De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?


  • Totaal aantal stemmers
    50
Ik streef er ook al heel mijn leven naar om voor kleddernatte poezen te zorgen.

Met een bustje van 94 en armpjes van 32 bereik je dat niet hé.

Scherp = weinig vet =\= weinig gewicht ;)
Nu voel ik mij aangesproken met mijn borstomtrek van 91cm :nono:

Al die onnodige spieren, nergens goed voor!

Nee voor mij is scherp staan wel op voorwaarde dat men uw sixpack kan zien, kan je dat niet dan sta je niet scherp. Ik sta zelf ook niet scherp hoor, volgens mijn withings weegschaal 14% VP voor 68kg, daar mag toch op zijn minst 3kg vet af :p
 
Die letters zijn ook maar een naam dat ze dat geven hè. Zou je gelukkiger zijn dat de fietsen identiek zijn, maar lopen van XS tot XXXL ipv XXS tot XXL? Je moet naar de eigenlijke maten kijken, niet naar de naam. En het is geweten dat Canyons groot uitvallen.


Zelfde euvel met Italiaanse kleren, daar zit ik XL of XXL, terwijl ik ik eigenlijk tussen M en L zweef. Voor mij toch geen reden om geen Italiaans te kopen.
Bij die kledij spreek je over hetzelfde product. Hier kies je wel voor kleine of grote wielen. Een exceed voor iemand van 1m65 is (bij mijn weten) met 29" wielen en een gravel voor iemand van 1m72 is met 27,5? Ik begrijp die keuze niet echt.
Komende van een mtb zie ik echt niet in waarom ik op een gravel voor kleinere wielen zou kiezen.
 
Ik sta zelf ook niet scherp hoor, volgens mijn withings weegschaal 14% VP voor 68kg, daar mag toch op zijn minst 3kg vet af :p
I hate to disappoint you maar dat is 14% in u benen. Zo'n withings scale 'ziet' al de rest niet want de stroom loopt van u linker been door u rechter been (of omgekeerd) terug naar de weegschaal. Als je een correct(ere) VP waarde wil krijgen van een weegschaal moet je zo'n ding hebben dat je met u handen moet vastpakken. Op die manier kan de stroom wel van u benen naar u armen en passeer je ook u romp.

Ik heb tot voor mijne verhuis ook een weegschaal met vetmeting gehad, dat ding geeft dan 11% VP aan ofzo. 20-22% is waarschijnlijk een veel realistischere waarde voor mij (86kg voor 1m96). FattyFatFat... I know :unsure: :tongue:

Bij die kledij spreek je over hetzelfde product. Hier kies je wel voor kleine of grote wielen. Een exceed voor iemand van 1m65 is (bij mijn weten) met 29" wielen en een gravel voor iemand van 1m72 is met 27,5? Ik begrijp die keuze niet echt.
Komende van een mtb zie ik echt niet in waarom ik op een gravel voor kleinere wielen zou kiezen.
Heeft dat niet te maken met het kunnen bewaren van de geometrie van het frame?
 
Bij die kledij spreek je over hetzelfde product. Hier kies je wel voor kleine of grote wielen. Een exceed voor iemand van 1m65 is (bij mijn weten) met 29" wielen en een gravel voor iemand van 1m72 is met 27,5? Ik begrijp die keuze niet echt.
Komende van een mtb zie ik echt niet in waarom ik op een gravel voor kleinere wielen zou kiezen.
Maar wat maken de grootte van die wielen uit?
Een 650b heeft ook gewoon voordelen hoor. En het heeft zeker geen nadelen bij normaal gebruik.
I hate to disappoint you maar dat is 14% in u benen. Zo'n withings scale 'ziet' al de rest niet want de stroom loopt van u linker been door u rechter been (of omgekeerd) terug naar de weegschaal. Als je een correct(ere) VP waarde wil krijgen van een weegschaal moet je zo'n ding hebben dat je met u handen moet vastpakken. Op die manier kan de stroom wel van u benen naar u armen en passeer je ook u romp.

Ik heb tot voor mijne verhuis ook een weegschaal met vetmeting gehad, dat ding geeft dan 11% VP aan ofzo. 20-22% is waarschijnlijk een veel realistischere waarde voor mij (86kg voor 1m96). FattyFatFat... I know :unsure: :tongue:

Ik weet het, ik weet het!! Al kan het ook in mijn fluit zitten. 😭😭

Die van ons is diëtist, dus ik ken de snufjes jong! Ik ken ze godverdomme! Die verduivelde tanita!

Het werk niet mee naar huis nemen, dat is iets wat we goed toepassen :p
 
Nu voel ik mij aangesproken met mijn borstomtrek van 91cm :nono:

Al die onnodige spieren, nergens goed voor!

Nee voor mij is scherp staan wel op voorwaarde dat men uw sixpack kan zien, kan je dat niet dan sta je niet scherp. Ik sta zelf ook niet scherp hoor, volgens mijn withings weegschaal 14% VP voor 68kg, daar mag toch op zijn minst 3kg vet af :p
Maar je kan ook schraal-mager zijn en een sixpack hebben en dan "scherp" genoemd worden. Terwijl je met wat extra spiermassa ook "scherp" kan staan als je een laag vet% hebt.
 
Maar wat maken de grootte van die wielen uit?
Een 650b heeft ook gewoon voordelen hoor. En het heeft zeker geen nadelen bij normaal gebruik.
Welk voordeel? Op de mtb rijdt iedereen met 29" maar om een grindpad af te rijden is een kleiner wiel plots beter?
 
Omdat voor echt kleine fietsen ze de geometrie van het frame zo (nadelig) moeten aanpassen om er toch 700C velgen ondergepropt te krijgen. Met 650B velgen komen de verhoudingen gewoon beter uit, en zijn de geometrie en rijgedrag consistent doorheen de gehele matenreeks.
Ewel ja, mijn vraag is of je voor iemand van 1m72 een écht kleine fiets moet maken. Het is niet dat @Den Deze 1m65 ofzo is.
 
Welk voordeel? Op de mtb rijdt iedereen met 29" maar om een grindpad af te rijden is een kleiner wiel plots beter?
Euh, ja?
Ik post het nog eens opnieuw.

650b is beter omdat
- bredere banden
- lagere druk
- betere grip
- sterkere wielen
- lichtere wielset
- makkelijker om mee te klimmen met dunnere banden

Het is zelfs zo dat hoe technischer de route hoe meer de keuze voor 650b logischer is.

Ewel ja, mijn vraag is of je voor iemand van 1m72 een écht kleine fiets moet maken. Het is niet dat @Den Deze 1m65 ofzo is.
Blijkbaar toch wel.
Hij heeft een S getest en lag daar languit op.
Dus ja hij heeft die kleinere maat nodig met die grail geometrie.
Ja men kan ook de bovenbuis korter maken, maar dan is het geen grail meer. Je kan ook de stem omdraaien zodat het stuur dichter bij u staat, maar dan gaat hij niet rijden zoals een grail.
Dus ja men moet zo een kleine fiets maken voor mensen met die lichaamsmaten.
 
Laatst bewerkt:
650b is beter omdat
- bredere banden
- lagere druk
- betere grip
- sterkere wielen
- lichtere wielset
- makkelijker om mee te klimmen met dunnere banden

Het is zelfs zo dat hoe technischer de route hoe meer de keuze voor 650b logischer is.
- Bredere banden? Enkel als uw frame geen brede 700c banden zou kunnen clearen, maar bij een GRIZL/MTB is dat geen issue.
- dus ook geen lagere druk
- dus ook niet meer grip

- sterkere wielen, klopt, maar dat is echt wel bijzonder beperkt
- lichter, idem
- idem

Dusja, sterkere wielen die ook lichter zijn. Dat klopt zeker. Maar de nadelen zijn wel groter dan die voordelen. (Maar ook die nadelen zijn heel klein :)).

@Mr.Fingers zijn punt snap ik wel. Net zoals de XXL maten soms bijzonder vreemd worden qua geo, zoals een veel te slacke STA, zijn kleine maatjes ook wel gescheten met een gegeven wielgrootte. Als je dat dan kan compenseren met een wiel dat veel meer in verhouding is, snap ik de keuze wel.
 
Euh, ja?
Ik post het nog eens opnieuw.

650b is beter omdat
- bredere banden
- lagere druk
- betere grip
- sterkere wielen
- lichtere wielset
- makkelijker om mee te klimmen met dunnere banden

Het is zelfs zo dat hoe technischer de route hoe meer de keuze voor 650b logischer is.
De wielset zal 80gr lichter zijn om er dan bredere en zwaardere banden op te leggen, en je gaat er dan ook nog eens meer melk in gieten :unsure:. Ik ben precies vrij zeker dat u volledig wiel zwaarder zal zijn.
Als 45mm niet voldoende is om te gravellen waar ben je dan eigenlijk mee bezig?
 
Ik rij nu met 50mm rubber (op 700C want Grizl), en die groot-volumebanden hebben wel voordelen, zeker op rul terrein (minder wegzinken, zelfde grip als een smallere band maar dan met een minder uitgesproken noppenprofiel). Ook is het best comfortabel op grof terrein door de extra demping.
 
Die letters zijn ook maar een naam dat ze dat geven hè. Zou je gelukkiger zijn dat de fietsen identiek zijn, maar lopen van XS tot XXXL ipv XXS tot XXL? Je moet naar de eigenlijke maten kijken, niet naar de naam. En het is geweten dat Canyons groot uitvallen.
Maar @Den Deze heeft gelijk hé. Het interesseert mij niet dat er XS op staat, maar de fiets is echt wel heel klein. De bovenbuis komt maar halverwege mijn bovenbenen. Als ik langs de fietsen sta dan lijkt de S echt de ideale maat voor mij te zijn, niet de XS. Kijk eens terug naar de foto...
97beAJXUN3b7MMU2VktOqm7XQ8gF_7yHyvGOEjP5fgk-2048x1536.jpg

Kijk eens hoe lang mijn zadelpen uit steekt. Dat is langer dan die van Knarf op zijn S. En ik heb eens met die S gereden hé. Het zadel moest toen een beetje lager staan, maar bijlange niet helemaal beneden. Maar ik moest mij gewoon rekken om aan het stuur te kunnen omdat de bovenbuis gewoon enorm lang is.
Zet mijne Grail eens langs die zilveren. Dat is een L. Die van mij is maar half zo groot :laugh:

Soit, ik heb mij er al over gezet. Ik zit er goed op en het ding rijdt heel fijn. Maar ik kan @Den Deze heel goed begrijpen. Het is echt wel een heel klein fietske. Zou er mijne MTB eens langs moeten zetten en er een foto van trekken. Eigenlijk is het gewoon hilarisch wanneer je dat verschil ziet.
 
Heb eens geprobeerd er een foto van te maken. Mijne grail naast mijne MTB. Op foto valt het verschil echter niet zo hard op. Mijn excuses want mijne MTB is nog niet gewassen. Net terug van een VTT onder Hoei.
x7XnNFW

ncbfwz0


Edit... begrijp niet echt waarom ik die foto's hier niet zomaar kan posten. Indien iemand me hiermee kan helpen.. graag ;)

Edit 2 = Merci @515
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 515
Heb eens geprobeerd er een foto van te maken. Mijne grail naast mijne MTB. Op foto valt het verschil echter niet zo hard op. Mijn excuses want mijne MTB is nog niet gewassen. Net terug van een VTT onder Hoei.
x7XnNFW
foto 1
ncbfwz0
foto 2

Edit... begrijp niet echt waarom ik die foto's hier niet zomaar kan posten. Indien iemand me hiermee kan helpen.. graag ;)
Via PC op 1 van de links klikken in je post hierboven => rechtermuisknop op uw foto => openen in nieuw tabblad => URL die je dan hebt kopiëren, terug naar het forum "Ctrl + P" en die url ingeven en op insert klikken.
Volgende 2 URL heb je dan die je via "Ctrl + P" plaatst of zelf tussen de [ img]*URL*[ /img] tags zet (zonder spatie).
 
  • Leuk
Waarderingen: _Pe_
Terug
Bovenaan