De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Moeilijke om te vergelijken is natuurlijk "de rest".
De cockpit van de Endurace of Ultimate is al 20mm langer dan de stem van de Grizl in maat "L".

Wat te doen bij een krakend zadel?
Iets dat sneller werkt dan afvallen 😂
Of gaat dat wel weg? (Zadel zelf lijkt het te zijn).

Dat klopt niet echt hoor…

Een Endurace en een Ultimate zijn trouwens quasi identiek, op een centimetertje stack & reach na. Haal een spacertje extra uit de Endurace (dan komt het stuur ook wat verder) en de positie is min of meer gelijk.

Reach
Stack
Top Tube (effective)
Seat Tube C-T
Head Angle
Seat Angle
Head Tube
Chainstay
Wheelbase
Standover
BB Drop
Seatpost Diameter
Axle Spacing
Wheel Size
Seatpost Length
Max Post Insertion
Handlebar Width
Stem Length
Crank Length
Rider Height
Pad Reach
Saddle Height
Remove
Canyon Endurace CF SL Disc 7.0
2021: L
Canyon Ultimate CF SL 7 Disc
Canyon Grizl CF SL 7
Canyon Endurace CF SL Disc 7.0 2021 Canyon Ultimate CF SL 7 Disc 2021 Canyon Grizl CF SL 7 2021
Choose Baselinefor raw numbers" data-original-title="" title="" style="padding: 5px; border: none; vertical-align: top; line-height: 1.42857143;">
Reach389399409
Stack604592605
Top Tube (effective)568571588
Seat Tube C-T552554552
Head Angle7373.2572.5
Seat Angle73.573.873.5
Head Tube184174164
Chainstay415415435
Wheelbase100610111050
Een centimeter stack + een cm reach is toch wel een groot verschil hoor. Op basis van stack en reach is de grizl toch agressiever dan de endurace? En dicht bij de ultimate.

Natuurlijk zit je met die korte stuurpen, maar met een langere stuurpen kun je hem toch wel heel agressief zetten.

Wat te doen bij een krakend zadel?
Iets dat sneller werkt dan afvallen 😂
Of gaat dat wel weg? (Zadel zelf lijkt het te zijn).
Geen zadel?

Kijk eens of er niets aan is. De mijne was door midden gekraakt en ik had het niet echt door..

En of de boutjes nog goed vast zitten. Deze voormiddag vertrokken en ik voelde een rare trilling aan mijn kont. Mijn zadel was dus los aan het komen.

Een centimeter stack + een cm reach is toch wel een groot verschil hoor. Op basis van stack en reach is de grizl toch agressiever dan de endurace? En dicht bij de ultimate.

Natuurlijk zit je met die korte stuurpen, maar met een langere stuurpen kun je hem toch wel heel agressief zetten.
Dat verschil is echt nihil he.

Wetende dat de meeste Ultimaterijders gewoon met de full stack aan spacers rijden is dat letterlijk 1 cm spacers eruit.

En als je die cm stack eraf neemt (minder optellen, want Canyon neemt stack net op het balhoofd) verkleint ook het effectieve verschil in reach. Een Ultimate met 2cm spacers (wat niet eens veel is) is minder agressief dan een Endurace zonder.

Die liggen gewoon extreem dicht bij elkaar. Kijk eens wat een Tarmac doet tov een Roubaix, dát zijn verschillen

Dat verschil is echt nihil he.

Wetende dat de meeste Ultimaterijders gewoon met de full stack aan spacers rijden is dat letterlijk 1 cm spacers eruit.

En als je die cm stack eraf neemt (minder optellen, want Canyon neemt stack net op het balhoofd) verkleint ook het effectieve verschil in reach. Een Ultimate met 2cm spacers (wat niet eens veel is) is minder agressief dan een Endurace zonder.

Die liggen gewoon extreem dicht bij elkaar. Kijk eens wat een Tarmac doet tov een Roubaix, dát zijn verschillen
Ja klopt wel dat de endurace wel nog een fiets is waar je ook wedstrijdjes mee kan knallen ivm de meeste andere endurance modellen.

10e rit ofzo met mn Grail en plat vanachter op een stuk asfalt :(. Nieuwe band gestoken, ondertussen ook dat plastiek beschermertje opt achterwiel eraf geknipt, valt die cassette er los af... Gelukkig kostenloos kunnen laten vastzetten bij een fietspunt.
Ondertussen nieuwe binnenband gestoken, maar: rijdt er iemand onder jullie al tubeless met die standaard wielen / banden van de Grail?

Voor de rest: leuke fiets, aangenaam rijden - zij het na een bikefit, veel last van mn voeten en onderrug ervoor. Versnellingen blijven soms wel wat haperen, kan ik daar zelf iets aan doen?

10e rit ofzo met mn Grail en plat vanachter op een stuk asfalt :(. Nieuwe band gestoken, ondertussen ook dat plastiek beschermertje opt achterwiel eraf geknipt, valt die cassette er los af... Gelukkig kostenloos kunnen laten vastzetten bij een fietspunt.
Ondertussen nieuwe binnenband gestoken, maar: rijdt er iemand onder jullie al tubeless met die standaard wielen / banden van de Grail?

Voor de rest: leuke fiets, aangenaam rijden - zij het na een bikefit, veel last van mn voeten en onderrug ervoor. Versnellingen blijven soms wel wat haperen, kan ik daar zelf iets aan doen?

Ik rij tubeless met men Grail. Precies toch al een paar keer melk verloren als ik naar men band kijk. Ik heb al met tubeless schrik om gravel te rijden, kan me niet inbeelden welke schrik ik zou hebben om continu plat te staan met binnenbanden.

...... Versnellingen blijven soms wel wat haperen, kan ik daar zelf iets aan doen?
Waarschijnlijk zit er een beetje rek op de versnellingskabel. Dat is normaal dat nieuwe kabels een beetje rek hebben. Je kan gewoon een beetje spanning bijgeven.
Dit filmpje geeft wel een goede uitleg hoe je dat moet doen. Vooral sectie 3 van het filmpje is relevant voor jou. De andere afstellingen zouden in orde moeten zijn.

Vooral niet aan de stelschroeven beginnen prutsen! Enkel de kabelspanning wat bijregelen (al kom ik daar ook soms gek van).

Mijn broer heeft een gaatje in zijn tubeless band dat maar niet dicht wilt, enige tips? Gaat over iets zeer kleins, na 5 dagen komen er nog steeds kleine blaasjes uit.

Schwalbe docblue melk (goed geschud)
Schwable G-One Bite

Geeft mij niet echt vertrouwen om zelf de overstap te maken...

Welke wielen zijn dat?
Bij DT Swiss met een R (ratchet) in de lettercode bv DT Swiss GRC1600 Spline is dat normaal. Kan je er gewoon terug op klikken.

maar: rijdt er iemand onder jullie al tubeless met die standaard wielen / banden van de Grail?
Tubeless gelegd vanaf dag 1. Mucoff sealant in de DT-Swiss C1800 wielen met de G-One banden erop, en dat sealde en seatte zichzelf met een gewoon vloerpompje.

Mijn broer heeft een gaatje in zijn tubeless band dat maar niet dicht wilt, enige tips? Gaat over iets zeer kleins, na 5 dagen komen er nog steeds kleine blaasjes uit.

Gaatje sealen met een flexibele krachtlijm, evt met een naald een rubber "draadje" induwen als een soort van plug, en dan lijmen. Meermaals gedaan op mijn banden, werkt zeer goed.

Hier ook meteen tubeless gezet, behalve bij 1 wiel opnieuw velglint moeten aanbrengen, ging dat ook vlot. Maar ik vermoed dat dat gewoon pech was want ik vind er verder niet veel over terug.
Over de versnellingen inderdaad die heb ik ook wat bijgesteld door het filmpje dat @thomasv hiervoven linkt. Duidelijk filmpje en ging vlot.
Welke wielen zijn dat?
Bij DT Swiss met een R (ratchet) in de lettercode bv DT Swiss GRC1600 Spline is dat normaal. Kan je er gewoon terug op klikken.
Die kan je er gewoon op en afklikken?
Ik ken er niets van maar leer graag bij, welk systeem is dat?

Hier ook meteen tubeless gezet, behalve bij 1 wiel opnieuw velglint moeten aanbrengen, ging dat ook vlot. Maar ik vermoed dat dat gewoon pech was want ik vind er verder niet veel over terug.
Over de versnellingen inderdaad die heb ik ook wat bijgesteld door het filmpje dat @thomasv hiervoven linkt. Duidelijk filmpje en ging vlot.

Die kan je er gewoon op en afklikken?
Ik ken er niets van maar leer graag bij, welk systeem is dat?
Hier goed te zien hoe de body los komt van de hub.

Dat klopt niet echt hoor…

Een Endurace en een Ultimate zijn trouwens quasi identiek, op een centimetertje stack & reach na. Haal een spacertje extra uit de Endurace (dan komt het stuur ook wat verder) en de positie is min of meer gelijk.

Reach
Stack
Top Tube (effective)
Seat Tube C-T
Head Angle
Seat Angle
Head Tube
Chainstay
Wheelbase
Standover
BB Drop
Seatpost Diameter
Axle Spacing
Wheel Size
Seatpost Length
Max Post Insertion
Handlebar Width
Stem Length
Crank Length
Rider Height
Pad Reach
Saddle Height
Remove
Canyon Endurace CF SL Disc 7.0
Canyon Ultimate CF SL 7 Disc
Canyon Grizl CF SL 7
Canyon Endurace CF SL Disc 7.0 2021 Canyon Ultimate CF SL 7 Disc 2021 Canyon Grizl CF SL 7 2021
Choose Baselinefor raw numbers" data-original-title="" title="" style="padding: 5px; border: none; vertical-align: top; line-height: 1.42857143;">
Reach389399409
Stack604592605
Top Tube (effective)568571588
Seat Tube C-T552554552
Head Angle7373.2572.5
Seat Angle73.573.873.5
Head Tube184174164
Chainstay415415435
Wheelbase100610111050
En hoe verhoudt de aeroad zich in dit groepje dan?

Tubeless gelegd vanaf dag 1. Mucoff sealant in de DT-Swiss C1800 wielen met de G-One banden erop, en dat sealde en seatte zichzelf met een gewoon vloerpompje.

Gaatje sealen met een flexibele krachtlijm, evt met een naald een rubber "draadje" induwen als een soort van plug, en dan lijmen. Meermaals gedaan op mijn banden, werkt zeer goed.
Dan ben je toch f*cked als je zo’n gaatje hebt mid ride?

Welke wielen zijn dat?
Bij DT Swiss met een R (ratchet) in de lettercode bv DT Swiss GRC1600 Spline is dat normaal. Kan je er gewoon terug op klikken
DT Swiss Gravel LN - OEM wielen voor Canyon en volgens mij is dat niet met zo'n ratchet systeem, want kon alleen vast gezet worden met een cassette afnemer.
Waarschijnlijk zit er een beetje rek op de versnellingskabel. Dat is normaal dat nieuwe kabels een beetje rek hebben. Je kan gewoon een beetje spanning bijgeven.
Dit filmpje geeft wel een goede uitleg hoe je dat moet doen. Vooral sectie 3 van het filmpje is relevant voor jou. De andere afstellingen zouden in orde moeten zijn.
merci, heeft geholpen! :)

Terug
Bovenaan