De energietransitie: Toekomst van het energiesysteem

Ja, maar om dat te relativeren: je hebt slechts 3 gram indium nodig per m2 paneel, da's niet echt een probleem op dezelfde schaal als neodymium dat is bij windturbines. Ik heb vaak de indruk dat mensen 'hernieuwbare energie' soms op een hoop gooien en moeilijk het onderscheid kunnen maken dat verschillende technologieën verschillende voordelen en nadelen hebben.

Dat wat tegenvalt? 'Duurzaamheid' is nogal een vaag woord, he. Er wordt veel nonsens gespuid over het idee dat zonnepanelen gerecycleerd moeten worden, maar dat valt allemaal behoorlijk mee. Arstechnica heeft er nog pas een artikel over geschreven.
Dat artikel gaat over een wetenschappelijke ontwikkeling die nog niet toegepast wordt in de industrie vandaag. Dat gaat ook over een reductie in recycling kost, wat een klein onderdeel is van de hele life cycle van zoiets.
Als het over de energie zelf gaat, herinner ik me dat vroeger veel domme praat werd verkocht over het idee dat 'een zonnepaneel meer energie kostte om te maken dan het opbrengt'. Maar daar bestaat een metric voor: De 'energy return on investment' (EROI). Die geeft de ratio van geïnvesteerde energie tot geproduceerde energie.
Die zal natuurlijk verschillen per type cel, plaats van productie, en plaats van montage. Wikipedia geeft een range van 8.7 tot 34.2, met cijfers uit 2015.
Als we even inzoomen op het CO2 verhaal zijn renewables niet allemaal even zuiver, natuurlijk beter dan vloeibare dino's in de fik te steken, maar er zijn toch wel opmerkelijke verschillen afhankelijk van al de details zoals je zelf al aangeeft. Dus om te zien of we eigenlijk echt wel goed bezig zijn (als in: renewable aka duurzaam aka "brengt in totaal meer op dan het kost op alle gebied"), moet je best nog hard rekenen.
(Afbeelding met CO2 vergelijking volgt nog)
In elk geval, 'ingenieur op leeftijd' doet bij mij al een alarmbel rinkelen. Ik heb het op dit forum al gezegd, niks dat de waarheid zoveel geweld aandoet als een ingenieur met een bierkaartje die eens iets wil uitrekenen. Meestal ook in een sector waar ze helemaal niet in gewerkt hebben.
Kijk, dit soort reacties zijn gewoon waardeloos natuurlijk. Veel plezier in je ivoren toren.

Dat artikel gaat over een wetenschappelijke ontwikkeling die nog niet toegepast wordt in de industrie vandaag. Dat gaat ook over een reductie in recycling kost, wat een klein onderdeel is van de hele life cycle van zoiets.
ja, maar jij komt met die nogal speciale term 'cradle to cradle', wat een nogal niche concept is in vgl met de standaard 'cradle to grave' zoals die in ISO14000 is vastgelegd waardoor het me leek dat je veel belang hecht aan recyclage. Bovendien geeft dat artikel ook mooi de huidige stand van de techniek weer.
Als we even inzoomen op het CO2 verhaal zijn renewables niet allemaal even zuiver, natuurlijk beter dan vloeibare dino's in de fik te steken, maar er zijn toch wel opmerkelijke verschillen afhankelijk van al de details zoals je zelf al aangeeft. Dus om te zien of we eigenlijk echt wel goed bezig zijn (als in: renewable aka duurzaam aka "brengt in totaal meer op dan het kost op alle gebied"), moet je best nog hard rekenen.
(Afbeelding met CO2 vergelijking volgt nog)
waarom zou je naar het co2-verhaal kijken ipv het energie-verhaal? Wat vandaag veel CO2 kost, kost dat morgen al wat minder. De EROI is een veel betere metric om te gebruiken bij de analyse over een toekomstig energiesysteem, omdat het agnostisch is over de bron van energie die werd gebruikt bij fabricage. Het is bvb niet zo dat zonnepanelen een inherent slechtere technologie zijn als ze vandaag vooral gemaakt werden in een land met meer fossiele elektriciteitsproductie.
Kijk, dit soort reacties zijn gewoon waardeloos natuurlijk. Veel plezier in je ivoren toren.
???
Ik herinner me nog iemand die op 9lives een berekening van een ingenieur deelde over energievoorziening in Frankrijk, waarbij werd nagegaan hoe onmogelijk het wel niet zou zijn om Frankrijk 100% hernieuwbaar te maken. Ik denk dat wind factor drie overgedimensioneerd werd en er een hele maand elektriciteitsverbruik van het hele land aan pumped hydro-opslag instak. Conclusie: het zou te duur zijn. Tja, je kunt bij zoiets alleen maar je ogen rollen. Bij Elia en Energyville zijn er multidisciplinaire teams maanden bezig om toekomstige groene energiescenarios te berekenen, maar Jos, de gepensioneerde ingenieur die 40 jaar lang kogellagers heeft berekend, gaat het eens in een namiddag zeggen zoals het is.

De VRT reportage over de keerzijde van hernieuwbare energie van een tijdje terug was toch ook wel een wake-up call. Er zijn bijvoorbeeld nog altijd mensen die geloven dat we van het radioactieve afval verlost gaan zijn als we alles vol windturbines gaan zetten... De verschrikkelijk vervuilde kopertreinen in Zuid-Amerika...etc...Ik zou het nog eens moeten bekijken, maar ik herinner me nog hoe weerzinwekkend die aflevering was.

De VRT reportage over de keerzijde van hernieuwbare energie van een tijdje terug was toch ook wel een wake-up call. Er zijn bijvoorbeeld nog altijd mensen die geloven dat we van het radioactieve afval verlost gaan zijn als we alles vol windturbines gaan zetten... De verschrikkelijk vervuilde kopertreinen in Zuid-Amerika...etc...Ik zou het nog eens moeten bekijken, maar ik herinner me nog hoe weerzinwekkend die aflevering was.
Heb je een link?

Er wordt vaak wel vergeten hoeveel we moeten mijnen voor fossiele productie:

Als je dergelijke grafieken ziet snap je eigenlijk niet hoe het komt dat nucleair er steevast als één van de duurste technologien uitkomt als je prijzen gaat vergelijken. Hersenkracht zal wsl de duurste grondstof zijn. We hebben imo dringend nood een aan een overkoepelend Europees initiatief om expertise in gigantische infrastructuurprojecten uit te bouwen zodat we in de jaren 2040-2050 véél vlotter en goedkoper kerncentrales kunnen bouwen. Eén standaarddesign nemen, het mag van mij zelfs 3rd gen zijn, en dat gewoon overal kopiëren.

Al zal dat zelfs minder vanzelfsprekend zijn dan men denkt. Op mijn vorige job had een collega van mij de opdracht om bekisting uit te tekenen voor een gigantische betonnen structuur van een faciliteit voor kortdurige opslag van nucleair afval in Doel. Het was 1-op-1 een kopie van de opslag zoals die bij Tihange was voorzien. maar uiteindelijk bleek alles erg moeilijk te kopieren, omdat je bij Doel rekening moet houden met zwaardere windlasten. Maanden extra werk, gewoon al voor de bekisting.

Laatst bewerkt:
Heb je een link?

Er wordt vaak wel vergeten hoeveel we moeten mijnen voor fossiele productie:

Als je dergelijke grafieken ziet snap je eigenlijk niet hoe het komt dat nucleair er steevast als één van de duurste technologien uitkomt als je prijzen gaat vergelijken. Hersenkracht zal wsl de duurste grondstof zijn. We hebben imo dringend nood een aan een overkoepelend Europees initiatief om expertise in gigantische infrastructuurprojecten uit te bouwen zodat we in de jaren 2040-2050 véél vlotter en goedkoper kerncentrales kunnen bouwen. Eén standaarddesign nemen, het mag van mij zelfs 3rd gen zijn, en dat gewoon overal kopiëren.

Al zal dat zelfs minder vanzelfsprekend zijn dan men denkt. Op mijn vorige job had een collega van mij de opdracht om bekisting uit te tekenen voor een gigantische betonnen structuur van een faciliteit voor kortdurige opslag van nucleair afval in Doel. Het was 1-op-1 een kopie van de opslag zoals die bij Tihange was voorzien. maar uiteindelijk bleek alles erg moeilijk te kopieren, omdat je bij Doel rekening moet houden met zwaardere windlasten. Maanden extra werk, gewoon al voor de bekisting.
Sorry, niet VRT, wel Telefacts: de schaduwkant van groene energie. Misschien in VTM Go app te bekijken.

Leestips!
Twee interessante boeken zijn onlangs uitgekomen:
-"Droomland" van Remco De Boer; een kroniek van het klungelige klimaatbeleid in Nederland van de laatste decennia.
-"Heeft kernenergie toekomst" een soort debat-boek waar energie-experten Georges Van Goethem, Pieter Vingerhoets, en Alex Polfliet met elkaar in discussie gaan.

Nog slecht SMR-nieuws, EDF (nationale energiemaatschappij Frankrijk) gaat terug naar het tekentafel om hun SMR-ontwerp te herzien. Reden? Hun huidige ontwerp zou nooit rendabel gemaakt kunnen worden. Blijkbaar willen ze nu vereenvoudigen en terugkeren naar technologie die zichzelf reeds bewezen heeft. Niet dat het nu zo geavanceerd was: voor zover ik kon zien was het een drukwaterreactor, het meest standaard type reactor dat we al 70 jaar bouwen.
Niet dat dit persé slecht nieuws voor kernenergie in het algemeen hoeft te zijn. Bedrijven die in stilte naarstig voortwerken aan hun reactoren komen gewoon niet veel in het nieuws.

Niet dat dit persé slecht nieuws voor kernenergie in het algemeen hoeft te zijn. Bedrijven die in stilte naarstig voortwerken aan hun reactoren komen gewoon niet veel in het nieuws.

Langs de andere kant zo gek is het natuurlijk niet.
Drukwaterreactoren zijn gekende technologie, veilig, veel ervaring ermee in de westerse wereld en zuinig op vlak van brandstof. Verder onderzoek om kleine en modulaire reactoren te bouwen met drukwaterfilosofie is zo gek nog niet.

Hoe dan ook gaat kernenergie nog een belangrijke rol spelen in ons energielandschap. Het is niet ondenkbaar dat er nog wat gaat verschuiven de komende jaren in ons land op dat vlak.

Het is niet ondenkbaar dat er nog wat gaat verschuiven de komende jaren in ons land op dat vlak.
Mij lijkt het quasi evident dat men gaat proberen om kernenergie terug in het bad te trekken, met waarschijnlijk een verlenging voor 20 jaar van degenen waar ze dat nog kunnen (dus die van 10 -> 20j). Om tegelijkertijd ook de ban op kernenergie die in de wetgeving stond en de voorstellen die NVA hieromtrent al had gedaan om deze af te schaffen dan ook er gewoon door te jagen.

Zelfs in Japan hebben ze kerncentrales terug opgestart.

Langs de andere kant zo gek is het natuurlijk niet.
Drukwaterreactoren zijn gekende technologie, veilig, veel ervaring ermee in de westerse wereld en zuinig op vlak van brandstof. Verder onderzoek om kleine en modulaire reactoren te bouwen met drukwaterfilosofie is zo gek nog niet.

Hoe dan ook gaat kernenergie nog een belangrijke rol spelen in ons energielandschap. Het is niet ondenkbaar dat er nog wat gaat verschuiven de komende jaren in ons land op dat vlak.
Het is dubbel, want aan de ene kant zijn drukwaterreactoren enorm gekend, maar aan de andere kant is het nu wel erg duidelijk geworden dat alle extra maatregelen die in de derde generatie kernreactoren zijn bijgekomen de kosten enorm de hoogte in jagen: Rendementsverhoging, passieve koeling, core catchers, bescherming tegen aanvallen van bvb een terroristische vliegtuigcrash...

Mij lijkt het moeilijk om de schaaleconomie van erg grote centrales op die vlakken te evenaren, zodat het evenzeer niet vergezocht is om meer te kijken naar moderne GEN IV designs waar passieve veiligheid al van het begin van het design een uitgangspunt was (zoals bij bvb gesmolten zout-reactoren), in plaats van een vereiste die er achteraf opgeplakt wordt. Het probleem is natuurlijk dat dergelijke reactoren een relatief ver toekomstperspectief (20+ jaar) hebben.

EDF lijkt sommige van die GEN III maatregelen te willen terugschroeven, en eerlijk gezegd, voor mij is dat ok. Het risico op klimaatrampen is overwegend groter dan het risico op kernrampen, zelfs met de oude GEN II reactoren die we in België hebben staan. Fukushima heeft het veiligheidsfetishisme van kerncentrales waarschijnlijk iets te veel doen doorslaan. Maar een bedrijf dat kerncentrales bouwt waarvan de veiligheidsmaatregelen teruggeschroefd werden ten opzichte van hun origineel design, dat is natuurlijk een enorm sappig verhaal voor de media, dus ik vrees dat er sowieso veel tegenkanting komt van locale actiegroepen als ze hun nieuw design ergens willen verkopen.

Mij lijkt het dat de toekomst van SMRs tweevoudig is: Op korte termijn willen we zo groot mogelijke centrales met bewezen technologie zetten, genre 300-500 MW, die 1-op-1 een gas-of kolencentrale kunnen vervangen. Genre Rolls Royce, Westinghouse, of Hitachi.

Daarna (2040-2050) kunnen (potentieel kleinere) GEN IV SMRs het overnemen.

De discussie in België daarover zou niet moeten zijn of we ze plaatsen of niet, maar tegen welke financiële voorwaarden we willen dat de overheid erin tussenkomt. Volgens Energyville zou bij economisch optimum, kernenergie 10-20% van het net uitmaken.

Laatst bewerkt:
Mijn woorden zijn nog niet koud…

Was te verwachten natuurljk. Iedereen die een beetje ingelezen is wist dat dit er zou komen na de verkiezingen.

Dat periodiek gaan smeken bij Engie heeft ook wel een zware prijs. Verder dan het schrappen van de volledige wet op de kernuitstap zou ik zelf niet meer gaan.

Hopelijk komt er geen symbolisch VN-pact meer dat prioriteit krijgt op onze binnenlandse politiek of we zijn weer vertrokken.

Op zich een no-brainer dat, eenmaal je knoop doorhakt om verder te gaan met kernenergie, je reeds bestaande kerncentrales zo lang openhoudt zolang veilig operationeel gebruik gegarandeerd kan worden.

Mijn mening daarover is altijd geweest dat het constante getreuzel over kernenergie ons al veel meer economische schade berokkend heeft dan een daadkrachtige kernuitstap of het daadkrachtig verdergaan met kernenergie gedaan zou hebben.

Het constant warm-koud geblaas van de afgelopen 20 jaar (en de laatste 2 jaar in het bijzonder) heeft onze onderhandelingspositie met producenten als Engie waarschijnlijk enorm geschaad.
We hebben deze legislatuur een maandenlange onderhandeling gehad met Engie over de heropeningen. Nu willen we wat daar is vastgelegd alwéér herzien.

De politisering van kernenergie is een complete ramp geweest.

Ik ga ook eens wat vertellen over mijn persoonlijke verhouding tot kernenergie, omdat hier soms wel duidelijk blijkt dat mensen in mij nogal een tegenstander van de technologie zien, en ik niet zou willen dat ik de indruk wek dat ik met dit topic één bepaald narratief wil verdedigen:

Toen paars-groen aan de macht was zat ik in het laatste jaar middelbaar en had ik een erg enthousiasmerende leerkracht chemie die ons uitlegde hoe veilig kerncentrales effectief waren en hoe dom het was om die te sluiten uit veiligheids/milieu-overwegingen. Omwille van die reden heb ik bij mijn allereerste verkiezing waar ik mocht stemmen geen Groen aangeduid. Kernenergie was voor mij een soort heilige graal, en natuurlijk uit technisch standpunt ook ongelofelijk cool. Statistieken die de hoeveelheid doden per energievorm aantoonden waren toen al zeer duidelijk, en verbrandingscentrales wiens uitstoot verantwoordelijk waren voor talloze doden waren er toen ook nog veel meer dan nu. Bovendien vond ik het idee dat we 200 000 jaar radioactief afval moeten stockeren belachelijk: Ofwel is de mensheid er binnen 200 jaar aan, ofwel gaat tegen dan het complete verwerken van dergelijk afval triviaal zijn door alle technologische vooruitgang.

Over de jaren heen is mijn enthousiasme voor kernenergie wel een pak gedaald. Niet omwille van de klassieke Groen-argumenten, wel omwille van het feit dat het steeds duidelijker werd hoe duur kernenergie werd en hoe goedkoop hernieuwbare energie begon te worden. De kostprijsreducties van de verschillende hernieuwbare technologieën waren tien jaar geleden al vrij duidelijk; Zon en wind bleven qua prijs de dieperik in duiken met reducties van 15%-30% per verdubbeling van de capaciteit, en kernenergie werd schijnbaar alleen maar duurder. Zogenoemde technologische leercurves zijn een vrij goed bestudeerd idee: Er kan vrij goed nagegaan welke onderdelen van een technologie kunnen blijven dalen in kostprijs, en de prognose voor wind en vooral zon zagen er goed uit, net zoals die van batterijen er nog altijd vrij goed uitziet.

Toen mij ook duidelijk werd dat al het gepalaver over intermittency en langetermijnsopslag ook maar ferm overdreven was, leek de kwestie kernenergie voor mij vanzelf opgelost; In plaats van dat het een politieke discussie hoefde te zijn, werd het gewoon een simpele economische berekening. Kernenergie was gewoon te duur geworden in vergelijking met andere soorten energie, dus hoefden we er eigenlijk niet echt meer over te praten.

Maar er was natuurlijk een blinde vlek waar eigenlijk niemand het echt over had tot 2021, en dat is energie-onafhankelijkheid. Logisch ook, want kolen hadden we in België vroeger zelf, maar gas en olie totaal niet. Vandaag zijn we dus voor een enorm groot deel van bedenkelijke regimes. Wind en zon produceren we voornamelijk zelf, maar een groot deel van de oplossing zoals die tegenwoordig wordt voorgesteld is dat we voor een belangrijk deel energie zouden blijven importeren via hoogspannings-interconnecties, alsook groene moleculen importeren via schepen (uit landen als Oman en Chili).

De mensen die al lang kernenergie verdedigen, hebben vaak iets van 'zie-je-wel', terwijl ze eigenlijk gewoon een compleet ander narratief aanhouden tov vroeger. Vroeger ging het over de kostprijs en de onmogelijke opdracht van het uitbouwen van hernieuwbaar, nu gaat het alleen nog over energiezekerheid en strategische onafhankelijkheid. De argumenten van figuren als Michael Shellenberger zijn bvb enorm ingehaald door de realiteit (figuur die zeker deels verantwoordelijk is voor NVA hun 'ecomodernistische' visie )

Energie importeren uit andere Europese landen lijkt me niet zo'n geopolitiek probleem, en de uitdagingen die we daarin hebben zijn eerder economisch-technisch van aard en hebben meer met marktontwerp te maken dan met infrastructuur.
Maar die import van groene moleculen is een factor die voor mij de laatste twee jaar steeds onwenselijker is geworden. Ten eerste zorgt het opnieuw voor afhankelijkheid van niet-democratische regimes. Ten tweede heb ik me wat meer beginnen inlezen in de beloften van groene moleculen als waterstof en ammoniak en tot de conclusie gekomen dat potentiele kostenreducties van dergelijke technologieën er gewoon niet aan zitten te komen en dat die, ook binnen 30 jaar, enorm duur blijven. De leercurves zien er ronduit slecht uit, en da's ook grotendeels te verklaren door de inherente inefficiëntie van de de omzetting, alsook het feit dat de infrastructuur grotendeels klassieke chemische infrastructuur is die we al zeer lang zeer goed kennen en waar weinig winsten te boeken zijn. Electrolyzers worden veel goedkoper, maar die vormen slechts een fractie van de totale kostprijs.

Als nucleair slechts een beetje duurder blijkt te zijn dan die enorme waterstofinfrastructuur, maar ons wel véél onafhankelijker maakt van het buitenland, heeft het zeker een belangrijke plaats in onze energiemix, maar niet om de redenen die veel 'ecomodernisten' aanhaalden. Kernbrandstof blijft dan overigens nog altijd een geopolitieke zwakte, tenzij we die ooit uit zee kunnen halen of als we een strategische voorraad aanleggen.

En wat ik uiteindelijk ook vooral geleerd heb door de jaren heen is dat energievoorziening teveel parameters en randsituaties heeft om kostprijzen 1 op 1 te kunnen vergelijken. Je moet zo'n compleet mogelijke toekomstsimulaties maken die de kostprijs van complete energiesystemen in al hun facetten vergelijken. Dat is iets wat wij als (geïnformeerde) leken gewoon niet kunnen, en moet je overlaten aan wetenschappers die daar hun carrière van maken. Het enige wat uiteindelijk voor discussie vatbaar is in welke mate dergelijke simulaties blinde vlekken hebben, zoals bvb energieonafhankelijkheid, het onderschatten van grondstoftekorten, of een toekomstige explosie in vraag naar energie door de doorbraak van nieuwe technologieën, zoals AI dat nu doet.

Energyville berekende, zoals ik hier eerder zei, dat volgens hun simulaties een kleine hoeveelheid kernenergie (10-20%) economisch optimaal was voor ons land tegen 2050.

Laatst bewerkt:
Energie importeren uit andere Europese landen lijkt me niet zo'n geopolitiek probleem, en de uitdagingen die we daarin hebben zijn eerder economisch-technisch van aard en hebben meer met marktontwerp te maken dan met infrastructuur.

Energie importeren uit het buitenland wil voor ons grotendeels zeggen importeren uit Frankrijk, wat dus bijna uitsluitend kernenergie zal zijn.
Dus uw eigen kerncentrales sluiten voor Franse kernenergie. Kernenergie die minder veilig en duurzaam geproduceerd wordt.
Pas op ik zeg niet dat Frankrijk prutsers zijn, en hun schaal speelt ook mee op de fouten. Maar hun chauvinisme is ook hun zwakte, ze vertrouwen nog te te veel op eigen producten en leveranciers en zijn soms niet kritisch genoeg om buiten de landgrenzen te kijken.
Wat hun ook zwak maakt.

Daarnaast is het inderdaad zo dat inderdaad wij zelf geen uranium hebben. Die komt van buiten de landgrenzen.
Maar die prijs is wel veel stabieler. Ten tijde van crisissen heeft men nooit gepiept over de uraniumprijs ten nadele van kernenergie. Dat heeft zijn reden omdat het ten eerste al een lange leadtime heeft om te bestelen en er op voorhand al ingekocht wordt.
Wat maakt dat je een zeer lange tijd kan overbruggen zonder te bestelen.

Energie importeren uit het buitenland wil voor ons grotendeels zeggen importeren uit Frankrijk, wat dus bijna uitsluitend kernenergie zal zijn.
Dus uw eigen kerncentrales sluiten voor Franse kernenergie. Kernenergie die minder veilig en duurzaam geproduceerd wordt.
Dat zijn twee discussies door elkaar. Het punt over interconnecties gaat over de energievoorziening in een net met 0% operationele CO2 uitstoot na 2050. Tegen dan zijn onze 20ste eeuwse reactoren sowieso gesloten. Vandaag inzetten op interconnecties met het buitenland om onze kernuitstap te compenseren is alleen hypocriet als je principieel tegen kernenergie bent, maar dat ben ik niet. Ik wil alleen wat kost-efficiënt is. Onze kerncentrales openhouden lijkt me logisch als Engie er de staatskas niet mee rooft, en als Frankrijk geld wilt blijven pompen in EDF om ons van goedkope stroom te voorzien, is dat welgekomen. Maar ik heb geen idee hoe dat plaatje financieel zit, en ik weet zelfs niet in welke mate wij nu structureel Franse stroom op voorhand reserveren voor bepaalde periodes aan een afgesproken prijs of wij vooral op de dagmarkt aan woekerprijzen kopen als de nood het hoogst is.

Op zich een no-brainer dat, eenmaal je knoop doorhakt om verder te gaan met kernenergie, je reeds bestaande kerncentrales zo lang openhoudt zolang veilig operationeel gebruik gegarandeerd kan worden.

Mijn mening daarover is altijd geweest dat het constante getreuzel over kernenergie ons al veel meer economische schade berokkend heeft dan een daadkrachtige kernuitstap of het daadkrachtig verdergaan met kernenergie gedaan zou hebben.

Het constant warm-koud geblaas van de afgelopen 20 jaar (en de laatste 2 jaar in het bijzonder) heeft onze onderhandelingspositie met producenten als Engie waarschijnlijk enorm geschaad.
We hebben deze legislatuur een maandenlange onderhandeling gehad met Engie over de heropeningen. Nu willen we wat daar is vastgelegd alwéér herzien.

De politisering van kernenergie is een complete ramp geweest.

Ik ga ook eens wat vertellen over mijn persoonlijke verhouding tot kernenergie, omdat hier soms wel duidelijk blijkt dat mensen in mij nogal een tegenstander van de technologie zien, en ik niet zou willen dat ik de indruk wek dat ik met dit topic één bepaald narratief wil verdedigen:

Toen paars-groen aan de macht was zat ik in het laatste jaar middelbaar en had ik een erg enthousiasmerende leerkracht chemie die ons uitlegde hoe veilig kerncentrales effectief waren en hoe dom het was om die te sluiten uit veiligheids/milieu-overwegingen. Omwille van die reden heb ik bij mijn allereerste verkiezing waar ik mocht stemmen geen Groen aangeduid. Kernenergie was voor mij een soort heilige graal, en natuurlijk uit technisch standpunt ook ongelofelijk cool. Statistieken die de hoeveelheid doden per energievorm aantoonden waren toen al zeer duidelijk, en verbrandingscentrales wiens uitstoot verantwoordelijk waren voor talloze doden waren er toen ook nog veel meer dan nu. Bovendien vond ik het idee dat we 200 000 jaar radioactief afval moeten stockeren belachelijk: Ofwel is de mensheid er binnen 200 jaar aan, ofwel gaat tegen dan het complete verwerken van dergelijk afval triviaal zijn door alle technologische vooruitgang.

Over de jaren heen is mijn enthousiasme voor kernenergie wel een pak gedaald. Niet omwille van de klassieke Groen-argumenten, wel omwille van het feit dat het steeds duidelijker werd hoe duur kernenergie werd en hoe goedkoop hernieuwbare energie begon te worden. De kostprijsreducties van de verschillende hernieuwbare technologieën waren tien jaar geleden al vrij duidelijk; Zon en wind bleven qua prijs de dieperik in duiken met reducties van 15%-30% per verdubbeling van de capaciteit, en kernenergie werd schijnbaar alleen maar duurder. Zogenoemde technologische leercurves zijn een vrij goed bestudeerd idee: Er kan vrij goed nagegaan welke onderdelen van een technologie kunnen blijven dalen in kostprijs, en de prognose voor wind en vooral zon zagen er goed uit, net zoals die van batterijen er nog altijd vrij goed uitziet.

Toen mij ook duidelijk werd dat al het gepalaver over intermittency en langetermijnsopslag ook maar ferm overdreven was, leek de kwestie kernenergie voor mij vanzelf opgelost; In plaats van dat het een politieke discussie hoefde te zijn, werd het gewoon een simpele economische berekening. Kernenergie was gewoon te duur geworden in vergelijking met andere soorten energie, dus hoefden we er eigenlijk niet echt meer over te praten.

Maar er was natuurlijk een blinde vlek waar eigenlijk niemand het echt over had tot 2021, en dat is energie-onafhankelijkheid. Logisch ook, want kolen hadden we in België vroeger zelf, maar gas en olie totaal niet. Vandaag zijn we dus voor een enorm groot deel van bedenkelijke regimes. Wind en zon produceren we voornamelijk zelf, maar een groot deel van de oplossing zoals die tegenwoordig wordt voorgesteld is dat we voor een belangrijk deel energie zouden blijven importeren via hoogspannings-interconnecties, alsook groene moleculen importeren via schepen (uit landen als Oman en Chili).

De mensen die al lang kernenergie verdedigen, hebben vaak iets van 'zie-je-wel', terwijl ze eigenlijk gewoon een compleet ander narratief aanhouden tov vroeger. Vroeger ging het over de kostprijs en de onmogelijke opdracht van het uitbouwen van hernieuwbaar, nu gaat het alleen nog over energiezekerheid en strategische onafhankelijkheid. De argumenten van figuren als Michael Shellenberger zijn bvb enorm ingehaald door de realiteit (figuur die zeker deels verantwoordelijk is voor NVA hun 'ecomodernistische' visie )

Maar die import van groene moleculen is een factor die voor mij de laatste twee jaar steeds onwenselijker is geworden. Ten eerste zorgt het opnieuw voor afhankelijkheid van niet-democratische regimes. Ten tweede heb ik me wat meer beginnen inlezen in de beloften van groene moleculen als waterstof en ammoniak en tot de conclusie gekomen dat potentiele kostenreducties van dergelijke technologieën er gewoon niet aan zitten te komen en dat die, ook binnen 30 jaar, enorm duur blijven. De leercurves zien er ronduit slecht uit, en da's ook grotendeels te verklaren door de inherente inefficiëntie van de de omzetting, alsook het feit dat de infrastructuur grotendeels klassieke chemische infrastructuur is die we al zeer lang zeer goed kennen en waar weinig winsten te boeken zijn. Electrolyzers worden veel goedkoper, maar die vormen slechts een fractie van de totale kostprijs.

Als nucleair slechts een beetje duurder blijkt te zijn dan die enorme waterstofinfrastructuur, maar ons wel véél onafhankelijker maakt van het buitenland, heeft het zeker een belangrijke plaats in onze energiemix, maar niet om de redenen die veel 'ecomodernisten' aanhaalden. Kernbrandstof blijft dan overigens nog altijd een geopolitieke zwakte, tenzij we die ooit uit zee kunnen halen of als we een strategische voorraad aanleggen.

En wat ik uiteindelijk ook vooral geleerd heb door de jaren heen is dat energievoorziening teveel parameters en randsituaties heeft om kostprijzen 1 op 1 te kunnen vergelijken. Je moet zo'n compleet mogelijke toekomstsimulaties maken die de kostprijs van complete energiesystemen in al hun facetten vergelijken. Dat is iets wat wij als (geïnformeerde) leken gewoon niet kunnen, en moet je overlaten aan wetenschappers die daar hun carrière van maken. Het enige wat uiteindelijk voor discussie vatbaar is in welke mate dergelijke simulaties blinde vlekken hebben, zoals bvb energieonafhankelijkheid, het onderschatten van grondstoftekorten, of een toekomstige explosie in vraag naar energie door de doorbraak van nieuwe technologieën, zoals AI dat nu doet.

Energyville berekende, zoals ik hier eerder zei, dat volgens hun simulaties een kleine hoeveelheid kernenergie (10-20%) economisch optimaal was voor ons land tegen 2050.
Imo vergeet men in dit ganse verhaal gewoon 1 punt (wat imo door de oorlog in Oekraiene ook duidelijk is). Willen we een robuust netwerk en een garandering van de capaciteit moeten we gewoon Europa meer macht geven omtrent energie. Imo is het ridicuul om als belgenland een gans net te beheren en beslissingen te nemen over groene, kern en fossiele energie terwijl we zien dat we bij de minste problemen nood hebben aan het buitenland om overschotten of tekorten weg te werken. We zijn een scheet groot en zien nog altijd veel te veel de nadelen van Europa ipv de voordelen. We hebben echt nood aan een globalere aanpak en moeten echt wel nog meer inzetten om een Europees energienetwerk willen we een zo sterk mogelijke energiemix achter de hand hebben.

"World’s biggest banks pledge support for nuclear power"
Eindelijk eens een serieus signaal van de financiële wereld dat ze zelf ook willen investeren in kernenergie. Dit kan wel een gamechanger zijn voor kernenergie in de westerse wereld, waar investeringen in de uitbouw van kernenergie tot nu toe bijna uitsluitend een overheidsaangelegenheid was. Enorm goed nieuws.
Laten we hopen dat het niet bij woorden blijft, en dat België niet achterblijft doordat de wetgeving achterophinkt.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan