De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Eergisteren voor het eerst sinds lang nog eens wat km's gemaakt.
- 2 keer de weg afgesneden op een vierbaansweg met rode lichten omdat ze zich op het andere rijvak willen voorsorteren. Ik moest extra in de remmen ipv uit te bollen, dus gewoonweg hinderlijk.
- op dezelfde weg rijdt iem 10 per uur onder de toegelaten snelheid. Ik begin in te halen. Wanneer ik op dezelfde hoogte kom, geeft die gas bij om nog voor mij in te komen. Om een beetje verder dan van de linkerrijbaan helemaal naar rechts te gaan om een afslagstrook te pakken.
- iemand met een remork die traag op de linkerrijbaan blijft rijden. Bij een rood licht dan rechts gaan staan (was volledig vrij). Sneller opgetrokken natuurlijk, om die wagen met de remork dan uiteindelijk naar rechts te zien gaan nadat een hele rij auto's hem langs rechts voorbij stak.
- ik rij op hier op de middelste rijstrook (https://www.google.be/maps/@51.0019...4!1sII3LoRwFu-rgSCy5wxkSxQ!2e0!7i16384!8i8192). De rechtse slaat zo meteen automatisch af nr de E313, dus daar ga ik niet rijden. En in mijn achteruitspiegel zie ik iemand zotte manoeuvres doen (langs rechts inhalen aan overdreven snelheid en nauwelijks plek want er reed ook iemand op de middelste rijstrook).
Mijn voorganger reeds voor mij wat te traag, maar ik hield me dus even in om vrije doorgang te geven aan een mogelijk halve gare.
Die halve gare komt langs links, zet dan zijn richtingaanwijzer aan, en komt gewoon naar rechts om uiteindelijk de afslag naar Antwerpen te pakken. Terwijl ik al net iets te kort op mijn voorganger zat... Dus serieus in de remmen moeten gaan en eens geflikkerd met mijn fahren.
Volgens mij zat iemand op de passagierszetel want nadat ik geflikkerd had, zag ik hem zijn snelheid verlagen en precies discussiëren met iemand.
 
Deze ochtend gatplakken, agressief gatplakken. Zo dicht dat je de lichten niet meer zag in de spiegel.
Dus vertraagd van 70 naar 60 naar 50 tot er uiteindelijk werd voorbij gestoken.
Een jong treezeke in ne Citroën C3 om dan haar weg te vervolgen aan mijn eerdere snelheid om iets verder hare oprit op te rijden en daar de ganse dag te staan. Dat was bijna aan mijn werk (garage) en iedere proefrit stond ze op dezelfde plaats.
F.F.S.
 
Gatplakken is misschien meer de cultuur in Vlaams-Brabant dan elders, maar ik heb de laatste weken nogal veel in die regio gereden en jezus, wat een agressieve paljassen rijden er toch rond. Toegegeven, ik ben vrij conservatief als het op ruimte tussenlaten aankomt, 3 seconden is voor mij het minimum. Op een drukkere baan betekent dat vaak dat ik minutenlang op de linkerstrook blijf rijden omdat er simpelweg geen ruimte is op het vak rechts ervan om veilige afstand te laten. Ongelofelijk hoe agressief sommige mobilisten daarvan van worden. Het begint met dichter rijden, dan knipperen, dan ronduit levensgevaarlijk gatplakken. Ik rij dan nog expres 121-122 per uur met de gps om 100% zeker te zijn dat ze geen reden tot klagen hebben over de snelheid.

Ik ben ongelofelijk cynisch geworden op dat vlak en laat gewoon mijn gaspedaal los zodra het gebeurt. Tegen dat ik aan 80 per uur zit hebben ze waarschijnlijk al door wat de bedoeling is of halen ze me in langs rechts met de middelvinger uitgestoken.
 
Gatplakken is misschien meer de cultuur in Vlaams-Brabant dan elders, maar ik heb de laatste weken nogal veel in die regio gereden en jezus, wat een agressieve paljassen rijden er toch rond. Toegegeven, ik ben vrij conservatief als het op ruimte tussenlaten aankomt, 3 seconden is voor mij het minimum. Op een drukkere baan betekent dat vaak dat ik minutenlang op de linkerstrook blijf rijden omdat er simpelweg geen ruimte is op het vak rechts ervan om veilige afstand te laten. Ongelofelijk hoe agressief sommige mobilisten daarvan van worden. Het begint met dichter rijden, dan knipperen, dan ronduit levensgevaarlijk gatplakken. Ik rij dan nog expres 121-122 per uur met de gps om 100% zeker te zijn dat ze geen reden tot klagen hebben over de snelheid.

Ik ben ongelofelijk cynisch geworden op dat vlak en laat gewoon mijn gaspedaal los zodra het gebeurt. Tegen dat ik aan 80 per uur zit hebben ze waarschijnlijk al door wat de bedoeling is of halen ze me in langs rechts met de middelvinger uitgestoken.
Mensen zoals u zijn dan weer mijn ergernis.

3sec is echt wel heel ruim om niet opzij te gaan. Ge kunt ook opzij gaan en u ergens tussen voegen en dan de afstand tot uw voorligger op het gemak laten groeien.

Ge kunt 127km/h op uw teller rijden zonder geflitst te worden.

Gij rijdt dus onnodig lang op het linkervak en blokkeert andere weggebruikers.
 
Mensen zoals u zijn dan weer mijn ergernis.

3sec is echt wel heel ruim om niet opzij te gaan. Ge kunt ook opzij gaan en u ergens tussen voegen en dan de afstand tot uw voorligger op het gemak laten groeien.

Ge kunt 127km/h op uw teller rijden zonder geflitst te worden.

Gij rijdt dus onnodig lang op het linkervak en blokkeert andere weggebruikers.
Nee, 3 seconden is exact wat aangeraden wordt bij het vochtige weer van de afgelopen weken.
Bovendien is de snelheidslimiet 120 km per uur. De regel is niet dat je zo snel mogelijk mag rijden zolang je er maar ongestraft weg mee kan komen... Dat ik dat zelfs moet uitleggen. Waarom zou ik in godsnaam een manoeuvre moeten uitvoeren en me tijdelijk in een kwetsbaardere positie brengen op een gevaarlijke tussenafstand, simpelweg omdat meneertje 7 km per uur te snel wil rijden? Geen denken aan.
 
Mensen zoals u zijn dan weer mijn ergernis.

3sec is echt wel heel ruim om niet opzij te gaan. Ge kunt ook opzij gaan en u ergens tussen voegen en dan de afstand tot uw voorligger op het gemak laten groeien.

Ge kunt 127km/h op uw teller rijden zonder geflitst te worden.

Gij rijdt dus onnodig lang op het linkervak en blokkeert andere weggebruikers.

Ik weet niet hoe 't met u zit, maar ik vind 't een pak ergerlijker dat iemand die mij inhaalt, voor mij invoegt en opeens begint te vertragen en zo een remgolf uitlokt en een heleboel achterliggers beginnen te veranderen van rijstrook om aan 1 km/u verschil te gaan inhalen dan dat ik links "beperkt" ben tot 124 km/u op de GPS.
 
Laatst bewerkt:
Daarnet een kleine ergernis gehad, en dan zelf ook maar een ergernis van anderen geworden.

Ik reed hier op het rondpunt, en moest eraf. Rechts komt iemand aan, ik zie hem duidelijk kijken en de situatie inschatten. Hij besluit van de voorrangstekens te negeren, gas bij te geven en mij de pas af te snijden (zonder dat ik daarbij in mijn remmen moet vliegen overigens). Ik signaleer even met mijn lichten dat dat niet zo netjes was, en hij signaleert met zijn remlichten dat het hem niet veel kan schelen (maar een fractie van een seconde, zonder effectief te remmen: dus al bij al nog redelijk OK). Toen werd hij dus mijn ergernis.

Pakweg 100m verder wil hij achterwaarts parkeren: hij zet proper zijn pinker aan en rijdt tot net voorbij het vak. Ik herinner mij zijn virtuele middelvinger met de remlichten en zet mij proper op een halve meter van zijn achterbumper (als ik zelf voor instant karma kan zorgen ga ik dat niet laten). Toen werd ik zijn ergernis. Na een halve minuut stapt hij geïrriteerd uit om uit te leggen dat hij wil parkeren (niet echt kwaad overigens, en niet agressief of beledigend), en ik zeg dat hij maar voorrang had moeten geven eerder, en nu maar verder moet rijden (ook redelijk kalm en beleefd). Hij is dan maar terug ingestapt, en na een tiental seconden ook maar verder gereden. Dan zag ik dat er 30m verder nog 3 vrije plaatsen waren waar hij niet eens achterwaarts in moest rijden (maar dat had hij in zijn frustratie precies niet door).

Ik hoop dat hem er iets uit geleerd heeft: snij niemand de pas af als die u 100m verder kan kloten :p.
Doe dat bij de verkeerde en ge krijgt op uw gezicht...
 
Gatplakken is misschien meer de cultuur in Vlaams-Brabant dan elders, maar ik heb de laatste weken nogal veel in die regio gereden en jezus, wat een agressieve paljassen rijden er toch rond. Toegegeven, ik ben vrij conservatief als het op ruimte tussenlaten aankomt, 3 seconden is voor mij het minimum. Op een drukkere baan betekent dat vaak dat ik minutenlang op de linkerstrook blijf rijden omdat er simpelweg geen ruimte is op het vak rechts ervan om veilige afstand te laten. Ongelofelijk hoe agressief sommige mobilisten daarvan van worden. Het begint met dichter rijden, dan knipperen, dan ronduit levensgevaarlijk gatplakken. Ik rij dan nog expres 121-122 per uur met de gps om 100% zeker te zijn dat ze geen reden tot klagen hebben over de snelheid.

Ik ben ongelofelijk cynisch geworden op dat vlak en laat gewoon mijn gaspedaal los zodra het gebeurt. Tegen dat ik aan 80 per uur zit hebben ze waarschijnlijk al door wat de bedoeling is of halen ze me in langs rechts met de middelvinger uitgestoken.
Begrijp ik nu goed dat je minutenlang links blijft plakken bij het inhalen? Of heb je dit ongelukkig verwoord en bedoelde je enkele seconden? Indien je minutenlang bedoelt, ben je wel degelijk een ergernis en bovendien in strijd met artikel 16 van de wegcode. Daar staat een onmiddellijke inning van 116 euro tegenover.


"16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :

zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :

a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.

zijn voornemen zich naar links te verplaatsen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing uitgevoerd is."
 
Laatst bewerkt:
Begrijp ik nu goed dat je minutenlang links blijft plakken bij het inhalen? Of heb je dit ongelukkig verwoord en bedoelde je enkele seconden? Indien je minutenlang bedoelt, ben je wel degelijk een ergernis en bovendien in strijd met artikel 16 van de wegcode. Daar staat een onmiddellijke inning van 116 euro tegenover.


"16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :

zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :

a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.

zijn voornemen zich naar links te verplaatsen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing uitgevoerd is."

Zoals hij het verwoordt

dat ik minutenlang op de linkerstrook blijf rijden omdat er simpelweg geen ruimte is op het vak rechts ervan om veilige afstand te laten

is dat niet links plakken maar in meerdere files rijden

9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :

1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer;

3° op rijbanen verdeeld in rijstroken waarboven verkeerslichten als bedoeld in artikel 62bis zijn aangebracht.

en wordt zijn manoeuvre niet als inhalen beschouwd.

16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.
 
Laatst bewerkt:
Het hangt er ook vanaf wat Tr1ploid verstaat onder een "drukkere baan". Zondere verdere info ben ik nog niet overtuigd van zijn verhaal.
 
Het hangt er ook vanaf wat Tr1ploid verstaat onder een "drukkere baan". Zondere verdere info ben ik nog niet overtuigd van zijn verhaal.
Bij 120 km/u en een nat wegdek is de aangeraden minimumafstand 3 seconden = 100m, dus dan heb je al 200m (100m tussen jou en je voorligger, 100m tussen jou en je achterligger) nodig om veilig in te voegen zonder het verkeer achter je te hinderen.

Ik zie niemand zo’n afstanden respecteren, ik doe het zelf ook niet en ik heb mij ook al geërgerd aan zo’n situaties, maar de wegcode is wat ze is en er is dus echt niet veel nodig om van “links plakken” naar “het verkeer geschiedt in meerdere files” te gaan.

(Ik neem mijn woorden terug als hij minder dan 5 auto’s per km beschrijft als een “drukkere baan”)
 
Laatst bewerkt:
Als anderen veel afstand houden daar heb ik doorgaans weinig problemen mee. Iedereen beslist voor zichzelf waar hij zich comfortabel mee voelt. Ik vind het wel irritant als er dan maar 5 minuten aan een stuk ingehaald wordt omdat er nergens 200m ruimte is, en als dat onder de snelheidslimiet is (wat bij Tr1ploid al niet het geval is). En ik vind het helemaal irritant als die afstand komt omdat er iemand op zijn GSM aan 't kijken is, en dan bijvoorbeeld in de file altijd een fameus gat laat waar dan 3 anderen in kunnen duiken. Maar dan spreken we al over een heel andere situatie.

Doe dat bij de verkeerde en ge krijgt op uw gezicht...
Was dat een BMW met 4 adolescenten geweest had ik het waarschijnlijk ook niet gedaan. In dit geval was het een Dacia met een bebaarde medemens van pakweg in de 50 of zo, dus dan schat ik het risico op agressiviteit al wat lager in. En op zich waren er ook genoeg omstaanders om iemand met slechte bedoelingen nog eens te doen nadenken.
 
Was dat een BMW met 4 adolescenten geweest had ik het waarschijnlijk ook niet gedaan. In dit geval was het een Dacia met een bebaarde medemens van pakweg in de 50 of zo, dus dan schat ik het risico op agressiviteit al wat lager in. En op zich waren er ook genoeg omstaanders om iemand met slechte bedoelingen nog eens te doen nadenken.
Gohja ongeacht wie er nu inzit, ik heb toch nooit de tijd of goesting om zoiets uit te halen hoor. Als ik in Brussel rijd moet ik dat anders een paar keer per dag doen.

Gatplakken is misschien meer de cultuur in Vlaams-Brabant dan elders, maar ik heb de laatste weken nogal veel in die regio gereden en jezus, wat een agressieve paljassen rijden er toch rond.

Eh, wat? :)
 
In Vlaams-brabant liggen nu eenmaal enkele van de drukste stukken autostrade van het land. Heel mijn post gaat specifiek over de E19, de R0 en het stuk E40 tussen Brussel en Aalst. Da's het traject dat ik deze vakantie meerdere keren heen en terug gereden heb.
Maar ja, is het de cultuur van een provincie (bestaat dat eigenlijk) als er autostrades doorlopen van waaruit iedereen naar en van zijn werk komt (ook uit andere provincies)? Het effect van een stad zoals Brussel zal er ook wel zijn. Vond het gewoon grappig, verder niets hoor.
 
Bij 120 km/u en een nat wegdek is de aangeraden minimumafstand 3 seconden = 100m, dus dan heb je al 200m (100m tussen jou en je voorligger, 100m tussen jou en je achterligger) nodig om veilig in te voegen zonder het verkeer achter je te hinderen.

Ik zie niemand zo’n afstanden respecteren, ik doe het zelf ook niet en ik heb mij ook al geërgerd aan zo’n situaties, maar de wegcode is wat ze is en er is dus echt niet veel nodig om van “links plakken” naar “het verkeer geschiedt in meerdere files” te gaan.

(Ik neem mijn woorden terug als hij minder dan 5 auto’s per km beschrijft als een “drukkere baan”)
Ik snap het verhaal van Tr1ploid nog steeds niet volledig:
@Tr1ploid
  • Beschrijf jij een situatie waar iedereen nog net 120km/h kan rijden, maar de snelweg volledig verzadigd is en bij de minste remactie, iedereen moet vertragen?
    • Geen probleem als je dan links rijdt, al vraag ik me dan wel af of je zonder te vertragen >100 meter afstand kan houden van je voorligger op het linkervak?
    • Het is dan toch op alle vakken druk en dan moet je bijna een gat laten voor je (en dus trager rijden) om die 100 meter te kunnen respecteren?
  • Of bedoel je eerder dat je geen 100 meter afstand kan houden van je voorligger op de rechter rijstrook en je dus zelf maar beslist om links te gaan rijden aan eenzelfde snelheid met >100m vrije ruimte voor je (want dit is wat er veilig wordt geacht bij regen) op het linkervak en dit minutenlang zonder de persoon die rechts voor je aan het rijden is in te halen?
    • Indien ja, dan ben je wel degelijk een ergernis en wellicht ook in fout (al heb ik hier meer details voor nodig).
    • Als er >100 meter aan vrije ruimte voor je ligt op het linkervak, dan kan je toch niet spreken van een drukkere baan?
 
In Vlaams-brabant liggen nu eenmaal enkele van de drukste stukken autostrade van het land. Heel mijn post gaat specifiek over de E19, de R0 en het stuk E40 tussen Brussel en Aalst. Da's het traject dat ik deze vakantie meerdere keren heen en terug gereden heb.
Denk dat dit zeer anekdotisch is, niet? Ik doe vrijwel wekelijks R0 en E40 tussen Brussel en Aalst, maar de meeste verkeersagressie heb ik persoonlijk meegemaakt tussen Brussel en Antwerpen :thinking:
 
Vrachtwagen chauffeurs die hun lading niet deftig vastleggen.
Net optijd kunnen uitwijken voor een groot stalen L profiel, aan volle snelheid op de snelweg.
 
Denk dat dit zeer anekdotisch is, niet? Ik doe vrijwel wekelijks R0 en E40 tussen Brussel en Aalst, maar de meeste verkeersagressie heb ik persoonlijk meegemaakt tussen Brussel en Antwerpen :thinking:
Tuurlijk is het anekdotisch, ik kan alleen maar uit ervaring spreken. Wilde gewoon maar een ergernis over agressieve gatplakkers delen.
 
Ik snap het verhaal van Tr1ploid nog steeds niet volledig:
@Tr1ploid
  • Beschrijf jij een situatie waar iedereen nog net 120km/h kan rijden, maar de snelweg volledig verzadigd is en bij de minste remactie, iedereen moet vertragen?
    • Geen probleem als je dan links rijdt, al vraag ik me dan wel af of je zonder te vertragen >100 meter afstand kan houden van je voorligger op het linkervak?
    • Het is dan toch op alle vakken druk en dan moet je bijna een gat laten voor je (en dus trager rijden) om die 100 meter te kunnen respecteren?
  • Of bedoel je eerder dat je geen 100 meter afstand kan houden van je voorligger op de rechter rijstrook en je dus zelf maar beslist om links te gaan rijden aan eenzelfde snelheid met >100m vrije ruimte voor je (want dit is wat er veilig wordt geacht bij regen) op het linkervak en dit minutenlang zonder de persoon die rechts voor je aan het rijden is in te halen?
    • Indien ja, dan ben je wel degelijk een ergernis en wellicht ook in fout (al heb ik hier meer details voor nodig).
    • Als er >100 meter aan vrije ruimte voor je ligt op het linkervak, dan kan je toch niet spreken van een drukkere baan?
Het is heel sympathiek dat je zo diep wil ingaan op mijn verhaal, maar als ik eerlijk ben; Ik ben degene die de situatie inschatte; Ik ken de wegcode; ik weet dat ik niet in de fout was. Eenderwie die zich aan de verkeersregels houdt kan zich ook niet ergeren aan mijn situatie, want zodra je mij probeert in te helen breek je al de wet. Denk eens na of jij hier effectief bezig bent met reglementair rijden te verdedigen of gewoon een excuus aan het zoeken bent om iemand die aan de maximumsnelheid rijdt op de linkerrijstrook te haten omdat je zelf graag aan hogere snelheid langs het verkeer wilt scheuren.
 
Terug
Bovenaan