De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?


  • Totaal aantal stemmers
    50
DT Swiss Gravel LN - OEM wielen voor Canyon en volgens mij is dat niet met zo'n ratchet systeem, want kon alleen vast gezet worden met een cassette afnemer.

merci, heeft geholpen! :)
de cassette moet je sowieso op de body bevestigen met een cassetteafnemer hoor.

Hetgeen de collega's bedoelen is dat je de body - met gemonteerde cassette en al - kan lostrekken van je naaf.
 
En hoe verhoudt de aeroad zich in dit groepje dan?
Even met een duidelijkere image antwoorden:

bikez.jpg


De Aeroad doet er ongeveer nog eens datzelfde schepje bij. Al is het een pak minder dan de vorige, hij is toch nog nét iets lager (12mm) dan een Ultimate bij ongeveer dezelfde reach.

Qua STA en HTA is hij zelfs minder aggressief dan een Ultimate, maar het is quasi identiek.

Maar ik kan met mijn "slammed" Endurace dus eigenlijk relatief makkelijk op een nieuwe Aeroad zitten als daar alle spacers op blijven. Maar dat wil ik niet, want fietsen zijn niet bedoeld om te rijden met een spacertoren.

EDIT: op jijbuis is er een filmpje van iemand die ze over elkaar legt (en dat is dan nog de vorige Aeroad), waarbij je ziet dat die verschillen echt niet groot zijn

 
Die zijn van goudwaarde (zie ook bicyclerollingresistance)

"The Pirelli Cinturato Gravel H is an excellent choice if you're looking for a gravel bike tire that performs well on hard terrain. Rolling resistance comes close to the fastest gravel bike tires at the highest air pressures although it drops off a bit faster at lower air pressures. Protection is better than most other gravel bike tires but this does come at the cost of quite a high weight."

Zeker voor 50/50, waar de druk vaak iets hoger ligt, is dat een extreem goeie band. Met de bruine (en geen lelijke beige) sidewalls is het ook een prachtige band imho

Maar van zodra het nat ligt is het all hands on bars
Ik rij zelf ook met Pirelli Cinturato Gravel banden (M vooraan en H achteraan) en kan deze iedereen ten zeerste aanraden! Lage rolweerstand, meer dan genoeg grip en enorm duurzaam.
 
Daar wilde ik ook voor gaan, maar was niet voorradig :/. Geen klagen van de WTB's trouwens: grip alsof je met velcro rijdt, en bolt erg snel op het asfalt.
 
@Mr.Fingers Aargh sucked wel. Net is rond gekeken en is inderdaad moeilijk te krijgen momenteel. Gelukkig had ik mij een tweede extra setje gekocht toen ik ze kocht.

Dat gezegd zijnde, ik zal mijn gravel slee hier ook een keer posten! Eind 2020 besloten om terug te gaan fietsen en heb mij toen ook meteen een gravel-bike aangeschaft. Ik heb ik mijn tiener en twintiger jaren altijd enorm veel met MTB gereden, maar tijdens en na mijn studies voornamelijk in grootsteden gewoond waardoor het er gewoon niet meer van kwam. In 2020 zijn mijn vrouw en ik in hartje Hageland "op den boerenbuiten" gaan wonen waarna mijn goesting om terug (offroad) te gaan fietsen snel terug aanwezig was :D

Aanvankelijk eerst een jaartje met een Giant Revolt 1 rond gereden. Eigenlijk een waanzinnig goede fiets, maar daar ik tussendoor ook wel graag wat ruwer MTB territorium durft op te zoeken, en omwille van een blijvende schouderletsel door een auto-ongeval, kon ik toch wel wat extra comfort en demping gebruiken. Uiteindelijk na veel wikken en wegen een Cannondale Topstone Carbon Lefty 3 aangeschaft, waar ik echt nog geen seconde spijt van heb gehad. Elke rit zit ik met een dikke smile op die fiets. Snel en comfortabel op elk type ondergrond, stabiel en controleerbaar op eender welke ruwe afdaling.


Huidige "upgrades":
- Pirelli Cinturato Gravel M (vooraan) en Gravel H (achteraan) 650b banden
- Apidura x Canyon bolt-on frame-bag
- Selle Italia Novus Boost Gravel Heritage zadel

Toekomstige "upgrades":
- DT Swiss velgen
- Cassette veranderen naar 11-46T of 11-50T (met behulp van Garbaruk of Wolf Tooth)
 
Nu wil ik niks verkeerd zeggen over die fiets (integendeel) maar als ge 'm zo naast dat boompje en die paaltjes ziet staan lijkt het echt wel alsof de berijder hooguit 1m20 groot kan zijn. :unsure:
Als je weet dat dat een XL is dan valt pas op hoe gigantisch die paaltjes voor dat boompje te centeren zijn xD
Serieuze stronken!
 
Ben zelf ook niet zo een grote fan van tubeless eigenlijk.
Op de MTB rij ik er wel mee. Maar op de gravel voorlopig toch geen goesting om die tubeless te zetten.

Soms toch echt een gepruts. Terwijl met een binnenband ge zeker verder kunt.
Ik ga hier even compleet mijn mening herzien.


Gravel sowieso tubeless zetten!
Normaal gezien sta je nooit plat. En als je al eens plat staat is het normaal easy the fixen met een plug (bv dynaplug vind ik heel goed werken... Die van de decathlon gaan ook wel maar is wat meer gepruts).



Vorige week 2 keer plat met binnenband. Vandaag weer plat...
Vergeten hoe vaak je plat kan staan met binnenbanden door tubeless te rijden.


Enkel tubeless ventielen nodig hé voor een grail alu?
Moet ik ergens op letten?

Zijn die van de Decathlon oké (https://www.decathlon.be/nl/p/tubeless-ventielen-duopack/_/R-p-307658?mc=8551979)?
Of best iets duurder gaan zoals : https://www.mantel.com/muc-off-tubeless-valve-kit-universeel&spec[]=285&spec[]=10356 ?
 
Laatst bewerkt:
Ik ga hier even compleet mijn mening herzien.


Gravel sowieso tubeless zetten!
Normaal gezien sta je nooit plat. En als je al eens plat staat is het normaal easy the fixen met een plug (bv dynaplug vind ik heel goed werken... Die van de decathlon gaan ook wel maar is wat meer gepruts).



Vorige week 2 keer plat met binnenband. Vandaag weer plat...
Vergeten hoe vaak je plat kan staan met binnenbanden door tubeless te rijden.


Enkel tubeless ventielen nodig hé voor een grail alu?
Moet ik ergens op letten?

Zijn die van de Decathlon oké (https://www.decathlon.be/nl/p/tubeless-ventielen-duopack/_/R-p-307658?mc=8551979)?
Of best iets duurder gaan zoals : https://www.mantel.com/muc-off-tubeless-valve-kit-universeel&spec[]=285&spec[]=10356 ?
Ik heb mijn MTB deze week tubeless gezet met die ventielen van Muc-Off, zeer tevreden van. Er zijn een aantal verschillende diktes van seals meegeleverd naargelang het gat in de velg. Ook zit er nog een extra seal aan de moer waarmee je het ventiel vast zet. Dus een seal aan binnen- en buitenkant.
 
Ik heb mijn MTB deze week tubeless gezet met die ventielen van Muc-Off, zeer tevreden van. Er zijn een aantal verschillende diktes van seals meegeleverd naargelang het gat in de velg. Ook zit er nog een extra seal aan de moer waarmee je het ventiel vast zet. Dus een seal aan binnen- en buitenkant.
Ik ga die gewoon nemen.
Die van de Decathlon waren handig dat ik die vandaag kon gaan halen en morgen monteren. Maar dan zal het voor op een avond zijn.


Mijn MTB lekt altijd wat aan het ventiel achteraan (tussen de velg door). Dus ineens fansoenlijk materiaal pakken voor de gravelbike.
 
Net bericht gehad van Canyon dat de levering van mijn Grizl 2 weken naar voor geschoven is. Levering tussen 23 mei & 3 juni. Can't wait :smile:

Just vervelend dat ons berging nog niet af is. Waar ga ik diej fiets weeral zetten... :unsure:
 
Maandag mijn banden tubeless pogen zetten van de grail maar wil niet echt lukken.

Voorband zonder enig probleem.

Achterband die lek was spoot de melk aan twee kanten uit. Één heb ik geplugged. Het andere leek me dicht.
Maar op 24h tijd is die band plat.
Net eens in water gestoken. Ik denk niet dat het stopt bij 20 plaatsen waar heel langzaam bubbeltjes uit komen. Allemaal samen is dat dus een behoorlijk debiet blijkbaar. Eigenlijk geen idee wat nu... Zit nog serieus wat melk in. Maar dicht blijkbaar niet.

Voorband is nog steeds keihard.
 
Welke band? WTB's (behalve die met de SG2 karkasversteviging) zijn bvb erg notoir voor hun poreuze zijwanden, die slikken redelijk wat sealant eer ze dicht zijn, en zijn ook gebaat met een dikkere sealant met de consistentie van yoghurt, zoals de MucOff sealant. Schwalbe met de dunne bruine sidewalls (Pro One, G-One Race) van't zelfde laken een broek.

Wat helpt is de band volledig oppompen, en ze dan op zijn zij leggen (dus volledig horizontaal), een paar uur wachten, bijpompen en dan de andere kant opleggen, en terug wachten. Dat zou de poreuze zijwand moeten dichten. En anders: andere sealant.
 
Continental Terra.....

Eigenlijk nergens langs de zijwand. Gewoon het loopoppervlak.

Denk dat ik eens 30ml ga bijvullen en dan een toerke fietsen...


Vreemd dat die voorband gewoon direct dicht is...
 
Terug
Bovenaan