De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Midden rijvak aan 90 km/u blijven rijden
Linker rijvak aan 100 km/u blijven rijden
Zonder te pinken van helemaal links naar rechts knallen waarbij ik vol in de ankers moet
Zonder enige reden alles dichtknallen op het middenrijvak

Kort gezegd: Opnieuw de dagelijkse 'normale / as usual' manier van rijden.

maar als je per ongeluk de 'verkeerde' tegenkomt dan .. dus wat die kerel bezielde .. geen idee.
Snap wat je bedoelt, maar denk dat in die situatie ik wel eens 'de verkeerde' zou kunnen zijn... maar dan voor hem.
Probeer agressie te vermijden maar op mijn motorkap beginnen kloppen, daar ga je toch niet mee wegkomen en al zeker niet als er schade zou zijn...

Midden rijvak aan 90 km/u blijven rijden
Linker rijvak aan 100 km/u blijven rijden
Zonder te pinken van helemaal links naar rechts knallen waarbij ik vol in de ankers moet
Zonder enige reden alles dichtknallen op het middenrijvak

Kort gezegd: Opnieuw de dagelijkse 'normale / as usual' manier van rijden.
Het leukste: de camion die zich helemaal links gooit om de andere camion die 90 km/u rijdt voorbij te steken aan 91 km/u, daarbij een lange file achter zich veroorzakend, om na vele lange minuten terug naar het middenvak te gaan om dan 90,5 km/u verder te rijden.

Met de speedpedelec op de baan in een zone 50. Hoeveel keer ge geen claxons/ gebaren naar uwe kop krijgt omdat ge niet op het fietspad rijdt.

1 ik mag op de weg rijden, deal with it
2 dat fietspad is te smal om in te halen, er lopen voetgangers op en er staat wel om de 50 meter een auto op geparkeerd.

Ooit ga ik nog iets aan de hand hebben daar, want ik verschiet we elke keer van de claxons
Dikwijls door van die sujetten die zelf 40 taffelen met hun auto. Als ze een auto voor zich hebben die 40 rijdt, geen probleem. Maar OMG een Fietser op de baan, Triggeredddd - die moet ik gaan bumperkleven!! (of is het spatbordkleven).
Inclusief enkele uren later een Facebook rant over die 'zotten van fietsers' op de plaatselijke Ge zijt van xxx als... pagina.

Hier in de gemeente zijn er heel wat fietsstraten bijgekomen, vooral rond scholen. Maar als je op zondag dan in zo'n straat rijdt, die breed genoeg is voor twee kruisende wagens maar met eenrichtingsverkeer, en er fietst een oud vrouwtje voor je helemaal rechts...ja dan vraag je je toch eens af waarmee we bezig zijn.
Haha, ik zat onlangs achter het traagst fietsende meisje ooit, in een fietsstraat. Al die fietsers mij en haar voorbij steken 😂

Vandaag nog eens over de Brusselse ring gemoeten. Is precies een nieuwe trend dat motards bij het "file"filteren continu met hun fahren knipperen? Rete-afleidend, zeker in't donker en als ge al langs alle kanten moet zien (splitsingen etc).

Ahja en "file"filteren = tegen 20-30kph sneller dan maximumsnelheid tussen auto's weven die al vlot tegen maximsnelheid rijden. De meeste remgolven zie ik dan ook als er net motards gepasseerd zijn... Vraag mij af hoeveel accidenten er zo ontstaan.

Ik ben alleen maar voorstander van filefilteren. Minder voertuigen die mee in de file staan = minder aanschuiven voor iedereen. Maar sommigen zijn er echt misbruik van aan't maken.

Haha, ik zat onlangs achter het traagst fietsende meisje ooit, in een fietsstraat. Al die fietsers mij en haar voorbij steken 😂

Dat is wel het grote probleem bij fietsstraten vind ik (en ik woon er in eentje!).

Als jij correct achter zo'n trage fietser blijft met de auto, dan gaan andere fietsers jou voorbij steken wat gevaarlijk kan zijn indien tegenliggers.
Ik geef toe dat ik heel uitzonderlijk toch eens een fietser voorbij steek met de auto in de fietsstraat hier (na heel goed te kijken dat er geen andere fietsers in de buurt zijn natuurlijk). Het is anders ook zo ongemakkelijk voor iedereen om daar lang achter te blijven hangen. Al vaak gehad dat de fietser achterom kijkt naar mij alsof ik een stalker ben ofzo :rofl:

Ik neem ook soms de fiets en ben in mijn eigen fietsstraat al regelmatig voorbij gestoken door een lijnbus trouwens :unsure: (en ik ben geen 'trage' fietser)
+ elektrische fietsen die zich absoluut niet houden aan de opgelegde 30 km/u

Dat is ook gewoon een gevaarlijk punt bij fietsstraten. Hier is er zo eentje waar dan ook wegversmallingen zijn. Maar dan vliegen de fietsers u dus langs links en rechts voorbij terwijl jij met de auto moet navigeren tussen die versmallingen...

Dat is ook gewoon een gevaarlijk punt bij fietsstraten. Hier is er zo eentje waar dan ook wegversmallingen zijn. Maar dan vliegen de fietsers u dus langs links en rechts voorbij terwijl jij met de auto moet navigeren tussen die versmallingen...
In Roeselare heb je ook zo een. Ik rij daar altijd heel rechts om dat rechts inhalen te vermijden, maar op een gegeven moment moet je voor een korte afstand naar links uitwijken omdat er van die gele paaltjes gezet zijn. Als er op dat moment een speedpedelec achter u zit, mag je er geld op zetten dat die rechts voorbij komt.

Rondpunt, vanaf links (van de brug) komt een wagen. Plek genoeg voor mij om er veilig voor in te voegen. Ware het niet dat de chauffeur links van me rally piloot in zijn vrije tijd was want die knalt gewoon dat rondpunt op en snijdt dat af, over die kasseitjes die je daar ziet. Begint em te claxonneren te gebaren.

Dude, rij normaal, dan had ik nooit in uwe weg gezeten. Als ge rijdt als nen halve gare kunt ge wel eens voor hebben dat mensen niet juist inschatten wat ge van plan zijt.

Iemand moet mij toch eens uitleggen wat er zo leuk is aan 2 (of meer) rondjes doen rond een rotonde met gierende banden als een halve idioot. Misschien is de reden het nazomerweer want net de tweede op een halfuur tijd die dat hierachter doet.

Autovrije zondag in de (hoofd)stad. Ik had blijkbaar de memo gemist dat dit ook wil zeggen dat de verkeersregels zoals « wachten aan een verkeerslicht », « voetgangers aan een zebrapad hebben voorrang » en « zone 30 » niet meer van toepassing zijn. Wat een madness van fietsers en scooters.

Autovrije zondag in de (hoofd)stad. Ik had blijkbaar de memo gemist dat dit ook wil zeggen dat de verkeersregels zoals « wachten aan een verkeerslicht », « voetgangers aan een zebrapad hebben voorrang » en « zone 30 » niet meer van toepassing zijn. Wat een madness van fietsers en scooters.

Van een artikel van VRT.be:

Brussel Mobiliteit wijst er nog op dat het verkeersreglement ook van toepassing blijft voor fietsers en zwakke weggebruikers op Autoloze Zondag. "Hou rekening met verkeerslichten, de rijrichting en de voorrangsregels", klinkt het. Verder horen "voetgangers op de stoep" en zijn "alle tunnels afgesloten voor het verkeer en verboden voor zowel voetgangers als fietsers".

Niet verrassend dat men toch hun klak daar naar smijten. :p

maar met als resultaat dat de hagen/gevels/opritten met auto's op, tot vlak tegen het fietspad komen. Hoe vaak ik in zo'n situaties al tegen 30 per uur (of sneller) met mijn koersfiets alles hebben moeten dichtsmijten om aanrijdingen te vermijden. Ik voel me vaak veiliger op de rijbaan...
Dat doet mij denken aan deze situatie.

Aan mijn nonkel en tante hun oprit is er een volledig stenen en hoge omheining. De buren hebben daar geen last van maar als ik terug met de wagen wil vertrekken van die oprit dan zie ik fietsers nooit aankomen. (Er is daar dus geen voetpad maar meteen een fietspad)

Ik rijd dus heel erg voorzichtig weg maar zelfs aan 1 km/u zie ik niks tot mijn banden (en meer) letterlijk op het fietspad staan. Dat is niet overdreven. Je ziet daar letterlijk echt NIKS.

Als er dus een fietser aankomt die niet goed oplet en op zijn/haar smartphone bezig is dan is de kans dat die tegen mijn wagen rijdt letterlijk 100%. Ik ben daar dan veroordeeld tot de coulance van fietsers. Levensgevaarlijk.

Ik vraag mij af wie daar verantwoordelijk zou zijn ivm een zwaar ongeluk? Ik zou denken: Mijn nonkel en tante wegens NUL zichtbaarheid? Of blijf ikzelf dan verantwoordelijk en had ik dan maar mijn wagen elders moeten parkeren (aan de rijbaan of zo)? Iemand?

maar met als resultaat dat de hagen/gevels/opritten met auto's op, tot vlak tegen het fietspad komen. Hoe vaak ik in zo'n situaties al tegen 30 per uur (of sneller) met mijn koersfiets alles hebben moeten dichtsmijten om aanrijdingen te vermijden. Ik voel me vaak veiliger op de rijbaan...
Wat veel mensen niet beseffen is dat er bepaalde wegsituaties zijn waarbij de chauffeur echt ook gewoon niks ziet hé.

Dus je mag dan van uw oren maken maar op bepaalde locaties is dat volkomen zinloos. Als wij elkaar dan opnieuw op datzelfde punt passeren dan rijd ik u gewoon 'opnieuw' bijna overhoop. Als je niks ziet dan zie je gewoon niks. Amen.

Laatst bewerkt:
Dat doet mij denken aan deze situatie.

Aan mijn nonkel en tante hun oprit is er een volledig stenen en hoge omheining. De buren hebben daar geen last van maar als ik terug met de wagen wil vertrekken van die oprit dan zie ik fietsers nooit aankomen. (Er is daar dus geen voetpad maar meteen een fietspad)

Ik rijd dus heel erg voorzichtig weg maar zelfs aan 1 km/u zie ik niks tot mijn banden (en meer) letterlijk op het fietspad staan. Dat is niet overdreven. Je ziet daar letterlijk echt NIKS.

Als er dus een fietser aankomt die niet goed oplet en op zijn/haar smartphone bezig is dan is de kans dat die tegen mijn wagen rijdt letterlijk 100%. Ik ben daar dan veroordeeld tot de coulance van fietsers. Levensgevaarlijk.

Ik vraag mij af wie daar verantwoordelijk zou zijn ivm een zwaar ongeluk? Ik zou denken: Mijn nonkel en tante wegens NUL zichtbaarheid? Of blijf ikzelf dan verantwoordelijk en had ik dan maar mijn wagen elders moeten parkeren (aan de rijbaan of zo)? Iemand?
Er is in de buurt van Schoten ook zo'n fietspad, waar ge als chauffeur eigenlijk niet kunt zien of er een fietser aankomt, maar daar staan wel van die spiegels. Is dat geen optie?

Jammer, in deze situatie lijkt me dat net een nuttige toevoeging om het voor iedereen veiliger te maken. Zou daar wel eens de redenen achter willen weten.
Waar ik vroeger woonde werden die spiegels allemaal weggehaald met de uitleg dat ze door een vertekend beeld gevaarlijk kunnen zijn. Belachelijke politieke uitleg natuurlijk.

Laatste vrijdag, een of andere loper in het midden van de straat terwijl hij letterlijk heel de markt van Ieper had om te lopen.
Tijdens het voorbijsteken met de wagen deed ik teken met mijn hand dat hij op de stoep moet lopen, zit hij zijn middelvinger op te steken terwijl hij in zijn balzak kneep :unsure:

Terug
Bovenaan