De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Vanochtend met de fiets naar het werk. Ik krijg even iets in mijn oog, wrijf erin en wijk daardoor even een beetje uit naar links om mij dan meteen te corrigeren. Net dan komt er van de andere kant een fietser aan (maar nog genoeg afstand tussen) zonder enige vorm van verlichting of iets van fluo aan die dan tegen mij zegt 'houd u eens aan uw kant man'. Waarop ik repliceer: 'goed dat ge zo goed verlicht zijt of we hadden zeker op mekaar gezeten'.

Oh de ironie.
Deze week hetzelfde meegemaakt, een dubbele fietsstrook met fietsers van beide kanten. ik rij vrij in het midden omdat rechts een potsierlijk stuk is met overlappingen van stenen, asfalt en gaten. Komt er van de andere kant een gepensioneerde zonder licht af die ik pas op het laatste moment zien en die me verwijt dat ik uit mijn doppen moet kijken.
gewoon een voorlicht opzetten die werkt zou ook al genoeg geweest zijn.

Vorige week iemand op de E19 richting Antwerpen zien rijden met zijn GSM/iPhone vastgemaakt aan de achteruitkijkspiegel in 'landscape' richting, met een video op om naar te kijken terwijl we 120km/u aan het rijden waren.
Hoe minder ik op de baan kan rijden, hoe beter. Some people..

Dat soort mensen ziet ge op een tweevaksautostrade ook dikwijls ineens naar rechts schieten in de hoop van nog wat auto's op het linkervak in te halen, om dan gewoon hopeloos vast te zitten achter de camion die daar 10 meter verder rijdt. Is het domheid of blindheid, of beide, geen idee.
En dan nog compleet opgefokt geraken wanneer je die er (uiteraard) niet tussenlaat in het treintje op het linkervak.

Neen, dat is gewoon normaal gedrag om terug rechts in te voegen na een inhaalmanoeuvre en niet in dat idiote eindeloze treintje op het linkervak terecht te komen (die op den duur slechts aan 100km/h rijdt terwijl er rechts een zee van ruimte is). Het treintje waar niemand uit wil, uit angst dat ze er straks niet meer tussengelaten worden door asociale bestuurders die vinden dat de rechterrijstrook "alleen voor de camions" is.

Neen, dat is gewoon normaal gedrag om terug rechts in te voegen na een inhaalmanoeuvre en niet in dat idiote eindeloze treintje op het linkervak terecht te komen (die op den duur slechts aan 100km/h rijdt terwijl er rechts een zee van ruimte is). Het treintje waar niemand uit wil, uit angst dat ze er straks niet meer tussengelaten worden door asociale bestuurders die vinden dat de rechterrijstrook "alleen voor de camions" is.
Hij heeft het hier toch over iemand die naar rechts opschuift om moedwillig wat auto's rechts in te halen en daarna terug in te voegen? Niet te vergelijken met gewoon naar rechts gaan na je inhaalmanoeuvre.

Ik ben persoonlijk wel iemand die in dergelijk verkeer gewoon rechts tussen de camions rijdt aan 90. Je verliest er quasi geen tijd mee en die irritante remgolven zijn er veel minder aanwezig, plus dat er geen idioot achter u rijdt op 2 meter afstand, want anders zou er iemand tussen kunnen!

Hij heeft het hier toch over iemand die naar rechts opschuift om moedwillig wat auto's rechts in te halen en daarna terug in te voegen? Niet te vergelijken met gewoon naar rechts gaan na je inhaalmanoeuvre.

Tja, wat is moedwillig?

Als het treintje op de linkerzijde intussen meer dan honderd meter lang is terwijl er rechts niemand rijdt, dan voeg ik gewoon terug in naar rechts i.p.v. daar bumper op bumper moedwillig in dat treintje te blijven hangen. Door de remgolven in dat treintje gebeurt het dan vaak dat je op den duur ook sneller gaat aan de rechterkant, inderdaad. Dat is dan eerder per ongeluk dan moedwillig.

Is dat moedwillig als een zot naar rechts vliegen, gas geven om zoveel mogelijk auto's rechts in te halen en dan jezelf arrogant terug in het treintje op de linkerkant te drummen? Neen. Dat is chill op rechts rijden en tijdig terug uw pinker naar links steken zonder te drummen. Wanneer iemand ruimte vrijmaakt, schuif je er tussen.

Als je het zo niet doet, dan kun je zowel de tweevaksbaan afschaffen.

Ik ben persoonlijk wel iemand die in dergelijk verkeer gewoon rechts tussen de camions rijdt aan 90. Je verliest er quasi geen tijd mee en die irritante remgolven zijn er veel minder aanwezig, plus dat er geen idioot achter u rijdt op 2 meter afstand, want anders zou er iemand tussen kunnen!

Als het echt heel druk is, akkoord. Dan zou ik dat ook nog doen.

Tja, wat is moedwillig?

Als het treintje op de linkerzijde intussen meer dan honderd meter lang is terwijl er rechts niemand rijdt, dan voeg ik gewoon terug in naar rechts i.p.v. daar bumper op bumper moedwillig in dat treintje te blijven hangen. Door de remgolven in dat treintje gebeurt het dan vaak dat je op den duur ook sneller gaat aan de rechterkant, inderdaad. Dat is dan eerder per ongeluk dan moedwillig.

Is dat moedwillig als een zot naar rechts vliegen, gas geven om zoveel mogelijk auto's rechts in te halen en dan jezelf arrogant terug in het treintje op de linkerkant te drummen? Neen. Dat is chill op rechts rijden en tijdig terug uw pinker naar links steken zonder te drummen. Wanneer iemand ruimte vrijmaakt, schuif je er tussen.

Als je het zo niet doet, dan kun je zowel de tweevaksbaan afschaffen.

Als het echt heel druk is, akkoord. Dan zou ik dat ook nog doen.
Volledig akkoord hoor, je moet er ook geen accordeon van gaan maken op de rechterstrook in zo'n geval, hoewel je nog altijd niet rechts zou mogen inhalen, maar bon, in jouw voorbeeld is dat het veiligste.

Ik had bij het lezen van die ergernis eerder in mijn hoofd dat het ging om iemand die naar rechts gaat, daar versnelt en zo rechts inhaalt. Iemand die naar rechts gaat en zijn snelheid behoudt, is natuurlijk iets compleet anders dan.

Bij zo een treintje rij ik meestal ook rechts en haal ik ze rustig in. Meestal geen probleem wanneer ik mijn pinker op tijd opzet zodat ze me er tussen laten.

Groot verschil met voorbij vlammen en er tussen gooien.

Zaterdag naar een kerstmarkt geweest. Ik loop even weg om m'n dochter op te halen aan de jeugdbeweging. Ik kom op de parking aan m'n wagen en die naast mij staat zodanig dicht tegen mijn auto dat hij op geen enkele manier uit die wagen kan zonder zijn deur tegen de mijne te laten 'steunen'. Dat was onmogelijk. Zoon kon er zelfs niet in en moest aan de andere kant instappen. Kwaad dat ik was. Hoe meer ik op parkings sta, hoe meer krassen en deuken erin komen. Men kijkt achter niets meer. Had het niet geweest dat m'n zoon mee was, ik stampte zijn spiegel eraf. Geen respect voor mijn materiaal, ik niet voor 't uwe.

Daarnet na het werk eens mogen testen hoe kort mijn wagen kan remmen.
Paar 100m van het werk is er een danszaal waar er regelmatig een namiddag dans is voor de 65 plussers. Parking genoeg zou je denken maar toch staan er soms nog aan de overkant geparkeerd. Vandaag dus ook en er waren 2 koppels die dachten dat het een goed idee was om vlak na een vrachtwagen de weg over te stappen. Alles mogen toe stampen, de helft van mijn koffer lag tegen mijn voorzetels en op een meter of 2, 3 op stilstand gekomen van hun.
En dan zwaaien ze eens schaapachtig met een dom lachje en "lopen" ze verder. :angry: :angry:

Hier dus

Zaterdag naar een kerstmarkt geweest. Ik loop even weg om m'n dochter op te halen aan de jeugdbeweging. Ik kom op de parking aan m'n wagen en die naast mij staat zodanig dicht tegen mijn auto dat hij op geen enkele manier uit die wagen kan zonder zijn deur tegen de mijne te laten 'steunen'. Dat was onmogelijk. Zoon kon er zelfs niet in en moest aan de andere kant instappen. Kwaad dat ik was. Hoe meer ik op parkings sta, hoe meer krassen en deuken erin komen. Men kijkt achter niets meer. Had het niet geweest dat m'n zoon mee was, ik stampte zijn spiegel eraf. Geen respect voor mijn materiaal, ik niet voor 't uwe.

Gisteravond iets gelijkaardig voorgehad: parking van een restaurant, nochtans redelijk brede parkeerplaatsen en ik stond perfect in het midden van mijn plaats. Niet te begrijpen hoe mensen geen paar seconden de tijd nemen om zich beter te zetten wanneer ze merken dat ze zelf niet deftig uit hun auto geraken omdat ze zo slecht geparkeerd staan.

Wegversmalling, ik heb voorrang met de grote witte pijl (obstakel zit aan tegenligger zijn kant)
Besluit toch ineens door te rijden en dan sta je daar.

Beginnen ze nog van hun oren te maken omdat ze zich rap rap achter een andere auto geschoten hebben en vinden dat degene met voorrang daar maar moet stoppen. Sure.

Altijd 1 van de weinige momenten dat je blij bent in een tank te zitten. ''Zet u spel maar in achteruit madammeke of we gaan hier lang staan''

Wegversmalling, ik heb voorrang met de grote witte pijl (obstakel zit aan tegenligger zijn kant)
Besluit toch ineens door te rijden en dan sta je daar.

Beginnen ze nog van hun oren te maken omdat ze zich rap rap achter een andere auto geschoten hebben en vinden dat degene met voorrang daar maar moet stoppen. Sure.

Altijd 1 van de weinige momenten dat je blij bent in een tank te zitten. ''Zet u spel maar in achteruit madammeke of we gaan hier lang staan''
Ook een van mijn top-ergernissen. Gewoon de voorligger volgen en denken dat je daardoor voorrang moet krijgen.

Ook een van mijn top-ergernissen. Gewoon de voorligger volgen en denken dat je daardoor voorrang moet krijgen.
Ja goed, kan gebeuren dat je dat slecht inschat maar dan die entitlement om te denken dat je daar het recht hebt om verontwaardigd te gaan doen.

Iedereen heeft dat wel is voor, als ik in die positie zit, probeer ik door te laten en excuseer ik mij met een handgebaar. Ik ga daar niet van men oren zitten maken. Some people...

Telt het ook als de auto geparkeerd was?

Vanavond avond uit met de vrouw, wegens jarig.
Super leuke avond, komen terug in de parking onder de Kouter in Gent, heeft een pipo de laadklep van de eqe eraf gekregen terwijl die stond te laden. Geen briefje of zo, uiter-bloody-raard :wallbash::wallbash::wallbash::angry::angry::angry:
Sommige mensen sporen helemaal niet. Een laadklep die er af is, dat is zuiver vandalisme. Dat kan gaan van iemand met jaloezie omdat je een luke auto hebt tot iemand die krankzinnig werd omdat je volgens hem 1cm te dicht tegen zijn auto stond.

Hoe die dubbel geparkeerde aarskevers in de parking Grote Markt van Antwerpen niet telkens terugkomen bij een ondergepiste auto vol krassen snap ik niet.

Vandaag aangifte gedaan, wordt gezien als verkeersincident met vluchtmisdrijf. Agent zei ook al dat het bijna onmogelijk per ongeluk kon gebeurd zijn. Ik zie echt geen aanleiding nochtans...
De politie gaat de uitbater van de parking contacteren voor de camerabeelden.
Als ze die vinden, gaat dat dus pieken...

Ik ben over het algemeen pro-EV maar je merkt toch dat die snelle hernemingen leiden tot chauffeurs die hun stomme beslissingen nog sneller kunnen uitvoeren.

Gisteravond op een oprit van de autostrade 1 die niet kon wachten tot de rij ingevoegd had, dus geeft hij vol gas over gearceerde stukken en volle lijnen om "sneller" in te voegen. Gelukkig had ik zo'n reactie verwacht of ik had hem zo mee in de flank.
15 kilometer verder snokt hij dan van het 3e rijvak ineens naar het rechter, in een gat dat duidelijk te klein is - resultaat: remgolf voor de auto's op het rechtervak.
Wie staat er nog eens 5 km verder net voor me aan de lichten? Diezelfde chauffeur. Dus nog geen 10 meter = 0,3 seconden gewonnen met al zijn gevaarlijke maneuvers. Wel handig dat zijn auto vol stond met reclame en een gepersonaliseerde nummerplaat. Nu nog alleen een foto van zijn kop op de achterruit en zijn naam eronder zodat iedereen 100% zeker weet wie die clown is :rolleyes:

Terug
Bovenaan