De energietransitie: Toekomst van het energiesysteem

"World’s biggest banks pledge support for nuclear power"
Eindelijk eens een serieus signaal van de financiële wereld dat ze zelf ook willen investeren in kernenergie. Dit kan wel een gamechanger zijn voor kernenergie in de westerse wereld, waar investeringen in de uitbouw van kernenergie tot nu toe bijna uitsluitend een overheidsaangelegenheid was. Enorm goed nieuws.
Laten we hopen dat het niet bij woorden blijft, en dat België niet achterblijft doordat de wetgeving achterophinkt.
Niet alleen banken lijken eindelijk de weg gevonden te hebben naar kernenergie:

Niet alleen banken lijken eindelijk de weg gevonden te hebben naar kernenergie:
Had het ook al in het energie subforum gepost.
Reactor waar een van de zwaarste kernongevallen ooit plaatsvond, heropent... om stroom te leveren aan techreus Microsoft

En zo is de eerste stap gezet waarbij technologische vooruitgang botst op de limitaties van de energietransitie.
Ter info unit 1 in TMI is een PWR reactor van de 2de generatie die in dienst kwam in 1974. Die dus nu 20 jaar bijkrijgt (als de waakhond goedkeurt wat wel zal gebeuren) waardoor hij alles bij elkaar 59 jaar elektriciteit zal geproduceerd hebben.

Dit zou toch mensen tot nadenken moeten stemmen.
En tevens kan dit een ander licht werpen op de energiediscussie in ons land.

Ik geloof dat we hier in het westen toch zullen moeten afrekenen met het NIMBY principe willen we ook effectief een deftig energiebeleid uittekenen, niet enkel voor kernenergie maar ook voor zaken als windmolens en distributie. Zie het recente ventilus dossier.

Ik geloof dat we hier in het westen toch zullen moeten afrekenen met het NIMBY principe willen we ook effectief een deftig energiebeleid uittekenen, niet enkel voor kernenergie maar ook voor zaken als windmolens en distributie. Zie het recente ventilus dossier.
Dat zie ik niet gebeuren. Aangezien je dan het democratisch proces om recht om het niet eens te zijn en verzet aan te tekenen moet intrekken.

Het is 1 van de redenen wat autocratisch bestuur aantrekkelijk maakt. Het feit dat zaken die goed zijn voor de maatschappij in het geheel gewoon uitgevoerd worden en dat men de boom inkan als men het daar niet mee eens is. Of dat iemand met een goed idee zijn goed idee kan doordrukken. Wat den Trump natuurlijk altijd vindt over zijn eigen ideeën.

Het nadeel ervan is natuurlijk dat diezelfde limieten er ook niet zijn bij slechte ideeën of richtingen.

Dat ligt inderdaad zeer gevoelig. Een enquete van het VREG zelf heeft aangetoond dat minder dan 20 procent een windturbine wil op <500 meter van huizen (soms zetten ze die dingen zelfs op half die afstand van woonwijken, niet te geloven) , dat zou betekenen dat we al een boel turbines mogen afbreken in Vlaanderen (in Wallonië mogen ze zelfs niet gezet worden op die afstand). Zolang er geen degelijke (financiële) compensatie is voor mensen die opeens de waarde van hun huis zien kelderen, zal je een stortvloed aan bezwaren hebben.

Voor wie zich wil laten gaan.

Bevestigt wat we eigenlijk al weten: kiezen voor nucleair heeft vooral te maken met autonomie, niet zozeer voor kosten minimaliseren .

Bevestigt wat we eigenlijk al weten: kiezen voor nucleair heeft vooral te maken met autonomie, niet zozeer voor kosten minimaliseren .
En dat er geen voldoende plaats is in ons land om zelf 100% HE te produceren
En dat het sluiten van de bestaande kerncentrales dom is (wat volgens elia 3j geleden geen probleem was)

Ik begrijp de volledige logica niet. We gaan voor 100% hernieuwbaar. En de oplossing voor 100% hernieuwbaar is om in het buitenland hernieuwbare energie te gaan plaatsen. Of op de noordzee of zo in het buitenland.

Waarom zouden ze in het buitenland dit goedkeuren ? Waarom zouden ze die plaatsen niet gebruiken voor hun eigen hernieuwbare energie ? Is daar überhaupt plaats en opportuniteit voor?
Hoe gaan we organiseren dat we de voorzieningen kunnen plaatsen om al die energie voldoende naar ons te transporteren. Dat energieeiland kost al 1 miljard... ventilus kost miljarden... en dan zouden andere landen even met de glimlach dergelijke infrastructuur toestaan om interconnects naar ons land te voorzien? En belangrijker waarom zou je willen om alles in te zetten op 1 paard?
Omdat het hernieuwbaar is ? Laat mij niet lachen...

Dat is zoals zeggen van we gaan voor 100% gas. Een tegenslag in de gaslevering of een slecht jaar voor hernieuwbare energie of... en je kan fluiten naar goedkope energie. Hetgeen de hoeksteen is van onze huidige maatschappij. Ongeacht wat we doen, we gaan elektriciteit nodig hebben.
Nu als we effectief een Europese infrastructuur hadden, waarbij eigenheid van de staat geen fluit uitmaakten. En iedereen voor het goed van iedereen zou zorgen dat die voldoende energie hebben... ok tot daaraan toe. Maar in onze huidige verdeelde omgeving waar iedereen tegen iedereen uitgespeeld is of wordt... zie ik dat niet gebeuren.

Om dan nog maar te zwijgen over het feit dat in de berekening van elia ze uitgaan van een reductie van energieverbruik met 40%. Ik zie mijn verbruik nu echt niet zakken in de toekomst. In mijn ogen zijn de quickwins voor het beperken van energieverbruik al zo goed als allemaal gebeurd. En als energie breed ter beschikking is, zie ik ook weinig mensen moeiten doen om er geen gebruik van te maken.
Als elektriciteit 1 -2€/kwh zou kosten zie ik mensen er meer naar kijken, maar bij de huidige prijs en hell zelfs bij een verdubbeling verbruik ik gewoon hetgeen ik nodig heb. Kzal wel in iets anders knippen...

We haden onze kerncentrales gewoon allemaal moeten verlengen. Zonder discussie. De kostprijs van die x miljard is peanuts in hetgeen we nu lijken te moeten gaan uitgeven om nieuwe centrales (kern- of systemen in het buitenland...) te zetten (die binnen 20 jaar ook verouderd zijn)...

En om dan ons Tinne te horen roeptoeteren dat 100% HE de weg te gaan is omdat die 1.5 miljard goedkoper is dan de oplossing voor kernenergie. Dan kan ik enkel maar denken wat heeft groen en in verlengde vivaldi ons land aangedaan... zucht :(. Om nog maar te zwijgen dat ik geen sikkepit geloof hecht aan ramingen die in de toekomst moeten kijken. Projecten kosten nu al handenvol geld en gaan buiten scope. Maar dan kan Elia zo zonder discussie wel zeggen dat het dit bedrag gaat kosten... wetende dat het projecten zijn in een ander land waar je nog geen enkel idee hebt voor welke bedragen die locaties überhaupt ter beschikking gesteld zouden kunnen worden ....

Om dan nog maar te zwijgen over het feit dat in de berekening van elia ze uitgaan van een reductie van energieverbruik met 40%. Ik zie mijn verbruik nu echt niet zakken in de toekomst. In mijn ogen zijn de quickwins voor het beperken van energieverbruik al zo goed als allemaal gebeurd. En als energie breed ter beschikking is, zie ik ook weinig mensen moeiten doen om er geen gebruik van te maken.
Zoals ik het lees gaat Elia uit van een reductie in energieconsumptie van 40 percent, vooral door elektrificatie. Dat zijn op zich geen quick-wins idd maar omschakeling naar andere technologie. Bijvoorbeeld elektrische voertuigen die door een pak minder verliezen in de keten pakweg 1.5x-2x minder energie nodig hebben dan voertuigen op fossiele brandstoffen. Idem voor de verwarming van huizen, nu nog grotendeels op gas maar dan in de toekomst via een warmtepomp die voor elke kWh geleverde warmte een pak minder energie nodig heeft. Op zich blijf je dan nog evenveel nuttige energie gebruiken, de verliezen waar je niets met bent zijn gewoon een pak lager.

Zoals ik het lees gaat Elia uit van een reductie in energieconsumptie van 40 percent, vooral door elektrificatie. Dat zijn op zich geen quick-wins idd maar omschakeling naar andere technologie. Bijvoorbeeld elektrische voertuigen die door een pak minder verliezen in de keten pakweg 1.5x-2x minder energie nodig hebben dan voertuigen op fossiele brandstoffen. Idem voor de verwarming van huizen, nu nog grotendeels op gas maar dan in de toekomst via een warmtepomp die voor elke kWh geleverde warmte een pak minder energie nodig heeft. Op zich blijf je dan nog evenveel nuttige energie gebruiken, de verliezen waar je niets met bent zijn gewoon een pak lager.
Maar ze berekende dat lineair, niet op de stijging die komt van elektrisch rijden of verwarmen.

Noch wordt er dan rekening gehouden met de verliezen van inefficiëntie bij de opslag en later gebruik. En dus het uit fasegebruik.

En op het bestaande verbruik is 40% reductie gewoon onrealistisch. Ik zou daar juist nog een verdere stijging verwachten tgv nieuwe toepassingen in ons leven. Ergo ai,....

Ik begrijp de volledige logica niet.
Omdat je HLN style enkel de titel hebt gelezen.

We gaan voor 100% hernieuwbaar.
Neen
1727293200474.png

Om dan nog maar te zwijgen over het feit dat in de berekening van elia ze uitgaan van een reductie van energieverbruik met 40%. Ik zie mijn verbruik nu echt niet zakken in de toekomst.
1727293349310.png

Geen nood om de rest van je post te ontleden. Letterlijk elke zin klopt niet...

Omdat je HLN style enkel de titel hebt gelezen.

->

Want ik verwees duidelijk naar het statement van tinne dat volgens haar de duidelijke conclusie is dat 100% hernieuwbare dus perfect kon EN 1,5 miljard goedkoper was.
Ik zal straks na het werk het artikel en de exacte quote proberen terug te vinden. Al dacht ik dat ik het op vrt had gelezen omdat daar geen abonnement nodig was. Al ging ik er vanuit dat de informatie in beide artikelen gelijkaardig was...

Geen nood om de rest van je post te ontleden. Letterlijk elke zin klopt niet...
Men meldt een range van 25% tot 45%. Waarvan men voor een berekening van hierboven als gemiddelde 40% aannam. Of daar ging ik vanuit op basis van het vorige punt.

Als ze met 45%reductie uitgaan en en 95% stijging wegens oa anders verwarmen dan zitten ze er enorm langs indien het effectief maar 25% reductie is en 135% extra verbruik.

Zeker om dan conclusies eraan te koppelen dat beide oplossingen, dus met kernenergie of 100% hernieuwbare inwisselbaar zijn. En de pure keuze draait rond autonomie. Dat is dan toch je reinste kolder... juist omdat de berekenbaarheid van het resultaat onberekenbaar is. Waardoor elke goede verstaander weet dat we als hemiddelde conclusie dan maar cijfers eerder aanhouden van de extremere kant.

Net zoals wanneer ik een raming maak tegenwoordig, ik vroeger 1% nam tgv het feit dat de inflatie al die jaren zo laag was en ik dit nu eerder die van 3% gebruik. Ook als het om iets gaat dat we pas binnen 5 tot 10 of 15 jaar effectief pas budget moeten tegenover stellen. De realiteit is echter dat die raming klopt voor een paar jaar in de toekomst. Maar 10 tot 30 jaar verder... maak iemand anders blaasjes wijs.

En dat was de boodschap hier. Men zit hier veronderstellingen te maken en pistes weer te alsdan het een perfect inwisselbaar keuze is. Terwijl de enige conclusie die juist is, is om de bestaande kerncentrales te verlengen. En die verlenging te gebruiken om uw invoer en dus ook exportcapaciteiten te versterken met daarnaast voor baseload nieuwe kerncentrales bij te zetten.

De duidelijke conclusie is dat we niet toekomen met hetgeen we met renewals kunnen voorzien. Wat exact dezelfde conclusie is en was in al de studies van energyville en andere. Dat we richting 200 tot 300 gingen gaan tegen 2050. En dat we ofwel de keuze maken om onze economie ye schaden... Ergo we betalen bedrijven om geen energie te gebruiken... ipv onze economie een competitief voordeel als Europa ye geven dat energie goedkoop voorradig is.

Opnieuw idiotie ten top. Energie is een basisvereuste van onze maatschappij.... daar beknibbel je niet op. Wat niet wil zeggen dat je er dan maar miljarden moet naartoe smijten alsof het niets is. Maar zolang België geen garanties heft dat ze niet in de steek gelaten worden vanuit Europa voor energievoorziening. Is autonomie en makkelijker van organisatie veel logischer om op in te zetten dan uit te gaan van scenario's waar wij op een ander land zijn grondgebied hernieuwbare centrales gaan zetten om dan deze te connectoren aan onze grid. Ventilus is al een issue en dat
Heeft nog een nationaal nut. Desondanks moet je toch compensatie doorvoeren. Zwijg stil als we een massa kabels moeten gaan voorzien waar Nederland, Frankrijk,italie, Spanje, ... whatever welk land we een verdrag hiermee kunnen afsluiten... hun fiat moeten voor geven. En x jaar later opnieuw en opnieuw en... om nog te zwijgen over het feit dat je hiermee dan ook nog eens een verarming organiseer. Om nog maar te zwijgen hoe je hier realistische ramingen voor opstelt...

Naast het feit dat energie in mijn ogen kritisch is in onze maatschappij. Dat het iets is dat de hoeksteen is van onze maatschappij waar het gewoon van weinig serieux getuigd om dan gewoon te stellen dat het een keuze is op basis van autonomie. Voor mij draait het om zekerheid. Garanties. Berekenbaarheid ook als er zaken misgaan. Energie is daarvoor te cruciaal in onze maatschappij. Maar misschien is dat gewoon de ingenieur in mij...

En ik geloof spijtig genoeg niet inhet feit dat er op korte of lange termijn een eengemaaakt Europa is die dat opzet voor ele burger. Europa zijn opzet is nog altijd volunturistisch.. en ik zie de mensen die wij zijn daar op korte tot middellange termijn niets aan veranderen. Al hoop ik dat ik verkeerd ben.

En als ik verkeerd ben dan kinnen we de kerncentrales nog altijd onder leegstandsbeheer zetten. Die oude centrales moeten we dat toch doen... dat beetje extra oppervlakte op dezelfde locaties zal dan niet uitmaken...

Ik vind heel het verhaal over zelfvoorzienendheid een mooie droom, maar er is geen enkele periode sinds we de koolmijnen sloten dat België min of meer zelfvoorzienend was op energievlak. We hebben nu ook geen garanties dat we in de steek gelaten worden door andere regimes, en die regimes zijn ons nog veel minder gunstig gezind dan onze bondgenoten aan de noordzee.
Ik denk dat de euro voor de burger toch belangrijker zal blijken dan jouw scepsis tov landen als Nederland en Denemarken.

Ik vind heel het verhaal over zelfvoorzienendheid een mooie droom, maar er is geen enkele periode sinds we de koolmijnen sloten dat België min of meer zelfvoorzienend was op energievlak. We hebben nu ook geen garanties dat we in de steek gelaten worden door andere regimes, en die regimes zijn ons nog veel minder gunstig gezind dan onze bondgenoten aan de noordzee.
Ik denk dat de euro voor de burger toch belangrijker zal blijken dan jouw scepsis tov landen als Nederland en Denemarken.
Ik denk dat we vooral niet moeten kijken naar de zelfvoorzienendheid van Belgie maar eindelijk eens werk maken van een Europese visie omtrent energiebevoorrading. Met een zo hoog mogelijk gebruik van eigen grondstoffen en technologieën en waar dat niet mogelijk is een zo gediversifieerd mogelijke gebruik van niet eigen middelen (maw, zorgen dat we niet meer in de tang kunnen genomen worden door een energiebevoorrading die afhankelijk is van 1 mogendheid.

Het draait mij dan ook niet puur om zelfvoorzienendheid. Maar wel rond het feit dat je ervoor zorgt dat er een deftige mix is en dat je ook reserve hebt die je dan ook kan inzetten als anderen tekort hebben.

Net zoals dat door onze kerncentrales wij de Fransen uit de penarie hebben geholpen toen hun kerncentrales in onderhoud gingen. Het zou stukken beter zijn als dat op Europees niveau allemaal perfect geregeld is en wordt. Maar in het huidige Europa geloof ik daar gewoon niet in.

En ons voor 80 - 90% afhankelijk maken van de noordzee lijkt mij gewoon niet prudent. Zodra daarmee, of de verbinding ernaar - https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/0...nds-begin-dit-jaar-als-spookschip-door-de-no/, iets gebeurd is het lichten uit. Het moment dat je nog andere opties hebt of nog kerncentrales dan kan je tenminste met de interconnects nog elkaar helpen.

Voor mij zijn robuustheid en diversiteit van het energiegrid en de energiemix de belangrijkste punten. En omdat we overeengekomen zijn dat fossiele brandstoffen in de toekomst daar geen plaats meer in hebben spreek ik dan ook niet meer hierover. Want anders had ik vb gas of zo ook gewoon toegevoegd in de mix.
Maar als we dat willen zijn moeten we ook zelf een bepaalde voorraad aan energie ter beschikking hebben. Dan kunnen we niet zeggen van ach ja we zullen 40% zelf voorzien. En 60% invoeren via verschillende richtingen. Allez bij mij doet dit belletjes afgaan als dat we ons klaarzetten om gefleeced te worden... want allez ja wat gaan we doen? Als ze de prijzen met 20% verhogen het niet betalen en zeggen de boom in ermee ?
Wat exact hetzelfde is als wat de oliewinnende landen doen. Allez mijn inkomsten zijn niet genoeg, allez we verminderen hetgeen we oppompen. We zeggen dan ook niet de boom in ermee... we dokken dan ook gewoon af. Als we het in eigen hand hebben en houden dan hebben we tenminste ook nog een stuk de werkgelegenheid en de inkomsten van + toch ook nog een bepaalde impact.

Zeker als de entiteit in Belgische handen is. Kijk gewoon hoe we het beheer over engie verloren hebben... omdat we het in de uitverkoop hebben gedaan. Want korte termijn idee.

Laatst bewerkt:
Het draait mij dan ook niet puur om zelfvoorzienendheid. Maar wel rond het feit dat je ervoor zorgt dat er een deftige mix is en dat je ook reserve hebt die je dan ook kan inzetten als anderen tekort hebben.

Net zoals dat door onze kerncentrales wij de Fransen uit de penarie hebben geholpen toen hun kerncentrales in onderhoud gingen. Het zou stukken beter zijn als dat op Europees niveau allemaal perfect geregeld is en wordt. Maar in het huidige Europa geloof ik daar gewoon niet in.

En ons voor 80 - 90% afhankelijk maken van de noordzee lijkt mij gewoon niet prudent. Zodra daarmee, of de verbinding ernaar - https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/0...nds-begin-dit-jaar-als-spookschip-door-de-no/, iets gebeurd is het lichten uit. Het moment dat je nog andere opties hebt of nog kerncentrales dan kan je tenminste met de interconnects nog elkaar helpen.

Voor mij zijn robuustheid en diversiteit van het energiegrid en de energiemix de belangrijkste punten. En omdat we overeengekomen zijn dat fossiele brandstoffen in de toekomst daar geen plaats meer in hebben spreek ik dan ook niet meer hierover. Want anders had ik vb gas of zo ook gewoon toegevoegd in de mix.
Maar als we dat willen zijn moeten we ook zelf een bepaalde voorraad aan energie ter beschikking hebben. Dan kunnen we niet zeggen van ach ja we zullen 40% zelf voorzien. En 60% invoeren via verschillende richtingen. Allez bij mij doet dit belletjes afgaan als dat we ons klaarzetten om gefleeced te worden... want allez ja wat gaan we doen? Als ze de prijzen met 20% verhogen het niet betalen en zeggen de boom in ermee ?
Wat exact hetzelfde is als wat de oliewinnende landen doen. Allez mijn inkomsten zijn niet genoeg, allez we verminderen hetgeen we oppompen. We zeggen dan ook niet de boom in ermee... we dokken dan ook gewoon af. Als we het in eigen hand hebben en houden dan hebben we tenminste ook nog een stuk de werkgelegenheid en de inkomsten van + toch ook nog een bepaalde impact.

Zeker als de entiteit in Belgische handen is. Kijk gewoon hoe we het beheer over engie verloren hebben... omdat we het in de uitverkoop hebben gedaan. Want korte termijn idee.
Zijn we nu ook niet voor quasi alle gas, olie, benzine... afhankelijk van de noordzee?

Als je Rusland bent en je wilt de stroomvoorziening in België saboteren, is het dan niet veel makkelijker om landkabels te vernietigen? Je hebt slechts één operator met een 50cal geweer om de isolatoren van een hoogspanningsmast aan flarden te schieten en de lijn te onderbreken, zonder dat iemand de dader ooit kan opsporen. En met één relatief kleine springlading aan de hoek van een hoogspanningsmast leg je makkelijk 4 masten neer die door cascade neervallen. Masten die vaak in maisvelden staan waar je zonder pottenkijkers makkelijk aankan. De 380kV lijnen die de ruggengraat van ons elektriceitstransmissiesysteem vormen zijn zeer fragiel. Doe dat gecoördineerd met enkele springladingen en je kunt het land in op z'n minst in brownout krijgen met slechts een camionetje, enkele kleine explosieven, en radiogestuurde ontstekingsmechanismes.
Om een zeekabel aan te vallen is een veel gesofisticeerdere aanval nodig. Het resultaat is natuurlijk dramatischer, want moeilijker te herstellen, maar staat het in verhouding tot de moeite die ervoor moet gebeuren?

Als 6 rijke landen (VK, België, Noorwegen, Duitsland, Nederland, Denemarken) belangrijke geostrategische belangen hebben bij de noordzee, kunnen ze die volgens mij veel effectiever verdedigen dan de infrastructuur op land. Er is daarom dit jaar ook een veiligheidspact gesloten tussen die landen om die infrastructuur beter te kunnen bewaken.

Als het gaat over gefleeced' worden -waarmee je dus eigenlijk een economisch argument maakt-denk ik dat de integratie van een Europese elektriciteitsmarkt net goed is... Als iemand woekerprijzen vraagt, is er altijd wel een ander die goedkoper wil verkopen. Want wat betekent 'in eigen handen' zelfs? Pleit je ervoor om energieproductie uit private handen te halen en terug te nationaliseren? Dan je kunt evengoed zeggen dat je al die privéspelers niet vertrouwt om te leveren. Het is een legitieme mening om dat te willen, maar volgens mij is nationalisering en eigen beheer geen argument dat op financieel vlak steekhoudt, want mij lijkt het dat dat over de hele keten bekeken sowieso een pak duurder uitkomt.

Als het gaat over werkgelegenheid ben ik al helemaal niet overtuigd van je argument. Technisch geschoolde mensen zijn misschien nog het meest ernstige tekort voor de energietransitie in ons land, meer dan mineralen of andere grondstoffen.

Laatst bewerkt:

Yikes
Hoe kun je op twee jaar tijd van 2.2 miljard naar 8 miljard gaan? Er wordt veel kritiek gegeven op de keuze voor het eiland ipv stalen platforms, maar het lijkt erop dat de kostprijs vooral de elektrische infrastructuur is, niet zozeer de waterbouwkundige. Half Twitter vraagt al om het hoofd van TvdS.

Ik lees veel dat mensen nu zeggen 'voor dat geld hadden we een kerncentrale kunnen bouwen!'. Dan denk ik, dream on. :p

Terug
Bovenaan