De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Uiteraard is die hindernis te voorzien, hij staat er al voor je aankomt en je kan hem zien. Een onvoorzienbare hindernis is iets wat plots gebeurt zonder dat je daar op voorzien kon zijn, een beetje zoals de term het eigenlijk zelf zegt. Een fout geparkeerde auto is dat dus niet.
Niet per definitie toch? Ik kan me veel situaties voorstellen waarbij een geparkeerde auto op het fietspad 'niet voorzienbaar' is. Net na een blinde bocht, zicht belemmerd door iets anders, in het donker,...

Als je niet kan uitwijken door tegenliggend verkeer heeft het reglement daar trouwens ook een oplossing voor: vertragen en indien nodig stoppen.

Dat is de theorie, maar in de praktijk helaas niet altijd en overal mogelijk.

Niet per definitie toch? Ik kan me veel situaties voorstellen waarbij een geparkeerde auto op het fietspad 'niet voorzienbaar' is. Net na een blinde bocht, zicht belemmerd door iets anders, in het donker,...
Maar daar stelt de wet weer dat je je snelheid moet aanpassen aan de plaatsgesteldheid en het zicht.
Er zal een heel miniem aantal gevallen zijn waarin het inderdaad niet te voorzien is dat die er staat, maar jouw eerste 2 posts gingen duidelijk over er opzettelijk tegen rijden.

Dat is de theorie, maar in de praktijk helaas niet altijd en overal mogelijk.
In welke situatie kan je nu niet vertragen of stoppen voor een stilstaand object aan jouw kant van de rijbaan? Er van uitgaande toch dat je niet veel te snel rijdt.

Kijk, van mij mogen ze de boetes voor wie parkeert op een trottoir of fietspad x100 doen, ik erger mij daar ook enorm aan en heb dat in andere topics ook al vaak laten blijken denk ik. Maar met opzet schade veroorzaken aan iemand die wat mis doet, dat gaat er bij mij niet in.

Klopt niet wat je schrijft. Enkel indien het een 'voorzienbare hindernis' is KAN je in fout zijn, want in het geval van een verkeerd geparkeerde wagen op het fietspad (niet voorzienbaar) niet zo is. Dus volgens u moet je in dit geval maar gewoon je leven riskeren en op de rijbaan gaan rijden?
Want stel nu eens dat je toch probeert te passeren en die auto raakt...ramp o ramp! Ongeval veroorzaken, vandalisme!
Stel nu dat je met je kamion een spiegel afrijdt van datzelfde verkeerd geparkeerd voertuig omdat je niet kon uitwijken naar links wegens ander verkeer. Dat is dan volgens u nog steeds "vandalisme"?
Een geparkeerde auto is wel een voorzienbare hindernis. En als je daar opzettelijk tegen rijdt, of je arm/been uitsteekt om toch maar z'n spiegel of deur mee te hebben is dat 100% vandalisme en ben je sowieso in fout.

Want dat alludeer je overduidelijk

Als een vrachtwagen passeer en die spiegel meegeeft is dat een ongeval, want die gaat dat allicht niet express doen. Vrachtwagen is daarbij ook volledig in fout

Maar daar stelt de wet weer dat je je snelheid moet aanpassen aan de plaatsgesteldheid en het zicht.
Er zal een heel miniem aantal gevallen zijn waarin het inderdaad niet te voorzien is dat die er staat, maar jouw eerste 2 posts gingen duidelijk over er opzettelijk tegen rijden.

In welke situatie kan je nu niet vertragen of stoppen voor een stilstaand object aan jouw kant van de rijbaan? Er van uitgaande toch dat je niet veel te snel rijdt.

Kijk, van mij mogen ze de boetes voor wie parkeert op een trottoir of fietspad x100 doen, ik erger mij daar ook enorm aan en heb dat in andere topics ook al vaak laten blijken denk ik. Maar met opzet schade veroorzaken aan iemand die wat mis doet, dat gaat er bij mij niet in.
Ik heb gewoon gezegd wat IK in die situatie zou doen i.p.v. braafjes uit te wijken op de rijbaan en mezelf daarbij in gevaar te brengen (wat blijkbaar is wat er hier wordt verwacht) maar zet daarbij niemand anders aan om dat ook te doen. Je mag daar van mij gerust een mening over hebben.
Met opzet verkeerd parkeren op het fietspad naast een steenweg en daarbij alle fietsers in gevaar brengen, dat gaat er bij mij ook niet in...

Ter info: de quote waaruit deze post voortvloeit, werd verwijderd.

De politie? Die gasten doen toch niets:
- Gisteren stond er iemand los op het voetpad geparkeerd bij de bakker. Niet met 2 wielen half-half, neen, met de volle 4 wielen volledig op het voetpad. Plots stappen er 2 politiemannen in uniform binnen bij de bakker om een broodje te bestellen. Ik begon me al te verheugen dat die hufter op het voetpad een boete zou krijgen. Ik stap buiten. Staat die combi er verdomme niet gewoon naast geparkeerd zeker?! Ook knal op het voetpad, met 4 wielen. :wtf: Wat dachten ze? Liever snel ons broodje bestellen dan weer te moeten werken? Ze worden daar zo moe van meneer.
- Ik sta vandaag te wachten aan een kruispunt. Rood licht. 2 auto's achter mij staat een zwaantje. In de tegenovergestelde richting komt een brommertje gewoon los door het rood licht rijden. Ik wrijf in mijn handjes en wacht tot dat zwaantje zijn zwaailicht aansteekt. Ik zie hem het brommertje nagapen. Gapen. Gapen. Niets. :wtf: Dat zwaantje reed gewoon rustig achter ons aan wanneer het groen werd. Niets gebeurd jongens. Het is toch allemaal zo lastig.

Maar o wee als je 31 rijdt in een zone 30 met volledig geautomatiseerde trajectcontroles inclusief een administratieve fabriek die aan de lopende band boetes uitbraakt. Zolang het maar geen moeite kost.

Straffeloosheid is blijkbaar de nieuwe norm in dit land. Dan moet niemand verbaasd te zijn dat burgers het heft in eigen handen nemen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Die gasten doen toch niets. Straffeloosheid is de nieuwe norm in dit land. Dan moet niemand verbaasd te zijn dat burgers het heft in eigen handen nemen.
't Gaat hier over een specifieke situatie. Het is geen opening tot een rondje toog-gal-spuwen.

't Gaat hier over een specifieke situatie. Het is geen opening tot een rondje toog-gal-spuwen.
Ik heb zonet ook 2 specifieke situaties geschetst. "Toog gal spuwen", my ass. Het is gewoon de harde realiteit.

Het is nu de 4de keer op zeer korte termijn dat ik de politie nalatig zie doen. Luiheid. Geen goesting. Afwimpelen. Je kunt het merken dat ze geen volk vinden. Die zitten de volledige onderkant van de arbeidsmarkt los te schrapen uit pure wanhoop. Dat zie je gewoon onmiddellijk in de werkmentaliteit die je daarmee oogst.

Combineer dit met de enorme hoeveelheden boetes uit lichte snelheidsovertredingen (omdat het geen moeite kost) en dan heb je gewoon de perfecte cocktail gecreëerd om mensen gefrustreerd te krijgen en het heft in eigen handen te laten nemen.

De politie? Die gasten doen toch niets:
- Gisteren stond er iemand los op het voetpad geparkeerd bij de bakker. Niet met 2 wielen half-half, neen, met de volle 4 wielen volledig op het voetpad. Plots stappen er 2 politiemannen in uniform binnen bij de bakker om een broodje te bestellen. Ik begon me al te verheugen dat die hufter op het voetpad een boete zou krijgen. Ik stap buiten. Staat die combi er verdomme niet gewoon naast geparkeerd zeker?! Ook knal op het voetpad, met 4 wielen. :wtf: Wat dachten ze? Liever snel ons broodje bestellen dan weer te moeten werken? Ze worden daar zo moe van meneer.
- Ik sta vandaag te wachten aan een kruispunt. Rood licht. 2 auto's achter mij staat een zwaantje. In de tegenovergestelde richting komt een brommertje gewoon los door het rood licht rijden. Ik wrijf in mijn handjes en wacht tot dat zwaantje zijn zwaailicht aansteekt. Ik zie hem het brommertje nagapen. Gapen. Gapen. Niets. :wtf: Dat zwaantje reed gewoon rustig achter ons aan wanneer het groen werd. Niets gebeurd jongens. Het is toch allemaal zo lastig.

Maar o wee als je 31 rijdt in een zone 30 met volledig geautomatiseerde trajectcontroles inclusief een administratieve fabriek die aan de lopende band boetes uitbraakt. Zolang het maar geen moeite kost.
Punt 1 kan ik me niet meteen visueel voorstellen.
Als de andere met 4 wielen op de stoep staat en je staat ernaast, dan sta je op de weg?
Of stond die ervoor of erachter?
Als jij bij de bakker stond kan je trouwens toch ook niet zien of ze iets hebben genoteerd of foto's gemaakt?

Ik ga hun ook niet verdedigen, want ik heb idd soms ook vaak de indruk dat iedereen wordt toegelaten.

Maar niet elke agent is een verkeersagent hè. Wss hebben ze wel ook dezelfde bevoegdheid en mogen ze ervoor schrijven. Maar je hebt ook overlast teams, horeca en middenstand teams,...
Of ze hebben het genoteerd zonder hem aan de kant te zetten en die krijgt alsnog een proces verbaal?
Er stond misschien een rood licht camera die automatisch een boete opmaakt?

87 verschillende mogelijkheden waarvan "luiheid" er 1 is

Punt 1 kan ik me niet meteen visueel voorstellen.
Als de andere met 4 wielen op de stoep staat en je staat ernaast, dan sta je op de weg?
Of stond die ervoor of erachter?

Het voetpad is daar danig breed dat je er hem dwars kan opzetten. Dus de combi stond er vlak naast, ook dwars op de rijrichting.

Als jij bij de bakker stond kan je trouwens toch ook niet zien of ze iets hebben genoteerd of foto's gemaakt?

Het zou nogal hypocriet zijn om een boete uit te schrijven voor die kerel, terwijl je er zelf gewoon naast gaat staan om een broodje te halen. :p

Ik ga hun ook niet verdedigen, want ik heb idd soms ook vaak de indruk dat iedereen wordt toegelaten.

Maar niet elke agent is een verkeersagent hè. Wss hebben ze wel ook dezelfde bevoegdheid en mogen ze ervoor schrijven. Maar je hebt ook overlast teams, horeca en middenstand teams,...
Of ze hebben het genoteerd zonder hem aan de kant te zetten en die krijgt alsnog een proces verbaal?
Er stond misschien een rood licht camera die automatisch een boete opmaakt?

87 verschillende mogelijkheden waarvan "luiheid" er 1 is

Mja, akkoord dat er verschillende teams bestaan met verschillende focussen (foci?) maar ik ga er nog steeds vanuit dat eender welke politie-agent die iets illegaals ziet gebeuren (en niet aan een interventie bezig is), gaat ingrijpen. Niet? Of is dat nu zo naïef?

Klopt niet wat je schrijft. Enkel indien het een 'voorzienbare hindernis' is KAN je in fout zijn, want in het geval van een verkeerd geparkeerde wagen op het fietspad (niet voorzienbaar) niet zo is. Dus volgens u moet je in dit geval maar gewoon je leven riskeren en op de rijbaan gaan rijden?
Want stel nu eens dat je toch probeert te passeren en die auto raakt...ramp o ramp! Ongeval veroorzaken, vandalisme!
Stel nu dat je met je kamion een spiegel afrijdt van datzelfde verkeerd geparkeerd voertuig omdat je niet kon uitwijken naar links wegens ander verkeer. Dat is dan volgens u nog steeds "vandalisme"?
Dit is juridisch en logisch gezien een krankzinnige opvatting eerlijk gezegd. Dit is op hetzelfde niveau van op een parkerende wagen vlammen en denken dat je in uw recht bent, want die ander was bezig met een manoeuvre en moest dus voorrang geven.

As we speak, even in de auto ondergrondse parking, mijn auto staat op min 6, dus verdiep met veel plaats,
Plaats naast mij vrij, dan weer een auto,
Komt er nu toch wel een auto naast mij en die andere murwen?! Dus tussen.

Er is een HEEL verdiep, verdorie zet u elders!!

Dit is juridisch en logisch gezien een krankzinnige opvatting eerlijk gezegd. Dit is op hetzelfde niveau van op een parkerende wagen vlammen en denken dat je in uw recht bent, want die ander was bezig met een manoeuvre en moest dus voorrang geven.
Ah neen daar gaan we weer... Ik stel anders voor dat je eerst eens alle posts hierover leest vooraleer mij te quoten.

Dit was a priori niet mijn ergernis maar ik heb er op gereageerd door te zeggen wat ik in zo'n geval zou doen. Dit viel niet bij iedereen in goede aarde en ik neem daar akte van maar meer ook niet. No way dat ik ten behoeve van een verkeerd geparkeerde wagen op het fietspad (waar de chauffeur nota bene nog inzit) zomaar op de rijbaan van een 70km/u weg ga rijden. Wil iemand anders dat wel, be my guest, niet mijn probleem.

Maar goed ik ga hier niet verder meer op in want voor je het weet ben ik weer degene die 'aanzet tot' en 'overtredingen goedpraat' en nog meer van dat leuks waar totaal niets van aan is want ik spreek altijd enkel voor mezelf. Als er iemand hierover nog iets te zeggen heeft tegen mij, doe het dan in pm want hier reageer ik niet meer.

Twee schoontjes vandaag.
Vanmorgen in het donker zat ik hier achter een tractor (dus richting die vluchtheuvel). Jong meisje achter mij zat al een heel eind extreem hard te kleven, maar plots vond die het een goed idee om daar te beginnen inhalen, om dan halverwege die tractor te zien dat er daar een vluchtheuvel ligt. :lol:

En dan op terugweg aan wegwerkzaamheden gekomen op de strook van de tegenliggers. Geen verkeerslichten, is rustige baan met overzicht. De kraan van de werken komt echter even op beide rijstroken om een camion te laden en ik sta op dat moment al met mijn neus voorbij het eerste obstakel. Moment dat die kraan terug aan de kant kan, staat er dus al een slimme tegenligger ook langs die werken. Daar ga ik dan toch ook niet meer voor aan de kant.

Al 2 dagen op een rij dat ik iemand achter het stuur zie naar TV / tiktok of iets dergelijks kijken op hun gsm of ingebouwde GPS, tijdens het rijden, is dat de mode aan het worden? :mad:
En dan natuurlijk op een kaarsrechte baan aan 20 km/u te traag tot buiten hun rijvak zwalpen.

Al 2 dagen op een rij dat ik iemand achter het stuur zie naar TV / tiktok of iets dergelijks kijken op hun gsm of ingebouwde GPS, tijdens het rijden, is dat de mode aan het worden? :mad:
En dan natuurlijk op een kaarsrechte baan aan 20 km/u te traag tot buiten hun rijvak zwalpen.
Dat heb ik ook eens gezien, een koppel dat al rijdende naar een Disney film aan het kijken was 🙃

@nestorius als forummekanieker. Wat is uw idee hiervan?
Ik reed in een smal boerewegeltje en er kwam een bejaarde fietser van de andere kant, aangezien mijn auto zowat even breed is als de rijbaan, zet ik mij met de rechterwielen even stil in de berm om die mens veilig te laten kruisen.
Nu, ik vertrek, wiel spint wat door, allemaal niet erg, maar meteen gevolgd door een piepend en ratelend kabaal. Ik dacht eerst aan iets dat ergens tussen was geraakt, maar toen ik stopte, bleef het duren. Nu, was paar 100m van huis, dus teruggekeerd, geluid kwam van de v-riem en de foto zegt genoeg:
Riem en spanner zijn 26.000km oud, ik vind het toch een bizar gevolg van efkes te patineren in wat modder. Die riem zit ook volledig afgesloten van het wiel, dus er iets tegen gevlogen lijkt me sterk, maar kan bijna niet anders toch?

volvoriem.jpg

@nestorius als forummekanieker. Wat is uw idee hiervan?
Ik reed in een smal boerewegeltje en er kwam een bejaarde fietser van de andere kant, aangezien mijn auto zowat even breed is als de rijbaan, zet ik mij met de rechterwielen even stil in de berm om die mens veilig te laten kruisen.
Nu, ik vertrek, wiel spint wat door, allemaal niet erg, maar meteen gevolgd door een piepend en ratelend kabaal. Ik dacht eerst aan iets dat ergens tussen was geraakt, maar toen ik stopte, bleef het duren. Nu, was paar 100m van huis, dus teruggekeerd, geluid kwam van de v-riem en de foto zegt genoeg:
Riem en spanner zijn 26.000km oud, ik vind het toch een bizar gevolg van efkes te patineren in wat modder. Die riem zit ook volledig afgesloten van het wiel, dus er iets tegen gevlogen lijkt me sterk, maar kan bijna niet anders toch?

Bekijk bijlage 34149
en is de riem nog heel of is ze in 2 ? Als die nog heel is en uw riemspannerrol is ook nog goed dan zou ik ook denken dat er iets tegen gekomen is.

Terug
Bovenaan