De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Idd, hoe dikwijls ik aan rotondes moet claxonneren omdat iemand voor mij weer eens onnodig alles dichtgooit om fietsers over te laten waar zéér duidelijk haaientanden en een omgekeerde driehoek staan. En dan verbaasd kijken waarom ik claxonneer of wat liggen gebaren naar mij alsof ik de dwaas ben. :rolleyes:
Ik wist niet dat je dan moet claxonneren, meer zelfs, ik betwijfel dat jij daar mag claxonneren.

Claxonneren mag enkel om dreigend gevaar af te wenden. Bijvoorbeeld als de auto voor u naar achter begint te rollen. Als ge toetert kijken de mensen uw richting op en dat moet tevens de richting van het dreigend gevaar zijn. Als ge gaat claxonneren omdat iemand voor u alles dicht smijt lijkt me dat eerder een geval te zijn dat ge te dicht op uw voorganger zit.

Maar claxonneren om uw ongenoegen te uiten mag zo goed als nooit. Suck it up en blijf defensief rijden. Zeker met zwakkere weggebruikers. Ga er nooit vanuit dat ieder ander op de baan de verkeersregels kent, zo beginnen de ongelukken.

Vannacht is er weer één langs een gewestweg tegen een boom geklest niet zo ver van hier. "Jongeman van 26 in BMW", zwaargewond. Ge kunt twee keer raden wat de oorzaak is.

Ieder jaar kletsen er een paar tegen een boom in diezelfde flauwe bocht, elke keer overdreven snelheid, zo goed als elke boom daar heeft een schel af van een aanrijding. En af en toe gaat er enen dood.

Mijn zus is daar aangereden geweest, ik heb zelf een accident voor mijn neus zien gebeuren. Enkele kilometers verder wonen mijn ouders langs diezelfde gewestweg met dezelfde situatie: bomen langs de weg, lichte bochten. Nu staan daar flitspalen, daarvoor viel daar minstens één keer per jaar een dode. Ze hebben indertijd nog iemand liggen reanimeren in ons deurgat, ge kon zijn schedel zien. Paar maanden daarvoor is er nog enen achter het stuur gestorven terwijl mijn vader erbij zat. Ik ben op die baan al twee kennissen verloren. (beiden niet in fout trouwens)

Altijd dezelfde zever: Idioten die denken dat ze magische krachten hebben en in tegenstelling tot de rest van de wereld hun auto wel onder controle kunnen houden aan overdreven snelheid of na te veel pinten te hebben gedronken.

En dan hebt ge hier op het forum een topic waar er zitten uit te pakken met hun boetes en dagen rijverbod en zitten te mekkeren dat dat alleen maar is om de staatskas te spekken 🤢🤮
Wat maakt het ook uit, als ze u pakken krijg je een boos vingertje van de rechter en moet je eens een paar dagen met de vélo gaan werken (voor zover iemand zich daaraan houdt).

Vannacht is er weer één langs een gewestweg tegen een boom geklest niet zo ver van hier. "Jongeman van 26 in BMW", zwaargewond. Ge kunt twee keer raden wat de oorzaak is.

Ieder jaar kletsen er een paar tegen een boom in diezelfde flauwe bocht, elke keer overdreven snelheid, zo goed als elke boom daar heeft een schel af van een aanrijding. En af en toe gaat er enen dood.

Mijn zus is daar aangereden geweest, ik heb zelf een accident voor mijn neus zien gebeuren. Enkele kilometers verder wonen mijn ouders langs diezelfde gewestweg met dezelfde situatie: bomen langs de weg, lichte bochten. Nu staan daar flitspalen, daarvoor viel daar minstens één keer per jaar een dode. Ze hebben indertijd nog iemand liggen reanimeren in ons deurgat, ge kon zijn schedel zien. Paar maanden daarvoor is er nog enen achter het stuur gestorven terwijl mijn vader erbij zat. Ik ben op die baan al twee kennissen verloren. (beiden niet in fout trouwens)

Altijd dezelfde zever: Idioten die denken dat ze magische krachten hebben en in tegenstelling tot de rest van de wereld hun auto wel onder controle kunnen houden aan overdreven snelheid of na te veel pinten te hebben gedronken.

En dan hebt ge hier op het forum een topic waar er zitten uit te pakken met hun boetes en dagen rijverbod en zitten te mekkeren dat dat alleen maar is om de staatskas te spekken 🤢🤮
Wat maakt het ook uit, als ze u pakken krijg je een boos vingertje van de rechter en moet je eens een paar dagen met de vélo gaan werken (voor zover iemand zich daaraan houdt).
Ik heb 9 jaar in Chatelet gewerkt. Ik reed daarvoor langs de N29, Jodoigne - Charleroi. Ik zag daar vaak schandalige inhaalmanoeuvers, mensen die een hele file voorbijrijden aan een veel te hoge snelheid of zelfs wagens die op een rotonde mensen voorbij rijden door er even spook te rijden.
Ik wist onderweg meer dan 10 plaatsen waar gedurende de periode dat ik er ging werken iemand gestorven is. Op één na allemaal tegen een boom (eentje had een verlichtinspaal uitgekozen). In Sombreffe 3 plekken op minder dan 2 km van mekaar, en nog eens 3 km verder een ongeval met 4 doden (jonge kerel steelt BMW cabrio en gaat joyrijden met 3 vriendinnetjes).
De lokale krant sprak op een bepaald moment over 'Les arbres qui tuent", maar neen het zijn die chauffeurs die zichzelf doodrijden.

De laatste twee jaar heb ik geen nieuwe ongevallen langs die weg meer gezien. Het feit dat daar toen 5-6 onbemande camera's langs de baan zijn geplaatst zal daar voor de gemiddelde doodrijder absoluut niets meet te maken hebben:sarcastic:

De snelheid is een versterkende factor, maar de oorzaak is onervarenheid in combinatie met vermoeidheid/alcohol hoogstwaarschijnlijk.
Wat voor zever is dat nu weer, onaangepaste snelheid is evengoed een oorzaak van accidenten. Het enige wat dat versterkt is de kans dat gij of iemand anders die betrokken is sterft.

Wat mij betreft mag dood door onaangepaste snelheid beschouwd en bestraft worden als doodslag met voorbedachte rade. Mensen weten heel goed wanneer ze te snel rijden en wat de risico’s zijn die daaraan verbonden zijn. Idem rijden onder invloed.

Claxonneren mag enkel om dreigend gevaar af te wenden. Bijvoorbeeld als de auto voor u naar achter begint te rollen. Als ge toetert kijken de mensen uw richting op en dat moet tevens de richting van het dreigend gevaar zijn. Als ge gaat claxonneren omdat iemand voor u alles dicht smijt lijkt me dat eerder een geval te zijn dat ge te dicht op uw voorganger zit.

Maar claxonneren om uw ongenoegen te uiten mag zo goed als nooit. Suck it up en blijf defensief rijden. Zeker met zwakkere weggebruikers. Ga er nooit vanuit dat ieder ander op de baan de verkeersregels kent, zo beginnen de ongelukken.
Ik doe dat al jaren en heb er nog nooit een boete voor gekregen hoor. Als mensen gevaarlijke situaties creëren zoals alles dichtgooien waar dit nergens voor nodig is, mag ik gewoon claxonneren. Of jij dat oké vindt in zo'n situatie of niet, zal me worst wezen.

Daar zeg je het: onaangepast

Te snel wilt niet zeggen dat het steeds onaangepast is. Op lege autosnelweg met degelijke wagen 140/150 rijden vind ik niet onder de term 'gevaarlijk' vallen...

Dus jij in je gehele rij-carrière hebt nog nooit te snel gereden? Proficiat, ben je de eerste die ik ben tegengekomen. 👍

Ik rij nu al bijna 25j ongevalvrij en geef gerust toe dat ik wel wekelijks/dagelijks sneller rij dan toegestaan. 60% van mijn km's zijn wel buiten spitsuren en vaak tussen de tijdspanne van 4u smorgens en na 21u savonds. Dus geen bijna alleen op de baan.
Wettelijk fout? Tuurlijk dat! Een gevaar? Denk ik niet...

Ik doe dat al jaren en heb er nog nooit een boete voor gekregen hoor. Als mensen gevaarlijke situaties creëren zoals alles dichtgooien waar dit nergens voor nodig is, mag ik gewoon claxonneren. Of jij dat oké vindt in zo'n situatie of niet, zal me worst wezen.
Tis niet omdat je nog geen boete gekregen heb dat het daarom mag. Die logica is behoorlijk krom. Dus als je een strafbaar feit uitvoert en je wordt er niet voor gestraft, dan mag het?

Maakt niet uit wat ik ok vind of niet, tis de wet. Onnodig claxxoneren is een GAS-boete. Met zo'n instelling ga jij vroeg of laat tegen de lamp lopen.

En wat stel je dan voor, dat ze die fietser omver rijden?
Daar wordt je dan vrolijker van?

Ik rij nu al bijna 25j ongevalvrij en geef gerust toe dat ik wel wekelijks/dagelijks sneller rij dan toegestaan. 60% van mijn km's zijn wel buiten spitsuren en vaak tussen de tijdspanne van 4u smorgens en na 21u savonds. Dus geen bijna alleen op de baan.
Wettelijk fout? Tuurlijk dat! Een gevaar? Denk ik niet...

Het punt is vooral hoeveel rij je dan te snel. 140 was je 120 mag? Of eerder 180?
80 waar je 50 mag?

Want uw reactiesnelheid blijft hetzelfde. Dus hoe groter het verschil tussen toegelaten en effectieve snelheid hoe meer afstand er is afgelegd bij het remmen. Ook buiten de spits rijden en begeven er andere mensen zich op de baan, ook fietsers en ook wandelaars.

Ook buiten de spits rijden en begeven er andere mensen zich op de baan, ook fietsers en ook wandelaars.
Klopt, maar als je op wegen/snelwegen zit waar je in wijde omgeving geen beweging ziet gaat die kans al ver nihil.

In een dorpskern moet je zelfs 'na de uren' dat niet doen, maar iets erbuiten wanneer de gewestweg tussen de velden komt en jij mijlenver kan zien, zie ik er geen graten in...

Soort wagen doet ook veel in mijn ogen, destijds moest mijn vrouw (toen nog vriendin) haar twingo verkopen. Ik vond dat een gevaar op de baan. Zelfs tegen 50km/u deed die er vele meters over eer die stil stond. Als nu mijn huidige wagen in noodrem gaat, plakt je neus weg tegen de ruit maar staat die op 1/3 van die twingo stil... Reactiesnelheid is dan nog steeds een beperkte factor, maar remafstand scheelt.

En wat stel je dan voor, dat ze die fietser omver rijden?
Daar wordt je dan vrolijker van?
De fietsers staan dikwijks gewoon te wachten, zoals het hoort. Het zijn in dit geval meestal de automobilisten die de gevaarlijke situatie creëren.

Tis niet omdat je nog geen boete gekregen heb dat het daarom mag. Die logica is behoorlijk krom. Dus als je een strafbaar feit uitvoert en je wordt er niet voor gestraft, dan mag het?

Maakt niet uit wat ik ok vind of niet, tis de wet. Onnodig claxxoneren is een GAS-boete. Met zo'n instelling ga jij vroeg of laat tegen de lamp lopen.
Ik betwijfel of dat de wet is. De claxon dient om gevaarlijke situaties aan te kaarten en dat doe ik in zo'n geval.

De fietsers staan dikwijks gewoon te wachten, zoals het hoort. Het zijn in dit geval meestal de automobilisten die de gevaarlijke situatie creëren.

Ik betwijfel of dat de wet is. De claxon dient om gevaarlijke situaties aan te kaarten en dat doe ik in zo'n geval.

Knipper desnoods met je lichten. En als die van voor u alles dichtsmijt en ge zit er bijna op, wilt dat zeggen dat je niet genoeg afstand laat tussen jezelf en je voorganger. Dat noemt bumperkleven.

Knipper desnoods met je lichten. En als die van voor u alles dichtsmijt en ge zit er bijna op, wilt dat zeggen dat je niet genoeg afstand laat tussen jezelf en je voorganger. Dat noemt bumperkleven.
Ik zit niet bijna op die voor mij, dat zeg ik ook nergens. Neemt niet weg dat het gevaarlijk is om zonder reden hard te remmen en dat dit een ongeval kan veroorzaken (ook achter mij). Ik claxoneer dus volledig wettelijk (al kan het me niet schelen moest het niet wettelijk zijn. Ik durf zelfs claxoneren naar mensen die ik ken om goeiedag te doen :unsure: ), want dit vestigt de aandacht op dat ik hard moet remmen en zo zijn ze achter mij dus ook gewaarschuwd en voorkom ik mogelijk een aanrijding achter mij. Daarnaast brengt dit in het beste geval ineens ook die voor mij aan z'n verstand hoe dom die bezig is en doet die dat geen tweede keer (al is dat waarschijnlijk wishful thinking bij zo'n mensen).

Trouwens, als ik er te dicht bij zou rijden, dan zat ik ertegen als hij alles dichtsmeet. Als de andere hard remt, moet ik ook hard remmen om een degelijke afstand te bewaren. Dat noemt men dan weer logica.

Ik claxoneer dus volledig wettelijk (al kan het me niet schelen moest het niet wettelijk zijn. Ik durf zelfs claxoneren naar mensen die ik ken om goeiedag te doen :unsure:

Bij die man uit het artikel is wel wat meer aan de hand dan enkel dat claxonneren en hij heeft ook een verleden. :p Al blijft de straf wel belachelijk hoog.

Terug naar huis aan het fietsen na een familiebezoek. Het is nogal druk op de jaagpaden en fietssnelweg, veel volk dat duidelijk enkel op een zondagnamiddag als't schoon weer is hun fiets bovenhaalt. Oudjes die een jaagpad van 6 meter breed volledig innemen en uw fietsbel niet horen of negeren en op zo'n manier aan de kant gaan dat het duidelijk is dat ze hun fiets totaal niet onder controle hebben. Swat ja, ik ken dat soort toestanden, pas mijn rijstijl daar wel op aan.

Een paar kilometers verder: Een 100tal meter voor mij fietst een koppel dat de breedte van de hele fietssnelweg inneemt. Ze moeten een groep fietsers kruisen. De man van het koppel fietst links en maakt amper aanstalten om ruimte te maken voor die groep. Heel die groep mag achter elkaar gaan rijden om meneer te passeren, hoffelijkheid stond duidelijk niet in zijn woordenboek. Ik voelde al instinctief aan dat het misérie ging zijn om die voorbij te steken.

Nadat die groep is gepasseerd kijkt hij achterom en ziet hij mij aankomen. Hij begint al ostentatief meer naar links te gaan zodat er zeker geen ruimte meer is om te passeren want ha ja, 200 meter verder zijn er wandelaars en meneer heeft veel ruimte nodig om die straks te passeren of zo zeker? Stel u ook voor dat hij 10 seconden achter i.p.v. naast zijn vrouw moet fietsen. Achter mij zit er intussen nog iemand die die mens ook moet passeren en ook vastzit achter mister ostentatief links. Ik bel twee keer, uiteindelijk is er wel een beetje ruimte en ik steek die mens voorbij. In het voorbijrijden geeft die mens mij nen duw. Ik klets gelukkig niet van mijn fiets, draai mij om en krijg daar een reeks scheldwoorden achter mijn rug en nog wat uitdagen om af te stappen en wat motten te geven. Ik heb mister opgefokt maar straal genegeerd en verdergereden, geen zin om een situatie met zo'n opgefokt type te laten escaleren. Ik hoor die mens die achter mij reed nog foeteren naar mister opgefokt dat er genoeg gebeld is geweest, dat er ruim mogelijkheid was om te passeren en dat hij zot is dat hij duwen uitdeelt.

Heel af en toe heb je wel eens een gestresste wielertoerist die zijn keelgat openzet omdat hij een Stravasegmentje moet halen of zo maar deze was echt zwaar buiten proportie. Met dat hij al lastig deed tegenover de kruisende groep en ostentatief links ging rijden heb ik de indruk dat die mens het één en ander wou uitlokken. Dat moet een gezellig fietstochtje met moeder de vrouw geweest zijn...

Baan naar school die sinds begin dit jaar een fietsstraat geworden is. Elke dag wordt ik daar nog voorbij gereden.
Ja, ik weet dat mijne zoon ni super snel fietst (al vind ik 13/14 per uur voor ne 4 jarige wel stevig) maar als ge dat vervelend vindt: pakt gewoon nen andere weg, die geen fietsstraat is.

Steeds meer motorrijders die de absolute klootzak moeten uithangen op de baan. Hard revven als ze voorbij willen in de file, filteren zelfs als er 120 gereden wordt, inhalen langs het fietspad, in uw gat hangen langs rechtsachter… dagelijkse kost. Misschien toch een minimum aan logisch verstand eisen bij het uitdelen van rijbewijzen.

Bijna een accident gehad. Op de E17 werd er opeens sterk geremd, van 125 naar 0. Ik had gelukkig genoeg afstand met de voorligger. Ik ga vol op de rem en ik voel nog de auto over het asfalt vooruit schuiven. Uiteindelijk niks gebeurd maar ik heb toch een paar hartslagen overgeslagen.

Terug
Bovenaan