xxxracexxx
Active member
Ging dus over fietser oversteekplekTbh: ik ben nog nooit een zebrapad tegengekomen waar haaientanden staan voor de voetgangers. Ik denk dat dat zelfs niet bestaat en of dat dan reglementair is.

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ging dus over fietser oversteekplekTbh: ik ben nog nooit een zebrapad tegengekomen waar haaientanden staan voor de voetgangers. Ik denk dat dat zelfs niet bestaat en of dat dan reglementair is.

Aanrijden zal niemand doen, maar ik dwing mijn recht wel af... Fietser leven in hun eigen wereldje waar volgens hen alles kan en mag. Bij zeer veel bestuurders werkt niet, maar niet bij iedereenJe mag nergens vlammen en al zeker niet aan een oversteekplaats
Wel dan stopt die automobilist uit veiligheidsredenen omdat hij dacht dat de fietser ging oversteken
Maar ik heb de indruk dat er hier enkele mensen zijn die vinden dat je dan verplicht bent zo'n fietser aan te rijden...

FTFYSommige Fietser leven in hun eigen wereldje waar volgens hen alles kan en mag.
dwing jij je recht altijd af?Aanrijden zal niemand doen, maar ik dwing mijn recht wel af... Fietser leven in hun eigen wereldje waar volgens hen alles kan en mag. Bij zeer veel bestuurders werkt niet, maar niet bij iedereen![]()
ja heel wat interpretatie en dus niet 'een artikel in de wegcode die het remmen voor een fietser die aan een zebrapad wil oversteken (wat hij eigenlijk niet mag)' wettelijke grond geeft. Ik zou er niet vanuit gaan dat een rechter zegt dat plots volledig remmen voor zo iemand een oké manoeuvre is. Dat de achterliggende chauffeur in uw gat zit, zal evengoed in discussie gesteld worden want ge moet voldoende afstand houden en uw voertuig ten allen tijde onder controle houden. Maar dat doet niets af dat voorrang afstaan aan iemand die wettelijk daar geen voorrang heeft en daarbij dus plots niet de snelheid matigt maar een full stop maakt volgens mij helemaal niet gerechtvaardigd wordt door de wegcode. Ik wacht nog op een artikel die deze uitspraak ondersteunt.Ik denk dat de "plots" hier wel belangrijk is. Het is volgens mij toch ook niet verboden om mensen laten over te steken wanneer die eigenlijk geen voorrang hebben. Als je dit zou doen door een noodstop is dat natuurlijk iets anders, maar ik denk dat er redelijk wat interpretatie aan te pas zou komen om dat vast te stellen, en dan het punt inderdaad kan gemaakt worden dat de achterligger zijn snelheid eigenlijk moet matigen en ten allen tijde moet kunnen stoppen?

Als er sowieso vertraagt moet worden kan er met quasi-zekerheid onmogelijk sprake zijn van een fout bij de eerste chauffeur indien hij tot volledige stilstand komt.ja heel wat interpretatie en dus niet 'een artikel in de wegcode die het remmen voor een fietser die aan een zebrapad wil oversteken (wat hij eigenlijk niet mag)' wettelijke grond geeft. Ik zou er niet vanuit gaan dat een rechter zegt dat plots volledig remmen voor zo iemand een oké manoeuvre is. Dat de achterliggende chauffeur in uw gat zit, zal evengoed in discussie gesteld worden want ge moet voldoende afstand houden en uw voertuig ten allen tijde onder controle houden. Maar dat doet niets af dat voorrang afstaan aan iemand die wettelijk daar geen voorrang heeft en daarbij dus plots niet de snelheid matigt maar een full stop maakt volgens mij helemaal niet gerechtvaardigd wordt door de wegcode. Ik wacht nog op een artikel die deze uitspraak ondersteunt.
Waar staat in de wegcode dat een fietser niet mag oversteken op een zebrapad?Trouwens, in de wet gaat het ook om de verplichting van voorrang te verlenen en niet de verplichting van deze te nemen.
Zo ben je verplicht om voorrang aan rechts te geven (in meeste gevallen). Als diegene met voorrang van rechts stopt om u toch door te laten, gaat dat nul invloed hebben op uw verplichting om die voorrang van rechts te verlenen. Als diegene met voorrang van rechts eerst teken doet dat ge door moogt en dan ineens toch vertrekt en ge maakt een botsing, zal die met voorrang van rechts in gelijk gesteld worden, want die voorrang kan je niet afstaan, de verplichting blijft bestaan. Het lijkt me dus sterk dat er ergens in de wegcode zou staan dat het toch oké is als ge uw voorrang afstaat. Ge kunt deze namelijk niet afstaan. De regel blijft bestaan. Een fietser mag niet oversteken aan een zebrapad en heeft ook geen voorrang als er aan zijn oversteekplaats een omgekeerde driehoek staat. Als ge als automobilist toch stopt, gaat die regel niet doen ophouden te bestaan. Lijkt me dan straf dat er een artikel zou bestaan dat toch beweert dat ge op eigen houtje regels moogt overrulen.
Niet enkel veilig, ook werkbaar.Altijd niet, moet veilig blijven natuurlijk![]()
In een file moet je bij een invoegstrook verplicht ritsen aan het einde van die strook. Daar ben je verplicht om uw voorrang weg te geven.Niet enkel veilig, ook werkbaar.
Probeer maar eens een autostrade op te rijden tijdens een fille als er niemand op het eerste vak zijn voorrang weggeeft
een oprit is geen invoegstrook, daar moet je voorrang verlenen aan het verkeer op de snelweg. Er zal op elke oprit een omgekeerde driehoek staan.In een file moet je bij een invoegstrook verplicht ritsen aan het einde van die strook. Daar ben je verplicht om uw voorrang weg te geven.
Niet dat de gemiddele Belgische chauffeur weet wat ritsen is hé.
Maakt denk ik niet uit hoe het genoemd wordt?een oprit is geen invoegstrook, daar moet je voorrang verlenen aan het verkeer op de snelweg. Er zal op elke oprit een omgekeerde driehoek staan.
maar ritsen is niet verplicht bij een voorrangsweg waar een zijstraat in komt, en dat is een oprit eigenlijk.Maakt denk ik niet uit hoe het genoemd wordt?
"Ritsen is verplicht wanneer er bij sterk vertraagd verkeer sprake is van een wegversmalling. Dat kan zijn door bijvoorbeeld wegwerkzaamheden, een ongeval of een rijstrook die ophoudt te bestaan."
dat is jouw interpretatie van het artikel, maar dat staat er niet. Er staat 'snelheid matigen' en het ging over een baan van 70km/h. Snelheid matigen blijft daar nog steeds een wezenlijk verschil met volledige stilstandAls er sowieso vertraagt moet worden kan er met quasi-zekerheid onmogelijk sprake zijn van een fout bij de eerste chauffeur indien hij tot volledige stilstand komt.
Het artikel dat ik postte geeft daartoe aanleiding.
Het is perfect voorzienbaar dat een automobilist tot een volledige stop komt bij een oversteekplaats.
Maar daar ging het origineel ook helemaal niet over en nergens heb ik beweerd dat er een artikel zou bestaan zoals jij het hier aanhaalt.
Op de vraag waar dit staat, zeg jij:Omdat mensen deze zever maar blijven verspreiden: Dit klopt dus niet he.
Een automobilist moet aan een zebrapad voorrang verlenen aan voetgangers en mag die verlenen aan fietsers. Het is perfect reglementair om voorrang te verlenen waar dit niet moet. Automobilisten die voorrang verlenen aan fietsers waar dit niet expliciet verplicht is doen niets verkeerd. Het is niet verplicht om "uw voorrang te nemen".
De keuze ligt bij de automobilist om al dan niet voorrang te verlenen.
Niet dus, je hebt nog geen enkel artikel aangehaald waar staat dat iemand voorrang mag afstaan.Dit staat gewoon in de wegcode.
dit meen je toch niet. een zebrapad is voor voetgangers en enkel voor voetgangers. Komaan mensen, dit is basiskennis.Waar staat in de wegcode dat een fietser niet mag oversteken op een zebrapad?
Maar waar staat dan dat daar fietsers daar niet mogen oversteken?76.3. De oversteekplaatsen voor voetgangers worden afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan.
bron: https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1975120109/voetgangers~hra8v386pu helemaal onderaan
Ik begrijp eigenlijk niet goed wat je uitleg over voorrang van rechts hier komt doen. Gaat er toch gewoon over dat naar jouw voorbeeld iemand wel stopt en "teken doet": de wagen die voorrang heeft naar de fietser die zonder voorrang oversteekt. Tenzij die om dat te doen een noodstop maakt zie ik dat dus nooit of te nimmer een strafbaar feit genoemd worden omdat de normale gang van het verkeer gehinderd wordt.Trouwens, in de wet gaat het ook om de verplichting van voorrang te verlenen en niet de verplichting van deze te nemen.
Zo ben je verplicht om voorrang aan rechts te geven (in meeste gevallen). Als diegene met voorrang van rechts stopt om u toch door te laten, gaat dat nul invloed hebben op uw verplichting om die voorrang van rechts te verlenen. Als diegene met voorrang van rechts eerst teken doet dat ge door moogt en dan ineens toch vertrekt en ge maakt een botsing, zal die met voorrang van rechts in gelijk gesteld worden, want die voorrang kan je niet afstaan, de verplichting blijft bestaan. Het lijkt me dus sterk dat er ergens in de wegcode zou staan dat het toch oké is als ge uw voorrang afstaat. Ge kunt deze namelijk niet afstaan. De regel blijft bestaan. Een fietser mag niet oversteken aan een zebrapad en heeft ook geen voorrang als er aan zijn oversteekplaats een omgekeerde driehoek staat. Als ge als automobilist toch stopt, gaat die regel niet doen ophouden te bestaan. Lijkt me dan straf dat er een artikel zou bestaan dat toch beweert dat ge op eigen houtje regels moogt overrulen.
Als die fietser netjes staat te wachten, is het niet nodig om als automobilist fors in de remmen te gaan.Wel dan stopt die automobilist uit veiligheidsredenen omdat hij dacht dat de fietser ging oversteken.
Die indruk heb ik niet.Maar ik heb de indruk dat er hier enkele mensen zijn die vinden dat je dan verplicht bent zo'n fietser aan te rijden...
Nee ik stop daar meestal niet voor, maar als je er wel voor stopt om gelijk welke reden bega je geen overtreding en daar gaat de discussie over.Als die fietser netjes staat te wachten, is het niet nodig om als automobilist fors in de remmen te gaan.
Of stop jij als automobilist ook altijd als je op een voorrangsweg rijdt en vanuit een zijstraat een voertuig die voorrangsweg wil oprijden?
Op plekken waar mensen het moeilijk hebben om een oversteek te maken (een zeer drukke baan bvb), ga ik ook hen die kans geven indien dat veilig lukt. Ik ga daar niet volledig voor in de ankers duiken, maar wel tijdig vertragen. Dat heet hoffelijkheid.Als die fietser netjes staat te wachten, is het niet nodig om als automobilist fors in de remmen te gaan.
Of stop jij als automobilist ook altijd als je op een voorrangsweg rijdt en vanuit een zijstraat een voertuig die voorrangsweg wil oprijden?