, zonder lichten, die ook door het rood overstak. :') Ik heb goede ogen dus ik zag in mijn perifeer zicht zo een schim opduiken maar die had ik ook gewoon naar het volgende district kunnen lanceren anders.

.. ne stevige uit de kluiten gewassen boom om de rijbaan.

In een bocht waar je 70 mag rijden en waar er gebrekkige verlichting is was er een boom op de weg gevallen.
Ik reed maar een kleine 50km/u (Ik zei ironisch genoeg nog tegen mijn passagier: No way dat ik hier momenteel 70 kan rijden ik vertraag) maar ik slipte alsnog (met winterbanden !!) weg door al dat water op de weg.

Dus dat was echt goed doseren tussen de boom al dan niet raken en niet in de gracht steken.

Ik ben letterlijk kunnen stoppen op enkele cm van die boom. Mijn "automatische" noodstop werkte ook niet. Mijn systemen werkten in dit weer niet. Ik was een beetje verbouwereerd maar swoit. Eind goed al goed.

Ik heb voor de zekerheid meteen de brandweer gebeld (Noodnummer 1722) want anders had daar later iemand gegarandeerd iets voor gehad. Ze zijn de boom komen opruimen (met blinkende zwaailichten)

Laatst bewerkt:
Vorige week zag ik een gloednieuwe Audi de oprit van de snelweg nemen toen het al donker was buiten, het raampje openen en achtereenvolgens zijn sigaret en een leeg flesje cola naar buiten kieperen in de berm. Dat zo'n gedrag nog mogelijk is, onvoorstelbaar zeg.

3 druppels regen en iedereen moet weer 90 op het linkervak rijden.

Gisteren op de E313 een vrouwke in een polo met "tuning" uitstraling. Hele file, ik snap niet hoezo. Kom ik uiteindelijk voor aan, is dat vrouwke dus gewoon tegen 100 links aan rijden. Letterlijk 500 meter voor haar geen verkeer, zowel links als rechts.

Ik besluits uiteindelijk met mijn lichten te knipperen. Ze gaat naar rechts, ik haal haar in. Zit ze te roepen en middelvinger op te steken en doen, om dan vervolgens in men bumper te komen hangen terwijl ik rechts rij en ook met haar lichten te knipperen.

Toch blij dat ik dan wat pk's heb en gewoon op 3 seconden uit dat mens haar bereik ben.

3 druppels regen en iedereen moet weer 90 op het linkervak rijden.

Gisteren op de E313 een vrouwke in een polo met "tuning" uitstraling. Hele file, ik snap niet hoezo. Kom ik uiteindelijk voor aan, is dat vrouwke dus gewoon tegen 100 links aan rijden. Letterlijk 500 meter voor haar geen verkeer, zowel links als rechts.

Ik besluits uiteindelijk met mijn lichten te knipperen. Ze gaat naar rechts, ik haal haar in. Zit ze te roepen en middelvinger op te steken en doen, om dan vervolgens in men bumper te komen hangen terwijl ik rechts rij en ook met haar lichten te knipperen.

Toch blij dat ik dan wat pk's heb en gewoon op 3 seconden uit dat mens haar bereik ben.
Zie dat soort gedrag dagelijks tegenwoordig... Onverstaanbaar.

Gisteren door Duitsland gereden, daar is het sinds een paar jaar geleden een sport om zonder reden aan 130 op het linker baanvak voor uw neus te komen als je aan een stevige snelheid aankomt (in een derestricted stuk uiteraard). Meest flagrante was een omatje met 3 kleinkinderen op de achterbank in een Audi A3 die vrolijk zat te zwaaien in. Mijn bloed kookt daarvan. Een Duitse collega gaf aan dat ze dat ook begon voor te hebben sinds ze met een Belgische nummerplaat rijdt, dus mss ligt het daar aan. Wat het ook weze, t is gevaarlijk, asociaal en t maakt een rit die al lang is, nóg vermoeiender.
(reden voor mijn hogere snelheid is dat dat er voor helpt zorgen dat ik met gemak een uur vroeger aankom 's avonds, wat absoluut welkom is).

Rant mode off 😁

Laatst bewerkt:
Woensdagochtend

De wagen 2 plekken voor mij rijdt chronisch 50 waar je 70 mag rijden.

De wagen voor mij wordt ongeduldig en steekt die chauffeur voorbij net op het moment dat er een tegenligger aankomt. (bad timing)

Ik voelde al meteen nattigheid! Trekt die chronisch trage slak (vermoedelijk bewust) 'plots' heel hard op net wanneer de achterligger naast hem komt zeker? :wtf: (Ik kon hem tegen 70 alvast niet volgen) en diegene die hem voorbij stak zijn motor hoorde ik ferm brullen (die gaf extra véél gas bij). Nochtans had hij ook kunnen remmen en in het gat tussen hem (of haar) en mij duiken. Maar toch allebei gewoon wringen.

De tegenligger moest zelfs remmen én dit is maar nipt goed afgelopen. Crazy shit. Doe eens normaal.

Stoppen op de grote ring in Hasselt omdat er vanop zo'n parallelweg iemand wilt invoegen.

Schitterend plan op een 90 baan.
Ik hoop dat die goed aangeschoten vanop de kerstmarkt kwam, want als ge zo'n kuren bloednuchter durft uithalen

Zie dat soort gedrag dagelijks tegenwoordig... Onverstaanbaar.

Gisteren door Duitsland gereden, daar is het sinds een paar jaar geleden een sport om aan (bvb) zonder reden aan 130 op het linker baanvak voor uw neus te komen als je aan een stevige snelheid aankomt (in een derestricted stuk uiteraard). Meest flagrante was een omatje met 3 kleinkinderen op de achterbank in een Audi A3 die vrolijk zat te zwaaien in. Mijn bloed kookt daarvan. Een Duitse collega gaf aan dat ze dat ook begon voor te hebben sinds ze met een Belgische nummerplaat rijdt, dus mss ligt het daar aan. Wat het ook weze, t is gevaarlijk, asociaal en t maakt een rit die al lang is, nóg vermoeiender.
(reden voor mijn hogere snelheid is dat dat er voor helpt zorgen dat ik met gemak een uur vroeger aankom 's avonds, wat absoluut welkom is).

Rant mode off 😁
Ik denk niet dat de nummerplaat er aan ligt, want in je spiegel zie je dat toch niet? Duitsland is gewoon zwaar overrated op gebied van rijgedrag. Ze schieten zich voor je in, rijden links of in het midden, bumperkleven en rijden inzichtsloos en agressief. Een beetje hoffelijkheid is er ook ver te zoeken. Een beetje zoals overal eigenlijk.
Ik denk dat ze dat positief vooroordeel hebben gehaald uit de onbeperkte stukken op de snelweg, want voor het rijden zal het niet zijn.
En ik heb er al genoeg km's gereden om een deftige vergelijking te kunnen maken.

Ik denk niet dat de nummerplaat er aan ligt, want in je spiegel zie je dat toch niet? Duitsland is gewoon zwaar overrated op gebied van rijgedrag. Ze schieten zich voor je in, rijden links of in het midden, bumperkleven en rijden inzichtsloos en agressief. Een beetje hoffelijkheid is er ook ver te zoeken. Een beetje zoals overal eigenlijk.
Ik denk dat ze dat positief vooroordeel hebben gehaald uit de onbeperkte stukken op de snelweg, want voor het rijden zal het niet zijn.
En ik heb er al genoeg km's gereden om een deftige vergelijking te kunnen maken.
Agreed. In mijn ervaring is er geen West-Europees land waar de inwoners gemiddeld gezien beduidend beter (of slechter) rijden dan in andere West-Europese landen.

Veel Duitsers die ik hier in België op de snelweg tegenkom zijn ook hardnekkige middenvakrijders, net zoals ik vaak genoeg Fransmannen of Nederlanders tegenkom die zich wel gewoon aan de regels houden.

Deze week toch wat kwieten die last hadden van de feestbubbels denk ik. Eerste was maandagavond ene die in Battel aan het kruispunt met de oprit voor de E19 richting Brussel voor mij stond op het linkse rijvak om gewoon rechtdoor te gaan. We stonden respectievelijk vierde en vijfde. De lichten worden groen, hij rijdt beetje vooruit om dan te remmen en zijn pinker naar links op te zetten om de oprit te nemen. Niemand die hem er wil tussen laten (uiteraard) maar daar hang je dan wel achter vast. Heel wat getoeter er bij natuurlijk. Geloof ik ook niks van dat die zich had vergist want er stond best een rijtje om de oprit te nemen.

En dan dinsdag weer de gebruikelijke chauffeur die het niet weet. Een heel lang stuk 50 à 60 rijden waar je 70 mag. Baan komt dan uit op een kruispunt waar het in 2 rijvakken over gaat en voorbij het kruispunt mag je 90. Nadat de lichten op groen overgingen, bleef ik er nog even achter maar dan rustig voorbijgestoken omdat die daar precies ook weer aan het taffelen was. Even nadat ik er voorbij was had die dan de gas gevonden wat daarna komt die mij vlotjes voorbijgestoven tegen 100 of meer 🤷‍♂️.

En dan dinsdag weer de gebruikelijke chauffeur die het niet weet. Een heel lang stuk 50 à 60 rijden waar je 70 mag. Baan komt dan uit op een kruispunt waar het in 2 rijvakken over gaat en voorbij het kruispunt mag je 90. Nadat de lichten op groen overgingen, bleef ik er nog even achter maar dan rustig voorbijgestoken omdat die daar precies ook weer aan het taffelen was. Even nadat ik er voorbij was had die dan de gas gevonden wat daarna komt die mij vlotjes voorbijgestoven tegen 100 of meer 🤷‍♂️.
9 kansen op 10 is dat één die op de gsm bezig is.

Gisteren terwijl ik op het fietspad liep was er plots ne wielertoerist die tegen mij brult: Je mag alleen op het voetpad lopen klootzak!
Er was op die locatie echter geen voetpad. Alleen een fietspad en een rijbaan. :sop:

Wegversmallingen of hindernissen, maar toch doorrijden. Om dan zo'n handje op te steken. Nope achteruit gaat ge

Voetgangers die oversteken op 10m van een zebrapad. Niet met de gedachte van "Oei shit een auto, me snel overhaaste" maar met een genre van "Gij loser, wat gaat ge doen, ge gaat me toch nie omrijden"

Fietsers die aan een rotonde in de tegengestelde richting komen, en dan alsnog denken dat ze voorrang hebben aan een oversteekplaats. 2 wrongs don't make a right

Auto die stopt uit een zijstraat, me ziet aankomen op de voorrangsweg en alsnog zoiets heeft van fuck it, die moet maar remmen.

Haasje over op de autostrade.. me voorbijvliegen en dan weer rechts rijden aan 110. 2 a 3 keer op enkele km

Duidelijk dat het vakantie is en iedereen weer buitenkomt

Wegversmallingen of hindernissen, maar toch doorrijden. Om dan zo'n handje op te steken. Nope achteruit gaat ge

Voetgangers die oversteken op 10m van een zebrapad. Niet met de gedachte van "Oei shit een auto, me snel overhaaste" maar met een genre van "Gij loser, wat gaat ge doen, ge gaat me toch nie omrijden"

Fietsers die aan een rotonde in de tegengestelde richting komen, en dan alsnog denken dat ze voorrang hebben aan een oversteekplaats. 2 wrongs don't make a right

Auto die stopt uit een zijstraat, me ziet aankomen op de voorrangsweg en alsnog zoiets heeft van fuck it, die moet maar remmen.

Haasje over op de autostrade.. me voorbijvliegen en dan weer rechts rijden aan 110. 2 a 3 keer op enkele km

Duidelijk dat het vakantie is en iedereen weer buitenkomt
Bekende ergernissen, maar ik vind in deze periode rijden een van de beste die je hebt. Veel minder verkeer dan gewoonlijk.

Mistig weer, deze avonden, en dan blijkt het gebruik van het (achter)mistlicht toch nog altijd moeilijk. Aan als het niet aan moet staan, en ik dus tot diep achter de amandelen belicht wordt, en uit als je ongeveer 17 centimeter ver kunt zien...

En uiteraard ook de obligatoire Range Rover of Tesla met zijn vuurtorens van grootlichten die van mijn achteruitkijkspiegel een atoombom maken als ze 1.5 kilometer achter mij rijden.

Zonet tegen 91km/h voorbij de vaste flitspaal van de kennedytunnel gereden en zag deze afgaan...
Frustrerend als dit effectief voor mij gaat zijn. Dynamische borden stonden nochtans op 90...

Zonet tegen 91km/h voorbij de vaste flitspaal van de kennedytunnel gereden en zag deze afgaan...
Frustrerend als dit effectief voor mij gaat zijn. Dynamische borden stonden nochtans op 90...
Kan zijn dat als die dynamische borden net op 90 gesprongen zijn, dat de flitspaal nog niet mee is aangepast. Heb dat daar zelf ook al voorgehad en contact opgenomen met de wegepolitie. Zij wisten me dat toen te zeggen. Nooit een boete ontvangen.

De Kennedytunnel is toch ook gewoon een gezwel op de Antwerpse ring eigenlijk. Zaterdagochtend (03:00 ofzo) kwam ik er langs. Je ziet 300 borden op 90 staan op 5 meter lengte van mekaar. Dan staat daar geniepig eentje tussen van 70 net bij de flitspaal, om dan meteen terug naar 90 te gaan voor de tunnel in te rijden. Dat dit legaal is snap ik zelfs niet. Is toch alleen maar extra risico op ongevallen etc?

Kan zijn dat als die dynamische borden net op 90 gesprongen zijn, dat de flitspaal nog niet mee is aangepast. Heb dat daar zelf ook al voorgehad en contact opgenomen met de wegepolitie. Zij wisten me dat toen te zeggen. Nooit een boete ontvangen.
Dus best contact opnemen met de wegpolitie?

Terug
Bovenaan