De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Die zitten dan ook met de schaamte van extreem rechts genoemd te worden als ze niet links rijden.

Ik vraag mij af of de Hollanders op hun fora niet zitten te klagen dat die klerebelgen altijd links blijven hangen.
Die zitten vooral (terrecht) te lachen met ons wegennet.

Ergernis vanochtend: bompa die in volle ochtendspits met moeite aan 70 km/u op de R4 rijdt (waar je 90 mag) waardoor vrachtwagens en bussen hem moeten voorsteken. Wanneer camions en bussen je inhalen, moet je toch beseffen dat je auto ook een gaspedaal heeft, dat dat geen optie was :rolleyes:

Gisteren echt een enorme close call gehad.

Ik rij op het linkervak van de E40 Brussel-Gent, rustig auto's aan het inhalen. Op het heel rechtse vak zit een camionette, met zijn neus nog net wat voor mij, die ik ineens vrij scherp naar links zie komen. Ik realiseerde me heel snel dat die niet op het middenvak zou stoppen en direct zou doorsteken naar het linkervak, waar ik dus al reed.

Dus al serieuze coup de frein beginnen geven op het ogenblik dat hij nog op het middenvak zat en chance, want hij stak inderdaad in 1 adem door. Blijven remmen, claxon, maximaal uitgeweken tot bijna tegen de middenberm en op die manier nipt een ongeval vermeden.

Hoe je niet gewoon eens naar links kijkt om te kijken of er iemand al op dat vak zit...

Gisteren heel het dorp plat door ene idioot die zijn gelijk wou halen.

Vandaag op de "ge zijt van..." gelezen wat de opzet was.

Meneer had enige tijd geleden een boete gekregen omdat hij op het voetpad geparkeerd stond.
(laden en lossen naar zijn zeggen en dus niet akkoord met boete)

Nu had hij gisteren het magistrale plan om zich strategisch midden de baan te plaatsten.
(tijdelijk 1-richtingstraat wegens afspanning bouwwerf)
Er kon dus niemand voorbij.
En dan op het gemak, zakje per zakje uit zijn koffer halen en binnendragen.

Gevolg: hoofbaan door centrum volledig dicht en alle banen die daar op uit komen.

Meneer had enige tijd geleden een boete gekregen omdat hij op het voetpad geparkeerd stond.
(laden en lossen naar zijn zeggen en dus niet akkoord met boete)

Nu had hij gisteren het magistrale plan om zich strategisch midden de baan te plaatsten.
(tijdelijk 1-richtingstraat wegens afspanning bouwwerf)
Er kon dus niemand voorbij.
En dan op het gemak, zakje per zakje uit zijn koffer halen en binnendragen.

Stilstaan (waaronder laden en lossen) is ook verboden op een trottoir (art 24.1). Boete was dus terecht. Al snap ik ook wel dat je soms niet echt een alternatief hebt.

"In het midden van de baan" is ook een overtreding, want je moet "zover mogelijk van de aslijn van de rijbaan" (art 23.2.1)

En als je dan de wegcode er bij neemt :

'het is verboden een voertuig te laten stilstaan of parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kennen hinderen'

(teruggevonden op politie.be)

Dus hopelijk nog eens een boete.

"In het midden van de baan" is ook een overtreding, want je moet "zover mogelijk van de aslijn van de rijbaan" (art 23.2.1)

Zover "mogelijk" he. Dus als je tegen de boord van de weg staat, dan voldoe je hieraan.

'het is verboden een voertuig te laten stilstaan of parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kennen hinderen'

(teruggevonden op politie.be)

Dus hopelijk nog eens een boete.

Wat is nodig en onnodig? Je kan argumenteren dat als je moet lossen, het nodig is :)

Zover "mogelijk" he. Dus als je tegen de boord van de weg staat, dan voldoe je hieraan.

Wat is nodig en onnodig? Je kan argumenteren dat als je moet lossen, het nodig is :)
Daar heb je, hopelijk, zelf niet over te beslissen. En zul je wel een goede inschatting moeten maken.

Gegeven de context lijkt het me overduidelijk onnodig. Je kunt je laden/lossen ook elders doen.

Als ik ga winkelen en de auto voor mijn deur parkeer ipv om de hoek omdat ik te mottig ben om twee keer op en af te lopen, sta je duidelijk onnodig andere weggebruikers te hinderen. (zeker in de context van het bewust traag doen)

Op de N16 in Battel richting Mechelen vanochtend als derde aan de lichten op het linkse rijvak. Voor mij ene die niet veel geduld had. De lichten sprongen nog maar juist op groen en hij begon al te claxonneren op de bestelwagen voor hem. Die vertrok dan en reden tot aan het volgende licht. Daar voorbij ging de bestelwagen op het rechtse vak rijden. Die voor mij schoot toen volle gas vooruit heel de tijd op het linkervak om dan even voor de lichten van Malinas hélemaal naar rechts de bocht naar de R6 op te vlammen. Toch een paar remlichten zien oplichten.
Zotten tegenwoordig.

Dit klote punt in de spits, altijd file vanop de Expressweg uit Antwerpen tot gans aan het rondpunt. Ronde punten en een massa vrachtwagens is zo'n slechte combinatie. Volle lijn en/of fysieke afscheiding tussen beide voorsorteerstroken die veel te laat begint waardoor eindeloos veel eikels er zich nog tussen schieten (nee, een voorsorteerstrook verkeerd gebruiken is niet ritsen).
Was er eindelijk een oplossing in de maak, heeft het sossen- en communistenbastion Zelzate toch wel de vergunning geweigerd zeker :angry:

Een cliché in een aftandse, afgeleefde verlaagde BMW 3-reeks (zo'n E46) die op dit punt zonder pinken van het rechtervak een bocht van 90° naar links maakt en dwars op de baan zowat stilstaat omdat er volk uit de andere richting komt. Ah ja, pinken kon niet, want te druk bezig met te bellen op zijn gsm. Had ik 20m verder gezeten op het linkervak, hadden ze hem als een bal gehakt uit zijn roestbak kunnen vissen... Nu had ik gelukkig genoeg afstand om te remmen en uit te wijken naar het rechter vak.

Dan krijg je toch spontaan neigingen om die gsm zo diep in een willekeurige lichaamsholte te rammen dat die er niet meer uit komt? 😤

Altijd fijn meerdere keren op een dag 'het voetgebaar' te krijgen van motards.

En ook zo fijn op een fileloze avond BG posts te lezen wanneer ik van Brussel naar de kust aan 120km/u op autopilot rij. Behalve waar de flitspalen staan met de wegenwerken natuurlijk.

Maar wtf is dit, al 2 bruggen gepasseerd met precies wel fel licht richting snelweg... hopelijk geen speciale techniek om mensen te fotograferen die hun gsm achter het stuur gebruiken...
Eeh, let eens op de baan? Autopilot of niet.

Dat voetgebaar waarover ik het over heb is net een bedankje omdat ik snel aan de kant ging toen de motorrijder 3-4 auto's achter was.
Awel, moest ge nu toch gepakt zijn met het GSM gebruik kunt ge het zo uitleggen aan de rechter. Laat ons dan maar weten of hij het OK vindt.

Met de wagen door fietsstraat. T-splitsing. Ik moet naar rechts. Clear. Ik begin te rijden naar rechts. Vannachter mij een fietser die zich in de bocht tussen mijn auto en de borduur wringt. Maakt van z'n tak: 't is hier wel een fietsstraat hé'. Euh, ok.

Ik ben welgeteld 1 straat verder. Fietser rechts op het voetpad aan 't rijden. Ik had die niet gezien. Hoeft ook niet. Maar die fietser beslist om toch de baan verder te nemen en vlamt zonder kijken de baan op. Ik schrik. Audi pre sense 'ding ding ding'. Ik gooi alles dicht. Fietser ziet dat ik moet remmen. Gelukkig, zone 30 en ik reed misschien 20. Fietser staart enkele keren achter zich. Begint tergend traag te rijden. Kijkt nog eens naar mij. Gaat nog trager rijden. Begint wat te zwalpen van rechts tot het midden van de baan. I get it, fietsstraat en ik blijf achter u, no worries. Kijkt nog eens achter hem. Fuck it, ik neem de boete wel. Ik haal hem in en die begint te roepen. Terecht, ik mag dat niet doen.

Alsof dat het goedmaakt dat ge tegen 120 lekker zit te forummen? Compleet van de pot gerukt.
Dat zijn 2 compleet andere momenten éh, het voetgebaar van motards was tijdens de file omdat ik me echt letterlijk op het linker vak uiterst links zet als ik er van ver zie aankomen, om dan weer even op autopilot te gaan.

En de fileloze avonden - nachten tussen 22:00 en 02:00 waarbij ik BG posts lees aan 120 km/u zijn op praktisch lege autosnelwegen wanneer iedereen weer van z'n 9 to 5 job al lang thuis is.
Niks praat natuurlijk gsm gebruik achter het stuur goed, maar op een lege snelweg met autopilot en wat muziek op is het natuurlijk wel aangenamer dan in slaap te vallen door continu voor me uit te kijken. Ik blijf heus niet geplakt op m'n smartphonescherm zoals sommigen en m'n aandacht gaat voornamelijk naar het 'verkeer'.

De zwalpende dronkaard die van het linker naar rechtervak zigzagde die ik enkele jaren geleden tegenkwam en voorbijstak nadat hij een andere bestuurder de berm had doen inrijden is dan toch een tikkeltje erger.

En de fileloze avonden - nachten tussen 22:00 en 02:00 waarbij ik BG posts lees aan 120 km/u zijn op praktisch lege autosnelwegen wanneer iedereen weer van z'n 9 to 5 job al lang thuis is.
Niks praat natuurlijk gsm gebruik achter het stuur goed, maar op een lege snelweg met autopilot en wat muziek op is het natuurlijk wel aangenamer dan in slaap te vallen door continu voor me uit te kijken. Ik blijf heus niet geplakt op m'n smartphonescherm zoals sommigen en m'n aandacht gaat voornamelijk naar het 'verkeer'.
Ze zetten overal trajectcontrole zodat autorijden oersaai wordt, dus ik zie me dat binnenkort ook nog beginnen doen als de stukken snelweg die ik rijd ook trajectcontrole zijn. Dat terwijl ik m'n gsm momenteel nooit aanraak tijdens het rijden. De overheid veroorzaakt dit gedrag gewoon zelf. Gelukkig kan ik voorlopig op de stukken snelweg die ik rijd nog doorrijden.

Ze zetten overal trajectcontrole zodat autorijden oersaai wordt, dus ik zie me dat binnenkort ook nog beginnen doen als de stukken snelweg die ik rijd ook trajectcontrole zijn. Dat terwijl ik m'n gsm momenteel nooit aanraak tijdens het rijden. De overheid veroorzaakt dit gedrag gewoon zelf. Gelukkig kan ik voorlopig op de stukken snelweg die ik rijd nog doorrijden.
Saai en voorspelbaar is exact wat je zou wensen in het verkeer lijkt me.

Terug
Bovenaan