De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Is dat dan echt zo erg? :p Hier ook twee onbegrensde elektrische fietsen (van mij en m'n vriendin) en ik fiets zelfs enkel maar in m'n vrije tijd als plezierritje. Een limiet van 25 km/h is gewoon te laag, ik reed vroeger tegen 30 km/h naar school op een gewone fiets en deed dat ook gewoon zonder helm. Een onbegrensde stadsfiets met 250W motor zonder verdere aanpassingen en zonder al te hard te hoeven trappen kan +- 32 km/h. Dat is nu niet echt een gevaarlijke snelheid.
Daar ga ik niet mee akkoord. Voor veel mensen is 25km/u zelfs al te snel, dat zijn mensen die anders veelal 14-18km/u gemiddeld rijden met een gewone fiets, die moet je niet plots bijna aan het dubbele van de snelheid laten rijden, dat kan bijna enkel resulteren in ongelukken.

Mensen die met hun gewone fiets consistent 30 kunnen rijden zijn zeer dun gezaaid en zij hebben gradueel kunnen snelheid verhoogd door regelmatig met de fiets te rijden, ze hebben dus ook een graduele gewenning gehad aan sturen en verkeer aanvoelen aan die snelheden.

Ik herinner mij dat wij met school vroeger toen ik 8 of 9 jaar was of zo naar de verkeerstuin gingen in Mechelen (https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230222_95585735) en daar oefenden met de fiets of als voetganger en waar je allemaal moest op letten. Ik weet niet of dat op veel plaatsen gedaan wordt.
Vroeger ook met school naar de verkeerstuin in het Rivierenhof in Deurne geweest. Was wel tof.

Daar ga ik niet mee akkoord. Voor veel mensen is 25km/u zelfs al te snel, dat zijn mensen die anders veelal 14-18km/u gemiddeld rijden met een gewone fiets, die moet je niet plots bijna aan het dubbele van de snelheid laten rijden, dat kan bijna enkel resulteren in ongelukken.

Mensen die met hun gewone fiets consistent 30 kunnen rijden zijn zeer dun gezaaid en zij hebben gradueel kunnen snelheid verhoogd door regelmatig met de fiets te rijden, ze hebben dus ook een graduele gewenning gehad aan sturen en verkeer aanvoelen aan die snelheden.
Ik vind de begrenzing van een fiets toch ergens belachelijk.
Een nieuwe elektrische wagen wordt met zoveel mogelijk PK geleverd en de overheid beperkt de snelheid van fietsen voor hun eigen veiligheid.
Het moet mogelijk zijn om +30kmu te crossen op rechte stukken met een elektrische fiets.

Ik vind de begrenzing van een fiets toch ergens belachelijk.
Een nieuwe elektrische wagen wordt met zoveel mogelijk PK geleverd en de overheid beperkt de snelheid van fietsen voor hun eigen veiligheid.
Het moet mogelijk zijn om +30kmu te crossen op rechte stukken met een elektrische fiets.

In welke zin is het belachelijk? Voor een auto heb je nog steeds een rijbewijs nodig, ik begrijp dus niet of je pleit voor het afschaffen van rijbewijzen of het invoeren van gegradeerde rijbewijzen zoals bij moto's, waar je een ander type rijbewijs nodig hebt voor exemplaren met meer power?

Als je sneller wilt gaan met een fiets moet je mijn inziens maar conditie kweken of een speedelec kopen.

In welke zin is het belachelijk? Voor een auto heb je nog steeds een rijbewijs nodig, ik begrijp dus niet of je pleit voor het afschaffen van rijbewijzen of het invoeren van gegradeerde rijbewijzen zoals bij moto's, waar je een ander type rijbewijs nodig hebt voor exemplaren met meer power?

Als je sneller wilt gaan met een fiets moet je mijn inziens maar conditie kweken of een speedelec kopen.
Overdreven snelheid heeft niets te maken met wel of geen rijbewijs te beschikken.
Ik vind het idee om een elektrische fietsen te beperken in snelheid even belachelijk als wagens te gaan beperken tot 90kmu.

25kmu is gewoon traag op veel plaatsen buiten de stad.

Overdreven snelheid heeft niets te maken met wel of geen rijbewijs te beschikken.
Ik vind het idee om een elektrische fietsen te beperken in snelheid even belachelijk als wagens te gaan beperken tot 90kmu.

Dan koop je toch een speed pedelec?

Je bent niet beperkt tot 25km/u, je mag gerust sneller. Maar dan moet je wel zelf trappen.

Bwa, ik snap wat je wilt zeggen, maar bv. Een brommer is ook beperkt qua snelheid.

Wat ik wel al een stap vooruit zou vinden is de beperkingen meer afstemmen op de snelheidslimieten. Laat een gewone elektrische fiets tot 30kmh en een speedpedelec tot 50kmh. Dan kan een gewone elektrische fiets in een fietsstraat gewoon 30 rijden. En een speedpedelec, die zich soms op de straat MOET begeven, kan dan ook netjes 50kmh rijden waar het 50 is.

Door dat gelijk te trekken krijg je op heel wat plaatsen al minder conflict met auto's, want dat is gewoon 'de snelheid'.

Is dat dan echt zo erg? :p Hier ook twee onbegrensde elektrische fietsen (van mij en m'n vriendin) en ik fiets zelfs enkel maar in m'n vrije tijd als plezierritje. Een limiet van 25 km/h is gewoon te laag, ik reed vroeger tegen 30 km/h naar school op een gewone fiets en deed dat ook gewoon zonder helm. Een onbegrensde stadsfiets met 250W motor zonder verdere aanpassingen en zonder al te hard te hoeven trappen kan +- 32 km/h. Dat is nu niet echt een gevaarlijke snelheid.

Dat de ondersteuning bij een gewone elektrische fiets wegvalt bij 25km/h is de reden dat ik voor een speed pedelec gegaan ben.
Ik had even gereden met mijn pa zijn gewone, en dat was gewoon irritant. Had dat 30-35km/h geweest, ik had hoogstwaarschijnlijk een gewone genomen ipv een speed pedelec. Want de extra kost, verzekering (1000€ extra leasekost per jaar), verplicht rijbewijs, helm, ... maakt het toch wel een duur grapje. (maar nog geen seconde spijt van gehad, integendeel, jammer dat ik er nog niet meer mee kunnen fietsen heb)

En voor de ouden van dagen is idd 25km/h veel te snel. Maar ge kunt het ondersteuningsniveau ook aanpassen.
Als ik de mijne nu op volle ondersteuning zet, vliegt die naar de 45km/h, als ik die ondersteuning op touring zet rij ik op het gemakje 30km/h, bij eco rond de 20.

Als ik naar huis kom van het werk heb ik na mijn afrit v/d autostrade nog een klein stuk steenweg vooraleer ik thuis ben. Laten we zeggen hooguit twee minuten.

Op die twee minuten (het was zelfs minder) heb ik twee keer fameus mogen claxonneren op twee bestuurders die vlak voor mijn neus de baan kruisten. Eerste geval: Twee camionetten draaien voor mij de steenweg in de andere richting. De eerste had nog wel de tijd, maar de tweede - waarvan ik verwachtte dat die dus ging wachten - schiet rap rap mee de baan over. Toeterconcert numero uno.

Tweede geval: ik nader de bebouwde kom van mijn dorp en uit de tegenrichting draait ineens iemand af op zijn oprit, quasi vlak voor mijn neus. Als ik daar niet rem rij ik daar gewoon los op. Hier dus ook serieus geclaxonneerd en aangezien ik nog vrij geagiteerd was van het eerdere voorval, kreeg ze nog een extra laag. Reactie? Neen, gewoon blind voor haar blijven kijken alsof ze van geen kwaad bewust is.

De laadklep van mijn CLA is deze ochtend in Parking Albertina (BXL) door iemand afgebroken.

Ben wel eens benieuwd hoe ze dat heeft klaargespeeld.. Heb al eens proberen bellen, de voicemail geeft gelukkig de juiste naam op. Even afwachten.

Update: contact gehad met een vriendelijke dame. Zij heeft gevraagd om het onderling te regelen wegens geen schadegeval door auto veroorzaakt en franchise familiale te hoog.

Heb ondertussen tussen mijn Mercedes dealer gesproken. De reparatie komt op 180 eur btw en werkuren incl.

Vandaag op een baan met 2 rijvakken waar je 90 mag. Een stuk voor mij komt er iemand opgereden en gaat direct naar het linkervak en blijft daar een heel stuk tegen 70 rijden. Voor hem rijdt er gewoon niemand. Ik rij wel 90 dus kom er ondertussen rechts achter en die blijft daar maar links rijden. Na even te wachten ben ik die maar gepasseerd en even later zet hij zich dan toch ineens rechts. Sommigen...

Deze morgen rij ik naar het werk, op het tweede vak met het snellere verkeer, op het eerste vak zet iemand zijn pinker op om naar links te komen, er is plaats genoeg dus ik pink met mijn lichten om hem er tussen te laten. Op dat moment zet hij zijn pinker uit en blijft rechts rijden, ik wacht nog even, maar aangezien hij rechts blijft geef ik weer wat gas bij, wanneer ik gelijk zijn koffer ben begint hij dan naar links te komen (zonder pinker), ik klaksoneer, maar hij blijft komen, dus ik moet alles dichtsmijten. Na zijn manoeuvre zet hij even zijn alarmlichten op.
Daarna gaat hij weer naar rechts en ik wil links voorbij gaan, maar de rij links vertraagt waardoor ik naar rechts ga en weer achter hem kom te zitten en hij plots zonder aanleiding alles dichtsmijt. Voor de tweede keer scheelde het slechts enkele millimeters of er was een ongeval gebeurd door deze achterlijke klootzak.

Bij sommige mensen vraag je je toch echt af hoe ze ooit aan een rijbewijs geraakt zijn.

Deze morgen rij ik naar het werk, op het tweede vak met het snellere verkeer, op het eerste vak zet iemand zijn pinker op om naar links te komen, er is plaats genoeg dus ik pink met mijn lichten om hem er tussen te laten.
Opgelet. Als je dit kort 2 of 3 keer na elkaar doet en dichterbij komt (zelfde snelheid of licht versnellen), dan kan die bestuurder dat ervaren als een signaal dat jij die persoon niet toelaat om naar links te komen.
1x kort en niet meer dichterbij komen (gas lossen), dan zou het duidelijk moeten zijn dat je een toelating geeft aan die wagen om naar links te gaan.

Zonet in de file voor het viaduct van Vilvoorde.
Sta ik op het middenvak, vlak aan het bord dat iedereen op het rechtervak moet.

Camionette rechts van mij wilt naar links. Maja, geen plaats, en hij blijft dan toch waar hij is.

Beetje later wil ik naar rechts invoeren
Hij laat er mij uiteraard niet tussen. Ok, t is nog een paar 100m, dus ik heb tijd. Ineens begint hij te gesticuleren dat ik mijn raam moet afdraaien.
Ik doe dat....

"Weette gij dat uwe pinker op staat?"
- euh ja, dees vak is afgesloten sebiet
"Ah moette gij er tussen? Doet dat dan he, uwe pinker enerveert mij!"

Ik herinner mij dat wij met school vroeger toen ik 8 of 9 jaar was of zo naar de verkeerstuin gingen in Mechelen (https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230222_95585735) en daar oefenden met de fiets of als voetganger en waar je allemaal moest op letten. Ik weet niet of dat op veel plaatsen gedaan wordt.

Cool! Heb ooit iets gelijkaardig gedaan, maar was indoor. Ik denk misschien zelfs gewoon in de plaatselijke sporthal.

Het was eerder een soort 'competitie': wie een fout maakte, moest onmiddellijk het parcours verlaten. Tot er maar één iemand over was. Heb dat altijd debiel gevonden... Iemand die fouten maakt gaat niet beter worden als je die niet meer laat oefenen...

Voetganger die door het rood oversteekt over de N9 (behoorlijk drukke baan met 2 vakken in beide richtingen op dat stuk) waar je 70 mag. Na 2 meter had hij toch door dat dat geen briljant idee was omdat er 2 stromen van auto's (die groen hadden) afkwamen van de andere kant van het kruispunt. Hij is nog net kunnen terug lopen zonder platgewalst te worden, want ik denk niet dat auto's aan 70 km/u op die afstand nog konden stoppen.

Zonet in de file voor het viaduct van Vilvoorde.
Sta ik op het middenvak, vlak aan het bord dat iedereen op het rechtervak moet.

Camionette rechts van mij wilt naar links. Maja, geen plaats, en hij blijft dan toch waar hij is.

Beetje later wil ik naar rechts invoeren
Hij laat er mij uiteraard niet tussen. Ok, t is nog een paar 100m, dus ik heb tijd. Ineens begint hij te gesticuleren dat ik mijn raam moet afdraaien.
Ik doe dat....

"Weette gij dat uwe pinker op staat?"
- euh ja, dees vak is afgesloten sebiet
"Ah moette gij er tussen? Doet dat dan he, uwe pinker enerveert mij!"
Jongens toch, met uwe klote pinker!

Gisteren op de Antwerpse Ring rond 8u.

Ik rij op het tweede baanvak, auto linkse baanvak wilt invoegen en pinkt dus hoffelijk als ik ben laat ik die voor.

Paar km verder ga ik naar 3de baanvak, zelfde auto op tweede baanvak pinkt en wilt opnieuw invoegen op 3de, nog steeds even hoffelijk als daarjuist dus ik laat die voor.

Dan begeef ik mij naar het 4de baanvak (moet na paar km de afrit van Berchem nemen), opnieuw diezelfde auto pinkt en deze keer niet meer hoffelijk want achter mij was er genoeg plaats om in te voegen dus ik geef gas bij, de auto die aan het pinken was begint te flashen met haar fahren en te claxonneren.

Ik vertraag, komt die naast mij rijden. Zit daar een moeder met een dochter van 12 jaar ofzo vies naar mij te kijken en doen alsof ik aan het wenen ben. Ik doe teken dat ze kalm moet zijn en zowel die moeder als dochter doen op hetzelfde moment het teken van het kleine piemel syndroom.

hjk.jpg

Aangezien het twee redelijk zwaarlijvige personen waren heb ik dan, niet mooi van mij maar foert, maar mijn kaken opgeblazen, nek ingetrokken, is goed gelachen en doorgereden. Ze hadden geen reactie verwacht aan hun gezicht te zien.

45.jpg

N2
Gisteren op deze weg bijna een ongeluk had.
Kaarsrecht, goede zichtbaarheid (max 70km/u)

Voor mij: 1 traktor aan 30km/u en 3 auto's
Geen enkele van die auto's maakt aanstalte om voorbij te steken dus ik pink en geef gas om ze allemaal in te halen.
Op het moment dat ik aan de 2e in de rij ben beslist de 1e achter de traktor om zich (zonder kijken blijkbaar) naar links te gooien voor mij

Aangezien ik aan het optrekken was ben ik zwaar in de remmen moeten gaan waarop ik dus claxoneer.
Als reactie gaat die gast voor mij nog eens ff op zijn rem tikken en claxoneren nr 2 en 3 ook op mij alsof ik de zot ben.

Enige wat je mij kan verwijten is dat ik wel boven de max snelheid zat om in te halen.
Wel allemaal in elkaars gat hangen, maar niet durven inhalen

1 voor 1 de kogel geven zo'n volk. Schuift die één ogenblik later naar links duwt hij mij gewoon richting die bomen langs de weg

Terug
Bovenaan