De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?


  • Totaal aantal stemmers
    47
Ik ga beginnen uitkijken naar een gravelbike voor volgend jaar aangezien ik een nieuwe fiets kan leasen.
Weet niet waarom de thread (Grail/Grizl) heet maar die zijn dus geen optie aangezien Canyon niet geleased kan worden.

Ik zou de gravelbike eventueel ook willen gebruiken als koersfiets, mijn huidige Ridley zit me niet goed. Nogal last met de rug en een gravelbike gaat me beter af qua geometrie.

Kan ik dunne bandjes bv. 28' op elke gravelbike krijgen ? Welke gravelbike is snel genoeg om op de baan te rijden alsook oké om op een nat veld te rijden ? Mijn budget zou ik leggen rond de 5K met uitschieter naar 6K indien de kwaliteit een enorme sprong maakt.
Waarom de thread grail en grizl noemt?
Omdat het de enige legit keuze is als je een gravelbike koopt natuurlijk :unsure:

Laat ons beginnen met dat budget. Waarom is dit zo hoog? Voor dat geld heb je een vrij top spec fiets. De vraag is of dat nodig is.
Wat je aangeeft is in feite niet in het speelveld van een gravel. Op de weg rijden kan, maar dan wil je liefst een specifiek wielsetje met wegbanden, een dedicated wegfiets is altijd beter hierin.
Door een nat veld dat is door modder rijden, dat is niet waar een gravel voor bedoeld is en ook niet waar hij goed in is. Dan moet je echt al modderbanden leggen en zelfs dan nog ga je merken dat het allesbehalve ideaal is.

Maar goed als je er echt op staat dan zou ik al direct kijken naar een specialized crux of diverge.
 
Waarom de thread grail en grizl noemt?
Omdat het de enige legit keuze is als je een gravelbike koopt natuurlijk :unsure:

Laat ons beginnen met dat budget. Waarom is dit zo hoog? Voor dat geld heb je een vrij top spec fiets. De vraag is of dat nodig is.
Wat je aangeeft is in feite niet in het speelveld van een gravel. Op de weg rijden kan, maar dan wil je liefst een specifiek wielsetje met wegbanden, een dedicated wegfiets is altijd beter hierin.
Door een nat veld dat is door modder rijden, dat is niet waar een gravel voor bedoeld is en ook niet waar hij goed in is. Dan moet je echt al modderbanden leggen en zelfs dan nog ga je merken dat het allesbehalve ideaal is.

Maar goed als je er echt op staat dan zou ik al direct kijken naar een specialized crux of diverge.
Budget is zo hoog omdat het kan, als het verschil miniem is tussen 2K en 5K ga ik natuurlijk voor die 2K maar daar vrees ik wat voor.

Een racefiets is voor mij wat onmogelijk geworden door mijn rug. Graag had ik een fiets waarmee ik op vakantie zowel een dagje kan klimmen als kan mountainbiken, waarmee ik dan ook nog thuis in de herfst door het veld kan rijden. Alles door enkel het wisselen van de banden.

Ik kan maar 1 fiets leasen elke 3 jaar en indien zoiets te vergezocht is zal ik eventjes moeten wachten en toch voor 2 aparte fietsen gaan. Bv Endurance + mtb.
 
Even voor de duidelijkheid.
Een gravelbike is vooral goed op gravel.

Je kan daar mee op de weg rijden. Maar als de rest vd groep koersfietsen heeft, dan ga je het wel geweten hebben.

Door de modder rijden met een gravelbike is een geklungel.

En MTB-en met een gravelbike... Lichte mtb parcoursen gaan nog. Maar echt mtb-en, dat gaat toch niet hoor.
 
Budget is zo hoog omdat het kan, als het verschil miniem is tussen 2K en 5K ga ik natuurlijk voor die 2K maar daar vrees ik wat voor.

Een racefiets is voor mij wat onmogelijk geworden door mijn rug. Graag had ik een fiets waarmee ik op vakantie zowel een dagje kan klimmen als kan mountainbiken, waarmee ik dan ook nog thuis in de herfst door het veld kan rijden. Alles door enkel het wisselen van de banden.

Ik kan maar 1 fiets leasen elke 3 jaar en indien zoiets te vergezocht is zal ik eventjes moeten wachten en toch voor 2 aparte fietsen gaan. Bv Endurance + mtb.
Ik zou eens kijken naar een cannondale topstone lefty of een BMC URS.
Beide gemaakt voor iets ruigere off-road, maar op de baan ga je vielen dat zoiets niet alles is.
Ga je voor een specialized diverge of cervelo aspero dan ga je vliegen over de baan. Maar vanaf wat lastigere off-road ga je uw peren zien.

Gravel is in feite over droog onverhard rijden. Gravel dus. MTB is ook droog onverhard rijden, maar kan ook in het nat :p
 
Iemand die de route(s) van de Abdijentocht al gereden heeft?
Yes, ik heb de 60km gereden! Enorm leuke en mooie route. Was bij wijze van spreken in mijn achtertuin dus er zaten wel wat segmenten tussen die ik al enorm vaak gereden heb, maar ook veel nieuwe segmenten ontdekt! Het was een vrij vlakke route, dus ideaal om ofwel chill te fietsen en van de omgeving en het weer te genieten, of om eens goed door te knallen en een sterk gemiddelde snelheid neer te zetten.
Ik kwam net terug rapporteren. Vandaag de 100km gereden (110km van thuis uit, meteen langste afstand ooit op de fiets :shy:).
Mocht je nog goede routes uit de buurt hebben, laat maar horen, zal waarschijnlijk ook bij mij in de buurt zijn.
Fijne route wel, erg vlot terrein meestal. Niet meer kunnen slapen vanaf 05.00 nog wat liggen proberen maar werd niets. Vertrokken om 10h toen de zon een beetje begon te schijnen, eerste 1 á 2 uur nog veel natte stukken maar geen probleem. Lekker weertje, fijne fiets, goeie route. 👍🏻
20220527-105845.jpg

20220527-130911.jpg

20220527-135013.jpg

20220527-134250.jpg

20220527-120753.jpg

20220527-115333.jpg

20220527-134242.jpg

20220527-101640.jpg

20220527-140626.jpg
Die lasnaden!!! Gruwelijk... pure horror! :help::tongue:
Die XS is wel echt een kleuterfietsje :p
En die lasnaden zijn echt wel, duidelijk :p

Maar #care, de volgende versie met nieuwe kleuren komt hier alvast in huis!
😂
Op de Sand vallen ze nog het minst op precies 👍🏻 Ja, echt een fijne fiets, zeker in huis halen!
Ik ga beginnen uitkijken naar een gravelbike voor volgend jaar aangezien ik een nieuwe fiets kan leasen.
Weet niet waarom de thread (Grail/Grizl) heet maar die zijn dus geen optie aangezien Canyon niet geleased kan worden.
Waarom doen ze eigenlijk geen leasing? Zoveel extra werk om dit te regelen? Want ik denk dat ze er toch aardig aan kunnen verdienen ook. Ik zou er ook willen leasen als het kon.
 
cannondale topstone lefty
Extreem vette fiets, maar echt wel veel dichter bij het MTB spectrum dan bij een roadbike (zoals je zelf ook aangeeft). Daarmee kan je nooit ofte nimmer een koersfiets volgen, ook al steek je dunne bandjes.

Een Diverge, Crux of een Trek Checkpoint, daarmee kan je zeker wel uit de voeten
 
Veel interessante namen, the usual suspects wel.

Vooral de Specialized Diverge of Crux en de Trek Checkpoint trekken me aan maar heb nog te weinig gelezen, zou eigenlijk graag eens die fietsen uitproberen maar dat is wrs niet echt mogelijk.
 
Ik ga beginnen uitkijken naar een gravelbike voor volgend jaar aangezien ik een nieuwe fiets kan leasen.
Weet niet waarom de thread (Grail/Grizl) heet maar die zijn dus geen optie aangezien Canyon niet geleased kan worden.
Is dat zo eigenlijk? Recht van de site niet maar ik was recent aan het denken: Bikefitting Campe zit bv wel bij het B2Bike netwerk en je kan je nieuwe Canyon ook via hen bestellen... 1+1=2 denk ik dan? Maar het kan ook zijn dat als je naar Campe gaat dat ze zeggen "we doen leasing maar Canyon kan niet", ik weet het niet.
 
Is dat zo eigenlijk? Recht van de site niet maar ik was recent aan het denken: Bikefitting Campe zit bv wel bij het B2Bike netwerk en je kan je nieuwe Canyon ook via hen bestellen... 1+1=2 denk ik dan? Maar het kan ook zijn dat als je naar Campe gaat dat ze zeggen "we doen leasing maar Canyon kan niet", ik weet het niet.
Je kan daar geen Canyon kopen, je kan hem wel daar laten leveren. Tenzij ze recent veranderd zijn van strategie.
 
Je kan daar geen Canyon kopen, je kan hem wel daar laten leveren. Tenzij ze recent veranderd zijn van strategie.
"Bestel samen met ons je Canyon." Heb ik dan verkeerd geïnterpreteerd. Dit lijkt mij dan toch een kleine opstap om de deur open te zetten naar leasing voor Canyon... kan mij niet voorstellen dat ze die markt bewust niet aanboren, er worden in leasing vaak duurdere fietsen aangekocht waarop marges in principe hoger liggen dan voor meer budget reeksen...
 
"Bestel samen met ons je Canyon." Heb ik dan verkeerd geïnterpreteerd. Dit lijkt mij dan toch een kleine opstap om de deur open te zetten naar leasing voor Canyon... kan mij niet voorstellen dat ze die markt bewust niet aanboren, er worden in leasing vaak duurdere fietsen aangekocht waarop marges in principe hoger liggen dan voor meer budget reeksen...
Ik denk dat het gewoon niet mag van Canyon, service leveren, klanten begeleiden, maar de echte verkoop moet B2C blijven.
 
Ik denk dat het gewoon niet mag van Canyon, service leveren, klanten begeleiden, maar de echte verkoop moet B2C blijven.
Dan zouden ze toch beter via hun servicecenter(s) zoiets opzetten want de leasebudgetten zijn vaak toch niet klein.

@iamgroot kan Grail bij in de poll? Dan kan ik mijn stem wijzigen 😂
 
Ik denk dat het gewoon niet mag van Canyon, service leveren, klanten begeleiden, maar de echte verkoop moet B2C blijven.
Daar is ook hun businessmodel op gebouwd. Vergeet niet dat een winkel circa 10% moet afgeven op de totaalprijs, wat dus een veel hoger percentage vd winst betekent dat je weggeeft. Daarvoor moet je al véél extra fietsen verkopen.

In de huidige tijden zie ik niet in waarom je daar als canyon zijnde voor zou kiezen. Winstmarge weggeven op een product dat je sowieso verkocht krijgt. Als aandeelhouder van GBL kan ik daar echt niet mee akkoord gaan 😶.
 
Dan zouden ze toch beter via hun servicecenter(s) zoiets opzetten want de leasebudgetten zijn vaak toch niet klein.

@iamgroot kan Grail bij in de poll? Dan kan ik mijn stem wijzigen 😂
Ze krijgen hun fietsen zo ook wel kwijt en ze blijven hun concept van geen middlemen behouden.
 
Vooral de Specialized Diverge of Crux en de Trek Checkpoint trekken me aan maar heb nog te weinig gelezen, zou eigenlijk graag eens die fietsen uitproberen maar dat is wrs niet echt mogelijk.

Geen idee van waar je bent, maar dit kan wel handig zijn? Ik weet niet in hoeverre daar ook veel gravelbikes staan, maar je kan altijd eens contact opnemen met Specialized/Trek om na te vragen welke gravel modellen beschikbaar zullen zijn. Er zijn bovendien ook gelijkaardige events in de Ardennen die meer mikken op MTB's, daar zullen ook wel gravelbikes aanwezig zijn.
 
Terug
Bovenaan