De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?


  • Totaal aantal stemmers
    50
Andere banden :laugh:.

Het waren oudere cross kings die op een tweedehands mtb zaten. Ze hangen volgens mij nog in mijn tuinhuis...
 
Andere banden :laugh:.

Het waren oudere cross kings die op een tweedehands mtb zaten. Ze hangen volgens mij nog in mijn tuinhuis...
mja...
Die hebben er nu 1500km. Ik hoop niet dat ik die om de 3 maand moet vervangen dan :-D


Juist een uurke gaan fietsen. Eerst 30ml bijgevuld zodat er zeker meer dan voldoende in zit.
Op de klimmekes goed heen en weer 'gedanst'. Morgen vroeg eens kijken... Zie nu wel hier en daar een wit puntje.
 
Als het door uw loopvlak komt, is uwen band finito, da's het dikste deel van je band, daar zou het niet door mogen "zweten".

1500km voor een gravelband kàn wel, als je een beetje slechte omstandigheden hebt, zeker de achterband ziet redelijk wat af. Mijn Schwalbes waren ook versleten na 3k (en dat zijn notoir taaie banden).
 
Dat is toch wel heel weinig?
Dat rijden sommigen per maand?
Ik denk dat het aantal renners die 18.000 km gravelen in slechte omstandigheden toch eerder beperkt zijn, en als ze al bestaan wellicht gesponsord worden door de profploeg waarin ze rijden.
 
Dat is toch wel heel weinig?
Dat rijden sommigen per maand?
Dat rijden sommige misschien eens één maand in een jaar. Maar dat is niet vol te houden.
Aan een sneleheid van 23km/h, wat realistisch is op een gravelfiets op slechtere wegen, is dat meer dan 65u in het zadel. Dat is elke dag 2u in het zadel zonder morren eh.
 
Maar bv 800km per maand dat is toch niet zo veel?

Daar kom ik toch bij in de buurt met de MTB, en in het verleden ook al over geweest gemiddeld gezien over een jaar. Dus als je enkel zou gravelen kom je geen 2 maanden toe met zo een band?

Kameraad heeft dit jaar al 9700km. Weliswaar op de weg maar toch...
 
Maar bv 800km per maand dat is toch niet zo veel?

Daar kom ik toch bij in de buurt met de MTB, en in het verleden ook al over geweest gemiddeld gezien over een jaar. Dus als je enkel zou gravelen kom je geen 2 maanden toe met zo een band?

Kameraad heeft dit jaar al 9700km. Weliswaar op de weg maar toch...
Op de weg... daar rijdt je vlotjes 30% sneller. Trouwens 9.700km half mei is geen gemiddeld rijgedrag meer hé... das on track voor net geen 26.000km dit jaar.

800km/maand is echt wel véél. Dat extrapoleert naar 9.600km op jaar basis... daar doet de gemiddelde (weg)wielertoerist 2 jaar over oid. :unsure:
Misschien niet in april/mei/juni waar bij velen een piek ligt zoals @MrKend54l maar in de zomer begint dat vaak al te minderen wegens verlof en andere verplichtingen en de maanden van september tot en met maart zijn bij héél veel mensen toch ook een pak minder, toch op gebied van outdoor kilometers.
 
800 per maand is toch niet zo zot veel? Ik zit nu aan rond de 300 per week. Als ik zo kijk in onze toeristenclub op strava zit ik daarmee zelfs nog nooit in de top 10 van het wekelijks klassement.

Een beetje een getrainde wielertoerist tikt toch wel vlotjes de 10000 kms aan op een jaar denk ik. Vooral met de winters die we nu hebben kun je toch nog heel veel buiten rijden in de winter.
 
Op de weg... daar rijdt je vlotjes 30% sneller. Trouwens 9.700km half mei is geen gemiddeld rijgedrag meer hé... das on track voor net geen 26.000km dit jaar.

800km/maand is echt wel véél. Dat extrapoleert naar 9.600km op jaar basis... daar doet de gemiddelde (weg)wielertoerist 2 jaar over oid. :unsure:
Misschien niet in april/mei/juni waar bij velen een piek ligt zoals @MrKend54l maar in de zomer begint dat vaak al te minderen wegens verlof en andere verplichtingen en de maanden van september tot en met maart zijn bij héél veel mensen toch ook een pak minder, toch op gebied van outdoor kilometers.
800km/10.000km vind ik nu toch echt niet zo extreem veel.
Heb ik toch een aantal jaar gehaald met enkel MTB ritten, waarvan in de zomer bijna allemaal Ardennen ritten aan 12/13/14/15 gemiddeld. En ik vind niet dat ik zo heel veel rij. Als ik in van die Stava groepen van ons dorp kijk sta ik altijd nogal onderaan eigenlijk.

Nu haal ik dat wel niet meer omdat ik iedere avond op de training van mijn kinderen zit. Dat is 15 uur per week dat ik minder tijd heb.


Ik heb die gravelbike nu 4 maanden en ik heb 1817km. En dan gebruik ik die nog niet zo veel want ik rij vaak MTB... En naar het werk ook regelmatig elektrisch (en ook regelmatig auto).


Soit. Deze morgen stond hij terug vrij plat (van 4bar naar 0,5 bar op een nacht).
Ga er staks eens wat zeepsop opspuiten. Zien wat het nu zegt...


Iemand advies voor een goeie gravelband? 40mm. En zo ne beige sidewand aangezien die andere banden dat ook hebben. Moet niet al te veel grip hebben achteraan. En liefst wat langer meegaan dan 1800km....
 
Klassieke 9livesdiscussie door iets uit de context te trekken en daar dan verder op te bouwen.

Het ging over de levensduur van een gravelband. Er zijn zeer weinig mensen die 800km per maand gravelen. Op de racefiets haal je gemakkelijker hogere snelheden en ziet de fiets minder af.
 
Iemand advies voor een goeie gravelband? 40mm. En zo ne beige sidewand aangezien die andere banden dat ook hebben. Moet niet al te veel grip hebben achteraan. En liefst wat langer meegaan dan 1800km....

Ik rij met Schwalbe G-One Bite, na 600km zien die er nog als nieuw uit. Heel content van voorlopig.
 
Als ik in van die Stava groepen van ons dorp kijk sta ik altijd nogal onderaan eigenlijk.
Dat is net als in het bruto loon topic gaan kijken en dan zeggen "ik vind niet dat ik veel verdien want ik verdien minder dan 90% van de mensen in dat topic". :sop:
 
Klassieke 9livesdiscussie door iets uit de context te trekken en daar dan verder op te bouwen.

Het ging over de levensduur van een gravelband. Er zijn zeer weinig mensen die 800km per maand gravelen. Op de racefiets haal je gemakkelijker hogere snelheden en ziet de fiets minder af.
haha, klopt, maar:

je hoeft ook niet meteen te extrapoleren naar X-aantal km per jaar.

Zijn punt was gewoon dat die banden fucking snel slijten. Het zijn bijzonder dure banden per kilometer als ze na 2000km op zijn, of die 2000km nu op een week, maand of jaar zijn gereden doet er eigenlijk niet toe é
 
Klassieke 9livesdiscussie door iets uit de context te trekken en daar dan verder op te bouwen.

Het ging over de levensduur van een gravelband. Er zijn zeer weinig mensen die 800km per maand gravelen. Op de racefiets haal je gemakkelijker hogere snelheden en ziet de fiets minder af.

Ik vind dat hier op dit forum altijd heel vreemd dat er een aantal in paniek slaan als de discussie iets of wat afwijkt.
Als ge in een café over gravelbanden zit te babbelen. En er zegt dan ene : dat is dan op 3 maanden tijd versleten?

Dan zegt ge toch ook niet : HOW HOW HOW, STOP ! Gij moet aan een ander tafel gaan staan, want ons onderwerp gaat over iets anders???


Anyway: ikzelf rij/reed wel kort bij de 800km, offroad, per maand. 't Is nu verdeeld over gravel/mtb. Met de gravel gemiddeld 450km/maand. En er zijn weken dat die niet wordt gebruikt dus ja....

Dat is net als in het bruto loon topic gaan kijken en dan zeggen "ik vind niet dat ik veel verdien want ik verdien minder dan 90% van de mensen in dat topic". :sop:
Dat is toch wel heel anders? Gaat gewoon over de mensen waarmee ik samen fiets en allemaal al ongeveer heel mijn leven ken? Daar ben ik gewoon één van de degenen die het minst fietst van ze allemaal.



Ontopic : zo ne shwalbe on allround besteld. Die bite vond ik nogal veel noppen (die ik nu heb inderdaad ook, maar die lagen er gewoon op).
 
Dat is toch wel heel anders? Gaat gewoon over de mensen waarmee ik samen fiets en allemaal al ongeveer heel mijn leven ken? Daar ben ik gewoon één van de degenen die het minst fietst van ze allemaal.
Ok, het is niet helemaal hetzelfde want in het bruto topic komt de scheeftrekking vooral omdat de lagere lonen niet rapporteren maar aan de andere kant vergelijk je met een beperkte groep mensen in u directe omgeving, die zich waarschijnlijk in u directe omgeving bevinden omdat ze grotendeels dezelfde interesse/activiteiten hebben en/of even gepassioneerd zijn door de fiets als jijzelf waardoor je een stuk confirmation bias krijgt.

Een prof renner gaat waarschijnlijk vinden dat 25.000km normaal is want al zijn collega's doen minstens zoveel. Dat klinkt als een compleet scheefgetrokken vergelijking maar eigenlijk is ook dat een beetje hetzelfde.
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf ook een setje Schwalbe g-one bite gehad, de 40mm. Uiteindelijk heb ik ze op mijn pendel/tour/gravel/allesfiets gelegd, maar na 4-5 maanden was die achterband de facto al aan vervanging toe, zal dus 4000 à 5000km zijn, waarvan 85% op asfalt. Niet meteen indrukwekkend, die noppen zijn slijtgevoelig. Valt wel nog te gebruiken als wegband natuurlijk.. Verder voelt hij alvast niet traag, maar qua grip op alles van zacht/los terrein... meh. Valt ook totààl stil bij het minste beetje nat zand tussen de noppen, vreemde gewaarwording.

Nu vervangen door Maxxis Ravager. Trager maar offroad veel capabeler. Kan ik met volle bepakking meer mee dan met de Schwalbes met halve bepakking. Bijzonder aangenaam verrast op dat vlak, ben door stukken geraakt waar ik mijn twijfels over had. Nog geen idee qua slijtvastheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
De schwalbe ligt er op.
Ben eens benieuwd.

Had nog eens de 'dreft-test' gedaan met die andere band.
Op een plek of 30 lekken aan het loopvlak.
En aan beide zijden, zo goed als over heel de omtrek lek langs de velg. Snap ik niet echt. Velg was proper. Aan de band zie ik ook niks speciaal van schade ofzo.
Heb de velg dan nog maar eens heel goed zuiver gemaakt voor ik die Schwalbe erop leg.

Viel me ook wel op dat ik in de vorige band 120ml vloeistof had gedaan in totaal. Er maar 25ml uit kunnen recupereren.

Bij de Schwalbe band staat als nadeel op futurumshop hoe lang hij mee gaat. En dan zegt er ene van 'niet eens 10.000km'. Als ik daar nog maar de helft van haal heb ik al gigantisch veel meer als met die continental.

Straks voor ik ga slapen eens gaan voelen. Fingers crossed.
 
Met die Schwalbe is het gelukt.
Velg eerst ook goed gepoetst met wd40.

Oef...

Die oude achterband misschien later nog eens proberen.

En die rimstrip op de mtb eens vervangen door lint. Wat een gemak om banden te wisselen, melk te vullen door de band los te doen ipv langs ventiel te knoemelen omdat ge band niet los krijgt.

Viel me ook op dat alles met een gewoon pomp ging. Moest niet eens hard pompen.
 
Terug
Bovenaan