De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Da's waar, maar gezien er veel te korte of te smalle opritten zijn in dit land is het niet verboden om opzij te gaan wanneer het linkervak leeg is zodat mensen vlot de snelweg op kunnen rijden.

Want indien je dat niet doet forceer je de mensen op de oprit om ofwel te stoppen of over de pechstrook in te voegen wat gevaarlijke situaties kan veroorzaken.

Dat noemt men wat verkeersinzicht en hoffelijkheid hebben.
Wat jij verkeersinzicht en hoffelijkheid noemt, zal op een rijexamen onnodig voorrang verlenen noemen en resulteren in punten aftrek.
 
Zo hoort het eigenlijk, het opkomende verkeer moet zijn snelheid aanpassen en voorrang geven aan het verkeer dat al op de autostrade rijdt.

Inderdaad, want ik erger mij dan weer aan die gasten die denken dat de oprit van een autostrade een soort lanceerstrook is naar het 3de vak. Het is uiteindelijk een beetje zoals de migratiekwestie hé: op de oprit van de autostrade ben je een nieuwkomer die zich bij het bestaande verkeer mengt. Als nieuwkomer pas je je dus aan aan het bestaande verkeer en ga je niemand zitten opzij drummen, in de remmen duwen of onmiddellijk naar het 3de vak schieten.
 
Bwa, als ik plaats heb en niemand hinder schuif ik ook een vak op.
Misschien nog een gewoonte van toen ik nog met de vrachtwagen reed. Al deed ik het dan meestal enkel voor medevrachtverkeer.
Teveel meegemaakt dat ik opschoof voor opkomende auto's ,die dan bleven hangen op de eerste band tegen 90.
Waardoor ik voor choco op het middenvak moest blijven.
 
Dat denk ik niet, ik herinner mij goed dat deze specifieke situatie in mijn cursus als hoffelijk rijgedrag stond beschreven.
Mensen moeten ook gewoon eens leren hun gaspedaal te gebruiken op de oprit en gerust wat gas bijgeven/lossen om hun snelheid aan te passen aan het verkeer op het rechterrijstrook.

OT: Colonne politiecombi's op de A12 die permanent op het middenvak rijdt aan 110-120. Iedereen had blijkbaar schrik om daar dan links voorbij te gaan wat dus tot rare situaties leidde
 
Ik snap die regel eigenlijk niet dat een prioritair voertuig maar prioritair is als de sirenes geen geluid produceren.
In mijn ervaring blijven ze gewoon rijgedrag vertonen alsof ze op dat moment wel prioritair zijn.

Gisteren op een gewestweg zo eentje tegengekomen als tegenligger en die reed gewoon in de midden van de weg omdat die zijn voorligger wilde voorbij steken (die voorligger deed absoluut niets om hem voor te laten).
En ik kon moeilijk in de berm gaan rijden (en dat was ik ook helemaal niet van plan), dus ben ik gaan vertragen om te zien wat die chauffeur ging doen.
Pas op het allerlaatste moment ging die weer naar z'n eigen vak, het was precies een spelletje chicken :unsure:
 
Deze week weer een toppertje gezien.

Bij het filerijden op de buitenring gaat iedereen opzij op het tweede en derde vak om een ambulance door te laten. Blijkt dat er ook nog eens een gewone burgerwagen aan het volgen is en gewoon tussen de auto's mee slingert. Iets verder rijdt hij zich echter vast omdat de rijen sluiten wanneer de ambulance door is, waarna hij gewoon de file mee volgt.

Toppunt van al was dat hij gewoon de ganse tijd aan het bellen is met gsm in de hand... Echt ne mafketel.

Misschien was hij familie van diegene die in de ambulance lag? Ik hoop maar dat dat de reden was van zijn gedrag, want anders is het echt wel gestoord. Motards heb ik dat al zien doen, maar nog geen wagens.
 
Da's waar, maar gezien er veel te korte of te smalle opritten zijn in dit land is het niet verboden om opzij te gaan wanneer het linkervak leeg is zodat mensen vlot de snelweg op kunnen rijden.

Want indien je dat niet doet forceer je de mensen op de oprit om ofwel te stoppen of over de pechstrook in te voegen wat gevaarlijke situaties kan veroorzaken.

Dat noemt men wat verkeersinzicht en hoffelijkheid hebben.
Ik dacht dat we tegen onnodig op het middenvak rijden waren ? Je moet toch niet onnodig op het middenvak gaan rijden omdat er misschien een incompetente chauffeur de autostrade wil opkomen ?
 
Deze week weer een toppertje gezien.

Bij het filerijden op de buitenring gaat iedereen opzij op het tweede en derde vak om een ambulance door te laten. Blijkt dat er ook nog eens een gewone burgerwagen aan het volgen is en gewoon tussen de auto's mee slingert. Iets verder rijdt hij zich echter vast omdat de rijen sluiten wanneer de ambulance door is, waarna hij gewoon de file mee volgt.

Toppunt van al was dat hij gewoon de ganse tijd aan het bellen is met gsm in de hand... Echt ne mafketel.

Misschien was hij familie van diegene die in de ambulance lag? Ik hoop maar dat dat de reden was van zijn gedrag, want anders is het echt wel gestoord. Motards heb ik dat al zien doen, maar nog geen wagens.
Ik probeer steeds het goede in de mens te zien en ben ervan overtuigd dat de meesten onder ons niet inherent slecht zijn. In dit geval zou ik dus denken dat de inzittenden van de wagen die de ambulance volgt dat om een goede reden doen. Omdat de patiënt iemand is die ze kennen en erbij willen zijn als die het ziekenhuis bereikt, bijvoorbeeld. Beeld je in dat je in zo'n situatie nog een half uur kan bumperkleven vooraleer je het ziekenhuis bereikt...
 
Ik wilde eigenlijk hetzelfde zeggen, maar dan op een normale manier:

De straten zijn niet smaller geworden, de auto's zijn breder geworden.
Straten worden evengoed in bebouwde kom soms smaller aangelegd. Hier in de buurt is dat gebeurd bij heraanleg van verschillende straten zodat je verplicht wordt om trager te rijden. Ook bij kruispunten waar het zo smal gemaakt is waardoor je eigenlijk zelfs niet met twee naast elkaar er door kan.
 
Dat denk ik niet, ik herinner mij goed dat deze specifieke situatie in mijn cursus als hoffelijk rijgedrag stond beschreven.
Hangt af van de context denk ik, als je niemand hindert denk ik nu ook niet dat je daarvoor strafpunten gaat krijgen. Maar als er iemand door jouw hoffelijkheid wordt gehinderd ligt dat waarschijnlijk anders. Ik vermoed dat het vooral gaat om mensen te filteren die als een gek naar links gaan vanaf ze een oprit naderen met een auto op.
 
Gisteren naar Brussel, djeezes als ge dat de E314 richting Leuven pakt :eek:

Hoe lang zijn die werken dan niet...
En op de terugweg stond de superflitser daar in het begin van de werken. Maar mij hebben ze niet liggen se ,zelfs niet om half 12 's nachts :cool:
 
Ik probeer steeds het goede in de mens te zien en ben ervan overtuigd dat de meesten onder ons niet inherent slecht zijn. In dit geval zou ik dus denken dat de inzittenden van de wagen die de ambulance volgt dat om een goede reden doen. Omdat de patiënt iemand is die ze kennen en erbij willen zijn als die het ziekenhuis bereikt, bijvoorbeeld. Beeld je in dat je in zo'n situatie nog een half uur kan bumperkleven vooraleer je het ziekenhuis bereikt...
Ik veronderstel het. Dat of knettergek.
 
Haha en ik vind dat net mooier :D

Ik vind die functie alles behalve nutteloos als je in een straat parallel staat geparkeerd tbh.
Ik heb geen enkel esthetisch gevoel bij de ingeklapte spiegels van een geparkeerde wagen... :)

Het is inderdaad wel nuttig wanneer je parallel geparkeerd staat.
 
Zelfs indien die mens de ambulance voor een goede reden aan het volgen was, blijft het natuurlijk bijzonder gevaarlijk (en niet toegelaten).
Vooral het feit dat hij de ganse tijd aan het bellen was (gsm in de hand) stoorde mij geweldig. Het is sowieso al een gevaarlijke situatie.

Aan zijn nummerplaat te zien was het wel een Zweed. Misschien dat daar andere regels gelden mbt ambulances in een file.
 
Ik rij op een voorrangsbaan in de bebouwde kom, hier dus: https://www.google.be/maps/@51.3128...4!1sangqg0j17zfV9KSfE20vVQ!2e0!7i16384!8i8192

10m voor mij een andere wagen en we rijden tegen 30 voorbij de straat rechts om over de spoorweg te rijden.
Komt er van de andere kan een manbun-oetlul van een fietser die zich zonder enige waarschuwing tussen ons 2 smijt om de straat rechts in te slaan. Alles moeten dichtgooien of ik zat er los op.
 
Zo'n RAM is ook een gigantisch loemp onding. Nogal ironisch om de staat voor de rechter te slepen omwille van "te smalle straten" als je weet (maar dat weet je waarschijnlijk niet) dat de straten steeds breder en breder worden aangelegd in de loop der jaren. Allemaal op maat van mensen wiens nek zodanig dik is dat ze er een RAM voor moeten kopen. De staat zou beter mensen in een RAM voor de rechter slepen wegens te breed voertuig, teveel onnodige plaatsinname en gewoon teveel egoïsme in het algemeen.

Ga met uw RAM op een akker gaan rijden, zoals andere tractors. Maar blijf van de openbare weg met uw stalen schoendoos. Als er een kleine met zijn fietske voor u de straat op komt rijden kun je hem verdomme nog niet eens zien. Dan staat er de volgende dag weer in de krant "De bestuurder beweert niets gevoeld te hebben en dacht misschien een fazant te hebben aangereden".

Idd maar zelfs een Golf en onze smalle bestelwagen (Ford Transit) zou geen doen zijn, die zone is echt een hel om door te rijden, smal over relatief lange afstand, geparkeerde voertuigen ... de woningen die er staan staan er natuurlijk.

 
Terug
Bovenaan