De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

echt he, wat een lappendeken is me dat nu.. ze hadden imho beter gewoon gans dat stuk het 1ste vak herdaan ipv dit.
Nu zie ik dat ze de snelheid van 120 naar 90 gereduceerd hebben ter hoogte van de Menen op/afrit met als reden het slechte wegdek.
Op dat punt is het ergste wel achter de rug, laat staan dat het een reden is om daar plots 90 in te voeren.

3 weken de boel afsluiten om het wegdek te herstellen, om dan te eindigen met een wegdek dat nauwelijks of niet beter is.
Dan enkel nog wat nieuwe borden in de grond rammen. Voila, ook weer opgelost.
Wie beslist zo'n dingen zelf. :crazy:
 
Het onvermogen van velen om een rondpunt met 2 rijstroken correct te gebruiken. Als je niet de 1ste afslag moet hebben ga je naar de binnenband mensen. Zou er niet van verschieten dat velen het hardnekkig gebruik van de buitenband uit een soort van egoïsme doen. Want dan moeten ze niet niet in hun spiegels kijken om terug naar buiten te gaan. Laat de rest maar staan koekeloeren aan de opritten denken die.
 
Het onvermogen van velen om een rondpunt met 2 rijstroken correct te gebruiken.
Er is geen wettelijke verplichting om het binnenste vak te gebruiken, en het zet je zelfs juridisch in een zeer zwakke positie als je het wel doet, omdat je 2x een manoeuvre moet uitvoeren waarbij jij voorrang moet geven aan de andere weggebruikers. 1x bij het opschuiven naar het binnenste rijvak, en 1x bij het terug opschuiven naar het buitenste rijvak. Als er geen voorsorteringspijlen zijn (en die zijn er in 99% van de gevallen niet) mag je bovendien alleen maar de rotonde verlaten vanaf het buitenste rijvak. Het kruisen van het buitenste rijvak op de rotonde door af te slaan vanaf het binnenste rijvak is immers wettelijk niet toegestaan.

Die "onvermogenden" rijden dus het veiligst en volgen de verkeerswet, het is de taak van de overheid om de verkeerswet dan maar aan te passen zodat rotondes met dubbele rijvakken efficiënter gebruikt kunnen worden. Oftewel door voorsorteringspijlen te zetten, oftewel door de verkeersregels aan te passen.
 
Er is geen wettelijke verplichting om het binnenste vak te gebruiken, en het zet je zelfs juridisch in een zeer zwakke positie als je het wel doet, omdat je 2x een manoeuvre moet uitvoeren waarbij jij voorrang moet geven aan de andere weggebruikers. 1x bij het opschuiven naar het binnenste rijvak, en 1x bij het terug opschuiven naar het buitenste rijvak.
Voila, je bewijst daarmee mijn punt. Het is gewoon asociaal gedrag, ikke ikke ikke en de rest kan wachten. IMO als je niet comfortabel bent om met je voertuig een wissel van rijstrook te doen, dan blijf je beter in uw zetel zitten.
 
En als je op de binnenstrook rijdt en je moet eraf, en de rechterstrook is bezet, sta je stil, en strop je het op voor iedereen achter je, ook asociaal gedrag. Rechts blijven is doorgaans gewoon de snelste en veiligste manier. Don't blame me, blame the government. De overgrote meerderheid van de dubbele rotondes in België zijn overigens toch te klein van diameter dat het binnenste vak een meerwaarde is.
 
En als je op de binnenstrook rijdt en je moet eraf, en de rechterstrook is bezet, sta je stil, en strop je het op voor iedereen achter je, ook asociaal gedrag.
Mor allez, ik heb nog nooit stilgestaan op een rond punt. Gewoon snel kijken, pinken en gaan, er is altijd wel een gaatje.
Rechts blijven is doorgaans gewoon de snelste en veiligste manier.
Voor u eigen ja, en ondertussen groeien de files aan de ronde punten maar aan.
 
Je belandt daar alleen in de gracht als je niet met de wagen kan rijden volgens mij. 150 m achteruitrijden is nu toch niet zo moeilijk?
Voor mij? Neen. Voor jou? Neen. :) Voor de gemiddelde medemens? Ahum ...
No offense maar de helft van de bestuurders kunnen toch niet rijden?

Anders had dit topic niet bestaan hé :D

Je belandt daar alleen in de gracht als je niet met de wagen kan rijden volgens mij. 150 m achteruitrijden is nu toch niet zo moeilijk? In het buitenverblijf in de Ardeche moet ik af en toe 500 m achteruit op een bochtige, smalle asfaltweg wanneer ik iemand tegenkom. Dat is dan langs een afgrond van 50 m diep. Ik heb daar nog niemand zien naar beneden storten, maar vooral, alleen de bewoners van die straat (een hondertal) gebruiken die weg, er zijn geen passanten die die weg benutten (die wel 3-4 km korter is dan de grote weg te volgen).
En die bewoners kennen de situatie ook, je probeert uit te kijken of er iemand aankomt van de andere kant.
Bij een ongeluk bijvoorbeeld volgen veel mensen Waze. De kans dat je dan als enige daar staat te zeiken = ...
En dat heb je daar altijd van die pummels tussen die niet kunnen rijden he. Gegarandeerd :D
Maar goed wie een weg in rijdt die ongeschikt is moet maar op de blaren zitten. :tongue:

Ter info: Ik heb 1x die fout ooit begaan maar géén 2de keer he. Want dat was toen toch echt merde shit.
Kijk. Voor mijn part --> Die wegen interesseren mijzelf eigenlijk NIET zo.
Ik wil gewoon mensen waarschuwen dat als je niet goed oplet je via Waze of consoorten al vrij snel een foute weg in rijdt.
En daaruit geraken is dan niet meer zo evident eens je daar te ver in gereden bent hé of ze achter u al de boel blokkeren.

Dat zeg ik ook in mijn allerlaatste zin van mijn eerste post hierover he
als je als vreemde / nieuwkomer hier in de buurt dat dan niet snel genoeg beseft dan ben je dus bescheten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Gisteren zijn we er nog over bezig geweest (over rijgedrag op de weg) met de collega's op het werk.
Iemand beweerde dat een oprit van de autostrade zich altijd langs rechts bevindt en je altijd links een autostrade oprijdt. :tongue:

Fout. Voorbeeld: Als je van Mechelen komt en je rijdt de autostrade op richting Brussel dan is de oprit links en rijd je rechts de autostrade op. :)
 
Gisteren zijn we er nog over bezig geweest (over rijgedrag op de weg) met de collega's op het werk.
Iemand beweerde dat een oprit van de autostrade zich altijd langs rechts bevindt en je altijd links een autostrade oprijdt. :tongue:

Fout. Voorbeeld: Als je van Mechelen komt en je rijdt de autostrade op richting Brussel dan is de oprit links en rijd je rechts de autostrade op. :)
Op de A10 heb je een linkse uitrit. Ik laat die soms eens nemen door een leerling om de brainfart in actie te zien. :laugh:
 
Serieuze dikke mist deze ochtend.

Wat zien we weer? Auto's zonder mistlichten! Mijn snelheid maar aangepast voor de zekerheid.
 
Mensen die met hun hond gaan wandelen op een fietspad en geen enkel besef hebben van 't gevaar dat zo'n beest vormt voor fietsers die hen voorbij rijden.
 
Mensen die met hun hond gaan wandelen op een fietspad en geen enkel besef hebben van 't gevaar dat zo'n beest vormt voor fietsers die hen voorbij rijden.
Doe dat hier soms ook omdat er geen voetpad is of gewoon geblokkeerd is door fietsen maar het valt dan wel op dat fietsers geen rekening houden met mij als voetganger met mijn hondjes omdat ik ze niet heb horen komen .
Soms bellen ze op voorhand en dan ga ik gewoon opzij met de hondjes maar er zijn zo van die zondagstoeristen die echt denken dat ze bezig zijn met een tour de france te rijden en zeker niet kunnen vertragen want dan komen ze 5 sec later toe op hun bestemming en dat kan echt niet héé .

Laatst ook weer dat er ene lag te zwalpen over heel de breedte van het fietspad (fietspad voor 2 richtingsverkeer en zeker +2 m breed ) en dan nog van zijn kloten maken tegen mij omdat hem moest vertragen ook al stond ik langs de zijkant op het vak waar hij niets te zoeken had , als hem de verkeersregels volgde zoals het moest maar ge kent dat voor fietsers gelden er geen regels héé en die hebben overal en altijd voorrang ook op de voetgangers blijkbaar . ;)

Sorry maar het moest er effe uit en ik denk dat ge nog zult verschieten hoe moeilijk het soms is om de hond onder controle te houden als dei verschiet van zo een fietser die op volle snelheid op minder dan 0,5 m passeert (en dan liefst nog zo met een elektrische geval )
(Soms heb ik dan goesting om mijne elleboog zo eens naar buiten te steken op gezichtshoogte maar heb mij tot nu toe nog kunnen inhouden . ;) )
 
Doe dat hier soms ook omdat er geen voetpad is of gewoon geblokkeerd is door fietsen maar het valt dan wel op dat fietsers geen rekening houden met mij als voetganger met mijn hondjes omdat ik ze niet heb horen komen .

Waarom zou een fietser rekening moeten houden met een wandelaar met honden?
Ik heb het ook al vaak meegemaakt dat een hond een onvoorspelbaar manoeuvre doet, dat echt wel gevaarlijk is voor fietsers.

En de realiteit is dat de meeste honden niet luisteren naar hun baasje. En als er dan zo een leiband is van 10 meter dan is het helemaal ellende.
Het is voor een fietser steeds afwachten hoe het passeren zal verlopen.



Sorry maar het moest er effe uit en ik denk dat ge nog zult verschieten hoe moeilijk het soms is om de hond onder controle te houden als dei verschiet van zo een fietser die op volle snelheid op minder dan 0,5 m passeert (en dan liefst nog zo met een elektrische geval )


Dat is nog het grootste probleem.
Honden zijn in de meeste gevallen baas over het baasje.
Heb zo de indruk dat bijna elke Belg een hond wil, maar de honden die luisteren zijn echt wel helaas in de minderheid .
Ik weet ik ga op zere tenen trappen, maar het terug invoeren van een hondenbelasting zou geen slecht idee zijn.
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou een fietser rekening moeten houden met een wandelaar met honden?
Ik heb het ook al vaak meegemaakt dat een hond een onvoorspelbaar manoeuvre doet, dat echt wel gevaarlijk is voor fietsers.

En de realiteit is dat de meeste honden niet luisteren naar hun baasje. En als er dan zo een leiband is van 10 meter dan is het helemaal ellende.
Het is voor een fietser steeds afwachten hoe het passeren zal verlopen.
Omdat op dat moment de voetganger de zwakste weggebruiker is en de fietser daar dus rekening mee moet houden als er geen voetpad aanwezig is en ik dus over het fietspad mag lopen met mijn hondjes en in principe moet hij mij dan ook nog eens voorrang verlenen als ik aangeef dat ik het fietspad wil kruisen . ;)

Ik zeg niet dat je moet vertragen en stoppen maar laat gewoon effe uw bel eens goed gaan (als er ene opstaat tenminste ) en vertraag indien nodig als je het zelf niet vertrouwd maar wees hoffelijk naar elkaar toe . ;)
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou een fietser rekening moeten houden met een wandelaar met honden?
Ik heb het ook al vaak meegemaakt dat een hond een onvoorspelbaar manoeuvre doet, dat echt wel gevaarlijk is voor fietsers.

En de realiteit is dat de meeste honden niet luisteren naar hun baasje. En als er dan zo een leiband is van 10 meter dan is het helemaal ellende.
Het is voor een fietser steeds afwachten hoe het passeren zal verlopen.
Sinds vorige week kruis ik echt de hoofdvogel. Iemand die op zijn skateboard staat en zich door twee grote honden laat voorttrekken op een fietssnelweg (en ‘t is dar niet breed). En neen die stapt niet even af wanneer mensen hem kruisen. Natuurlijk met leibanden die langer zijn dan 1,5 meter.
 
Waarom zou een fietser rekening moeten houden met een wandelaar met honden?
Niet maar sommige fietsers (meestal wielertoeristen) mogen wel beleefder zijn :)

Recent op een locatie zonder voetpad moest ik helemaal uitgewijken naar rechts tijdens het lopen toen er een wielertoerist aan kwam. Hij riep luidop achterna: 'Dikke vette klootzak!' (en dit was niet de eerste keer dat er zo ene grof is)

Ja sorry maar ik ben niet vet kerel! :tongue:

Maar wat verwachtte hij dan? Dat ik op de rijbaan ging uitwijken (onder een auto) of ik de gracht in zou springen? Veel keuzes had ik nu niet en hij had voldoende ruimte.
 
Laatst bewerkt:
Omdat op dat moment de voetganger de zwakste weggebruiker is en de fietser daar dus rekening mee moet houden als er geen voetpad aanwezig is en ik dus over het fietspad mag lopen met mijn hondjes en in principe moet hij mij dan ook nog eens voorrang verlenen als ik aangeef dat ik het fietspad wil kruisen . ;)
Artikel 42.1 : " ... Wanneer voetgangers het fietspad volgen, verlenen zij doorgang aan de andere weggebruikers die zich hierop bevinden."
 
Omdat op dat moment de voetganger de zwakste weggebruiker is en de fietser daar dus rekening mee moet houden als er geen voetpad aanwezig is en ik dus over het fietspad mag lopen met mijn hondjes en in principe moet hij mij dan ook nog eens voorrang verlenen als ik aangeef dat ik het fietspad wil kruisen . ;)
Ik denk dat je toch het verkeersreglement nog eens moet doorlezen. Het enige wat ik vind is

55.2. De bestuurders en de begeleiders moeten voortdurend in de nabijheid van de dieren blijven, ze kunnen in bedwang houden en kunnen beletten dat zij het verkeer belemmeren en ongevallen veroorzaken.

Neen, jij moet in de eerste plaats jouw honden in bedwang houden. Alleen voor trekdieren, last- en rijdieren zijn er nog wat extra regels . Jouw honden mogen dus het verkeer niet belemmeren.

De zone waar ik die wandelaars tegenkom is een fietssnelweg, en daarvoor is dit belangrijk

22octies.2. Voetgangers, fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs mogen de ganse breedte van de genoemde wegen gebruiken. Zij mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren.

De gebruikers van deze wegen mogen elkaar niet in gevaar brengen en niet hinderen.

Ik geef op voorhand aan dat ik ga voorbijsteken, vertraag voor de voetganger, dus het enige wat dan van tel is zijn deze twee artikels die er op neerkomen dat je jouw honden moet onder controle houden en dat die mij niet mogen hinderen.

En op een fietspad aangegeven met een fietsbord D7 heb jij als voetganger geen voorrang op fietsers volgens artikel 42.1

"Wanneer voetgangers het fietspad volgen, verlenen zij doorgang aan de andere weggebruikers die zich hierop bevinden."

Op een fietspad aangegeven met D9 of D10 mogen bestuurders (dus ook fietsers) geen voetgangers in gevaar brengen.
 
Artikel 42.1 : " ... Wanneer voetgangers het fietspad volgen, verlenen zij doorgang aan de andere weggebruikers die zich hierop bevinden."
Geldt alleen voor een fietspad aangegeven met D7, niet voor een fietspad met bord D9 of D10 , want "Op een fietspad aangegeven met D9 of D10 mogen bestuurders geen voetgangers in gevaar brengen." En fietsers zijn ook bestuurders...
 
Terug
Bovenaan