De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?


  • Totaal aantal stemmers
    47
Die XS is wel echt een kleuterfietsje :p
Gij was nochtans degene die het hardst riep dat ik voor de XS moest gaan:headshake::laugh:

Maar ge hebt inderdaad gelijk. Dat is verdorie een heel klein fietske. Toen ik die in elkaar gestoken had dacht ik echt dat daar een kinderfiets stond. Maar goed, hij zit wel perfect en dat is uiteindelijk wat telt zeker.
Ik snap dat trouwens niet echt bij Canyon. Met 1m70 ben ik zeker niet de grootste, maar zo klein dat ik op een kinderfiets moet gaan rijden nu ook weer niet. Ik heb de S van Knarf geprobeerd maar die was mij gewoon te groot. Of eerder, te lang eigenlijk.

En die lasnaden zijn echt wel, duidelijk :p
Mja... ze zijn duidelijk maar ik zie echt niet waarom er door sommigen zo een drama van gemaakt wordt. Het is wel vreemd dat ze die, net als bij de Grizl, niet wat beter wegwerken. Ze kunnen het toch blijkbaar. Waarom doen ze het dan niet ? Maar indien er hier niet zo hard over gediscussieerd werd zou het mij niet eens opgevallen zijn.

Op de Sand vallen ze nog het minst op precies 👍🏻 Ja, echt een fijne fiets, zeker in huis halen!
Klopt. Op de sand vallen ze inderdaad minder op. Maar ik vind de sand dan weer een minder mooier kleur dan de forest. Dat is een keuze die je moet maken natuurlijk.

Ik val in elk geval meer over de kleine maat van mijn fiets, en dan vooral van de wielen, dan over de lasnaden.
En ik vind het ook wel spijtig dat die mooie bestickering op de voorvork, zoals die zilveren grail van 2018 nog heeft, weg is. Heb er al aan gedacht van dat na te laten maken. Maar dan moet het natuurlijk wel net dezelfde tint van groen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik val in elk geval meer over de kleine maat van mijn fiets, en dan vooral van de wielen, dan over de lasnaden.

Het belangrijkste is dat je goed op uw fiets zit. Als dat met een kinderfiets moet dan is dat zo :p
Het valt ook allemaal wel mee hoor, er wordt hier meer dan eens wel is overdreven over zulke dingen :p En 650b wielen zijn zeker niet slecht hoor.
 
Het belangrijkste is dat je goed op uw fiets zit. Als dat met een kinderfiets moet dan is dat zo :p
:laugh:

Het valt ook allemaal wel mee hoor, er wordt hier meer dan eens wel is overdreven over zulke dingen :p En 650b wielen zijn zeker niet slecht hoor.
Wat mij er vooral aan stoort is dat ik de fiets vooral gebruik om op de weg te rijden. Ik mountainbike veel liever. Ik rij niet graag op de weg. Maar je moet wel op de weg een soort van basisconditie kweken om goed te kunnen mountainbiken. Mijn koersfiets was dringend aan vervanging toe maar ik had echt geen zin om daar geld aan uit te geven. Daarom dan ook gekozen voor een gravelfiets, en ook daarom gegaan voor de Grail ipv de Grizl.
Maar, kleinere wielen zorgen zowiezo voor een lagere topsnelheid. Ik weet niet of het verschil tussen 700c en 650b wielen echt voelbaar zal zijn, maar ze zullen zowiezo trager zijn. Voor de rest, heel tevreden er van hoor :) .
 
:laugh:


Wat mij er vooral aan stoort is dat ik de fiets vooral gebruik om op de weg te rijden. Ik mountainbike veel liever. Ik rij niet graag op de weg. Maar je moet wel op de weg een soort van basisconditie kweken om goed te kunnen mountainbiken. Mijn koersfiets was dringend aan vervanging toe maar ik had echt geen zin om daar geld aan uit te geven. Daarom dan ook gekozen voor een gravelfiets, en ook daarom gegaan voor de Grail ipv de Grizl.
Maar, kleinere wielen zorgen zowiezo voor een lagere topsnelheid. Ik weet niet of het verschil tussen 700c en 650b wielen echt voelbaar zal zijn, maar ze zullen zowiezo trager zijn. Voor de rest, heel tevreden er van hoor :) .
Je zou schrikken hoe weinig de vooroordelen over 650b kloppen :p
Topsnelheid zal zeker ook niet altijd lager liggen, daarbij moet je al in uw hoogste versnelling kunnen trappen :p
 
  • Leuk
Waarderingen: _Pe_
Dat ga je wel merken. Kun je oplossen door een groter crankstel te steken (GRX 800 bladen van 48/31 ipv 46/30)
 
  • Leuk
Waarderingen: _Pe_
Kleine typo daar...
Je hebt sup per ongeluk vervangen door inf :p
 
Laatst bewerkt:
Daarnet een kort toertje gedaan, z1/2 voor anderhalf uur. Langs de vaart.

Ff gevoeld aan de banden: “slap, maar hohja, tzal wel gaan”. (Pirelli cinturato 45 op 24mm ID).

De hele tijd het gevoel dat ik toch wel heel slechte benen had. Thuis even gecheckt, 1.2 bar vooraan, 1.6 achteraan. Da’s toch echt wel veel te weinig voor op asfalt 😀

Op de MTB in de Ardennen is 1.2 zowat mijn go-to druk, maar das op 61mm (2.4) banden op 30mm… en dat merk je toch veel minder.
 
Daarnet een kort toertje gedaan, z1/2 voor anderhalf uur. Langs de vaart.

Ff gevoeld aan de banden: “slap, maar hohja, tzal wel gaan”. (Pirelli cinturato 45 op 24mm ID).

De hele tijd het gevoel dat ik toch wel heel slechte benen had. Thuis even gecheckt, 1.2 bar vooraan, 1.6 achteraan. Da’s toch echt wel veel te weinig voor op asfalt 😀

Op de MTB in de Ardennen is 1.2 zowat mijn go-to druk, maar das op 61mm (2.4) banden op 30mm… en dat merk je toch veel minder.
En hoeveel weegt jij?
 
Dan is de vraag: lag het aan het gewicht of aan de te lage bandenspanning dat hij 12km/u haalde op de BEMC :unsure:

😂😂😂

Ik weeg 79 op 1m85. Ik denk dat ik voor een 35-jarige scherp ben.

In mijn fitnessdays woog ik +\- 85 met 7-8 pct vet. Ik gok nu een pct of 12-14.

Vorig jaar deze periode woog ik 71, vandaar de 7-8 kilo te veel :)
 
😂😂😂

Ik weeg 79 op 1m85. Ik denk dat ik voor een 35-jarige scherp ben.

In mijn fitnessdays woog ik +\- 85 met 7-8 pct vet. Ik gok nu een pct of 12-14.

Vorig jaar deze periode woog ik 71, vandaar de 7-8 kilo te veel :)
Dan is 1.2 bar toch heel weinig? Ik heb smallere banden en velgen en ga niet onder 1.5

Nu goed ik heb ook geen techniek :p
 
Nu niet om u te ontmoedigen, maar nee in feite niet :p
Mijn collega/ fietsmakker is 39 en weegt 67 op 1m83, dat is scherp :p
Iemand dat ik ken weegt 63kg voor 1m85, maar dat hangt ook in sterke mate van je morfologie af. Op Zwift zal hij wel geen sprint winnen :D
Om hier in onze contreien te fietsen is dat ook helemaal geen voordeel, kijk maar naar een Shurter die 68kg weegt voor 1m73.
 
Nu niet om u te ontmoedigen, maar nee in feite niet :p
Mijn collega/ fietsmakker is 39 en weegt 67 op 1m83, dat is scherp :p
Ik streef er ook al heel mijn leven naar om voor kleddernatte poezen te zorgen.

Met een bustje van 94 en armpjes van 32 bereik je dat niet hé.

Scherp = weinig vet =\= weinig gewicht ;)
 
  • Haha
Waarderingen: 515
Nu niet om u te ontmoedigen, maar nee in feite niet :p
Mijn collega/ fietsmakker is 39 en weegt 67 op 1m83, dat is scherp :p
Da's mager, scherp is gewoon laag vetpercentage. Ik sta doorgaans op 74-77kg bij 1m82 (ook 35 jaar zowaar), maar zeggen dat ik niet scherp sta terwijl ik ergens rond de 10% vet heb... Niet ideaal om te fietsen, maar goed, ik doe veel te veel andere sporten waar ik er wel baat bij heb.
 
Gij was nochtans degene die het hardst riep dat ik voor de XS moest gaan:headshake::laugh:

Maar ge hebt inderdaad gelijk. Dat is verdorie een heel klein fietske. Toen ik die in elkaar gestoken had dacht ik echt dat daar een kinderfiets stond. Maar goed, hij zit wel perfect en dat is uiteindelijk wat telt zeker.
Ik snap dat trouwens niet echt bij Canyon. Met 1m70 ben ik zeker niet de grootste, maar zo klein dat ik op een kinderfiets moet gaan rijden nu ook weer niet. Ik heb de S van Knarf geprobeerd maar die was mij gewoon te groot. Of eerder, te lang eigenlijk.
Ik val bij Canyon tussen de XS en de S. Ben zelf 1m72. Dat is ook de reden waarom ik geen Canyon koop.
Een XS is echt wel klein.
 
Die letters zijn ook maar een naam dat ze dat geven hè. Zou je gelukkiger zijn dat de fietsen identiek zijn, maar lopen van XS tot XXXL ipv XXS tot XXL? Je moet naar de eigenlijke maten kijken, niet naar de naam. En het is geweten dat Canyons groot uitvallen.


Zelfde euvel met Italiaanse kleren, daar zit ik XL of XXL, terwijl ik ik eigenlijk tussen M en L zweef. Voor mij toch geen reden om geen Italiaans te kopen.
 
Terug
Bovenaan